AOC AG271QX Zwart, Rood

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC AG271QX Zwart, Rood Review

mark met een kTestpanel 19 april 2017, laatste update op 20 april 2017, 341 views Testpanel

AOC AG271QX Zwart, Rood

Een zeer stevige, goed afgewerkte monitor gemaakt om mee te gamen met hoge beeldverversingssnelheid voor een lage prijs, helaas ten koste van de kijkhoeken wat in mijn ogen toch belangrijker is dan 144Hz.

Pluspunten

• Hoge refresh rate (geen merkbare tearing)
  • Lage response tijd (geen ghosting in praktijk)
  • Bouwkwaliteit is echt heel degelijk

Minpunten

• USB Poorten werken niet (drivers?)
  • Slechte kijkhoeken
  • Ondermaatse speakers

Gebruikte setup:
  • Intel Core i5 3570K Boxed
  • ASRock B75 Pro3-M
  • 16 GB Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
  • Asus STRIX-GTX960-DC2OC-4GD5
  • Windows 10
Ik heb van tweakers deze monitor twee weken te leen gehad om hem te testen en voor jullie een review te mogen schrijven. Nu ben ik misschien niet helemaal de perfecte doelgroep omdat ik de monitor niet alleen gebruik voor gamen maar vooral voor beeldbewerking en een casual potje The Division en BF1 maar dat is wellicht een interessante invalshoek.
Unboxing en installatie
De unboxing is vrij standaard, hoewel ik het toch voor elkaar kreeg de doos verkeerd om te openen, de monitor zelf zit stevig verpakt in een piepschuimen verpakking met daarin de nodige vakken met kabels en andere accesoires. Pluspunten voor alle kabels die er bij geleverd worden overigens, alles wat je maar nodig kan hebben zit in de doos.

De voet is zo in elkaar gezet met een thumb screw daarna is het een kwestie van de voet met 4 schoeven achterin de monitor en klaar. Eenmaal de monitor op het bureau gezet moet de voedingskabel er in waar tot mijn verbazing een baksteen van adapter aan hangt, 47 watt verbruik is nou niet echt veel om er zo’n adapter tussen te hangen.

De monitor word geleverd met een mooie CD met daarop alle benodigde drivers, helaas in mijn geval niet echt handig aangezien mijn Bitfenix Pandora case geen CD speler heeft. Op naar de AOC website voor de drivers als download, of niet. De productpagina bevat een zip file maar daarin een .cat .inf en ICC file waar mijn PC niet mee wil werken. Nouja ik heb nog nooit drivers nodig gehad voor mijn monitoren dus dan maar zonder.

De monitor heeft twee usb aansluitingen aan de zijkant wat altijd prettig is, mijn pc staat ergens achteraan onder mijn bureau dus USB sticks en mijn headset (Steelseries Siberia V2 USB) gaan aan de zijkant in de monitor. Helaas werken geen van beide, ze geven wel stroom maar daar houdt het bij op, wat dat betreft is de monitor een veredelde USB oplader. Wanneer ik mijn koptelefoon inplug geeft mijn pc een error dat het apparaat een storing in windows veroorzaakt en ook de USB sticks laten zich niet zien in de windows verkenner. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het ontbreken van de drivers maar die zijn onvindbaar op de AOC website.

Bijgeleverd zit ook een soort afstandsbediening die je bedraad aan de monitor koppelt waarmee je kunt wisselen tussen 3 verschillende modussen die je zelf in kunt stellen. Het idee is dat je dan tijden het gamen snel kunt wisselen maar wanneer je per ongeluk op de pijltjes drukt in plaatst van op 1, 2 of 3 gaat de schermhelderheid in 3 kleine tikjes naar standje zonlicht. Niet mijn ding maar ik kan me voorstellen als je shooters speelt waarbij je af en toe een donkere zone in schiet (pun intended) je eenvoudig kunt wisselen naar een preset met meer contrast of een andere witbalans (ik heb mezelf erop betrapt daar echt geen tijd voor te hebben tijdens het gamen).

