Teufel CAGE Review

Foritain 18 augustus 2017, 491 views

Teufel CAGE (Product volledig gesponsord)

Met de Cage stapt Teufel de wereld van de gaming headsets in. En dat pakt uitstekend uit: goed game geluid, goede muziekweergave, goede mic en solide bouw- en afwerking. Enkele kanttekeningen weerhouden hem van de volle 5 sterren, maar het is er zeker één om te overwegen.

Pluspunten

• Stevige bouw met voldoende staal en goed afgewerkt.
  • Goed game geluid in de prijsklasse
  • Goede muziekweergave voor gaming headsets in deze prijsklasse
  • Goede opnamekwaliteit, opvallende optie om de mic ook rechts te plaatsen.
  • Goede afsluiting rond de oren, goede drukverdeling, en ruim verstelbaar dat hij op vrijwel elk hoofd wel gaat passen.
  • USB- en analoge input voor brede (pc, mobile, console) compatibiliteit.
  • 8 weken retourtermijn

Minpunten

• Software is functioneel goed, maar voelt en oogt wel erg oubollig
  • Naast 3 meter kabels hadden kortere kabels meegeleverd mogen worden voor gebruik op laptops, consoles of pc aansluitingen voorop.
  • Plaatsing mic vereist wat gewenning, deze komt op ooghoogte binnen zicht en maakt dan een bocht omlaag.

Teufel Cage review

- Inleiding
- Unboxing
- Bouw & Features
- Praktijk
- Conclusie

Teufel is geen onbekende op gebied van speakers (en dan vooral grotere units) en headsets, maar een echte, specifieke gaming headset ontbrak nog in de line-up. Daar moet deze Cage verandering in brengen. En met de Cage zetten ze direct hoog in, op het c a 169 euro prijspunt waarmee ze de concurrentie aangaan met o.a. de Logitech G933 en Razer ManO’War, en tevens de Sennheiser line-up die hier dan helaas ontbreekt.

De timing van de Teufel Cage kwam ons ook goed uit, want we stonden op het punt op vakantie te gaan. We hadden de MSI GE62 laptop al ingepakt, een nieuwe Logitech MX Master muis besteld (want weinig sensoren die dusdanig goed werken op onbekend terrein, alle bestanden op de Samsung Portable SSD T5 gezet, en nu hadden we dus ook meteen een dikke headset om wat extra rust mee te creëren wanneer de kleintjes in het zwembad spartelden.

Overigens doe je er verstandig aan even de Teufel site te checken wanneer je besteld, zo loopt er nu een 20 euro kortingsactie, plus krijg je een korting als je je aanmeld voor de nieuwsbrief. Scheelt toch weer, en we blijven Hollanders.

Op papier lijkt Teufel niet af te wijken van wat wij van gaming headsets gewend zijn. Over-ear model, redelijk bekend frequentiebereik, USB uitvoering met virtual 7.1 surround (sorry, 7.1.1), en support voor PC’s, consoles en mobile devices. Dit laatste kan uiteraard enkel omdat er naast de USB input ook een analoge input op de Cage zit ingebouwd, en zoals we ook al eens eerder hebben gezien kan je die twee inputs ook door elkaar heen mixen. Zelf nooit gebruik van gemaakt, maar af en toe voorstanders over gehoord, dus prima.

Focuspunten van Teufel waren eigenlijk ook wel te verwachten, naast bovengenoemde features vooral kwaliteit en afwerking, maar daar komen we nog wel op terug. Daarbij kunnen we ook niet zeggen dat er geen opvallende elementen in de specificaties staan, bijvoorbeeld de optie om de microfoon aan de andere kant te plaatsen, mocht je daar de voorkeur aan geven. En ook vermelding waard voor zij voor wie de typische 180cm kabel die we bij menig headset vinden te kort is: 3 meter aan kabel. Echter, daar zit ook een keerzijde aan, daarover straks meer.

De verpakking is typisch Teufel: zwart, strak, maar ook niet heel bijzonder. Intern vinden we sommige headsets van Teufel in carry-cases, deze echter niet. De headset zelf voor de eerste keer uit de verpakking halen geeft echter verre van een onaangenaam gevoel, voelt veelbelovend zelfs.

Eerst even de kabeltjes drie meter aan USB kabel en drie meter aan 3.5mm kabel, beide netjes uitgevoerd met wat Teufel-details.

De Cage zelf is een plaatje van een headset. Het is altijd maar de vraag hoe een fabrikant het concept ‘gaming’ naar een product vertaald, en Teufel kiest de kant van een aggressief design, opvallende elementen zoals de constructie tussen de schelp en de band, plus het feit dat het gewoon aan alle kanten een hele dikke headset is. Hij voelt, en oogt, ook wat je van een beyond-100 euro headset zou verwachten, zo zien we staal in de band en die armen tussen schelp en band, een hoog niveau van afwerking van de plastic elementen, en ook de zoomins op de verscheidene elementen leveren toch aantrekkelijke plaatjes op. Eerste indrukken in elk geval bijzonder positief.

