Sharkoon B1 Review

Foritain 4 juli 2017, laatste update op 5 juli 2017, 595 views

Sharkoon B1 (Product volledig gesponsord)

"Mid-range by Sharkoon", iets wat ze toch niet onverdienstelijk doen. Prettig stevig headsetje met opvallend neutraal en 'voorbij-de-prijs' geluid. Mist wat flair wellicht, en is intern geen bouwtechnisch wereldwonder, maar voor dit geld een betere headset vinden voor gaming en een fijne muziekweergave is een pittige klus.

Pluspunten

• Prettig, redelijk neutraal stereo geluid voor een gaming headset
  • Vooral: Value. Voor dit geld trek je meestal minder geluid aan.
  • Geen flexibele bouw, maar valt toch goed verdeeld over grotere en kleine hoofden.
  • Microfoon prima voor de klasse. Ook afneembaar
  • Nette hardcover inbegrepen

Minpunten

• Intern weinig spectaculair. Afwerking / luxegevoel 'mwah'.
  • Meegeleverde hardcover ruikt chemisch, ruim laten luchten helpt maar zou gewoon niet mogen.

Sharkoon B1

- Inleiding
- Unboxing
- Bouw & Features
- Praktijk
- Conclusie

Met de B1 wil Sharkoon een andere route nemen op gebied van audio. Waar de meeste van hun modellen herkenbaar ‘gamey’ zijn is de B1 strak, no-nonsense, en puur audio focussed. Ze durven zelfs de woorden ‘audiophile’s dream’ te gebruiken, al laat ik die opmerking maar verder buiten beschouwing gezien het prijspunt van 60 euro en het feit dat audiofielen niet bekend staan om hun enorme vergevingsgezindheid.

Toch zou het een interessant model kunnen zijn, in onze ervaring is het aanbod aan headsets iets voorbij dit prijspunt ruim, maar zo rond die 50-60 euro missen wij nog een beetje die echte klapper, die niet te veel inlevert tenopzichte van de iets luxere modellen, maar toch duidelijk afzet tegen de echte budget klasse waar je zelden echt heel blij van wordt. We gaan het ervaren.

Voor een headset die de no-nonsense kant op gaat is de uitpak ervaring verre van vervelend, we zien namelijk een keurige, open schuivende verpakking met het product in een hoes die ik het beste kan beschrijven als je typische CaseLogic hardcover; best prima voor een inbegrepen extra. Echter de case kent één bizar minpunt: de geur. Hij ruikt niet alleen chemisch, maar ook dermate sterk dat het echt even schrikken is. Die mag je echt even een paar dagen buiten laten liggen.

De headset zelf is voorzien van een 110cm lange kabel met enkele plug, en een ruim 2,5 meter lange verlengkabel met dubbele 3,5mm uitgang. Zo houden we gebruik op pc’s met en zonder gecombineerde in- en uitgang open, en tevens mobiele devices en consoles.

De microfoon is een afneembaar model met een flexibele arm en een redelijk forse bos aan het einde.

De Sharkoon B1 maakt een solide eerste indruk, en gelukkig geen indruk op de neus. Veel visuele praal zie je er niet aan af, maar de hoofdband is een stevige stalen model met een geborstelde afwerking, en ook de schelpen zelf zijn gewoon lekker dik gebouwd; geen headset die je bijzonder voorzichtig neer hoeft te leggen. We zien echter geen enkel kleurtje, niet eens een geel kabeltje (phew, die gele Shark Zone details hoeven van mij ook niet), en de enige branding is een heel bescheiden Sharkoon-printje op de randen van de band.

De band is verstelbaar, maar de schelpen zelf zitten vast. De band zelf is ook redelijk zacht uitgevoerd, zo ook de kussentjes op de oor, maar missen toch iets van dat meer premium gevoel van bijvoorbeeld de HyperX Cloud of de Creative H5/H7. Meer dan redelijk op het prijspunt, maar niet spectaculair.

De microfoon klik je eenvoudig op of af, en is zoals gezegd flexibel, maar niet inklapbaar tijdens de actie, hooguit draai je hem dan een beetje weg.

