Philips 328P6VJEB/00 Zwart

Specificaties 31,5" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips 328P6VJEB/00 Zwart Review

zazadanger68Testpanel 17 mei 2017, laatste update op 17 mei 2017, 540 views Testpanel

Philips 328P6VJEB/00 Zwart

Zeer tevreden over de monitor, bied veel opties aan en heeft zeker een goed beeldkwaliteit, prima om er mee te gamen en photo/video editing. Daarnaast bied de monitor waar voor zijn geld.

Pluspunten

• Kleurweergaven
  • Kijkhoek
  • Meegeleverde kabels
  • Ghosting
  • Trillingsvrije technologie

Minpunten

• Schade aan de voet tijdens 90° draaien

Pas geleden ben ik door Tweakers.net benaderd om deze prachtige Philips monitor te reviewen.
Toevallig heb ik circa een maand geleden een nieuw custom game pc in elkaar gezet dus kan ik de monitor op hoge kwaliteit testen en reviewen voor jullie 😊.
Hopelijk kan ik de mede Tweakers gebruikers een handje helpen met het keuzen maken van een goede monitor.

Het gaat hier om de Philips 328P6VJEB/00.

Specificaties

Hierbij een beknopte specificatie lijst:
Type scherm:
Resolutie:
3840 x 2160 (4K) 60Hz
Signaalinvoer:
VGA (analoog)
DVI-Dual Link (digitaal, HDCP)
DisplayPort
HDMI (2.0) - MHL
USB:
4x USB 3.0 (waar van 1 met snel opladen)
Audio:

*Afhankelijk van het land

Voor meer specificaties bekijk:
Philips 328P6VJEB/00

Uitpakken

De monitor werd in een stevige kartonnen doos afgeleverd bij mij met 2 talige zijde en de monitor foto met wat specificaties erop.

Wanneer je de doos openmaakt zie je dat alles goed en stevig is verpakt dankzij het piepschuim.
Alle accessoires zijn voorzien van een plastic zakjes.

Zoals je het ook ziet is de doos in 2 lagen verpakt, wanneer de doos openmaakt zie je de accessoires vervolgens kan je de volledige 1ste laag in zijn geheel optillen zodat je bij de 2de laag kan komen waar de monitor verpakt is.

Dit is dan het resultaat na het uitpakken van de volledige inhoud.

Installatie

a. Wat heb je nodig
1x 6mm kruiskopschroevendraaier
b. Onderdelen
1x Voet
1x Standaard
c. Montage
De 2 delen kan je vastzetten door ze in elkaar te klikken en vervolgens vast te schroeven door een 6mm kruiskopschroevendraaier.
Vervolgens kan je de voet vastschroeven achter de monitor met een 6mm kruiskopschroevendraaier.
https://s15.postimg.org/j6qkd8vxz/DSC_0560.jpg https://s15.postimg.org/ye6jxlnsn/DSC_0559.jpg

Voet

a. Fysieke functie
De monitor kan op 5 fysieke manieren versteld worden:

b. Schade
Het volgende viel mij op toen ik de monitor monitor 90° wou draaien.
Wanneer je dit doet heb je een grote kans dat de monitor de voet kan raken tijdens het draaien, waardoor je de voet kan beschadigen.
https://s15.postimg.org/qoqvjjctz/DSC_0486.jpg https://s15.postimg.org/5gd723yd3/DSC_0489.jpg

Eenmaal gedraaid raakt de monitor de voet niet meer, en houd de monitor voldoende afstand.

Scherm

a. VA paneel
Vertical Alignment is normaal gesproken een paneel wat veel stroom verbruikt door het CCFL-backlight. Maar de Philips 328P6VJEB is voorzien van een LED backlight waardoor er bijna geen verschil is qua verbruik t.o.v. de TN paneel.
b. Ghosting
Tijdens een potje gamen (Forza Horizon, Fifa 17 en Battlefield 1 2016) had ik totaal geen last van ghosting. Maar wanneer je een ghosting test uitvoert op 4K en met een spiegelreflex camera snel foto’s schiet zie je wel dat er ghosting effect aanwezig is, maar dit is gelukkig echt minimaal.
https://s15.postimg.org/olup0gy47/DSC_0543.jpg https://s15.postimg.org/t90r28lh3/DSC_0545.jpg

c. Kijkhoeken
Doordat de monitor voorzien is van het type VA paneel zijn de kijkhoeken wel heel goed (Philips geeft aan met 178°). Het was geen enkel probleem om vanuit ieder hoek naar de monitor te kijken.
https://s15.postimg.org/j089wexfb/DSC_0556.jpg https://s15.postimg.org/f54vtue9j/DSC_0557.jpg https://s15.postimg.org/puikm3q2f/DSC_0558.jpg
d. Helderheid & Contrast
De monitor is voorzien van een helderheid van 300 cd/m² en dat is prima vind ik.
Tijdens een filmpje kijken had ik de monitor in de ECO-modus gezet omdat het anders te helder voor mij zou zijn en dat vinden mijn ogen niet echt fijn ( dit kan per persoon anders zijn natuurlijk ).
Maar met een potje gamen had ik de monitor op de Game-modus gezet waardoor de kleuren flink mooier worden.

