Specificaties 256MB - Bekijk alle specificaties

Xtreamer Mediaplayer 256MB Review

schoenselaars 5 januari 2010, laatste update op 5 januari 2010, 1.267 views

Xtreamer Mediaplayer 256MB

Pluspunten

• Klein
  • Goede prijs/kwalieit verhouding

Minpunten

• De meegeleverde adapter kan bij oude PAL TV's in combinatie met een analoge kabel aansluiting storing veroorzaken op bepaalde zenders.

Geluidskwaliteit Score: 4
Alle andere reviews geven een goed beeld van de mogelijkheden en kwaliteit van de Xtreamer. Ik beperk mij daarom tot een aantal specifieke bevindingen waar ik in de andere previews niets over heb gelezen.

Het unieke aan mijn situatie is dat ik de Xtreamer gebruik met een "oude" Philips analoge PAL TV uit 1997. De Xtreamer is instelbaar voor een PAL TV en na installatie van firmware 2.1 waren de kleine lettertjes van de navigatie vrij goed te lezen. Het blijft echter behelpen. Logisch, de Xtreamer is een Full HD mediaplayer. Het is een beetje dom om deze met een oude analoge TV te gebruiken.

Als je de kleine wazige lettertjes in het menu voor lief neemt gaat dit echter prima. Alle video's worden ook op een oude PAL TV in goede kwaliteit afgespeeld. Echter, na het aansluiten van de Xtreamer laten bepaalde kanalen (NED2 en NED3 via analoge UPC kabel) opeens een lichte ruis (sneeuw) zien. Ook als de Xtreamer uit staat. Alleen als de adapter uit het stopcontact wordt verwijderd is de het probleem opgelost. Ik heb ook een andere oude analoge TV naast de Xtreamer gezet, zelfde probeem.

Na was zoeken heb ik de oorzaak gevonden. Het is de adapter. Ik had nog een andere adapter liggen van een oud LinkSys modem, en met die adapter is de ruis verdwenen. Voor mij is het probleem daarmee opgelost, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen toevallig een oude adapter heeft liggen van het juiste voltage.

De adapter die met de Xtreamer wordt geleverd is van het merk AOK en heeft typenummer AK04G-1200-200V. Vanwege de storing die deze adapter veroorzaakt heb ik de beeldkwaliteit een Slecht gegeven. Verder gebruik ik de Xtreamer met veel plezier.

• Philips analoge TV (1997)

Heb jij ook een Xtreamer Mediaplayer 256MB?

Reviews door de redactie

Mag ik vragen waarom je het font niet groter zet?
en je beeld op 4:3?

[Reactie gewijzigd door Jewest op 5 januari 2010 08:07]

Het beeld staat al op 4:3 Letterbox. Ik heb geen instelling gevonden om het font groter te zetten. Weet je zeker dat die er is?
Als het de adapter is dan gaat de storing waarschijnlijk via het stekkerblok.
Ik heb zelf een surge protector voor mijn A/V spullen en heb nooit ergens last van.

Zitten de stekker van de Xtreamer en tv soms naast elkaar? Wissel anders wat stekkers zodat er ruimte tussen beide stekkers ligt. Of als je adapter van de Xtreamer tegen je tv aan ligt dan zou ik deze wat verder weg leggen.

Lijkt me sterk dat er rond de adapter een soort van aura komt van 2x2 meter en alles verstoord.
Dat dacht ik eerst ook. Maar zelfs toen ik de adapter via een verlengsnoer op een stopcontact aansloot dat in een andere groep van mijn stoppenkast zit bleef de adapter storen. Het feit dat het probleem met het plaatsen van een andere adapter is opgelost zegt genoeg.

Xtreamer mag niet van klanten verwachten dat ze surge protector gebruiken.
Ik heb mijn xtreamer samen met een maatje gekocht, hij heeft ook analoge TV op een aquarium-model tv. klinkt als een vergelijkbare situatie, echter hij heeft geen klachten. Lijkt me daarom iets vervelends in jouw specifieke situatie..
Misschien kun je een RMA van de adapter aanvragen, of indien van toepassing een iets robuuster stekkerblok zoals hierboven ook al gesuggereerd wordt?
Goed om te lezen dat niet iedere analoge TV last heeft van dit probleem. Ik heb het probleem met twee tv's, een philips en een daewoo. Gebruiken jullie toevallig ook een analoge kabelaansluiting?

Een ander stekkerblok zal niet helpen omdat het probleem ook niet werd opgelost door de adapter via een verlengsnoer op een andere groep van de stoppenkast aan te sluiten. Ik heb het idee dat de storing afkomstig is van de kabel tussen de adapter en de Xtreamer. Bij alle andere adapters die ik ken zit er z'n magneetblokje aan het eind van de kabel om inductie (of zoiets) te voorkomen. Bij de OAK adapter die ik bij de Xtreamer heb gekregen ontbreekt dit magneetblokje.