De Cage is meer dan ruim genoeg instelbaar van de kleinste vrouwenhoofdjes tot flinke mannenknarren, wat dat betreft geen opmerkingen. De hoofdband met Teufel engraving heeft een gemiddeld zacht kussen, iets wat we ook kunnen zeggen voor de earcups zelf. Faux leder, zacht op de huid, maar niet te zacht dat ze plat drukken tegen het frame aan. Voor mij als brildrager in elk geval gewoon mooi in balans. Het resulteert in elk geval in een goede afsluiting zowel van- als naar buiten, maar zoals het materiaal dicteert kan het ook wel warm worden, iets wat je zelf moet afwegen.

Op de schelpen vinden we de nodige knoppen, maar wel ruim gescheiden voor wat Teufel “in the dark” bediening noemt; zonder te (kunnen) kijken weet je waaraan zit te friemelen; iedereen die jong is geweest weet dat dat niet altijd even eenvoudig is. Persoonlijk ben ik erg te spreken over het grove, forse volumewiel direct op de schelp boven een in-line controller, deze werkt onafhankelijk van een instelling op je device, wat in mijn optiek een voordeel is.

Wat betreft het aansluiten van de USB kabel denk ik dat Teufel het gat wel iets slimmer had kunnen uitvoeren dan nu het geval is. Je moet de kabel er goed recht, en oplettend in prikken, en doe je dat niet kan het even ‘voelen’ zijn. Een smallere constructie waarbij de micro-USB stekker direct correct in wordt geplugged was beter geweest.

De microfoon zelf lijkt op een afstandje redelijk standaard, de constructie is echter heel netjes afgewerkt. Leuk ook is de optie dat je hem aan beide kanten van de headset kan plaatsen. Hij klikt goed vast, en komt pas los wanneer je de knop indrukt. Hoe dan ook kudos voor de afwerking.

Het resultaat is wel iets waar ik lange tijd over heb moeten denken. Waar een microfoon normaliter ergens onderaan de oorschelp richting je mond gaat zien we hem hier halverwege de schelp beginnen. Dit houdt in dat je hem in je ooghoek ziet, en dat hij vanuit daar een bocht maakt richting je mond. De mic is lang genoeg, en erg flexibel, maar het is zeker even wennen dat hij wel permanent in je ooghoek begint. Het lijkt een consequentie van de keuze om de microfoon op beide kanten te kunnen plaatsen, waarbij de 3,5mm input dan in de andere kant kan. Ik vind het geen halszaak, maar heb ook moeite met de echte praktische meerwaarde in te schatten. Aan de andere kant, het ziet er wel lekker anders uit, en volgens mij toch ook wel damn good ;)

Eenmaal in gebruik zien we de uiteraard onmisbare verlichting in een gaming headset. Teufel kiest voor Rood, niet voor RGB.

Zoals gezegd voelt de Cage uitstekend in de hand, opvallend stevig, met zo’n 280 gram wat lichter dan de meeste draadloze modellen maar ook verre van een lichtgewicht headset. Op het hoofd is dat feitelijk niet anders, hij voelt best fors, maar zit ook lekker stevig. Kussentjes geven voldoende maar niet te veel mee, waardoor de omgeving goed wordt afgesloten zonder dat je de constructie tegen je oren voelt, en dito voor het kussentje op de hoofdband. Drukverdeling is dankzij de flexibele constructie goed, wat het zeker geen onprettige headset maakt, en dat ongeacht je hoofdformaat.

Het feit dat hij fors is en de nodige metalen onderdelen heeft geeft hem wel een ietwat bovengemiddelde clamping force op een groter hoofd. Drukverdeling maakt of kraakt comfort, en clamping force is vervolgens zowel een voor- als nadeel. Voordeel voor het afsluiten, nadeel dat niet iedereen het kan waarderen.

De term ‘gaming headset’ valt bij muziek liefhebbers zelden goed, en wanneer een primair muziek merk zoals Teufel besluit een gaming headset uit te brengen is het ook wel even spannend. We begonnen daarom bewust ook met het luisteren van muziek, heel veel muziek. Deels voor praktische redenen, want we hadden nog wat werk te verzetten en dat gaat beter met een muziekje op dan wanneer je probeert te gamen. En laat ik het simpel zeggen: Deze headset stelt op geen enkele manier teleur wat muziek betreft. Opvallend neutrale tuning, zeker voor een headset in de gaming hoek, en eigenlijk ook opvallend neutraal voor Teufel waarvan we eerder toch ook wel zagen dat ze niet vies zijn van het lage een beetje aanzetten. De lage tonen krijgen echter nog wel een klein beetje extra liefde en komen lekker strak voor de dag, niet overdreven, maar wel stevig en schoon; zonder gekreun, -kraak of –piep.. Ook onderweg naar de hoge tonen voelen we geen zwakke plekken aan, alsof de basis van deze headset een capabele muziek focussed drive was die Teufel uit een bestaand model van hun heeft geknipt.

