Specificaties 31,5" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (VA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 328P6VJEB/00 Zwart Review

mcerasmusTestpanel 16 juni 2017, laatste update op 16 juni 2017, 186 views

Philips 328P6VJEB/00 Zwart (Testpanel)

De Philips 328P6VJEB/00 is een veelzijdige monitor die op bijna alle fronten goed te gebruiken is, maar nergens echt in uitblinkt. Een nadeel van de veelzijdigheid is dat je dat terugziet in de prijs. De speakers zijn echt een dik minpunt, lees daar meer over in de uitgebreide review.

Pluspunten

• Kleurweergave
  • 34" (enorm)
  • 4K met 60Hz refreshrate
  • FlickrFree
  • Multiview
  • Vooraf ingestelde optimalisatie instellingen
  • Easy2Install
  • Stabiele voet

Minpunten

• Speakers
  • Voor dichtbij misschien té groot
  • De DP en HDMI instelling staan niet standaard op de hoogste stand
  • Geeft veel licht af op je zolderkamer
  • Rekening gehouden met de mogelijkheden is de prijs van de monitor toch best hoog voor een studentje
  • Veel plastic

Bij deze alvast een waarschuwing: Dit is de eerste keer dat ik voor het Tweakers Test Panel een review schrijf (dank daarvoor!). Alle feedback is welkom.

Twee weken geleden kreeg ik een mail van Tweakers of ik de Philips 328P6VJED/00 zwart wilde reviewen. En dat deed ik met veel plezier. Ik vond het eerst heel moeilijk omdat ik niet precies wist waar ik naar moest kijken. Na het bekijken van random TP-reviews van andere monitoren, had ik een idee waar ik mijn antwoorden moest zoeken. Ik hoop dat jullie allen iets aan het onderstaande resultaat hebben!

Algemene beoordeling
De Philips 328P6VJEB/00 heeft geen uitermate blitse uitstraling, maar door zijn grootte word het wow-gehalte al flink opgeschroefd. Het beeld is haarscherp, de kleuren worden door voorgeinstalleerde opties geoptimaliseerd voor elk soort gebruik. Let wel op je ogen! Door sommige optimalisaties word het scherm wat witter en geeft dus heel veel licht af. Vlak voor het slapengaan is een nachtmodus dus geen overbodige luxe ;).

Bouwkwaliteit & Afwerking
De bouwkwaliteit van de Philips monitor is verdeeld. De monitor ziet er erg standaard uit voor zo'n hoge prijs. Het omhoog en omlaag schuiven van de monitor gaat erg soepel en zonder klikjes of klemmetjes die je eerst moet lospeuteren. Het enige nadeel wat ik hiervan kan bedenken is dat het na veel gebruik iets te soepel kan gaan, waardoor de monitor niet meer zo makkelijk op zijn plaats blijft staan en naar beneden zakt. De rest van de monitor oogt een beetje goedkoop door het vele gebruik van zwart plastic. Alleen aan de onderzijde van de monitor is een deel aluminium. Ik had het aluminium graag meer teruggezien. De voet van de monitor is weliswaar bijna volledig van plastic, maar is erg zwaar en dat zorgt weer voor een mooi stabiele monitor.

Contrast en helderheid
De monitor komt met een aantal vooraf ingestelde optimalisatie instellingen. Dit zijn: spel, economie, kantoor, foto en smartuniformity. Je kan de optimalisatie instellingen niet aanpassen maar wel uitzetten. Zelf vond ik het beeld iets te wit, maar dat is makkelijk aan te passen door het contrast iets lager te zetten in het menu.

Gebruikersmogelijkheden
Je krijgt bij de monitor een heel tal van kabels. Je zult ze vast niet allemaal nodig hebben, maar zo zorgt Philips er wel voor dat de monitor in alle situaties meteen aangesloten kan worden.
Op kantoor is deze monitor ideaal door de grote kijkhoek, de MultiView, de vele aansluitingsmogelijkheden en de 4(!) usb-poorten aan de rechterzijde. Het nadeel van de usb poorten op de monitor is dat als je de monitor uitzet, je usb poorten geen stroom meer afgeven. Hierdoor kan je niet je monitor uitzetten als je bijvoorbeeld je telefoon aan het opladen bent.

Ook de FlickerFree technologie draagt bij aan de kantoormogelijkheden. Dit zorgt ervoor dat je aan het einde van de dag weinig last van je ogen hebt. De “SmartErgoBase-voet” zorgt ervoor dat je de monitor kan draaien voor ultiem gebruiksgemak. Zelf gebruik ik het niet maar voor mensen die dat fijn vinden is het beeld inderdaad heel makkelijk draaibaar (ook dit is zonder klikjes en klemmetjes).
Een minpunt voor deze monitor is toch wel de speakers. De mids hebben soms een krakerig geluid, totaal geen bas en alleen de highs zijn nog prima. Skypen zou nog kunnen maar muziek luisteren of een film kijken is af te raden.

Voor gamen is deze monitor prima te gebruiken, maar door een gelimiteerde refreshrate van 60Hz en een responstijd van 4ms is het niet de optimale keuze. Zelf had ik na optimalisatie toch nog een beetje last van ghosting in Tom Clancy ‘s Rainbow Six Siege. Dit was ook te zien in een test van testufo.com. Als je alleen gaat gamen op deze monitor kan je misschien beter voor een iets kleinere maar snellere monitor gaan. In deze prijsklasse zou de Acer Predator XB271HU (TN) Rood, Zwart een optie kunnen zijn.

Kleurweergave
De ultra heldere 3840 X 2160 resolutie is goed terug te zien in video’s of foto’s die daar voor zijn gemaakt, maar zelf vind ik dat het bij het dagelijks gebruik nog weinig toevoegt. Dit alles komt vooral omdat veel programma’s helemaal geen 4k resolutie ondersteunen en je er dus eigenlijk niets van terugziet. Waar dit wel wordt ondersteund, bijvoorbeeld in games, is het beeld prachtig scherp en de kleurweergave lijkt in foto's soms mooier dan in werkelijkheid. De 10-bit weergave zorgt voor een vloeiendere overgang van kleuren. Bij een pixeldefect-test van https://www.dodepixels.nl/ zijn er nergens dode pixels te vinden. Bij langdurig gebruik heb ik het nog niet kunnen testen i.v.m. twee weken reviewtermijn.

De Philips 328P6VJEB/00 Zwart is een veelzijdige monitor, vooral handig voor kantoorwerk of mediabewerking vanwege de kleurweergave en de extra toepassingen als mulitview of de flickerfree technologie. Hier hangt echter wel een pittig prijskaartje aan.

Heb jij ook een Philips 328P6VJEB/00 Zwart?