Specificaties 256MB - Bekijk alle specificaties

Xtreamer Mediaplayer 256MB Review

AndereKoekoek 5 januari 2010, laatste update op 5 augustus 2010, 10.586 views

Xtreamer Mediaplayer 256MB

Pluspunten

• Speelt alles af
  • Goede beeldkwaliteit
  • Eenvoudig te bedienen (menu)
  • Goedkoop !

Minpunten

• Andere heatsink nodig voor warmte
  • Afstandsbediening werkt niet altijd goed
  • Slechts 100mbit LAN en dus traag met kopieren

Geluidskwaliteit Score: 4

Ik heb bewust even gewacht met deze review omdat ik de mensen van Xtreamer de tijd wilde gunnen en tot voor kort niet echt een objectieve review kon schrijven.

Momenteel woon ik nog even thuis en had mijn pc via een DVi -> HDMI kabel rechtstreeks op de pc aangesloten. Ik vond het erg jammer dat ik mijn pc niet of nauwelijks op afstand aan kon sturen en zat eraan te denken om een afstandsbediening te kopen. Echter kwam toen de berichten over de Xtreamer en de prijs van deze mediaplayer. De oude mediaplayers konden niet goed overweg met HD-bestanden of ze waren ontzettend duur. De Xtreamer leek dus dé ideale oplossing.

Met het oog op de aanstaande verhuizing heb ik besloten om de Xtreamer te pre-orderen. Ik hoef dan geen lange kabels te trekken en de media bestand zijn makkelijk te pauzeren dmv de afstandsbediening.
De pre-order is geplaatst in juni en ik kreeg mijn Xtreamer uit de 2e batch thuis gestuurd. Als gratis cadeau heb ik de wifi-antenne gratis bij de bestelling gekregen. De Xtreamer heb ik echter bekabeld aangesloten in een gigabit netwerk.

Ik gebruik de Xtreamer in combinatie met:
- Philips 26 PF5321
- WD Scorpio Blue 500GB (WD5000BEVT)

Vormgeving

De Xtreamer is behoorlijk compact en de grootte is ongeveer te vergelijken met een ouderwetse VHS videoband, maar dan toch net iets kleiner. Helaas lukt het in mijn tv-meubel net niet om de Xtreamer rechtop naast mijn dvd-recorder te plaatsen. Hij is hier echt 1cm te groot voor ongeveer. De Xtreamer is verder goed afgewerkt en heeft een mooie zwarte glanzende lakkleur.

De Xtreamer is voorzien van de volgende aansluitingen:

-2x USB
-1x USB mini
-100mbit LAN
-HDMI uitgang
-Optische audio uitgang
-Stereo audio uitgang,
-Composiet

De eerste weken

De Xtreamer heb ik direct aangesloten en dit werkte meteen allemaal erg goed. Het geluid van de fan was voor mijn acceptabel. De Xtreamer start sneller op dan mijn hdd-recorder en dit valt mij dus allemaal erg mee. Ik gok erop dat het ongeveer een halve minuut in beslag neemt.

Ik liep tegen wat problemen met bestanden aan en ook volgens de support van Xtreamer zelf had ik te kampen met een hitteprobleem. Bestanden werden constant afgebroken en de HDD was ineens niet meer zichtbaar. Bij de fan was ook iets verschoven waardoor de fan resoneerde in de behuizing en het leek erop alsof de fan ook tegen iets aanliep. Ook werd de Xtreamer niet goed herkend in mijn netwerk.

Hitte

Om het eventuele hitteprobleem uit te sluiten en de fan uit te kunnen zetten heb ik via tranquilpc een heatsink aangeschaft voor 15 euro. Deze was binnen enkele dagen bezorgd en de montage was makkelijk. Van de Xtreamer dient een zijplaat verwijderd te worden en vervolgens de kleine heatsink van Xtreamer zelf. Er zit koelpasta bij de heatsink maar had nog wat Arctic Silver 5 liggen en heb deze erop gesmeerd. De heatsink zelf is voorzien van dubbelzijdig tape om deze te bevestigen. De montage heeft me in totaal nog geen 5 minuten gekost. De heatsink ziet er ook goed uit en een foto is onderaan deze review te vinden.

