Specificaties 5" • 1280x720 (HD) • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart Review

UberdudeTestpanel 28 mei 2017, 237 views

Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart (Testpanel)

Lekkere simpele Rugged smartphone, maar de bouwkwaliteit laat wat te wensen over

Pluspunten

• Soft/Spatwater dicht
  • Grippy bezel
  • Accuduur
  • Optie voor eigen opslag in vorm van SDcard

Minpunten

• Camera icb automatische setting
  • Bouwkwaliteit achter klepje
  • Touchscreen wat niet altijd lekker reageert

Unboxing

Het toestel komt in een mooi wit doosje wat we tegenwoordig van de meeste Samsung's zijn gewend.
In de verpakking zit: het toestel, accu, usb naar micro usb kabel, Eu usb oplader, in ear oortjes en een paar handleidingen.

Design

Het toestel is rugged ontworpen met een flinke rand waarop een soort rubber coating zit en textuur om grip te bevorderen. Het toestel is iets breder maar iets langer als als een Galaxy S8. Het toestel doet mij en mijn collega's denken aan een steverige versie van de Galaxy S4

Features

Het toestel is uitgerust met een aantal features wat je in deze tijd kunt verwachten van een mid range smartphone O.a
  • 5,0 inch display met een resolutie van 720x1280 (720p HD)
  • 13Mp camera achter op met een maximale foto resolutie van 4128x3096, autofocus en een video resolutie van 1920x1080 (30fps)
  • Scdard Slot
  • Android 7.0 out of the box
  • 3,5 mm headphone jack
  • NFC
  • 4G LTE ondersteuning (B1(2100), B3(1800), B5(850), B7(2600), B8(900), B20(800), B38(2600), B40(2300)
  • Quadcore Exynos 7 (7570)
  • 2.800mAh verwijderbare accu

Speciale Features

De Xcover 4 is ontworpen met een aantal features ingebouwd voor gebruiks-gemak buiten het normale leven.
Deze heeft daar voor een IP68 classificatie gekregen waardoor hij stof en spatwater dicht is

Verder hebben ze gebruik gemaakt van een rubber coating op de bezel en achterkant in combinatie met verschillende patronen om het toestel zo veel mogelijk grip te geven.

Er een extra knop aangebracht aan de linkerzijde die uit de doos staat ingesteld om de flitser aan te zetten in vorm van een zaklamp functie, maar deze is in de opties in te stellen om meerdere functies te geven.

Ook zijn er fysieke menu, home en terug knoppen onder het scherm te vinden samen met toegevoegde software zodat het scherm beter reageert als men handschoenen aan heeft.
Dit heb ik op mijn werk als automonteur veel gebruik van gemaakt in combinatie met de zaklamp functie, en ik moet zeggen dat de software 9 van de 10 keer mijn vingers redelijk goed registreerde.

Bereik

Gezien de flinke ondersteuning van zowel 3G als 4G kanalen had ik altijd zeer goed bereik van in centraal Eindhoven tot midden in de bossen van Valkenswaard.

Accuduur

In tijd van het testen van de Xcover ben ik er achter gekomen dat ik 2 dagen kan doen onder normaal gebruik waaronder het versturen van berichten via Facebook, whatsapp, telegram en sms'jes. Tijdens het kijken van YouTube filmpjes en veel internet bezoek aan o.a chrome en reddit app kon ik maximaal 1,5 dagen halen voor ik het toestel weer op moest laden.

Gebruiksgemak

Zoals eerder al gemeld is het toestel niet veel groter dan een Galaxy S8 die ik de weken voor de review van dit toestel gebruikte.
Het toestel ligt lekker in de hand, en door de wat diepere bezel is het makkelijk vast te houden
Daarbij is het ook zeer vlot in het openen van apps vanwege de quadcore proccesor en android 7.0

Scherm

Het scherm zijne een 720P model is zeer plezierig om naar te kijken als je
het blauwlicht filter aan zet in de opties. Kijkhoeken zijn niet al te best maar dit komt omdat er gebruik word gemaakt van een TFT paneel

Bouwkwaliteit & Afwerking

Het toestel voelt redelijk stevig aan ook al is het van plastic gemaakt, zitten geen scherpe of onplezierige randjes aan.

Mijn enige minpuntje aan dit ontwerp is het verwijderbare achterkantje waar de accu, simkaart en sd kaart achter zitten, in een hoekje lijkt het als of het niet lekker vast klikt en daardoor ook het idee geeft dat het niet lekker afsluit met de pakking die er voor zorgt dat het toestel stof en water dicht is.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Het toestel is lekker vlot, maar ik heb wel te maken gehad met het feit dat het soms niet reageerde/vast hing voor 2 seconden. Hierna werkte het toestel ook weer als normaal, maar het gebeurde minimaal 2x op een dag.

Ook had ik soms last van het feit dat het toestel niet lekker reageerde op touch imput, of dit door de software komt die er voor zorgt dat handschoenen beter geregistreerd worden weet ik niet.

Beeldkwaliteit opname

De 13MP camera met autofocus liet op de standaard instellingen wat te wensen over, deze waren vaak undersaturated en overbelicht.

Maar na wat manuele instellingen van de camera opties heb ik er nog wat redelijk mooie foto's mee kunnen schieten.

Voor de prijs die het toestel op het moment van deze review in de pricewatch staat (237,- Belsimpel) is het voor een midrange smartphone met speciale features zeker geen verkeerd toestel. Ondanks de paar minpuntjes zou ik hem zeker aan raden aan iemand die in de markt is voor een rugged toestel.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart?