Specificaties 31,5" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (MVA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

AOC U3277PWQU Zwart Review

NightsparkTestpanel 24 april 2017, laatste update op 24 april 2017, 248 views

AOC U3277PWQU Zwart (Testpanel)

Betaalbare 4k monitor. Goede kleurweergave met een prima verversingssnelheid. Bouwkwaliteit laat wel wat te wensen en gebruik de DisplayPort. Staat ook mooi op je bureau als je van geborsteld aluminium houdt.

Pluspunten

• 4k scherm
  • DP kabel inbegrepen
  • Geborsteld aluminium

Minpunten

• Voet is krom (scherm tov voet)
  • DVI-D gaf jitter
  • Goede videokaart nodig om te gamen
  • Voor dit geld kan er toch minimaal Freesync bij?

Inhoudsopgave

Via het testpanel deze monitor mogen reviewen gedurende twee weken. Dank voor de kans die mij hierin geboden is.

Ik heb als vergelijking een Dell U2713HM in de review opgenomen die ik graag weer in gebruik ga nemen wanneer dit monster retour is gegaan.

Ik heb zelf nog niet gehoord van MVA panelen, welke in dit scherm zijn opgenomen. Gezien ik erg gecharmeerd ben van het IPS paneel in de Dell kun je rekenen op wat vergelijkingsmateriaal.

Kort omschreven: Goede 4k monitor voor een betaalbare prijs als je een videokaart hebt om al die pixels aan te sturen. Bouwkwaliteit liet in mijn geval wat te wensen over, kromme voet (zie foto's in review), maar dat kan ook komen omdat ik de 2e lichting was die de monitor mocht testen.

Features

Alle gangbare aansluitingen zijn aanwezig, DisplayPort/HDMI/DVI-D. Hoewel de laatste helaas artifacts en jitter liet zien.

De 4k resolutie is natuurlijk een topper en ook van belang voor een scherm van dit formaat.

En dan komen we meteen op het formaat. De doos is een waar monster welke je met wat voorzichtig passen en meten naar binnen brengt.

Bij het uitpakken stuit je direct op de instructies, mooi detail AOC!

Ik ben zelf gewend te werken met een 27" scherm, op een werkafstand van ongeveer 60 tot 70 centimeter. Bijna 32" op dezelfde afstand is naar mijn mening teveel van het goede.

Het lijkt niet veel verschil:

Maar zet ik hem vervolgens op zijn plekje voor de komende 2 weken dan is het toch wel ineens heel erg vol.

Hoe dan ook, hij staat op zijn plek en we gaan er mee aan de slag.

Kleurweergave, contrast en helderheid

Allereerst de kleurweergave. Zoals ik al zei heb ik geen ervaring met VA panelen en ik ben blij verrast. Ik ben bijzonder content met het IPS paneel van mijn Dell monitor, al heb ik die wel helemaal moeten instellen inclusief kleurbeheer instellingen in Windows.

De AOC doet daar af fabriek helemaal niet aan onder!
Eerst de Dell (IPS)
En dan de AOC (MVA)

Ik ben blij verrast, maar... is dat ook het geval als we onder een hoek gaan kijken? Beoordeel zelf:

Vanaf de zijkant
Dell (IPS)

AOC (MVA)

Vanaf de bovenkant
Dell (IPS)

AOC (MVA)

Ghosting

Geen noemenswaardige ghosting ten opzichte van mijn Dell. Daar kan ik wel aan wennen.

Pixeldefecten

Kort en bondig: Gebruikmakende van https://www.dodepixels.nl/test heb ik geen dode pixels geconstateerd.

Bouwkwaliteit & Afwerking

Helaas kwam ik hier tot een vervelende ontdekking. Het scharnier van de monitor is krom waardoor het scherm ten opzichte van de voet scheef staat. Nu zou dat minder een probleem zijn als het scherm zou kunnen draaien, maar dat is helaas niet het geval.

