Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Imperial BluTC 2 (Zwart) Review

Stormbringer 6 juni 2017, 1.558 views

Imperial BluTC 2 (Zwart)

Als je een draadloze hoofdtelefoon zoekt - zeer goede optie! Goede afwerking, mooie scala aan accessoires van hoge kwaliteit, lange accuduur, en Touch Control en ingebouwde microfoon zijn zeer praktisch. Echter, als het draadloze aspect niet een vereiste is, zijn er technisch gezien betere alternatieven.

Pluspunten

• Touch Control
  • Accuduur
  • Bouwkwaliteit & accessoires

Minpunten

• Gewicht (in vergelijking tot bedrade alternatieven)
  • Geluid (in vergelijking tot bedrade alternatieven)

De Imperial bluTC 2 is van het Duitse “Telestar”, wellicht een bekendere naam. Ze produceren verschillende multi-media apparatuur. Deze bluTC 2 is een full-sized gesloten hoofdtelefoon met ingebouwde accu, bluetooth en microfoon. Dit betekent dat hij over (dus niet -op-) je oren zit, je hem draadloos kunt gebruiken, en ermee bellen. Behalve dat de voorganger, de “gewone” bluTC, ietsjes lichter lijkt te zijn, zie ik geen enkel verschil in de specificaties. Ik neem aan dat ze wat foutjes weggepoetst hebben en dit onder een nieuwe versie uitgebracht hebben. In deze review zullen we nader deze draadloze hoofdtelefoon bekijken.

Inhoud en bouwkwaliteit
Er zijn twee dingen die ik erg waardeer bij deze hoofdtelefoon, en dit onderdeel is er één van. Letterlijk “alles” zit er bij, en dat van behoorlijk hoge kwaliteit! Een prima hardcase die de hoofdtelefoon prima op zijn plaats houdt en natuurlijk beschermd, met in het midden een ingebouwd etui’tje die de andere accessoires bevat: een 3.5mm kabel voor bekabeld gebruik, USB-kabel voor het opladen, laad-adapter, en karabiner om de hardcase bijv. aan je tas te hangen. Vaak zijn dit aspecten waar fabrikanten flink op besparen, maar dit lijkt deze bluTC helemaal niet te doen. De accessoires zijn namelijk van hoge kwaliteit. Zo zijn de ritsen prima, de kabels van goed en dik rubber, en de connectoren zijn van prima stevige kwaliteit. Enige minpuntje is de handleiding, die soms niet erg volledig of prettig is om te lezen.

De hoofdtelefoon zelf ziet er vrij uniek uit, wat op zichzelf al bijzonder is in de overvolle markt. Het de chroom-, leer- en rubber-look pakt mijn inziens goed uit en is goed afgewerkt, al heb ik niet de volle vertrouwen dat het rubber op de oogschelp na een jaar nog steeds kras- en vlekkeloos eruit ziet. Al met al een hoofdtelefoon die gezien mag worden!

Comfort
Persoonlijk vind ik de hoofdtelefoon prima zitten. Grotere oorschelpen en een grotere band zijn wel wat prettiger, maar voor zo’n mobiele hoofdtelefoon zou dat niet praktisch zijn en vind ik het eigenlijk perfect uitgevoerd. Ook op kleine hoofden zit het prima voorzover ik het bij anderen heb kunnen testen. De afstelling van de hoogte werkt goed, al moet je er wel rekening mee houden dat je de hoofdtelefoon waarschijnlijk weer in elkaar moet schuiven als je hem in de case wilt opbergen.

Wat ik wel een belangrijk punt vind, is het gewicht. Door de accu, is het een vrij zware hoofdtelefoon. Je kan goedkopere, meer comfortabele en geluidstechnisch betere hoofdtelefoons vinden als je met draden kunt leven (hierover later meer). Na dergelijke hoofdtelefoons voelt de bluTC toch vrij zwaar en daardoor minder prettig aan, ook omdat het zwaartepunt erg laag zit. Nogmaals, door het concept van de accu is dit logisch en onoverkomelijk, maar wel het vermelden waard.

Gebruiksgemak
Wat de net besproken accu betreft ben ik positief verrast - deze gaat vele uren mee. Persoonlijk zou ik zelfs de voorkeur geven aan een accuduur van ca 5 uur waarbij de hoofdtelefoon lichter van gewicht zou zijn. Maar dit betekent dus dat je waarschijnlijk niets over de accuduur te klagen zal hebben!

Natuurlijk is het draadloze aspect een groot paradepaardje voor gebruiksgemak, en dit lijkt prima te zijn geïmplementeerd. Met een Macbook Pro uit 2012 en een iPhone 6s was de bluTC gemakkelijk gepaird, en de volgende keren is een verbinding maken geen probleem. Hoe snel de verbinding (automatisch) tot stand komt verschilt keer op keer, maar volgens mij niet anders dan bij de concurrenten. Bijzonder te vermelden is dat vanaf ca 5m afstand de verbinding met de Macbook (die ook gewoon Bluetooth 4.0 heeft) af en toe een beetje hapert, terwijl het met de iPhone veel beter gaat. Overigens geeft de iPhone netjes aan hoe het met de capaciteit staat van de accu van de hoofdtelefoon.