Een capabele driver is feitelijk ook het halve, of zeg maar bijna het hele werk. Zeker met een USB aansturing en driverpakket waarmee je het geluid ook nog eens naar wens kan tunen. Al te veel verdiepen in de balans is dan ook niet zo heel interessant, gezien je daar zelf wat over te zeggen hebt. De software zelf valt direct op, deze hebben we namelijk eerder gezien bij andere merken. Softwaredevelopment is complex en prijzig, en wanneer het geen core business is is het logisch dat je dat slim probeert in te kopen. Het feit dat het pakket, en daarmee de 7.1 implementatie, een bekende is is een positieve basis. En we zien dan ook tal van opties en aanpassingsmogelijkheden.

Maar we zien ook duidelijk ruwe kantjes, zo is het niveau van softwareafwerking ver van het niveau van productafwerking die we bij Teufel gewend zijn. De software mag dan wel werken, hij voelt en oogt oubollig, en standaard equaliser presets lijken ogenschijnlijk willekeurig gekozen en ontbreken elke vorm van nuance. Plus het is een beetje experimenteren welke feature wat nu tot gevolg heeft of soms war een bepaalde feature zit. Dat is jammer gezien gewenste nuance in het aanpassen van het geluid wel degelijk er in zit als je zelf met liefde de sliders een beetje beheerst, iets wat ik dan ook sterk zal aanraden.

Voor een goede positiebepaling in virtual surround is een capable driver wederom het uitgangspunt, en vooral één die ook niet te beperkt is in de soundstage. Die is hier goed, zij het niet uitzonderlijk, iets waar de soundstage instelling in de software ook niet direct heel veel verandering in brengt.

Positiebepaling in games waarbij virtual surround goed voor de dag komt komt dan ook goed voor de dag, maar eveneens niet uitzonderlijk. Dat is echter niet iets wat specifiek voor de Cage het geval is, virtual surround is en blijft een lastig onderwerp met wisselende resultaten ongeacht de kwaliteit van de headset.

Ok, klinkt dat wat terughoudend over de Cage? De game- en film ervaring die deze headset biedt is echt fap fudging tastisch. We zijn redelijk verwend met gaming headsets, met de topmodellen van Logitech, Razer, en Steelseries aan tafel, plus tal van mooie middenklassers die complimenten kregen voor een goede prijs- prestatieverhouding. Ik schrijf dit met de headset op mijn hoofd en heb moeite in woorden te brengen hoe de Cage zich staande weet te houden, maar het plaatje klopt gewoon uitstekend. Stevige actie scenes die tot leven komen met voldoende power onderin, wat bij een audio focussed model in gaming omstandigheden wel eens wat beperkt is. Maar eveneens met de kwaliteit, detail en immersion dat we van een dik 150 euro kostend gaming headset zouden verwachten.

A wild Cage appears!

Het is een gebalanceerdere headset dan de Razer ManO’War, en een headset met een betere geluidskwaliteit dan de Arctis 7, wat wel een duidelijke positieve basis stelt. Het is tevens een gezonde uitdager voor de Logitech G933 waar we eigenlijk wel naar uitkeken. Die laatste biedt een eveneens uitstekende gaming immersion en film ervaring, ik zal zeggen dat het lastig genoeg is om een betere aan te wijzen zonder frequent heen en weer swappen. Maar halen we de muziek ervaring er dan weer even bij dan prefereren we de Teufel zonder meer op basis van de geboden balans, de G933 klinkt daar weliswaar indrukwekkend, maar mist de verfijning die we hier wel aantreffen. Daar staat wel tegenover dat de de surround implementatie van dat model mijn voorkeur geniet, zij het vooral in filmbestanden met een goede 5.1 geluidsstream, en we moeten ook niet vergeten dat ze weliswaar in dezelfde prijsklasse zitten maar dat de Teufel bedraad is, waardoor het verdienen van de voorkeur vanwege het geluid ook eigenlijk wel zou moeten.

Opnamekwaliteit van de microfoon is verder bovengemiddeld goed. Dynamischer dan de meeste gaming mics, al weten we ook dat deze Teufel de Sennheiser PC-series benaderd en dat die echt uitstekende mics in huis hebben. Dit is echter in geen enkel opzicht een microfoon waar inhoudelijk over te klagen valt.

Zoals gezegd ging deze mee op vakantie, wat natuurlijk ook de nodige plaatjes opleverde.