Ondertussen was er ook een nieuwe firmware(2.0.1) uitgekomen en deze meteen op de Xtreamer gezet. Alle problemen mbt. De vastlopers en de overlast van de fan waren verleden tijd. Ik weet nu dus niet of het de firmware of de heatsink was, maar ik zou de heatsink absoluut aanraden voor mensen die last hebben van de fan. (foto’s toegevoegd)

Media bestanden

Video

Ik wilde de Xtreamer voornamelijk gebruiken voor het afspelen van video bestanden. De lijst met formaten die af zijn te spelen lijkt wel oneindig. Zie http://www.xtreamer.net/x...edia-files-supported.aspx

Ik speel zelf voornamelijk .mkv bestanden af. Deze spelen sinds de firmware update allemaal vlekkeloos af. 480p, 720p en zelfs 1080p geven hier geen enkel probleem meer. Zowel interne als externe ondertitels worden juist getoond en dit is allemaal ook nog eens te syncen met de afstandsbediening.

Het enige nadeel is dat deze bestanden rond de 10GB zitten. Via het net gaat het kopieren rond de 6MB/s en duurt het behoorlijk lang voordat deze over is gezet. Ik sluit de Xtreamer echter altijd aan via de mini USB en dan gaat het kopiëren met een zeer acceptabele 20-25MB/s. Één minpuntje: wanneer de Xtreamer op de pc wordt aangesloten moet ook de voeding van de Xtreamer meegenomen worden.

Audio
Sinds kort ben ik ook begonnen met het afspelen van audio bestanden. Ik ben aangenaam verrast door de ondersteuning van deze bestanden. Het geluid is goed en het menu werkt zeer prettig. Ook kunnen er afbeeldingen gekoppeld worden aan cd’s en de ID info van de mp3-bestanden wordt ook op de tv getoond.

Een prettige toevoeging die onlangs is gedaan is de Internet Radio.
Ze hebben zelf een flinke verzameling kanalen in de standaard gedaan met muziek uit alle werelddelen. Mijn vriendin haar favoriet is momenteel ‘Mumbai Beats’. Verder zijn er nog Nederlandse, Aziatische en Arabische streams in allerlei verschillende genres van rock tot aan klassiek. Vrolijke Bollywood muziek. Op het forum van Xtreamer zelf is een bestand te downloaden met een grote collectie aan Nederlands radio streams.

Youtube

De Youtube functie zelf werkt ook goed en middels de zoom-button op de afstandsbediening kunnen de filmpjes beeldvullend gemaakt worden. De kwaliteit van het filmpje gaat na het vergroten echter wel achteruit. Ook hier 1 klein nadeel: de zoeknaam dient gevuld te worden met behulp van de afstandsbediening. Om de letters te selecteren moet er over een toetsenbord om het scherm gescrolld worden. Dit neemt soms wat tijd in beslag.

Onlangs is er op Tweakers een persbericht verschenen dat de Popcorn media players geen youtube functie meer mogen bevatten. Het is dan ook de vraag of de functie op de Xtreamer wel beschikbaar zal blijven.

Al met al ben ik nu erg tevreden over de speler. Heb dan wel een modificatie moet doen ivm het geluid en de hitte. De frequentie van de firmware updates ligt momenteel wel bijzonder hoog. Volgens mij wordt er nu bijna wekelijks een nieuwe firmware vrijgegeven. De afstandsbediening zelf moet ook echter rechtstreeks op de Xtreamer gericht worden want anders werkt hij niet zo goed.

Verder ben ik zeer tevreden en overtreft de Xtreamer absoluut mijn verwachtingen. Alle (voor mij relevante) puntjes zijn inmiddels verholpen

Voor mij is dit ook mijn beste aankoop van 2009.

edit: ik zal binnenkort eens een test doen met de wifi antenne en de snelheden toevoegen in de review.