Wellicht stoort een ander zich hier niet aan, maar ik hou graag van rechte lijnen op mijn bureau!

Klein pluspuntje, de voet is met een duimschroef aan te draaien. Dat is wel verrekte makkelijk

Vormgeving

Smaken verschillen, ik ben gewend een volledig zwart scherm op mijn bureau te hebben. Het geborsteld aluminium geeft een chique uitstraling!

Monitors van ongeveer 32 inch (AOC liegt en snoept een halve inch eraf) met 4k resolutie, DisplayPort/HDMI/DVI-D.

Acer BX320HK Grijs voor 669,32 (IPS)
Acer B326HK Grijs, Zwart voor 840,50 (IPS)
Dat betekent dat ik tussen de 170 en 340,- bespaar door te kiezen voor MVA.

We zijn zuinige hollanders en dan zou ik de iets beperktere kijkhoek nemen en dat geld in mijn zak stoppen voor een groter bureau.

Mocht ik een groter bureau hebben met een minimale kijkafstand van 80 a 90 centimeter dan is de monitor goed te doen. Met mijn relatief kleine bureau ben ik teveel bezig met heen en weer kijken wat op termijn vermoeiend werkt.

Bovendien heb je, puntje bij paaltje, voor een resolutie van 4k in combinatie met gamen een stevige videokaart nodig. Op zijn minst Freesync (gezien het prijsverschil tussen AMD's en Nvidia's oplossing) zou voor deze prijs welkom zijn.

Geef je daar niks om en wil je een mooie monitor om 4k films op te kijken, dan kan ik je deze AOC van harte aanraden!

Heb jij ook een AOC U3277PWQU Zwart?

Goede review! Heb allicht een domme vraag, maar heb ik een nieuwe videokaart nodig (Ik draai nu een vrij simpele 1050TI 4GB) als ik de games op 1080p laat? De rest wel op 4K (films enzo)
Of moet je eigenlijk direct wat meer VRAM rekenen voor een 4K scherm ongeacht de resolutie?
Dankjewel!

Ik vind het lastig om je vragen naar volledigheid te beantwoorden. Voor wat betreft gamen op 1080p zijn de meeste videokaart reviewers er wel over uit dat een GTX 1060 een perfecte oplossing is, voor meer pracht en praal (lees: hogere settings) zou je een GTX 1070 kunnen overwegen. Het afspelen van 4k film content is niet zo zwaar voor een grafische kaart en zou prima moeten kunnen (zelfs op videokaarten die op een CPU ingebakken zijn).

Als je wat meer info wil over de verschillende videokaarten kun je eens naar de reviews van @Foritain kijken, bijvoorbeeld: https://tweakers.net/productreview/165805/asus-geforce-gtx-1060-oc-6gb-(9-gbps).html
Daar staan ook vergelijkingscijfers in met een 1050Ti.

Hoop je zo op weg geholpen te hebben.
Je kan met een 1050 Ti gewoon 4K aansturen voor bijv film / netflix / photoshop / vieze websites, en dan op 1080p gamen. Prestaties zijn dan gelijk aan gamen op een 1080p scherm.
Mooie review! Even een snel vraagje. Hoe ervaar je fast paced games op deze monitor?
Dankjewel voor de complimenten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me dat niet meer kan herinneren. De monitor heb ik enkele weken te leen gehad van Tweakers om een review over te schrijven. Afgaande van de opgegeven responstijd van 4ms (mijn eigen Dell is 8ms) zou dat wel goed moeten zitten.
Heeft deze net als de kleinere variant ook last van hoge input lag?
Vind ik lastig te bepalen gezien de monitor inmiddels weer bij de leverancier is. Heb zelf ook geen test met betrekking tot inputlag gedaan, echter een snelle google search leert dat de input lag ergens rond de 33ms schommelt. Dat is wel bijzonder veel. Ik zou dus voor snelle FPS games een ander scherm gaan zoeken.