Tot slot heeft de monitor ingebouwde speakers en hoewel ik niet te veel verwacht van speakers in een relatief dunne monitor klinken deze speakers als een telefoon onder in een waterput. Ze zijn niet in staat om bas te produceren, de hoge tonen worden net als het middengebied volledig afgevlakt.
Pixeldefecten
Over de Pixeldefecten kan ik heel kort zijn, in de twee weken dat ik dit scherm van tweakers te leen heb ben ik nog geen dode pixels tegengekomen, het is een testmodel dus daarbij ga je er natuurlijk ook vanuit dat je niet een scherm met een dode pixel opgestuurd krijgt ;)
Kleurweergave
Komende van een IPS panel is dit TN panel helaas geen feest om naar te kijken, de kijkhoeken zijn een drama wanneer je je monitor zoals naast gamen ook gebruikt voor grafisch vormgeving. Misschien komt het door het formaat maar waar je je hoofd ook houdt voor de monitor, wanneer je naar een andere plek dan recht voor je neus kijkt is echt duidelijk een kleurverschil te zien.Nu moet ik er bij vermelden dat bij een recht aanzicht de kleuren prima zijn na wat calibratie want er is sprake van wat oversaturatie out of the box. Wanneer je echter in een hoek van meer dan 15 graden op het scherm kijkt wordt de grijze achtergrond van de Tweakers.net site gewoon geel.

Nu ben ik niet echt een connaisseur van TN panelen dus ik zou niet zo snel kunnen vergelijken hoe deze monitor presteert ten opzichte van andere TN panelen. Waar het vroeger zo was dat de IPS panelen niet de 144 hz konden aantikken is dat tegenwoordig wel het geval, als ik zou mogen kiezen zou ik zonder twijfel voor een IPS panel gaan.
Bouwkwaliteit & afwerking
De AOG is een zeer solide monitor, zeker voor zijn formaat en het formaat van de voet. Wanneer ik met mijn bureaustoel lekker tegen de tafel zit te rammen, zoals we allemaal wel eens doen wanneer de PostNL aanbelt met nieuwe gadgets, blijft de monitor verrassend stil staan. Grote schermen hebben vaak de neiging om lekker lang na te wiebelen maar daar heeft deze geen last van. Wat opvalt bij het in elkaar schroeven van de monitor dat de voet echt zwaar is, zeker even zwaar als de monitor zelf, ondanks dat hij er vrij minimalistisch uit ziet. je kunt er de monitor prima naar voren kantelen zonder dat je het gevoel hebt dat hij om gaat vallen alleen wanneer je hem achterover kantelt zonder de voet vast te houden duw je hem om.

Naast de stevige stalen voet is gebruik gemaakt van hard en degelijk plastic wat overall een solide gevoel geeft ook het tilten van de monitor gaat vrij soepel maar voelt toch stevig aan met het nodige beetje weerstand. Wat ik een enorm pluspunt vind aan de monitor is dat hij in hoogte verstelbaar is, ik ben zelf vrij lang en vind het altijd prettig als de monitor op ooghoogte kan staan zonder op een stapeltje boeken te moeten balanceren.
Contrast & helderheid
Het contrast en de helderheid van de monitor zijn tijdens het gamen prima in orde en zorgen voor goed beeld vooral in de wat donkerdere scenes. De helderheid is ook prima af te stellen en kan vrij laag zelfs hoewel de kleuren niet mooi tot zijn recht komen wanneer de helderheid onder de 30 % komt waarna je (zeker in het donker) met geknepen oogjes naar de witte vlakken zit te kijken. Wanneer je voldoende omgevingslicht hebt is dit geen probleem natuurlijk maar voor degene die graag in het donker photoshoppen is het geen aanrader ;).
Vormgeving
Ik moet zeggen, het moet wel je ding zijn. De monitor straalt echt “GAMERS ONLY” uit met zijn rood/zwarte kleurenschema en agressieve hoeken, maar goed dat is ook waar deze monitor voor gemaakt is en op uitblinkt.

Ondanks dat 27 inch best nog een heel formaat is lijkt de monitor niet bijzonder groot zoor zijn redelijk bescheiden bezels van 1x1x1x1,5(ish aan de onderkant) cm.

