Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart Review

EarryTestpanel 26 mei 2017, 230 views

Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart (Testpanel)

Inmiddels maak ik een week gebruik van dit ietwat Spartaans aandoende toestel. Voor de prijs is dit zeker een aantrekkelijk toestel dat een helder scherm heeft, een goede camera & accuduur. De geluidskwaliteit via bluetooth en de xcover key zijn wat mij betreft nadelen, zie de uitgebreide review.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Gaat ruim een dag mee op accu
  • Budgetvriendelijk

Minpunten

• Hoekje van behuizing blijft makkelijk open staan waardoor wellicht niet waterdicht?
  • Geluidskwaliteit via bluetooth
  • Xcover key vaak per ongeluk ingedrukt

Samsung heeft dit toestel gepositioneerd als een 'stoere outdoor' telefoon en ik heb 'm de afgelopen tijd voor Tweakers aan een test onderworpen. Met een kantoorbaan overdag en een hond + bushcraft als hobbies, heeft de telefoon de afgelopen week vanalles mee mogen maken:
  • Lange autoritten met veel telefoongesprekken
  • Wandelingen door natuurgebieden met een hond die zich heerlijk uitschudt terwijl je je telefoon in de hand hebt
  • Een dagje (helaas geen overnachting) in het bos
... en het goede nieuws is: hij heeft het overleefd!

Over het algemeen werkt het toestel erg prettig, soms is hij ietwat traag - vooral bij het opstarten - maar over het algemeen functioneert hij prima met Android 7 als onderliggende besturingssysteem. Het toestel ligt prettig in de hand en glijdt er niet gemakkelijk uit. In de doos vindt je alle benodigdheden:

Een compleet pakket dus - wat je bij budgetfriendly telefoons wel eens anders ziet (he Motorola ;-))
Maar zoals iedere telefoon heeft ook deze zijn voor- en nadelen, oftewel 'the good, the bad and the ugly' ;-)

The good:

De accu van dit (budget)toestel is geweldig! Waar ik met mijn vorige toestellen vaak in accunood kwam tegen het einde van de dag, heeft deze het gewoon volgehouden. Zelfs na meetings waarbij ik 2-3u getethered heb zitten werken en een aantal lange gesprekken via bluetooth + navigatie via google maps. Aan het einde van de dag (dag van 7:00-01:30) bleef er nog zo'n 10% over.

De camera is goed. In het donker kun je zonder flits niet veel ervan verwachten maar bij normaal daglicht geeft hij mooie plaatjes en filmpjes. Wel merk je hier dat de SoC niet het beste is dat de markt biedt en dat de telefoon af en toe zichtbaar vertraagt - maar wat wil je voor deze prijs.

Het scherm tenslotte is mij echt heel erg opgevallen. Het is enorm helder - iets dat 's nachts in het bos wellicht niet heel handig is - en geeft alles perfect weer. Helaas werkt de handschoen-functie niet al te best, daarover hieronder meer.

The bad:

Helaas merkte ik tijdens mijn eerste telefoongesprek in de auto dat de geluidskwaliteit niet al te best was. Het klonk erg blikkerig en hol. Ik verdacht mijn gesprekspartner ervan maar na een aantal gesprekken bleek dat het toch echt het toestel zelf was. Handheld (of met bedraadde headset) is de kwaliteit wel gewoon prima, dus het lijkt 'm echt in de bluetooth verbinding te zitten. Ik heb dit getest met m'n auto en een externe headset maar helaas zat daar geen verschil in. Als kanttekening erbij: als je 'm aan je oor houdt dan kan het zijn dat het ietwat opstaande randje nogal in je oorschelp duurt dat bij lange gesprekken een vervelend gevoel kan geven.

En van de voordelen van deze telefoon hoort te zijn het gebruik van het scherm met handschoenen aan. Helaas werkt dit voor mij niet. Ik gebruik in het bos altijd leren handschoenen en het scherm registreert helaas geen enkele aanraking zodra ik deze aan heb.

The ugly:

De XCover key kan erg handig zijn voor een zaklamp functie maar ik merkte dat ik al snel de toets geblokkeerd had voor gebruik als de telefoon gelockt is, omdat hij anders voortdurend in mijn broekzak aan ging. Dat hij daarna alsnog steeds aan ging als ik de telefoon unlocked had, zal eerder aan mij liggen dan aan het toestel, dus dat zal ik Samsung niet kwalijk nemen ;-)

Het toestel is stof- en water-dicht maar, je moet dan wel zorgen dat de back-cover goed dicht zit en dat kan soms slecht te zien zijn. Druk in ieder geval alle randjes even goed aan.

Stof- en waterdicht door middel van een o-ring:

Maar vooral de hoekjes blijven makkelijk opstaan:

Zoek je een iets robuuster toestel met een goede grip, prima accuduur voor een lage prijs, dan kan ik dit toestel zeker aanraden. Is de handschoenmodus echt iets dat je nodig hebt - en heb je lederen handschoenen - dan kun je deze beter laten liggen. Voor zover ik heb kunnen merken is het toestel in ieder geval spatwater en stof-dicht. Ik heb 'm niet in het water durven onderdompelen - dat laat ik aan een ander over.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Xcover 4 Zwart?