Creative Fatal1ty Gaming Headset Review

PenTa_FH 8 januari 2010, laatste update op 8 januari 2010, 1.252 views

Creative Fatal1ty Gaming Headset

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Microfoon
  • Diepe bas
  • Comfortabel
  • Volume
  • Kabellengte

Minpunten

• Had misschien steviger gekund

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
A little bit of history
Flashback naar een tijdje terug al, ik geloof maart 2008. Ik game al aardig veel en om mijn ouders te ontzien heb ik van hen een leuke headset gekregen. Die heb ik nou al een tijdje, maar zit niet echt lekker, en de behuizing valt om de haverklap uit elkaar. Dit deed mij besluiten om een zelf een kwalitatief goede, maar natuurlijk niet al te prijzige headset te kopen. Mijn oog valt op de Creative Fatal1ty Gaming Headset, en na online wat reviews te hebben gelezen heb ik hem daadwerkelijk aangeschaft. Sinds maart 2008 ben ik een fervent gebruiker van deze headset.

Prestaties
Mijn vader werkt in de muziekindustrie, en heeft zodoende een liefde voor geluid, en een behoorlijke stapel aan geluidsapparatuur. Ertussen liggen ook flink verouderde, maar nog steeds perfect kwaliteit leverende koptelefoons van Sennheiser en Philips. Deze heb ik wel eens geleend, maar met het oog op teamspeak was een headset toch de betere oplossing. Desalniettemin is de kwaliteit van de koptelefoons van mijn vader uitmuntend, en ik was plezierig verrast toen ik de headset voor het eerst inplugde en hetzelfde kwaliteitsgeluid mijn oren overspoelde. Het geluid klinkt vol, het volume is van (bijna) stil omhoog te schroeven tot dat van een paar kleine boxjes, en dat alles zonder ook maar ergens een kraakje of wat dan ook. De bas is ook niet anders te noemen dan fenomenaal, mijn muziek en games kregen bijna een extra dimensie erbij, zo leek het.

Mijn oude headset was ook aardig twijfelachtig wat de performance van de microfoon betreft, ik kreeg regelmatig via teamspeak of voice-chat te horen dat ik alleen maar kraakte en ruiste. De eerste keer dat ik de Fatal1ty gebruikte merkte iedereen dat ik een nieuwe headset had, ik kreeg te horen dat ik niet meer kraakte en piepte, en dat mijn stem de helderste was die op de server klonk. De afneembare microfoon is helemaal een plus, als je hem niet gebruikt zit hij toch alleen maar in de weg, en dan is hem eruit trekken en aan de kant leggen toch de ideale oplossing.

Uiterlijk en comfort
Kort gezegd ziet de Creative Fatal1ty Gaming Headset er erg goed uit. Geen vreemde fratsen, alleen wat rode accenten en wat witte bedrukking op het verder minimalistische zwart. De headset is niet echt opzichtig, maar is toch wel duidelijk te herkennen als een gamingheadset. De headset zit ook prima, maar net als je een nieuw paar schoenen eerst even zal moeten inlopen, moet je de headset wel even gedragen hebben voor hij echt comfortabel zit, de eerste paar uren is hij toch nog wat strak. De moeite loont, echter, na een tijdje worden de kussentjes om de oren en op de hoofdband wat zachter, en de hoofdband zelf net wat soepeler, en merk je haast niet eens meer dat je hem op hebt. Ik kan hem zelf uren dragen zonder ook maar ergens last van te krijgen.

Degelijkheid
Na alle rozenblaadjes die hier gestrooid zijn, moet toch even de veegwagen langskomen. Hoewel alsnog behoorlijk in orde, is de degelijkheid naar mijn mening het minste deel van deze headset. Sinds die eerste Fatal1ty Headset uit maart 2008, heb ik er nog drie moeten kopen. Eigenlijk komt dat per definitie niet eens doordat de headset zelf zo slecht in elkaar steekt, ik ga er zelf ook niet altijd even voorzichtig mee om. Ik zit niet ver van mijn computerkast af, en deze staat ook op de grond, met als resultaat dat de kabel van de headset een aardig eindje over de grond kronkelt. Met mijn klunzige hoofd blijf ik er regelmatig achter hangen als ik opsta en wegloop, en zo krijgt de headset flink wat klappen te verduren. De eerste viel na negen maanden zo hard dat de linkerspeaker het begaf, de andere twee kregen zo'n flinke sjor aan de kabel dat de kabel uit de connector werd getrokken. Wel gezegd moet worden dat het aardig wat klappen vergde voor ze het uiteindelijk ook echt begaven.