Het contrast van de monitor is prachtig op zwartwaarden (Philips geeft aan 3000:1).
De hoeveelheid backlight bleed is echt minimaal (tenzij je natuurlijk er op echt gaat focussen). Net als een IPS paneel is er ook geen backlight glow in de Philips monitor.
e. Pixeldefecten
Ik heb een x aantal tooling los gelaten om te zien of er dode pixels aanwezig zijn, dit kan je natuurlijk het beste testen met RGB kleuren. Maar tot heden heb ik nog niets kunnen vinden.

f. Kleurweergaven
Volgens Philips heeft de monitor een kleurbereik van 95% en is voorzien van 1,07miljard kleuren.
Dit is wel te merken want, zwart is echt diep en wit heeft geen blauwe of roze gloed. Maar dit is aan te passen in de OSD software (zie hoofdstuk 9. Software/OSD).
Verder vind ik dat de monitor prima kleuren vertoont tijdens het gebruiken.
https://s15.postimg.org/vik9z9513/DSC_0522.jpg https://s15.postimg.org/fyhhmgkaf/DSC_0524.jpg https://s15.postimg.org/9ytqiszhz/DSC_0526.jpg
g. Flicker Free
Tijdens een photoshoot voor mijn review kwam ik er achter dat de monitor voorzien is van een trillingsvrije technologie, hierdoor zie je op mijn foto's geen trillende strepen o.i.d. (tenzij je heel diep gaat inzoomen) de trillingsvrije technologie biedt een nieuwe oplossing voor het aanpassen van de helderheid en het verminderen van trillingen. Volgens Philips zou dit ook goed zijn voor vermoeide ogen.
h. Aansluiting
De monitor is voorzien van aardig wat aansluitingen ( zie hoofdstuk 2. Specificaties).
Maar wat mij meteen opviel was dat de monitor MHL en snelle lader functie ondersteund. Dus je kan bijna zeggen dat je een smartphone \ tablet via MHL kan kopellen en via de snelle lader kan opladen.
https://s15.postimg.org/yy2qxy6k7/DSC_0491.jpg https://s15.postimg.org/8c94bbctz/Philips.jpg

Functies / Modus

Er is een touch knop aanwezig genaamd “MultiView”, waardoor je 2 bronnen in de monitor kan gebruiken (PIP en PBP).
https://s15.postimg.org/zenykdubb/DSC_0494.jpg https://s15.postimg.org/vwbynztfb/DSC_0495.jpg

Wanneer je de PIP inschakelt krijg je in een hoek van de monitor je 2de bron te zien, tevens kan je van bronnen wisselen.

En wanneer je de PBP inschakelt wordt de monitor in 2 gesplitst waardoor je een “breedbeeld” feeling krijgt, ook kan je hier van bronnen wisselen.

Geluid

Naast alle leuke functies en features zit er ook nog een speaker ingebouwd, speakers zijn totaal niet zichtbaar. Maar verwacht niet te veel van de speakers, het is leuk voor filmpjes en/of muziek of als je even wilt gamen met je vrienden.

Bouwkwaliteit, afwerking & vormgeving

De monitor ziet er netjes uit en de afwerking is heel strak. Ik vind dat de voet niet veel ruimte in beslag neemt waardoor je ruimte overhoud op je bureau. Voor de rest is de monitor voorzien van mat zwart plastic. Wanneer je het scherm aanraakt krijg je best snel vlekjes erop, persoonlijk had ik er geen last van want ik raak niet zo snel een scherm aan.
Wat mij in de meteen opviel was dat de knopjes voor het menu etc.… geen fysieke knopjes zijn, je hoeft de gewenste functie knop alleen aan te raken om het menu te bedienen.

Software/OSD

Voor de mensen die vaak de instellingen wijzigen qua helderheid, contrast en kleuren etc…. heeft Philips een SmartControl software die je kan installeren en vanuit de software kan je dan de instellingen makkelijk aanpassen.
Werkt voor mijn gevoel een stuk fijner .

Prijs / Alternatief

De Philips monitor zit qua prijs klasse wel goed vind ik, want je krijgt waar voor je geld.
Want als ik de monitor moet gaan vergelijken qua specs en prijs, dan heeft de Philips 328P6VJEB/00 nog best een redelijk prijskaartje hangen.
Prijs ligt voor nu tussen de €590,86 – €1028,95

En als alternatief zou je voor de volgende kunnen gaan:

AOC U3277PWQU
€488,50 – €606,50
31,5" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (MVA, 4ms)

Iiyama ProLite X4071UHSU-B1
€599,- – €683,62
40" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (MVA, 3ms)

BenQ BL3201PT
€899,- – €1337,05
31,5" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 4ms)

Maar persoonlijk ben ik niet echt van een groot monitor omdat ik daar de afstand niet voor heb in mijn game kamer. Daarnaast vind ik het ook nog best vroeg om op 4K games te gaan spelen.
Ik vind monitoren zoals deze meer geschikt voor video/photo editing, dus geef mij maar een 1080p monitor met max 26 inch.

Wanneer je kiest voor de Philips monitor krijg je zeker waar voor je geld, want de afwerking en bouwkwaliteit is mooi en strak. Daarnaast worden er verschillende input kabels meegeleverd.
Verder qua functies en mogelijkheden bied de monitor ook voldoende opties aan.

Als video/photo editor zou ik de monitor zeker aanraden, maar als normaal gebruik vind ik het een overkill monitor
Maar na dat ik de monitor 2weken gebruikt had vond ik het toch wel fijn om er dagelijks even mee te werken, maar wanneer ik er 3 á 4 uurtjes continue achter zat begon ik opeens last van mijn ogen en nek te krijgen door de korte afstand en de helderheid van de monitor (gelukkig is de helderheid wel aan te passen).

----------------

Op Tweakers kan ik max 30 foto's foto's uploaden, dus heb ik alles even opgeslagen op Google Drive.

Voor meer en duidelijke foto's zie hier

Heb jij ook een Philips 328P6VJEB/00 Zwart?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden