Ledger Nano S Review

Mrten 7 mei 2017, laatste update op 13 juni 2017, 1.037 views

Ledger Nano S

Als je op zoek bent naar een veilige manier om jouw cryptocurrencies op te slaan, is de Ledger Nano S zeker een aanrader. Hij is makkelijk om te gebruiken, door een simpele interface en goede apps. Dat de Nano S ook werkt als Yubikey-alternatief is mooi meegenomen.

Pluspunten

• Zeer gebruiksvriendelijk
  • Ondersteuning voor verschillende valuta's
  • Werkt ook met Fido U2F (zoals de Yubikey)
  • Werkt ook als password manager
  • Mooie apps om de verschillende valuta's te beheren
  • Veilige manier om valuta's op te slaan, de private key komt nooit op de PC
  • Mogelijkheid om firmware te updaten of ondersteuning voor valuta's toe te voegen
  • Alle apps zijn open-source en het is mogelijk om third-party apps te ontwikkelen

Minpunten

• Micro-USB kabel is stug
  • Geen standalone app, alleen via Chrome
  • OfficiŰle Ethereum app ondersteunt geen tokens, kan wel via MyEtherWallet
  • Password manager is op het moment beperkt
  • Het aantal apps dat je kan installeren is beperkt: de opslag zit snel vol

Omdat ik in bezit ben van een aantal verschillende crypto currencies, was ik op zoek naar een veilige manier om deze valuta's op te slaan. Voorheen maakte ik gebruik van een traditionele software wallet, maar deze manier van opslaan is gevoelig voor bijvoorbeeld hackers. Na wat onderzoek te hebben gedaan kwam ik uit bij de Ledger Nano S. Ledger is een bedrijf gevestigd in Parijs, Frankrijk en belooft een veilige manier van opslaan, voor een redelijke prijs, zonder in te leveren op gebruiksvriendelijkheid. Op het moment van schrijven bedraagt de prijs Ą81,75 inclusief verzendkosten. Je kan hem bestellen op de website van Ledger.

Verpakking & Inhoud

De Ledger Nano S komt verpakt in een simpel, minimalistisch doosje, met op de onderkant een kleine beschrijving van de Nano S. De Nano S zit goed verpakt in een stukje schuimrubber, zodat er geen schade kan oplopen tijdens de verzending.

Verder zitten er in de doos nog een paar koordjes, zodat je hem vast kan maken aan bijvoorbeeld een sleutelbos, of om je nek kan hangen met de keycord. Ook komt er een USB naar micro-USB kabel bij, om de Nano S te verbinden met een computer. Er zit geen ingebouwde accu in, dus je hebt een computer nodig om hem aan te doen. Dit is ook niet vreemd, want zonder computer kan je niet veel met het apparaat. De micro-USB connector is wel erg stug. Je moet redelijk hard drukken om hem in de aansluiting te krijgen.

De Nano S bestaat uit een plastic behuizing, met een aluminium cover. Hij voelt stevig aan, dus je hoeft niet bang te zijn dat hij snel kapot gaat.

Overzicht van de apps

Cover erop

Installatie

Het installatieproces van de Ledger Nano S is vrij eenvoudig. Je sluit hem aan op een computer via de USB-kabel en hij gaat meteen aan. Vervolgens krijg je eerst een simpele uitleg van de twee knoppen, welke worden gebruikt voor navigatie en bevestigen van een actie.

Daarna wordt er gevraagd om een pincode in te stellen. Met de twee knopjes kan je tot 8 cijfers van 1 tot 9 kiezen.

Vervolgens moet je 24 woorden opschrijven, welke gebruikt kunnen worden als het apparaat verloren is. Hiermee kunnen alle gegevens worden hersteld. Ledger levert een briefje erbij, om alle woorden op te schrijven. Het is dus belangrijk om deze op een veilige plek te bewaren. Wanneer je alle woorden hebt overgenomen wordt er gevraagd om twee woorden te bevestigen, door deze te kiezen uit een lijst met woorden. Deze sleutel kan ook gebruikt worden om de wallet aan een andere Ledger Nano S te koppelen, om als back-up te gebruiken. Het is ook mogelijk om deze site te gebruiken om je private key te herstellen, aangezien Ledger gebruik maakt van BIP39.

