Specificaties 27" • 2560x1440 • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart Review

r100 2 mei 2017, laatste update op 2 mei 2017, 6.506 views

Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart

Erg fijne en goed afgewerkte monitor om dagelijks te gebruiken. Niet de goedkoopste WQHD maar wel een uitgebreide featureset. Het IPS-paneel is van prima kwaliteit. FreeSync werkt uitstekend in de relatief beperkte range, en is met CRU verder uit te breiden. De kwaliteit van de line-out valt helaas wel tegen.

Pluspunten

• Prima mat IPS-scherm
  • FreeSync
  • Goede bouwkwaliteit
  • Lekker dunne bezels
  • Aansluitingen wijzen naar onder
  • Bescheiden uiterlijk, geen fratsen

Minpunten

• Geluidskwaliteit via line-out slecht
  • Redelijk hoge minimale helderheid
  • FreeSync-range beperkt (48-70 Hz)

Na zes jaar op een 27" 1080p-scherm gewerkt te hebben werd het toch eens tijd voor een overstap. Ik had mijn oog al langer op een 1440p-monitor, met de eis dat deze ook FreeSync zou ondersteunen. Een half jaar geleden was mij de Iiyama Prolite B2783QSU-B1 al opgevallen, een monitor die verderop in 2016 een rebrand kreeg in de vorm van de Iiyama GB2783QSU. Deze monitoren waren echter voorzien van een TN-paneel, en als ik zou upgraden zou ik ook graag overstappen naar IPS. Gelukkig bracht Iiyama begin dit jaar drie nieuwe WQHD-monitoren op de markt met IPS-panelen.

Die drie nieuwe monitoren zijn:Als je door de specificaties van die monitoren heen bladert zie je dat de meerprijs resulteert in dunnere bezels, een hogere verversingssnelheid, luxere voet, USB-hub en verstelbaarheid in hoogte en pivot ten opzichte van het goedkoopste model. In eerste instantie wilde ik voor het goedkoopste model gaan, maar bedacht mij toen dat iets meer investeren waarschijnlijk de betere optie is omdat een goede monitor lang mee kan gaan. Van dat besluit heb ik geen spijt, en mijn bevindingen kun je in deze review lezen. Kijk voor een veel uitgebreidere review ook even bij Hardware.Info!

Specificaties

Verpakking en inhoud

Gewoon een onopvallende verpakking met genoeg bescherming. In de verpakking zit:
  • De monitor (als het goed is)
  • Monitorvoet met drie schroefjes
  • DisplayPort-kabel
  • HDMI-kabel
  • Stroomkabel
  • USB-kabel voor de hub
  • Quick Start guide
  • Gebruiksaanwijzing
  • Energielabel (sticker)
Het is fijn dat er een DisplayPort-kabel meegeleverd wordt omdat FreeSync dan direct te gebruiken is. Daarover verderop meer.

De monitor

De XUB2792QSU-B1 in zijn natuurlijke habitat. Wat stond ik vol verbazing te kijken toen ik voor het eerst zag hoe minimaal de bezels zijn, al helemaal ten opzichte van mijn vorige monitor! Onderaan het scherm is de bezel nog wel iets meer aanwezig, zodat de letters 'iiyama' er nog op passen. Dat deel van de behuizing wekt de indruk dat het geborsteld metaal is, maar het is kunststof. De gehele behuizing is van matzwart kunststof gemaakt, erg subtiel en rustig. Van RGB-ledstrips en andere kermisattracties is dus geen sprake. Via de voet zijn de kabels makkelijk weg te werken naar achteren. Ook ben ik te spreken over de subtiele powerled rechtsonder, er is namelijk geen vuurtorenlicht nodig om aan te geven dat de monitor aan staat. Wat je helemaal rechtsonder ziet is een sticker (AMD FreeSync technology), die overigens makkelijk te verwijderen is.

Aan de onderkant van het scherm zitten de hardwareknoppen om de monitor te bedienen. Het zijn gelukkig gewoon simpele knoppen met een klein klikje als feedback, en geen touch-achtig gepriegel. Met de knoppen 'links' en 'rechts' kun je direct de ECO-modus en volume aanpassen zonder het menu in te duiken.

