Acer Aspire ES1-332-P7SA Review

Rundert 12 april 2017, laatste update op 12 april 2017, 296 views

Acer Aspire ES1-332-P7SA

Laptopje is fijn compact en stevig, voelt goed. Schermpje is matig maar dat was bekend, rest: lekker snel (opstarten 10 sec) en stevig! Nu defect en ook nog es problemen met ACER, zie hieronder. Hulp gevraagd van rekenvaardige Tweakers!!

Pluspunten

• Toetsenbord is fijn!
  • Mooi compact & stevig
  • Nieuwe Pentium quadcore best snel
  • SSD 64GB & HD 1TB
  • RAM uitbreidbaar
  • Mat scherm

Minpunten

• SSD 2,3% kleiner dan geadverteerd?!
  • SSD defecte sectoren in 3 weken
  • Schermcontrast in daglicht (TN)
  • Wel wat meuk-software
  • ACER kan niet rekenen

Ik hoop op de mening van rekenvaardige Tweakers!! Want voor m'n gevoel word ik hier (een beetje) bedonderd...

Na ~3 weken gaf Windows de melding: defecte sectoren op de opstartschijf (SSD). Ik moest herstarten om te repareren, laptopje kwam direct na de herstart in een reparatieloop vast te zitten en kwam daar niet meer uit. Maar dit is niet het grote probleem...

In overleg met PCscore te Renkum (leuk shopje) het toestel op laten halen door Acer. Kwam weekje later terug met de melding: "niks aan de hand, opnieuw geïnstalleerd, klaar!". Laptop deed het inderdaad gewoon weer. Maar volgens mij is de melding "defecte sectoren" een héél slecht teken, dus ik controleerde toch maar even:

Computerbeheer > Schijfbeheer meldt dat de SSD (incl. alle partities = C: + EFI + herstelpartitie) nu 58,23 GB groot is. Vermenigvuldigd met 1024^3 (want gigabyte) is dat 62,52 miljard bytes, oftewel 1,5 miljard bytes van de SSD zijn verdwenen?! Dat is ruim 2,3% Nog op een andere manier gecontroleerd; Eigenschappen van de SSD geeft dat het een Samsung CJNB4R is met een capaciteit van 59624 MB. Vermenigvuldigd met 1024^2 (want megabyte) komt óók uit op 62,52 miljard bytes. Maar nog steeds is dit NIET het grootste probleem...

Het échte probleem is:

ACER blijft beweren dat er NIKS aan de hand is, dat het de SSD wél 64 miljard Bytes heeft. Twee helpdesk-medewerkers zijn NIET in staat om om te reken van Windows GB naar miljard bytes (de commerciële notatie). Ze gebruiken de factor voor TeraByte (1024^4) en dan lijkt het -toevallig- goed te zijn. Ze weigeren te repareren, ze weigeren om te ruilen, ze sturen 'm gewoon naar mij terug. Ik ben nu in overleg met PCscore voor een oplossing.

Zie het screenshotje; Ik hoop op iemand hier die het es wil bekijken en narekenen...
Ben ik nou gek ?! Wordt vervolgd...

Heb jij ook een Acer Aspire ES1-332-P7SA?

Goeiedag Rundert,

het verschil dat je ziet tussen de notitie op de verpakking van de laptop en wat Windows aan geeft, komt terug op het verschil in hoe één GB gedefinieerd wordt. Klinkt ingewikkeld en deels is het inderdaad niet voor de hand liggend; het is iets dat je maar net moet weten.
Ik denk dat zowel jouw gevoel over de zaak klopt, als dat de reactie van Acer vanuit hun perpectief logisch is. En je zult dit probleem bij alle merken / fabrikanten tegen komen. Of het nu gaat om usb-sticks of externe harde schijven, het is een industriebreed iets.

Lang verhaal:
op het niveau van de harde schijf worden gegevens opgeslagen in bytes. Om daar bij grote opslag capaciteiten nog makkelijk over te spreken / rekenen, heb je de volgende stappen:
byte (b) > kilobyte (kB) > megabyte (MB) > gigabyte (GB)
waarbij elke stap, 1000 keer meer is. Één gigabyte (GB) is in dat stelsel dus gelijk aan 1 000 000 000 bytes.