Na de woorden bevestigd te hebben is de installatie in principe klaar. Het is een eenvoudig proces en kost slechts enkele minuten.

De software

De Nano S komt voorge´nstalleerd met drie apps:
  • Ethereum
  • Bitcoin
  • Fido U2F
Op zich doen deze apps niks. Je hebt een computer met Windows, Mac OS of Linux of (Android-)telefoon nodig, om gebruik te maken van deze apps. De apps worden ge´nstalleerd via de Chrome Web Store.

Op het moment zijn er drie apps beschikbaar vanuit de Chrome Web Store. Ledger Manager, waarmee je apps op de Nano S kan installeren of de firmware kan updaten. Ledger Wallet Ethereum/Bitcoin om je Ethereum of Bitcoins en andere valuta's te beheren. Helaas heeft de Ethereum app geen ondersteuning voor tokens, valuta's die gebruik maken van het netwerk van Ethereum. Door gebruik te maken van MyEtherWallet kan je je tokens wel beheren.

Wanneer je een transactie wil doen, wordt er op de Nano S gevraagd naar een bevestiging. Zonder te bevestigen is het niet mogelijk om de transactie uit te voeren. Hierdoor komt de private key van je wallet nooit op de PC zelf en blijft veilig in het 'secure element' van de Nano S. Het is mogelijk om meerdere wallets van dezelfde currency te gebruiken op de Nano S.

Via de Ledger Manager app is het mogelijk om apps op de Nano S zelf te zetten. Hiermee kan je bijvoorbeeld apps voor andere valuta's, zoals Litecoin of Dogecoin toevoegen, maar bijvoorbeeld ook een app waarmee je de Nano S kan gebruiken als password manager.

De apps hebben een mooi design en zijn ook zeer gebruiksvriendelijk.

Ledger Wallet Ethereum

Overzicht van het saldo en recente transacties

Versturen van Ethereum

Ledger Manager

Daarnaast heeft de Nano S ondersteuning voor Fido U2F, een standaard voor tweetrapsauthenticatie, waar bijvoorbeeld de Yubikey ook gebruik van maakt. Hiermee kan je inloggen op sites zoals Google of Github. Het is makkelijk om te gebruiken en het werkt prima.

Ook kan er een password manager worden ge´nstalleerd op de Nano S, maar deze is op het moment nog zeer beperkt. De wachtwoorden zijn willekeurig gegenereerd, dus zelf een wachtwoord invullen is niet mogelijk. Het is niet mogelijk om te kiezen welke karakters in het wachtwoord staan of hoelang het wachtwoord moet zijn. De gegenereerde wachtwoorden bevatten vaak spaties, waardoor ik het op de sites die ik heb getest niet kon gebruiken. Ook is er geen desktop interface. De Nano S simuleert een toetsenbord, om de wachtwoorden in te voeren.

Overigens is de password manager nog in een bŔta fase en Ledger is actief bezig met development. Zo wordt er in de toekomst een desktop interface verwacht. Je kan de roadmap van Ledger vinden op Trello.

De Ledger Nano S biedt veel features voor een redelijke prijs. Het is een veilige manier om verschillende cryptocurrencies op te slaan en te beheren. Het apparaat is vriendelijk in gebruik door de bijhorende apps.

Dat de Nano S gebruikt kan worden met Fido U2F is mooi meegenomen, maar voor mij persoonlijk niet erg belangrijk. De password manager is in de huidige staat niet bruikbaar voor de meeste applicaties, maar als deze in de toekomst verder ontwikkeld wordt zal dit zeker handig zijn.

Heb jij ook een Ledger Nano S?

Meer advertenties

Bedankt voor deze review, ihb de goede +/- punten! Gerelateerde zaken, waar ik persoonlijk ook nieuwsgierig naar was:

1) fabrikant Ledger is gevestigd in Parijs/Frankrijk, de prijs van de wallet bedraagt momenteel eind mei 2017 rond de 70 euro (pricewatch vermelding ontbreekt), met een levertijd van minimaal een maand.