Heb jij ook een Xtreamer Mediaplayer 256MB?

Reviews door de redactie

Even een waarschuwing /tip van mijn kant. Bij Hd supplies hebben ze ook de nieuwe versie (2010) . Had bijna de oude in de winkelwagen gezet, maar ze waarschuwen netjes op de site. Heb hem nu binnen en het is een prachting ding met nieuwere firmware dan op de site van Xtreamer staat. (2.3.2s boot 14)

Passieve koeling :D

Had hem bijna voor 110,- besteld bij Hdsupplies.nl , maar zag toen door toeval dat hij hun belgische site maar 99,- was. Dat hebben ze jammer genoeg bijgewerkt zie ik net en hij is nu bij beide 120,-. Gelukkig dat ik er gelijk 2 heb besteld en binnenkort natuurlijk een review.
Is het mogelijk om de GUI aan te passen naar zoiets als XMBC of de nieuwe Popbox?
Dit is helaas (nog niet) mogelijk volgens mij.
Ik voeg 'nog niet' toe omdat er sprake zou zijn van open source op den duur. Ik weet alleen niet in hoeverre het open source zal worden.

Kan je iig wel vertellen dat het NU niet mogelijk is :)

Je zou de vraag hier kunnen posten: [Mediaplayer] Xtreamer - Ervaringen deel 2
Of anders op het forum van Xtreamer zelf.
Oke thanks. Vind dat erg jammer... oog wil opzich ook wat uiteraard. En ik hoef er niet een hele PC onder. Hmm lastig.... keuzes...
je kan ook 'n HTPC bouwen, hè.
Hier kun je wat informatie vinden op HTPC FAQ.
Ik weet dat in het verleden wel problemen waren met 1080p bestanden die gestreamed werden. Hoe dat nu zit weet ik eerlijk gezegd niet omdat ik altijd alles vanaf de HDD speel.

Ik zal dit vanavond eens uitproberen met een 1080P film :)
Mooie review. Ik zit al lang te twijfelen tussen de O!Play en de Xtreamer. Maar je zegt dat 't kopiëren vrij traag gaat, maar kun je ook direct streamen vanaf het netwerk? En gaat dit wel snel genoeg of gaat dit ook met haperingen?
Als het goed is kan elke mediaspeler een filmpje spelen via het netwerk (via stream). Een 1080p filmpje is 40mbit (oid) en netwerk 100mbit. Je moet iig niet met wireless gaan kloten.
Behalve als je WIFI N hebt en die USB N stick van Xtreamer gebruikt.
Zelfs met WIFI N is het niet aan te raden om full HD te gaan streamen.
Je kan inderdaad gewoon streamen vanaf het neterk, bijv, een NAS of PC.
Als m'n thuisbak niet te veel stressed gaat het streamen van een 1080p film via 802.11 N zonder horten of stoten.
Bedankt voor je interessante review. Ik ben met name geïnteresseerd in het afspelen van muziek, waarbij ik niet de hele tijd de TV aan wil hebben staan. Ik zag dat je de Xtreamer met de iPhone of iPod touch kan bedienen. Is het ook mogelijk om via deze interface door je muziek te bladeren en nummers/albums te selecteren?
Als je een externe harde schijf wilt gebruiken op deze media player, wat is dan de bestandsindeling? Moet je voor video, audio en andere zut aparte directory's (met hoofdletters?) maken?
Oe.. daar kan ik zelf geen antwoord op geven. Ik heb namelijk geen externe harde schijf.
Je zou het hier even kunnen proberen:
[Mediaplayer] Xtreamer - Ervaringen deel 2
Ik heb deze vraag ook al bij een andere review geplaatst van dit apparaat, maar hier nog maar een keer: Is het ondertussen na firmware upgrades mogelijk om Spotify te gebruiken?
Durf het niet te zeggen. Heb inmiddels ruim twee jaar een raspberry pi en sindsdien gebruik ik de sw3 niet meer eigenlijk.

Alleen als ik een 3d film afspeel.. En dat is zelden