Normaliter haal ik een headset niet open, de meeste krijg je ook niet open zonder hem te beschadigen. Sharkoon had de pech dat de eerste headset een DOA betrof, kan gebeuren, kijken we ook niet gek van op, maar gaf de gelegenheid om hem eens open te trekken, iets wat in dit geval ook zonder schade kan. Intern weinig spannend, wat ook te verwachten is voor een headset, maar het opbouwen is duidelijk op snelle / kostenbesparende wijze uitgevoerd. Ook werd daar zichtbaar dat de hoofdband weliswaar staal is, maar dat deze in de schelp zelf met schroeven in een plastic constructie zit vastgeschroefd. Ik heb het met veel geweld kapot geprobeerd te krijgen, maar dat bleek dan weer niet eenvoudig. Geen hoofdprijs voor een super knappe bouw dus, maar praktisch gezien kan ik er ook moeilijk bezwaar op maken.

Specs'n'stuff:

Hoewel je met vaste schelpen zal afvragen hoe de pasvorm uitpakt op verschillende hoofdmaten gaat dat hier toch opvallend goed. Grote kussens vallen ruim om zelfs flinke oren, ze zijn ook diep genoeg dat ze niet heel relevant aandrukken, en de vorm werkt op zowel een groot hoofd als een wat schattiger, kleiner model. Daarbij valt in beide gevallen op dat de drukverdeling gewoon goed is, en ook de balans tussen druk om de horen en boven op het hoofd; het is één van de meer neutrale, weinig opvallende (in positieve zin) modellen op het hoofd. Wat mij betreft punten voor toegankelijkheid voor een grote groep.

Eenzelfde beschrijving kunnen we voor het geluid gebruiken. De eerste indruk, direct aangesloten op een recent moederbord zoals waarschijnlijk lijkt, was die van een headset die niet onder doet voor een ietwat duurder model, iets wat we van Sharkoon, en zeker met deze marketing claims, ook wel zouden verwachten. Opvallend is echter de redelijk vlakke tuning voor een merk met primair een gaming focus, zeker wanneer je de wat meer V-shape van gaming headsets gewend bent is ‘het laag’ wel wat bescheiden. Waar daar veelal een wat matig mid-hoog tegenover staat, zeker rond deze prijs, doet de B1 dat juist weer bovengemiddeld goed. Een audiophile’s dream ga ik echt niet als beschrijving gebruiken, maar er zit toch in zijn algemeenheid aantrekkelijk stereo geluid in zonder gekke uitschieters of pijnpunten en met meer dan genoeg power en detail, maar anderzijds ook zonder hele specifieke fenomenale stukken.

De positieve indrukken van de gebruikte drivers worden nog wat sterker wanneer we hem op de Creative G5 dac/amp aansluiten in plaats van direct op de ALC1150 chip van het moederbord, de B1 is duidelijk gebaat bij goede aansturing waarbij hij in theorie zeker in staat is om mee spelen tegen modellen zoals de recent geteste SteelSeries Arctis of de Logitech G533; flink duurdere jongens. Als we het volume eens goed opkrikken houdt de Sharkoon B1 ook erg goed stand, dat wil zeggen geen gekreun rond zowel de lage tonen als de mids voordat we de comfortabele limieten van mijn oren tegen komen. Ook is het aanzetten van de bass voor de liefhebber, tenminste zij met een aansturing waarbij je een eq setting hebt, echt geen enkel probleem. Onder de 50Hz lijkt er niet veel in te zitten, maar dat is best gebruikelijk ondanks de 20Hz spec die op vrijwel elke headset staat, maar zetten we de <80 Hz range een beetje aan met een bass boost in de G5 dan is het resultaat in de populaire muzieksoorten toch erg knap.

Gaming dan, vergelijkbaar: ietwat beter dan gemiddeld goed geluid voor het geld, weinig echte positieve of negatieve uitschieters, anders dan voor het geld dus, al wil je voor FPS games met explosies die bass wel even wat versterken in bijvoorbeeld de software van je moederbord, iets wat de meeste moederborden ook wel kunnen. Hij kan het, het zit er in maar direct uit de doos is het laag wel wat ingetogen. Voor film kunnen we hetzelfde herhalen, gewoon een prima prestatie voor een stereo headset van deze prijs.

De B1 gedraagt zich verder als een gesloten headset normaliter doet: redelijk forse demping van het geluid zowel naar buiten als van buiten. Het komt de lage en mid-lage tonen ten goede als je ze aanzet, en een ‘immersive’ game is ook echt immersive, maar verwacht niet dat je al te veel hoort als je geroepen wordt.

Opnamekwaliteit is redelijk, met een bescheiden (passieve) ruisdemping en demping van die scherpe s’jes en p-p-p’s, een iets warmere doch vlakkere stemweergave waarmee je prima kan communiceren maar je ook geen prijzen wint.

