Specificaties 31,5" • 3840x2160 (UHD) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips 328P6VJEB/00 Zwart Review

sjtienuhTestpanel 26 juni 2017, laatste update op 13 juli 2017, 129 views

Philips 328P6VJEB/00 Zwart (Testpanel)

Mooie monitor, met goede kleuren, jammer van de slechtere kijkhoeken

Pluspunten

• Hoge bouwkwaliteit
  • Mooie kleuren
  • USB 3.0 hub
  • HDMI, DVI, VGA en Displayport aanwezig
  • Aansluitkabels worden netjes meegeleverd
  • In hoogte verstelbaar
  • VESA 100mm
  • Horizontaal als verticaal te gebruiken

Minpunten

• Hoge responstijd
  • Slechte kijkhoeken
  • Blikkerig geluid
  • VA paneel ipv IPS paneel
  • Backlight bleeding bij donker beeld

Via Tweakers.net kreeg ik de mogelijkheid om deze 31,5" Philips monitor te testen. Ik heb deze monitor hierna 2 weken mogen testen. In deze review vinden jullie mijn bevindingen. Tijdens het gebruik heb ik geen foto's genomen, dit mede door een druk rooster vanuit mijn kant, dus probeer alles zo goed mogelijk te verwoorden.

Uitpakken

Bij het uitpakken van de doos kwamen mij direct de accessoires te voorschijn evenals de voet en de steun te voorschijn. Als accessoires levert Philips een stroomkabel, aux kabel, usb 3.0 kabel tbv de hub in de monitor, een hdmi en displayport kabel mee.
De monitor zit tussen 2 schuimlagen stevig en veilig in de doos.

Opbouwen en aansluiten

De steun wordt achterop vastgeschroefd op een VESA 100mm mount. Hierdoor is de monitor ook geschikt om vlak tegen de muur te hangen aangezien er niks van een houder van een voet aanwezig is. Dit zie ik zelf als een grote plus daar het om een grote monitor gaat en op het bureau wat verder naar achter gezet dient te worden wil men beide hoeken van het scherm te zien. Als de steun gemonteerd is kan de voet erop geklikt worden en deze wordt vastgezet met een schroef dmv een klein lipje eraan waardoor hiervoor geen schroevendraaier nodig is om de voet vast te zetten. Dit is een grote plus t.o.v. Samsung monitoren waar bezuinigd wordt op dit kleine onderdeel.
Nu zit de monitor in elkaar en kan de monitor worden aangesloten op de pc via HDMI en/of displayport. Even de aux kabel en usb kabel aansluiten en hij is helemaal klaar voor gebruik. Vanaf fabriek is deze monitor al gekalibreerd waardoor de kleur echtheid al direct goed is en is het dus niet nodig om hem zelf nog hierop te kalibreren.

Aansluitingen

1x displayport 1.2
DVI-D
HDMI 2.0
VGA
3,5mm Jack aansluiting
4-poort USB 3.0 hub

Scherm

Het scherm heeft een diagonaal grote van 31,5" ofwel 79cm. De monitor heeft mooie smalle bezels waardoor de totale monitor niet heel veel groter is. Het scherm wordt geleverd met en VA techniek beeldscherm, welke mooie kleuren geeft met een resolutie van 3840x2160 ofwel 4K. Het nadeel van deze technologie vind ik zelf de kleurveranderingen bij een geringe kijkhoek, mijn voorkeur ligt voor mij bij een IPS scherm, welke betere kijkhoeken heeft en ook een goede kleurechtheid heeft. Ook qua responstijd geeft de IPS techniek geen nadelen tov dit VA paneel.
De monitor krijgt via LED edge-lit zijn achtergrond verlichting, dit zorgt voor een laag energieverbruik maar hierdoor is er helaas ook het euvel van backlight bleeding. Waardoor bij de zijkanten bij donkere beelden goed te zien is dat de monitor in verschillende hoeken de LED backlight heeft.
De monitor heeft een goede helderheid van 300 cd/m2 hierdoor is de monitor ook goed buiten te gebruiken, ik heb deze monitor dan ook even tijdens de warme dagen gebruikt als tv in combinatie met de Chromecast. Hierbij had ik weinig last van weerspiegeling doordat de monitor een mat scherm heeft.
De monitor heeft een responstijd van 4ms en een refreshrate van 60hz, dit maakt de monitor minder geschikt om te gamen omdat bij de snellere games een voorkeur uitgaat naar een zo laag mogelijke responstijd (1ms) en een zo hoog mogelijke refreshrate (144hz). De monitor is voor de rest perfect voor alle andere dagelijkse bezigheden.

Geluid

Tijdens de warme dagen heb ik de monitor zoals gezegd gebruikt om tv te kijken, hierbij viel me op dat het geluid van de monitor zeer hard kan voor een monitor, overigens vond ik het geluid wat blikkerig maar dit is een euvel van alle monitoren en/of tv's omdat ze steeds dunner worden en er dus steeds minder ruimte is om goede speakers in te bouwen. Ik heb het geluid op 20% gezet en ook hier was er weinig verbetering aan de geluidskwaliteit.

Overige functies

De monitor is te gebruiken in horizontale of verticale weergave, waardoor deze monitor geschikt is om een mooie foto reportage te laten zien zonder dat een groot gedeelte van het scherm zwart is. Ook zal dit handig zijn voor bedrijven welke reclame willen maken in hun winkel via een monitor.
Op het bureau is de monitor in hoogte verstelbaar waardoor de monitor niet op een verhoging geplaatst hoeft te worden wanneer er een langer persoon gebruik maakt van de monitor. Door een klein beetje druk uit te oefenen is de monitor zeer eenvoudig in hoogte te verstellen.
De monitor ondersteund picture in picture waardoor het mogelijk is om 2 verschillende beelden op de monitor te laten zien. Dit kan handig zijn wanneer er vanaf 2 verschillende bronnen beeld afgespeeld moet worden.

Het is een mooie monitor met goede kleuren. Makkelijk verstelbaar in hoogte en van horizontale naar verticale weergave.
Het geluid is hard maar klinkt redelijk blikkerig ook op lager volume. De kijkhoek van het VA display is minder daar de kleuren snel anders zijn wanneer de hoek groter wordt.
De monitor is ideaal voor alle dagelijkse werkzaamheden en ook ideaal voor bedrijven als reclamebord.

Heb jij ook een Philips 328P6VJEB/00 Zwart?

Waarom kies je een VA scherm om vervolgens te klagen dat het geen IPS scherm is?
Ik zat in het testpanel en mocht deze testen. Het was een mooie monitor maar enkele dingen vielen mij op waaronder het kleurverschil met een ips paneel