Dan door naar de onder/achterkant van het scherm. Naar onder wijzend zijn daar aansluitingen voor DP, HDMI en DVI-D. Dit scherm accepteert dus enkel digitaal signaal. Iets meer naar de zijkant zit de aansluiting voor een USB-hub:

Aan de linkerkant van het scherm zit de USB-hub, bestaande uit 2 USB3-poorten. Zeurmodus: de USB-poorten hadden hier iets beter weggewerkt/ingebouwd kunnen worden, maar gezien de prijs is dit gewoon een prima oplossing. Bovendien zitten de poorten net achter de rand van het scherm verstopt, en valt het dus niet zo op.

Weer terug naar de onder/achterkant, nu in de andere hoek. Daar zit de aansluiting voor de stroomkabel samen met de line-in & line-out. De line-out kan zoals verwacht de audio van line-in doorgeven, maar ook het geluid van HDMI en DP. Ik heb er een Shure SRH440 op aangesloten en kwam er toen achter dat dit een onderdeel is waarop Iiyama duidelijk heeft bezuinigd. Dat het geluid van de ingebouwde speakers niet zo bijzonder is, verbaasd mij niet gezien het formaat van deze speakertjes. Maar voor 375 euro had ik wel verwacht dat het het geluid dat via HDMI/DP binnenkomt ook weer met goede kwaliteit via de uitgaande jackplug wordt aangeboden. In plaats daarvan is het geluid schel, mist het bass en klinkt het gewoon als een matige onboard geluidskaart van tien jaar geleden. Jammer! Daarnaast biedt het OSD van de monitor ook geen enkele mogelijkheid om aanpassingen aan het geluid te doen (buiten volume en bronselectie om).

De achterkant van de monitor is verder niet zo bijzonder, alleen viel mij hier nogmaals op hoe plat de monitor eigenlijk is.

Pivotstand. Bij dit model is de monitor alleen met de klok mee te draaien voor de pivotstand.

Beeldkwaliteit

Over de beeldkwaliteit ben ik erg tevreden. Natuurlijk scheelt het ook dat ik van een zeven jaar oud TN-paneel af kom, en de kleuren en kijkhoeken sowieso al een stuk beter zijn dan wat ik gewend was. Het verschil viel mij de eerste paar dagen op, daarna niet meer zo. Maar toen ik vervolgens mij oude monitor weer even gebruikte, merkte ik pas hoe groot het verschil echt is. Omdat ik geen specifieke meetapparatuur heb zul je af moeten gaan op enkele foto's hieronder, of even kijken bij de review van Hardware.Info.
De monitor heeft ook een Blue Light Reducer. Deze optie zit in het OSD en kan in drie gradaties worden ingesteld. Het effect is vergelijkbaar met wat F.Lux doet en wat sinds kort in Windows 10 ook ingebakken zit. Dat Iiyama deze functie heeft toegevoegd is erg leuk, maar het moet wel elke keer handmatig aan- en uitgezet worden. Wat dat betreft is F.Lux wel erg makkelijk, het regelt na één keer instellen het hele jaar door de de automatische aanpassingen zodra de zon onder is gegaan.

FreeSync

Na al lange tijd van alles te hebben gelezen over het hele gebeuren rondom Adaptive Sync kan ik nu eindelijk zelf de meerwaarde ervaren. En ik moet zeggen: ik ben helemaal overtuigd. Het is ineens zoveel minder relevant hoeveel fps je systeem draait in een spel. Eventuele dips of stutters merk je met FreeSync helemaal niet of hooguit nauwelijks meer! Op dit 1440p-scherm heb ik een RX 480 aangesloten. Dat is niet de meest krachtige videokaart op het moment, en creeërt eigenlijk de ideale situatie voor FreeSync. Voorheen had ik de grafische instellingen van spellen zo ingesteld dat de minimale framerate 60fps of hoger was (ik speel met v-sync aan). Maar dit was nog maar op een 1080p-scherm, en met 1440p zijn er 78% meer pixels aan te sturen door de videokaart! Mijn verwachtingen met de RX 480 waren dus niet al te hoog. Het was daarom erg leuk om vervolgens te merken hoe goed de RX 480 zich staande weet te houden op deze resolutie. Sowieso vind ik het geen probleem om terug te stappen van Ultra naar Very High als dat een hogere framerate betekent. Maar dankzij FreeSync kan ik nu 60-70fps aanhouden als gemiddelde framerate in plaats van minimum framerate, en toch nog een prima vloeiende game-ervaring hebben. Het is echt een enorm toegevoegde waarde voor gamers, en het is jammer dat Nvidia-gebruikers op het moment van schrijven nog altijd een flinke meerprijs moeten betalen om adaptive sync te kunnen ervaren.