De Knoppen aan de onderkant van de monitor zijn mooi weggewerkt omdat het bedieningspaneel er een stukje in valt steken de knoppen niet uit wat het geheel mooi strak houdt. De externe afstandsbediening eerder genoemd bij de featureset is daarentegen niet zo mooi. Er is gekozen voor dezelfde hoeken als die in de voet van de monitor worden gebruikt maar het komt niet tot zijn recht en het ziet er uit als een senioren afstandsbediening maar dan voor gamers.
Ghosting
Dan komen we aan bij het gebied waar deze monitor voor gemaakt is, gamen.
Nu heb ik geen Fancy videokaart die het voor elkaar krijgt meer dan 60 FPS te produceren op deze resolutie maar de 144 hz zorgt voor een zeer vloeiend beeld. Geen screen tearing hoe hard ik ook rondjes probeer te draaien in The Division. Het voelt aan alsof mijn videokaart een stuk meer frames draait ondanks dat natuurlijk niet het geval is, nu ben ik geen speler van fast paced first person shooters (Counterstrike etc) maar ik kan me voorstellen dat deze refresh rates daar een positieve bijdrage kunnen leveren. Wat betreft ghosting moet ik zeggen dat ik niet echt verschil merk tijdens het gamen ten opzichte van mijn eigen 6ms Dell monitor, beide monitoren hebben bijna geen last van ghosting. Nu zie je op testufo.com natuurlijuk wel een verschil wanneer je 70 naast 144 hz ziet maar in praktijk merk ik er persoonlijk weinig van.
Voor het formaat en de bouwkwaliteit van deze monitor in combinatie met de 144hz en zijn resolutie is deze monitor voor rond de 500 euro scherp geprijsd en krijg je veel voor je geld als je op zoek bent naar een high refresh rate gaming monitor.
Wanneer je de monitor gebruikt voor vooral (grafisch) werk met gaming als hobby op je vrije avond zou ik dit scherm niet aanraden door zijn slechte kijkhoeken, maar goed het is dan ook een scherm gemarket op gamers.

Heb jij ook een AOC AG271QX Zwart, Rood?

2 Maanden er veel plezier van gehad, jammer dat je de achterkant zo weinig ziet want die is echt prachtig gemaakt.
Nu na 2 maanden wel een dode pixel verschenen en gaat nu retour voor reparatie/ruilen.

Boxjes zijn inderdaad vrij slecht en overbodig, hadden van mij eruit gemogen.
Ik heb deze monitor ook gekocht. Het bijzondere is dat ik juist van ips naar tn ben gegaan. Ik heb 4x een IPS 144hz, de MG279 van Asus gehad, maar deze monitor had alleen maar defecten, zoals dode pixels en extreme gevallen van backlight bleeding.

Jij schrijft dat de kijkhoeken bij TN zo dramatisch zijn. Ik zal zeker niet ontkennen dat er inderdaad colorshifting onder hoeken optreed, maar wanneer ik bij mijn IPS van Asus het beelscherm vanuit andere hoeken ging bekijken dan zag je meteen enorme glow, de kleuren bleven ogenschijnlijk wel accuraat, maar het scherm werd vooral als je vanaf boven keek (achter je bureau staan zegmaar) heel flets door het licht/glow van het paneel, dus nog raadde ik iedereen het scherm recht van voren te bekijken voor het beste resultaat. Dit treedt niet op bij de AOC nu, die ziet er bijna net zo goed uit als ik achter mijn bureau sta als dat ik er recht voor zit. Ga je echt verder van boven kijken dan shiften de kleuren natuurlijk. Daarnaast kan ik gewoon niet leven met de glow die je altijd in de rechtsonder in de hoek ziet bij (de 144hz) ips panelen. Ga je met je neus voor die hoek zitten dan zie je het niet. Bekijken je het scherm vanaf linksboven dan zie je dezelfde glow over het hele paneel. Sterker nog, het neemt je ogen in de maling want je linker oog neemt meer glow waar dan je rechter oog. Had wel eens het gevoel dat ik scheel keek daardoor.

Ik heb het gevoel dat 144hz panelen minder presteren dan 60hz IPS panelen als het aankomt op kijkhoeken. Alhoewel mijn 60hz philips ips ook echt flinke glow had, soms tegen oranje aan. Op mijn laptop vind ik IPS wel weer helemaal geweldig, doordat het scherm kleiner is zie je de hoeken van het scherm onder een minder grote hoek. Ook is de pixeldichtheid veel groter waardoor ze denk ik de backlight veel beter kunnen blokkeren.

Over het niet werken van de USB poorten, heb je wel de usb kabel van de pc naar de monitor aangesloten? Het scherm dient namelijk als hub :p Bij mij werkt dit prima.

[Reactie gewijzigd door Baet op 19 mei 2017 12:09]