Nintendo Switch Pro Controller Zwart Review

Bliksem B 27 april 2017, laatste update op 29 april 2017, 443 views

Nintendo Switch Pro Controller Zwart

Bijna een must have voor de Nintendo Switch. Stuk ergonomischer dan de joycon-grip. Zelfs out-of-the-box bruikbaar op de pc (icm met Mafia III of GTA V bijv.) Nadeel hij heeft geen analoge triggers, waardoor racing games op zowel PC als de Switch minder natuurtrouw aanvoelen.

Pluspunten

• Ergonomisch
  • Knoppen en thumbsticks zijn goed uitgewerkt
  • Flinke interne accu (1300 mah)
  • Alle sensors van de joy-cons zitten ook in deze controller
  • USB-C poort
  • Draadloos (ook op pc)
  • Doorzichtig (N64 nostalgie)

Minpunten

• Zwaar (250gr)
  • Geen analoge triggers
  • Gamecubecontroller houdt nog steeds beter vast
  • HD-rumble is niet zo goed als dual shock rumble
  • Duur (¤69,99)

Ik wou mijn verhaal hierboven nog op enkele zaken toelichten.

Bouwkwaliteit, ergonomie en werking

Bouwkwaliteit
Eigenlijk heb ik hier weinig op aan te merken. De bouwkwaliteit is superieur, al zijn de verwijderbare grips een beetje raar.
Ergonomie
De ergonomie is uitstekend te noemen. Hij ligt lekker in de hand. Een stuk beter dan een Dual Shock 3 controller of de Joy-Con-Grip, maar de Pro controller ligt minder lekker in de hand dan de goede oude GameCube controller. Doordat de knoppen schuin ten opzichte van de thumbsticks zijn gepositioneerd, zijn deze ook een stuk beter te benaderen. Dit in tegenstelling tot de Joy-cons, welke pal boven/onder de thumsticks zitten.
Knoppen
De knoppen zijn lekker groot. Wat ook wel weer een stuk fijner is ten opzichte van de kleinere knoppen van de Joy-cons.
Ook de thumbsticks zijn dik in orde. Ze bewegen lekker en je kunt veel preciezer sturen t.o.v. van de Joy-cons (zoals bij Mario Kart 8 Deluxe). Ze voelen prettig aan, met voldoende grip en het is duidelijk dat ze gekeken hebben de naar de thumbsticks van de Xbox One controller.
Alhoewel de triggers niet analoog zijn, drukken ze erg fijn in. Er is voldoende speling en je voelt een goede tactile feedback. Ze "wippen" ook, net als analoge triggers", wat een hele verbetering is ten opzichte van de Wii U of Wii classic controllers.
Gewicht
Dat de controller relatief zwaar (249 gram) is komt waarschijnlijk doordat er een flinke accu inzit met bomvol sensoren. Alleen hierdoor is de controller wel vrij zwaar. Ter vergelijking (gemeten op een elektronische keukenweegschaal:
  • Dual Shock 3: 176 gram
  • Joy-Con icm non-accu grip: 199 gram
  • Gamecube: 199 gram zonder kabel, met kabel: 250 gram
  • Wii Mote: 169 gram
Sensoren en interne onderdelen
Geloof het of niet, de pro controller heeft dezelfde functionaliteit als de Joy-cons: HD-rumble, gyroscoop, IR-sensor en NFC-reader.

De HD Rumble is in mij ogen zwaar overrated. Ik heb liever de Dual Shock rumble. Deze rumble schiet tekort in hevige trillingen. Het voelt alsof je telefoon aan het trillen is (niet positief bedoeld dus). De NFC reader is handig als Amiibo's hebt, maar niet perse noodzakelijk. De IR-sensor lijkt mij nutteloos, maar wie weet wat de toekomst qua games brengt.

Het meest handige qua sensoren, is toch wel de gyroscoop. Het zorgt bij bijvoorbeeld Zelda BotW dat je net als met de Joycons extra precies kan mikken. Voor Mariokart kan het handig zijn, maar dan kun je net zo goed een enkele Joycon gebruiken.

De accu is flink groot met maar liefst 1300 mah. Daarnaast is zelfs een easter egg verstopt!:

Voor een uitgebreide disassemble zie:

Voordat ik enige uitspraak doe, eerst een kleine vergelijking:
pricewatch: Microsoft Xbox Controller Zwart (beetje oude koude uit de sloot halen, maar deze was bij de release ¤30,-)
pricewatch: Nintendo Switch Pro Controller Zwart (bij de release ¤60,-)
pricewatch: Sony PlayStation Dualshock 4 Controller Zwart (bij release ¤60,-)
pricewatch: Nintendo Wii U controller Pro Zwart (bij de release ¤50,-)
pricewatch: Microsoft Xbox One S Draadloze controller Zwart (bij de release ¤60,- en heeft geen interne accu)

Ten eerste is duidelijk zichtbaar dat de controllers door de jaren heen flink gestegen zijn. Er is extra functionaliteit toegevoegd, zoals touch (PS4) en bewegingssensoren. De Nintendo Switch Pro Controller steekt momenteel met kop en schouders qua prijs boven de rest uit. Of de sensoren, de grote accu en de USB-C connector de duurdere prijs rechtvaardigen blijft discutabel. Wat mij betreft niet. Al zal de hype van de Switch ook niet meewerken om de prijs laag te houden.

Koppelen met PC

De controller kan zonder extra drivers gekoppeld worden met een PC of Android device.
Voor een kleine toelichting hoe je hem moet koppelen zie volgende link van Musings of a Mario Minion
Enig nadeel is dat de controller dus geen analoge triggers heeft. Hierdoor is het net niet de perfecte controller, waardoor de hoge prijs nog enigzins gerechtvaardigd zou kunnen worden.
Waarom de afwezigheid van analoge triggers een probleem is
Net als de 2e Wii classic controller, Wii U pro controller en de Joy-Cons, heeft deze controllers ook geen analoge triggers. Apart eigenlijk, aangezien Nintendo deze zelf als eerste grote consolemaker heeft geïntroduceerd met de Gamecube en later met de eerste Wii Classic controller.

In eerste instantie lijkt de afwezigheid van analoge triggers weinig te boeien, maar zoals ik net al aangaf: de Gamecube controllers heeft deze functionaliteit wel. Mario Sunshine en Luigi's Mansion (die voornamelijk leunen op de analoge triggers) zullen daarom zonder veel moeite slecht werken op de Nintendo Switch. De vraag is dan ook of deze klassiekers überhaupt uit gaan komen.
Tevens, zoals ik een paar keer eerder aangaf, is de controller een ideaal om te gebruiken i.c.m. met een PC doordat deze gemakkelijk via bluetooth te koppelen is. Alleen games die ook hier zwaar leunen op analoge triggers, spelen niet of minder prettig. Zo heb ik zelf de controller getest met GTA V en rijden speelt minder lekker dan met een Dual Shock controller.
Drukgevoelige knoppen?
Dit is pure speculatie, maar het leed zou verzacht kunnen worden als de triggers of andere knoppen drukgevoelig zijn. Echter, dan is het nog maar de vraag of deze functionaliteit op de PC werkt. Ik weet niet of dit zo is, mogelijk krijgen we hier in de toekomst meer uitsluitsel over.

Alternatieven

Momenteel zijn er nog geen alternatieven voor de pro controller van Nintendo. Waarschijnlijk is dat met opzet gedaan. Er is namelijk wel een Hori variant beschikbaar (bedraad) voor ¤30,-, maar deze is pas beschikbaar per 27-12-2017 :Y)

Heb jij ook een Nintendo Switch Pro Controller Zwart?