Wat ik persoonlijk belangrijk vind, is dat de hoofdtelefoon een microfoon heeft en je dus in draadloze modus kunt bellen. Geluidskwaliteit van het bellen is goed genoeg, en wat ik begreep doet de microfoon ook zijn werk voldoende. Wat ik wel jammer vind, is dat er geen mogelijkheid is om een assistent als Siri op te roepen en op deze manier met stemcommando’s iemand te bellen of een andere taak je telefoon of computer te laten uitvoeren.

Touch Control
Dit is mijn tweede favoriete aspect! De rechteroorschelp is namelijk gevoelig voor gestures! Je kan het nummer stopzetten en starten, volume aanpassen, volgende/vorige nummer kiezen, en belletjes accepteren en weigeren. Het mooiste is dat dit erg prettig werkt omdat je je oor altijd blind kunt vinden, in tegenstelling tot knopjes op een kabel of (touch) knopjes op een ander apparaat. Nog mooier, dit werkt zelfs met dikke handschoenen! Dus ook als je in de winter met de bluTC wilt wandelen of fietsen werkt dit prima.

Wat ik wel erg vreemd vind is de navigatie: voorzover mijn ervaring reikt, is naar boven/beneden het volume respectievelijk hoger en lager zetten, en links/rechts is respectievelijk het vorige en volgende nummer. Telestar heeft dit om mysterieuze redenen 90 graden gekanteld… Ook in het Engels is het “higher” volume en “next” song, wat een richting impliceert dat overeenkomst met de Nederlandse. Maar vooruit, als je eenmaal onthouden en gewend bent dat dit 90 graden gekanteld is (of wellicht vind je een ander ezelsbruggetje) is er geen verwarring en werkt het prima.

Overigens heeft de Touch Control een kleine vertraging die totaal niet storend is, maar af en toe is de vertraging langer dan gewoonlijk. Hier valt nog steeds prima mee te leven, maar dit zou in de toekomst nog iets verbeterd kunnen worden.

Geluidskwaliteit
Je neemt natuurlijk zo’n grote hoofdtelefoon naast het comfort ook voor de betere geluidskwaliteit ten opzichte van de kleinere varianten. De bluTC scoort mijns inziens hier goed in, maar niet veel meer dan dat. Dat gezegd hebbende, heb ik geen vergelijkingsmateriaal met andere draadloze full sized hoofdtelefoons. Maar absoluut genomen: de bassen zijn vrij aanwezig (zoals bij de meeste “populaire” hoofdtelefoons tegenwoordig, dus dit zal de meesten niet eens opvallen) maar ook wat modderig en missen de definitie. Bij de lagere middentonen wordt dit iets beter, maar bij de mid-midden en hogere middentonen is het geluid eigenlijk prima. Zelfs de hoge tonen zijn goed, maar daarna zwakt het snel af en zijn de echt hoge tonen ook niet denderend. Als ik een grafiek van de kwaliteit zou tekenen, zou dit dan een “normale verdeling” zijn die lichtelijk naar links scheef is.

Waar komt dit op neer? Zang, piano, gitaren, etc. klinken prima. Ook high hats komen er goed door, maar net de nuances daarboven zwakken af. De bassen zijn goed waarneembaar, maar niet helder. Al met al valt dit allemaal goed bij modern geproduceerde muziek, maar minder goed voor “rauwe” muziek (bijv. live optredens), muziek met vele verschillende basmelodieën (bijv. hardere rock) of met een breed spectrum (bijv. klassieke muziek).

Ondertussen za je gemerkt hebben dat ik positief over de Imperial bluTC 2 ben, maar niet dol-enthousiast. Maar kijkend naar de functie en doelgroep: op een comfortabele manier, draadloos “on the go” van muziek genieten, valt er weinig over de hoofdtelefoon te klagen. De hoofdtelefoon ziet er mooi uit, zit comfortabel, alle nodige accessoires zijn perfect, je maakt gemakkelijk verbinding en de accu gaat erg lang mee. Bovendien is de touch control een zegen.

Echter, mocht dat draadloze aspect niet een hard criterium zijn, zou ik technisch gezien een ander hoofdtelefoon kiezen. Bedrade hoofdtelefoon bieden een betere geluidskwaliteit en zijn net iets meer comfortabel - voornamelijk door een lager gewicht. Ik zal ter vergelijking bedrade, full size closed hoofdtelefoons nemen die iets goedkoper zijn dan de bluTC. Zo is de bluTC ca 25% zwaarder dan een AKG K-271 mkII, mijn inziens één van de beste hoofdtelefoons met een supertransparant geluidsspectrum. Een ideale hoofdtelefoon die vooral op zijn recht komt een redelijke versterker (dus niet i.c.m. een telefoon). Dit laatste aspect geldt ook voor de BeyerDynamic DT-770, die ik het meest comfortabel vind en de meest goede bas heeft. Wil je iets meer pit in het midden, zou ik een Shure SRH-840 nemen. Maar misschien is de Audio-Technica ATH-M50 wel de beste keus - voor de doelgroep die naar de Imperial bluTC 2 kijkt - een goede allrounder die het prima met telefoons werkt.

Echter nogmaals: deze hoofdtelefoons werken alleen bedraad, hebben geen Touch Control en hebben geen microfoon. Als je dit belangrijk vindt en je voornamelijk naar moderne muziek luistert kan je met de Imperial bluTC 2 bijna geen miskoop doen!

Heb jij ook een Imperial BluTC 2 (Zwart)?