Goed, terug naar de review van de monitor O-) De monitor ondersteunt standaard een FreeSync-range van 48-70 Hz, en dit is voor zover ik weet alleen met DisplayPort te gebruiken. Let erop dat je in het OSD van de monitor nog wel FreeSync moet aanzetten! Dat doe je door in het menu naar Setup te gaan, en daar FreeSync op ON te zetten (duh). In Radeon Settings zul je bij Display zien dat FreeSync dan automatisch is geactiveerd.

Zoals al enige tijd bekend is kun je de range van FreeSync op een monitor vergroten/aanpassen. Daar moest eerder een custom driver voor worden aangemaakt, maar tegenwoordig kan het ook direct met Custom Resolution Utility.
Hier zie je CRU, wat standaard een aantal specificaties van de monitor laat zien. Om de FreeSync-range aan te passen klik je bovenaan op 'Edit'.
Dan krijg je dit venster te zien. Het enige wat je hoeft te doen is bij Range Limits de minimale V Rate te verlagen. Klik op OK en start de pc opnieuw op. Als de monitor signaal verliest of artifacts vertoont is de minimale waarde te laag ingesteld. CRU biedt opties om te herstellen naar de originele waarden. Wees voorzichtig met wat je aanpast! Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade!

Na stapsgewijs afbouwen ben ik uitgekomen op een minimale waarde van 30 Hz, zoals Radeon Settings hier laat zien. Na het testen in de Windmill & Pendulum demo weet ik dat het stabiel draait.

Energieverbruik

Het energieverbruik heb ik gemeten met de Velleman NETBSEM2, een vrij simpel apparaatje dat desalniettemin relatief nauwkeurig meet tot op een Watt nauwkeurig. In verschillende scenarios heb ik het verbruik gemeten, wat hieronder in de grafiek te zien is. Via het OSD zijn ook verschillende ECO-modussen te kiezen. Het enige wat zo'n ECO-modus doet is de helderheid vastzetten op een bepaald percentage: ECO mode 1 op 75%, ECO mode 2 op 50%, etc. Om een vergelijking mogelijk te maken heb ik ook het verbruik van een LG M198WA meegenomen, een 19" tv/monitor-combi uit 2008 die hier thuis nog sporadisch als tv gebruikt wordt. Mijn oude monitor had ik al verkocht, dus die kon helaas niet mee in de vergelijking.
De door Iiyama opgegeven typical power usage van 33W klopt precies, en lijkt opmerkelijk genoeg gebaseerd te zijn op de maximale helderheid van het scherm. Over de gehele linie is te zien dat de XUB2792QSU een stuk zuiniger is dan de M198WA. Nu is dat niet zo vreemd gezien laatstgenoemde bijna tien jaar oud is en de techniek intussen niet stil heeft gestaan. Wel is het knap als je nagaat dat hier een 27" met een 19" wordt vergeleken. Bovendien is de Iiyama véél feller dan de oude LG, zeker als het om maximale helderheid gaat. Verder valt op dat de Iiyama een iets meer lineaire toename van verbruik laat zien bij een hogere schermhelderheid dan de LG. Bij minimale helderheid verbruikt het scherm slechts 16 (!) Watt, en zelfs dan is het nog relatief fel. Het liefste had ik een nog lagere minimale helderheid gezien om 's avonds wat minder de kamer in te stralen. Al met al een erg goed resultaat van de Iiyama voor een scherm van dit formaat en prima helderheid.

Na een maand met deze monitor ben ik heel snel verwend geraakt. Ik kwam vanaf een zes jaar oude 27" FHD-monitor, maar begrijp nu niet meer hoe ik daar eerder genoegen mee kon nemen. Op 27 inch is 2560x1440 een hele fijne resolutie om mee te werken: lekker scherp zonder dat scaling noodzakelijk wordt. De overstap van TN naar IPS was eveneens groot. Kleuren zijn spectaculairder, en subtiele verschillen zijn veel beter te onderscheiden.

