Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB Review

Durona 9 november 2005, 486 views

Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB

Pluspunten

• lage geluidsproductie
  • hoge prijskwaliteit
  • lage temperatuur

Minpunten

• geen "SATA powerconvertor cable"

Waarom deze schijf?
Ik heb al een Diamondmax9 120GB ATA zitten, en die doet het nog steeds prima, in tegenstelling tot een aantal Seagate Barracuda's die met bad sectors te kampen hadden. Daarnaast waren de reviews die ik er over gelezen heb erg positief. De 300GB-versie was verder prijskwalitatief minder interessant dan de 250GB-versie, omdat de prijs/GB hoger ligt dan bij de 250GB-versie en, doordat dan ook de binnenkant van de platters benut wordt, de 300GB-versie een haartje trager is dan de 250GB-versie.

Prestaties
In één woord, uitstekend! Laadtijden bij games en dergelijke zijn duidelijk korter met deze nieuwe schijf. Zie review @tomshardware voor exacte cijfers.

Geluidsniveau
Ik hoor de schijf nauwelijks; het geluid van de schijf wordt in elk geval overstemd door de luchtkoeling van de kast.

Warmteproductie
De Antec Lanboy is een kleine kast, en heeft bijgevolg al vlugger te kampen met een warmteprobleem. Toch heeft deze schijf geen extra koeling nodig. In die review van tomshardware staat een tabelletje met de precieze temperatuurscijfers.

Compatibiliteit
plug & play... Dat zegt genoeg zeker :).

Prijs en conclusie
Toen ik hem kocht, had deze de hoogste prijs/GB verhouding, en daarnaast presteert de schijf uitstekend. Ik zou ze nog steeds aanraden. Bovendien zorgt de lage prijs er ook voor dat je betaalbaar twee schijven kan kopen en deze in een RAID0-configuratie kan zetten.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB?

Ik moet zeggen een prachtige HDD....NOT

Ik had zelf dus een 120gb, goede hdd tot ie wat lawaai gaf met het lezen en schrijven..tijd voor een andere hdd dacht ik.

Reviews gelezen en tot de conclusie gekomen dat de 10 serie van maxtor toch weer de beste keus was, zeer snel, op dat moment als enigste met 16mb cache, en sata.

Ik heb de 250gb gehaald en was zeer benieuwd naar de prestatie's, in een review 16 seconden sneller met het laden van een level in Far Cry....superrrrr.

Dus niet, met het installeren van windows al veel lawaai, ik dacht, de ene heeft meer lawaai als de ander, dus het zal wel goed zijn...en alweer dus niet....

Na het installeren nog meer lawaai, de zaak opgebeld waar de schijf weg kwam, " dat is toch niet goed meneer, kom hem maar ruilen ".
Hdd dus geruild, meteen een andere meegekregen.
Geinstalleerd, best veel lawaai, maar goed, zal wel goed zijn....( en nog een keer ) dus niet !!!!.

Na het installeren, een bekend geluid....een tikkende leeskop, gebeld en geruild.

En nu nog een keer, geloof het of niet, precies hetzelfde verhaal, installeren, tikken, bellen.

Op dit moment ben ik helemaal giftig en gooi liever de hdd ik de grijze container ( ja ik denk aan het milieu ) haha.

Na dit gekloot toch nog een maxtor weergehaald, geen 250, geen sata maar een 300 ata.

Draait nu nog steeds ( week of 4 ) maar maakt ontzettend veel lawaai, vergelijk het met een Senseo......hahah.

Dus de volgende schijf wordt zeker GEEN maxtor.......,
hij heeft nog meer lawaai dan mijn ouwe 120er........good old times.......

Trouwens complimenten aan Citypc, aftersales perfect!.
Blijkbaar heb ik dan wel veel geluk met deze schijf... Van de symptomen die je noemt heb ik voorlopig geen last.