Ik heb Sharkoon wel eens een hit-and-miss merk genoemd, wat deels waar en deels ietwat streng is vanuit het optiek van iemand die veelal toch wat luxere producten kan ervaren. Zodra ze zich richten op producten met een scherpe -doch redelijke- prijs, dan zien we vaak echt hele mooie producten, denk aan de uitstekende MK80 mech (EOL heb ik begrepen, dus a 99 euro momenteel echt geen slechte deal voor een RGB bord met polssteun) of de jaren oude maar nog altijd interessante Fireglider muis; ook een klapper voor je centen. De ‘misses’ waar ik het over heb zie ik vooral wanneer het echt bovenal spotgoedkoop moet zijn, maar dat is ook niet-merk-gerelateerde problematiek van alles wat super budget probeert te zijn, en dan denk ik bijvoorbeeld aan het eerste Skiller toetsenbord dat gewoon te plastic fantastic was om warm van te worden (al leek die onverminderd populair, want cheap).

De Sharkoon B1 mag zich duidelijk tot die eerste categorie toetreden, want het is een ‘best veel voor je geld’ product net boven de echte budget bende, waarbij de consequenties alleszins te overzien zijn. Aanwijsbare kritiekpuntjes zijn er wel degelijk: Zo is de headset ogenschijnlijk stevig, maar lever je wel in op een premium gevoel of enorme flexibiliteit, en kijken we in de oorschelp dan zien we ook dat er geen cent extra is uitgegeven aan interne afwerking, de consequenties daarvan laten zich lastig schatten maar het is duidelijk dat daar is bespaard en de headset bewust en zonder echt hele goede reden onnodig forser is uitgevallen. De extra draaghoes is een fijne extra die ietwat gevoel van verwenning toevoegt, maar de geur daarvan direct uit de verpakking kan gewoon echt niet; krijg je net een leuke high vanwege die extra, keert dat gelukkige sentiment toch heel hard om. Daarbij vraag je je natuurlijk af vanaf welk prijspuntpunt het zinvol is te investeren in dergelijke zaken, bij een luxepaard van 150 euro zeker, maar of die (ik noem maar wat) $5 extra investering dat die extra’s kosten in een 60 euro header niet beter in de headset zelf had kunnen zitten, danwel deze B1 zonder tas wellicht op 55 of 49 euro had gekomen, speelt wel in mijn achterhoofd. Als laatste: Ik ben weliswaar positief verrast over het geluid, vergeet niet dat je met producten rond deze prijs altijd voor een klein beetje meer geld alweer een upgrade weet te vinden.

Echter op-, rond- en vooral tot aan deze prijs overtuigd de Sharkoon simpelweg door het aangenaam neutrale geluid wat hij weet te produceren, meer dan andere modellen tot dusver die onder de 60 euro zaten. Geluidstechnisch overtuigd hij meer dan de (inmiddels wat goedkopere) Logitech G231 of de wat oudere SteelSeries Siberia Raw Prism (en laten we eerlijk zijn, beide ook geen bouwtechnische wereldwonderen). Voor ‘beter’ moeten we gewoon naar de 70 euro toe, waarbij overigens ook eerder winst zit in de bouw en afwerking dan in de capaciteiten van de driver, die upgrade zal je volgens mij nog wat hoger moeten zoeken (HyperX Cloud, hou nou toch eens op joh). Voor velen zal 60 euro vermoedelijk al de limiet zijn, zo niet voorbij de limiet, en in die optiek doet de B1 het dus goed. Hoewel ‘premium’ gevoel ontbreekt is het echter wel zo dat Sharkoon in mijn optiek het comfort wel goed voor elkaar heeft, de verder weinig verstelbare constructie valt desondanks goed over grote en kleine hoofden, verdeeld de druk goed rond de oren en over het hoofd, en blijft daar ook voor de lange zit goed op zijn plaats; niet het beste comfort ooit, maar toch zeker een prettige ervaring. Het maakt het in de praktijk dus een headset met goede score op de twee belangrijkste zaken: geluid en comfort. Zoek je iets tot aan de 60 eur, dan mag deze wel op je shortlist, want concessies maak je sowieso en Sharkoon houdt die goed in toom.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog iets te veel andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Sharkoon B1?

Mooie review en leuk headsetje voor het geld zo lijkt het!

Dubbel ss in deze zin bij het kopje in de praktijk: Daarbij valt in beide gevallen op dat de drukverdeling gewoon goed iss
Thanks, en dat is het ook :)

Typo even fixen!
Wederom een zeer gave en uitgebreide review :) +3