2) het is mogelijk om meerdere wallets aan dezelfde seed te koppelen (voor backup-/noodscenario's, wanneer een hardware wallet het begeeft of gestolen wordt).

Niet dat deze info erg lastig te vinden was op andere sites, maar het zou de nu al goede review m.i. nog iets beter maken :)
Thanks voor je feedback! Ik heb de twee punten toegevoegd aan de review.
De totaalprijs inclusief verzending is ongeveer Ą82 op moment van schrijven. Ik zag inderdaad dat levering op het moment wat langer duurt, ik heb hem zelf binnen twee weken ontvangen. Ik neem aan dat de verzending in de toekomst ook weer binnen twee weken zal gaan.

[Reactie gewijzigd door Mrten op 29 mei 2017 11:09]

Ik heb hem gisteren ontvangen, wat me meteen opvalt en een grote punt is dat je maar 4 of 5 apps tegelijk erop kan installeren. Vervolgens krijg je de melding dat er niet genoeg vrije ruimte is. Dit is wel een belangrijk punt als je meerdere altcoins wilt bewaren.
Bedankt voor je reactie. Hier was ik me niet van bewust, aangezien ik zelf alleen gebruik maak van de Bitcoin en Ethereum app. Ik zal het toevoegen aan de minpunten van de review, aangezien dit wel een ding is als je veel altcoins in bezit hebt, inderdaad.
De reden dat ik deze wallet heb gekocht is omdat ik zo veel mogelijk altcoins van plan was om te kopen. Maar dit is dus niet mogelijk helaas. Nu moet ik een keuze maken van welke ik wil bewaren.
Het is overigens wel mogelijk om verschillende tokens op te slaan die gebruik maken van het Ethereum netwerk, zoals Golem, Augur, Stratis etc. Hiervoor heb je geen losse app nodig op de Nano S.
Dit is inderdaad een groot minpunt, zelf wist ik dit ook niet en ben er wel verbaasd over.

Wat je wel kan doen, als je echt meer dan 5 crypto's op de Ledger wilt bewaren, is een app er van verwijderen om een nieuwe te installeren.
Omdat alle addressen van de seed worden gegenereerd zou je zonder problemen apps kunnen verwijderen en weer opnieuw installeren.
Erg gebruiksvriendelijk is dit natuurlijk niet... maar zou wel een oplossing kunnen zijn.
Dat is inderdaad wel een oplossing echter is mijn doel om dit als 'bewaarmiddel' te gebruiken. Voor een lange tijd, zeg maar 5 jaar. Het enige wat ik wil onthouden is mijn wachtwoord en de seed.

Het heeft voor mij geen zin om ook nog bij te houden van welke altcoins ik ook alweer had.
Ik gebruik 'm zelf ook. Ze hebben voor een erg ongelukkige manier gekozen om bij je wallet te moeten. Vooral stratis is een drama, omdat het de bitcoinwallet nodig heeft, die je als bitcoin app moet starten via software en als stratis op je nano S. Daarbij komt dat je verplicht chrome moet installeren, wat ik ook niet erg toejuich.
Het had leuk geweest als er wat meer wallets beschikbaar zouden zijn, zoals de top10 (Neo bijvoorbeeld).

Wat ze wel slim hebben gedaan, is dat je vrij eenvoudig een nieuwe kan restoren via een 24 woordentellend sleutelkaartje, dat je zelf moet opschrijven. Een dief kan in principe niets met je sleutel (tenzij je er een oscilloscoop op zet waarschijnlijk).

Mocht je het firmware moeten updaten, dan moet je de Nano S wel eerst leegmaken.

Dit in ogenschouw nemende, hij is wel als beste getest als de hardware key in 2017. Dat geeft wel aan dat er nog heel wat moet gebeuren voordat je een apparaat krijgt dat gebruiksvriendelijk(er) en veilig werkt met tenminste de populairste coins.

[Reactie gewijzigd door Harry_Sack op 20 augustus 2017 00:32]