Verder is het fijn dat het scherm wat luxer is. De dunne bezels, de verstelbaarheid in hoogte, de pivot, de USB-hub en de stevige draaibare voet dragen allemaal bij aan een meer luxe gevoel. Voor 380 euro mag dat ook wel, want in mijn beleving is dat nog steeds een hoop geld voor een monitor. Voor dat bedrag krijg je een hoop extra features ten opzichte van de eenvoudigere modellen, en dat is het mij waard geweest.
De monitor is rustig qua uiterlijk, voor mij ook een pluspunt. De gehele behuizing, voor en achter, is van matzwart kunststof gemaakt. De powerled is een klein blauw stipje dat voor de verandering niet de hele kamer verlicht als je 's avonds een film gaat kijken. De aansluitingen aan de achterkant wijzen allemaal naar onder waardoor het scherm dicht tegen een muur is te zetten. Dit alles gaf mij heel snel de indruk dat deze monitor ontworpen is om gewoon z'n werk te doen en verder weinig aandacht te vragen.

De grote misser van deze monitor is wat mij betreft de slechte kwaliteit van het geluid wat de monitor doorstuurt. De ingebouwde speakers zijn gezien het formaat wel acceptabel, maar de geluidskwaliteit via de line-out is niet om over naar huis te schrijven.

De ondersteuning voor FreeSync is een erg leuk pluspunt, en ik had van tevoren niet verwacht dat dit zoveel zou toevoegen aan de spelervaring. De FreeSync-range van 48 tot 70Hz valt standaard echter wat tegen. Gelukkig is dat met CRU zo opgelost, al zal de mate waarin de range is uit te breiden wel per exemplaar verschillen. Ik kreeg 'm in ieder geval probleemloos op 30-70Hz.

Nu kan ik mijzelf de vraag stellen: is deze monitor mij 380 euro waard? Voor een zeer vergelijkbaar bedrag kun je tegenwoordig namelijk ook een instap 4K IPS-monitor mét FreeSync kopen. Dat vind ik een lastige vergelijking. Het bedrag is het mij waard voor deze monitor omdat het een solide product is met hele leuke specificaties en de bouwkwaliteit is gewoon dik in orde. Met een 4K-monitor heb je natuurlijk nóg weer meer pixelpracht dan op 1440p. Momenteel moet je echter wel wat dieper in de buidel tasten om zo'n monitor met vergelijkbare features te kunnen kopen. Daarom denk ik dat de ProLite XUB2792QSU-B1 de interessantere koop is; een hoge kwaliteit WQHD met veel extra's. Totdat ik een keer achter een fraai 4K-scherm zit en nooit meer terug wil...

Heb jij ook een Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart?

Mooi review, werd tijd dat er eentje verscheen op tweakers. +3

[Reactie gewijzigd door Ventrexe op 3 mei 2017 11:11]

Goede review, dat zeker. :)

Ik denk dat je daarom het gebruikersdoel voorbij schiet. Ik heb ook een IPS 27"van Iiyama, maar ik gebruik deze ook meer voor Office / Photoshop/Lightroom. Games speel ik wel, maar dan meer GW, GW2 en Cities Skylines. Wel met een MSI Sapphire Tri-x :X
Goede review, dat zeker. :)
Bedankt! :)
Waar ik mijn kanttekening bij wil zetten, is dat een IPS monitor niet vaak gebruikt wordt voor Gaming, vanwege de refresh-rates. Althans dat was eerder het geval. Een EIZO gebruik je ook niet om Battelfield 4k te spelen. Ik denk dat je daarom het gebruikersdoel voorbij schiet.
Laat ik één ding vooropstellen: de ProLite XUB2792QSU-B1 is geen gaming monitor. Die intentie had Iiyama niet met deze monitor, en bij aankoop wist ik ook heel goed dat ik géén gaming monitor in huis haalde. In de review heb ik ook nergens aangegeven primair met gaming bezig te zijn, al heb ik FreeSync wel wat uitgebreider besproken. Ik speel graag een spelletje, maar ben online niet competitief bezig (behalve GTA V races dan }>).