Het valt natuurlijk niet mee om een headset te beoordelen terwijl je eigenlijk met die 35 graden Celcius ook het water in wilt duiken. Maar er moet nu eenmaal gewerkt worden, en dat was zeker geen vervelende ervaring. De kortere kabel zie ik graag toegevoegd, maar de Cage sluit de omgeving wel lekker af om de focus te behouden. Ook die paar games tussendoor vielen niet tegen overigens, al bleef het aantal uurtjes vanwege de hitte toch wel beperkt.

Teufel is natuurlijk geen echte nieuwkomer, maar wanner je eerste gaming headset spannende concurrentie weet te bieden aan één van onze favoriete gaming headsets van de afgelopen jaren dan is dat zeker compliment waardig. Het was te verwachten bij het forse prijskaartje, maar de Teufel Cage is echt een capable headset voor games en films die dat prijskaartje ook geen moment een schande maakt.

Of het een onbewust gevolg van de audio roots van Teufel of een bewuste keuze weet ik niet, maar het zijn vooral de opvallende kwaliteiten op gebied van muziekweergave die de capable game- en film headset omtovert in een hele mooie all-round headset voor zij die meer willen dan alleen maar game immersion. Het feit dat het charmant is dat ze met hun eerste gaming model meteen goed weten te concurreren is een leuk maar geen valide argument om de keuze in hun voordeel te laten vallen, maar de geluidskwaliteit is dat zeker wel.

Er valt ook zeker wat op te merken, zo voelt en oogt de software gewoon heel erg oubollig. Gezien die wel prima gevuld is met features is het ook zeker de moeite om er even in te tweaken, maar wanneer je zo’n mooie headset in je handen hebt en dan in een matig afgewerkt softwarepakket zit te tunen voelt dat dan toch wel heel erg karig. 149-169 euro is geen echte high-end, maar hoog genoeg in de boom dat dit soort kleine details wel op het gevoel wegen. Design technisch vraag ik mij af of ze niet heel toevallig wat afwijkende zaken hebben gekozen ‘om maar af te wijken’, want het is leuk dat je de microfoon aan beide kanten in kan prikken, maar hoe belangrijk is het nu echt? Dit terwijl je in de huidige constructie met de microfoon vrij hoog aangesloten wel de mic in je ooghoeken ziet. Anderzijds, dat is toch ook vooral een subjectieve opmerking.

Een kleinigheidje, en enkel relevant voor de frequente in- en uitprikkers: de USB aansluiting mag wat compacter zodat je minder op gevoel hoef te te gaan, plus dat ik denk dat Teufel voor dit bedrag wel een lange en een korte USB- en 3,5mm kabel mag bijvoegen. Nu krijg je enkel drie meter, en bij gebruik voorop je pc, of zoals wij nu aan een laptop op vakantie, is dat echt een flinke slang die je lastig kwijt kan. Dit gaat ook op wanneer je beide kabels in gebruik neemt om de dual input functie te gebruiken; een prettige extra, maar wel een berg kabels. Wat korte kabeltjes koop je er voor een habbekrats bij, en het is vervelender wanneer fabrikanten juist enkel korte (vaste) kabels gebruiken, maar daar zou Teufel ons toch nog een beetje meer mee kunnen verwennen

Net als dat de microfoon opvalt met zijn uitstraling doet hij dat ook met de opnamekwaliteit, wat samen met de afspeelkwaliteit de sterke basis van de Cage neer zet. Daarbij is de bouwkwaliteit en afwerking echt meer dan dik in orde met staal en plastic, zo ook de kussens in de hoofdband en rond de oren. Goed uitgevoerd en goed flexibel wat voor een mooie gelijkmatige drukverdeling zorgt, met hooguit de opmerking dat hij wel ietwat meer klemt dan gemiddeld op een groot hoofd. Het is en blijft ook een forse unit, dus als je gevoelig bent daarvoor hou daar even rekening mee.

Al met al een uitstekende headset en vooral ook een indrukwekkende stap in de wereld van de gaming headsets voor Teufel. De paar kanttekeningen weerhouden hem van de hoogste score, maar als je weinig waarde aan die kanttekeningen hecht dan zie ik hier een top headsetje voor zij die iets meer uit willen geven dan de typische middenklassers, en dan vooral voor zij die wel stevig game geluid willen maar zonder daarbij in te leveren op de muziekweergave.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Teufel CAGE?

+ 3 Sexy Sexy Sexy..... no more words needed
Zat al te wachten op een review van deze headset. Zo te horen heeft Teufel zijn huiswerk prima gedaan, en komen ze goed voor de dag met hun eerste gaming headset!
Toffe review, mooie foto's!
Denk dat ze zeker prima huiswerk hebben gedaan. Dik headsetje geworden.

En thanks, en thanks doorgegeven aan de chef de foto.