De Creative Fatal1ty Gaming Headset is een uitmuntende headset, met een performance die niet onderdoet voor koptelefoons en headset van toch wel 4 keer zijn prijs. Het enige minpunt is dat als je er niet helemaal voorzichtig mee bent, je uiteindelijk een nieuwe zal moeten halen, ook al vergt het aardig wat moeite om er een te slopen. Ik kan de headset dan ook aan elke gamer aanbevelen.

Heb jij ook een Creative Fatal1ty Gaming Headset?

Heb je de USB versie of de standaard versie? Ikzelf de USB versie, en mijn ervaring is dat soms het geluid totaal wegvalt. Ff USB opnieuw pluggen en het werkt weer.

Over je klunzige hoofd: ik heb hetzelfde probleem, komt regelmatig voor dat ik er ook achter blijf haken ;)
Heb je de geluidskaart in je PC uitgeschakeld via Apparaatbeheer (of het equivalent van jouw besturingssysteem wat je draait)? USB headsets hebben vaak hun eigen aansturing en dat bijt nogal eens met elkaar als ze tegelijkertijd actief zijn.
Yeps, staat uitgeschakeld. Sterker nog, de USB versie IS mijn enige geluidskaart, onboard sound heb ik uitgezet in de BIOS.

Verder heb ik het probleem dat na een uurtje of 3 het geluid volledige misvormd wordt. High pitch geluiden, die afzwakken en na een poosje valt het volledige geluid weg. Op de creative forums hebben veel meer mensen dit probleem (Vista 64 bits). Ga ff testen of de instelling van 16-bit 48000Hz naar 24-bit 48000Hz verzetten helpt (suggestie @ Creative forums).

Tevens hoor ik tijdens het scrollen met mijn muiswiel zachte, doffe 'kliks' door de headset. Ook dit probleem komt meer voor. Hoop dat de suggestie die ik hierboven noem ook dit probleem verhelp.

Oftewel: fijne headset, maar toch veel problemen (de USB versie althans).
Ik heb een creative HS-950 en heb juist hetzelfde probleem met die high pitch.maar dit komt vreemd genoeg op volledige 'random' momenten ,ik zat te denken om me deze headset aan te schaffen sinds ie zoveel goeie reviews heeft ,het wordt deze of de HS1000. ;)
Ik heb de standaardversie. De USB-versie is ook een compleet ander product en staat dus ook met een andere entry in de pricewatch ;) Deze (in ieder geval de mijne, sterker nog, alle vier) valt niet uit.
Voor jou is het misschien geen minpunt, en ik weet dat ik een ontzettende kluns kan zijn wat sommige dingen betreft, maar een review gaat toch ook altijd om persoonlijke mening en ervaring, en dat komt hier dus naar voren. Verder geef ik je geen ongelijk, een boel van wat ik aanraak gaat uiteindelijk kapot :)
Verder heel erg bedankt voor je reactie en kritiek, tis mijn eerste review hier.
Laat de kabel van je headphone over het bureau gaan om daar dan achteraan naar beneden te laten vallen. Dan heb je dat probleem niet meer zo.
Ik heb de headset in de frontjacks van mijn computer zitten, achterin zitten al de speakers. Verder gebruik ik de headset ook regelmatig op mijn xbox, en soms ook op mijn Nintendo DS, en het is wat problematisch om elke keer (lees: soms meerdere keren per dag) de kabel achter het bureau langs te halen en hem er later weer achter te frunniken. Sowieso is mijn bureauconstructie er niet echt geschikt voor.
Denk je dat je met headsets die steviger in elkaar zitten zo kan omgaan en verwachten dat alles nog stevig blijft en zonder mogelijkheid op beschadiging?
Je minpunt zie ik dus niet als minpunt want als je zo met welke headset dan ook omgaat als jij aangeeft dan maak je elke headset ongeacht de stevigheid uiteindelijk kapot of beschadigd( bv dat 1 kant het niet meer goed doet)
Verder lekker weg lezende review, misschien nog wat foto's erbij en het is helemaal goed :)
nette eerste review tim in ieder geval beter leesbaar dan die van mij:P en erg informatief

[Reactie gewijzigd door jellygorgeous op 9 januari 2010 01:27]