Windows en andere besturingsystemen, werken daarentegen met het binaire stelsel. Daarin wordt alles gerekend als een macht van 2. Oftewel 2 > 4 > 16 > 32 > 64 > 128 > 256 > 512 > 1024.
Dat betekent simpel gezegd dat Windows één kB ziet als 1024 bytes. Trek je dat door vanaf de byte naar de gigabyte, dan is volgens Windows één gigabyte (GB) gelijk aan 1 073 741 824 bytes.

Stel je hebt een hoeveelheid opslag die volgens de 1e manier van redeneren 1 miljard bytes (1GB) is, dan is diezelfde hoeveelheid met de 2e rekenmethode gelijk aan 1 000 000 000 / 1,024 / 1,024 / 1,024 = 931 322 574 bytes.

Een hardware fabrikant zoals Acer zal met de 1e methode rekenen, want wat ze qua materiaal leveren biedt inderdaad 1 miljard bytes aan opslag. En in dat perspectief is er 1 TB aan opslag beschikbaar.
Windows werkt net als andere besturingsystemen met veelvouden van 2, waarbij met de 2e rekenmethode dus van toepassing is. Windows ziet bij jou zo'n 931GB aan opslag en dat klopt dus ook wel.
Er bestaan dus twee rekenmethoden naast elkaar. De ene klopt wanneer je redeneert vanuit de productie van harde schijven e.d., de andere methode is kloppend met hoe besturingssystemen om gaan met opslagcapaciteit. Wat je nu merkt met jouw laptop, zul je dus ook tegen komen bij computers van andere merken en bijv. usb-sticks. Bij veel externe harde schijven en usb-sticks staat dan ook vaak in kleine lettertjes op de achterkant "1 000 000 000 bytes = 1GB". Daarmee geven die fabrikanten dus aan dat ze dus die 1e rekenmethode gebruikt hebben om tot de capaciteit op de verpakking te komen.

Als je er nog iets onduidelijk is, laat maar weten :)

[Reactie gewijzigd door Bluepenguin op 16 juli 2017 17:03]

Je hebt mijn verhaal echt HELEMAAL NIET gelezen hè... 8)7

>> Het gaat NIET over de harddisk van 931,51 GB, want die is 931,51x1024x1024x1024= perfect 1000 geadverteerde gigabyte; niks mis mee.

>> Het gaat WEL over de "SSD". Schijfbeheer meldt dat 'ie 58,23 GB is. Dat worden 58,23x1024x1024x1024= 62.523.986.411 bytes. Terwijl het er 64.000.000.000 horen te zijn, volgens de specificaties.

Of andersom; ACER adverteert met een SSD van 64GB, dan hoort schijfbeheer een schijf te tonen van 64/1,024/1,024/1,024 = 59,60 GB. Maar dat doet 'ie niet; het is 58,23 GB, zoals je had kunnen lezen hierboven, oftewel 2,3% te weinig.

Op zich waardeer ik het wel dat je d'r zo'n verhaal van maakt, en eigenlijk hoop ik dat je dit ergens copy-paste vandaan hebt gedaan. Want zoveel moeite doen zonder dat je de situatie begrepen hebt is natuurlijk gewoon zonde.

Ik ben intussen een béétje meer te weten gekomen; Het is niet een echte SSD maar een eMMC opstartschijf, en fabrikanten zoals ACER vinden dat die nieuwe vorm van schijf niet hoeft te voldoen aan dezelfde regels qua capaciteit als USB-sticks of SSD's of harddisks. Ze bedenken gewoon zelf een percentage, heeft helemaal NIKS meer te maken met het algemeen bekende (ook bij jou blijkbaar) verhaal over machten van 2 of van 1024. Je reinste volksverlakkerij; een vorm van diefstal...

[Reactie gewijzigd door Rundert op 16 juli 2017 21:23]