De refresh rate die je aanhaalt is bij deze monitor 70Hz, en dat zal bij een 70Hz TN-paneel niet anders zijn. De inputlag en responstijd zijn bij TN echter 9 van de 10 keer beter dan bij IPS. Dat wil niet zeggen dat er enkel op een TN-paneel valt te gamen. In de afgelopen jaren zijn de responstijd en inputlag van IPS-panelen duidelijk verbeterd. De inputlag is voor deze monitor voor boven, midden en onder respectievelijk 1.8 ms, 9.2 ms en 16.6 ms. Voor de TN-versie is dat 2.1ms, 9.4ms en 16.8ms..
Voor wat betreft responstijden scoort die TN met Overdrive 4.5 ms 0%-100%-0% en 19.8 ms 20%-80%-20%, terwijl deze IPS met Overdrive 11 ms 0%-100%-0% en 16.1 ms 20%-80%-20% doet.
Het idee dat je voor (competitief) gamen meteen een TN paneel zou moeten hebben is al tijdenlang achterhaald. Eigenlijk zie je het ook al wel aan de G2G cijfers die je geeft. Uiteindelijk zijn de verschillen te verwaarlozen, daarbij is dit niet eens hele snelle IPS. Ook VA kan tegenwoordig prima meekomen. Zelf game ik op een 120hz VA (van Eizo, ook nog: D) en ik kan echt niet zeggen dat ik verschil merk met een snelle TN. En dat is voor het overgrote merendeel van alle PC gamers ook het geval. Het is vooral een placebo effect tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 mei 2017 17:27]

Mooie review, zeker met betrekking tot FreeSync! Wil zelf nog graag een FreeSync monitor aanschaffen, maar heb nog geen kandidaat gevonden.
Thanks! :) Het kiezen kan lastig zijn maar dat is wellicht een goed teken; er is eindelijk weer beweging en vernieuwing in de monitormarkt.
Prachtige review, ik heb dit scherm ook sinds een weekje helemaal tevreden mee! +3 van mij
Dankjewel! :)
Ja het is een fijne monitor, veel plezier!
Bedankt, nette review.
Staat op mijn lijst, nadeel van de speakers telt voor mij niet, heb mooie speakerset op PC aangesloten.
IPS scherm en Freesync zijn voor mij de belangrijkste zaken.
( en uiteraard prijs 🤑)
bedankt voor het review.

Ik had een kleine vraagje over het aantal kleur weergaven. Er staat 1.074 miljoen, is dit nou 1,074 miljard. Ik verwar de comma en de punt nu effe.
Bij asus pg279q is het 16,7 miljoen. Heeft deze nu meer kleuren dan asus of minder. Ik weet is een domme vraag maar ben opzoek naar een monitor zoek de juiste monitor.

[Reactie gewijzigd door Sub-madara1310 op 9 mei 2017 03:21]

Keurige review! Mede bepalend geweest voor mijn aanschaf (heb hem nu ook). Echter dat de minimale helderheid nogal hoog zou zijn herken ik niet.
Eco modus 3 geeft voor mij een hele net "gedimde" weergave
Net als i-Style modus "tekst"

Ik kom zelf van een iMac 27" WQHD, Best veel overeenkomst qua weergave maar deze matte afwerking bevalt mij veel beter dan dat glossy gebeuren van de iMac. En de dunne beazels zijn ook zeer fijn.
Is het mogelijk om 75 Hz met dit beeldscherm te halen als je een Nvidia videokaart hebt. Of gaat dit alleen als je een videokaart hebt die FreeSync ondersteund?
Je kunt de monitor gewoon zonder adaptive sync gebruiken met een Nvidia-kaart :)
En wie weet besluit Nvidia ooit nog eens om FreeSync te gaan ondersteunen...
dit zegt alles...: Totdat ik een keer achter een fraai 4K-scherm zit en nooit meer terug wil... ...

LG 43 inch is proberen,...4k...wil je niet meer terug :)
Mooie review. Zelf ben ik ook op zoek naar een nieuwe monitor tussen de 27 en 32 inch.
Wat ik bij deze niet begrijp is dat ik in de specs lees dat de max refresh rate 60 Hz bedraagt. Dit valt te overclocken door FreeSync ofzo ?
Vreemd, dan is die specificatie aangepast. De XUB2792QSU-B1 zoals ik 'm heb doet 70 Hz op WQHD met DisplayPort zonder enige aanpassing/tweak. De monitor is overigens ook in te stellen op 60 Hz.