Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS209+II Review

VirtualKramer 10 januari 2010, laatste update op 10 januari 2010, 866 views

Synology DiskStation DS209+II

Pluspunten

• Kan alles
  • Werkt goed
  • Stabiel systeem
  • Laag energieverbruik (19,3 watt met 1 HDD van 1,5 TB)
  • Stil
  • Mooi design
  • Goede interface en goede toegankelijkheid

Minpunten

• Nog niet gevonden
  • Wellicht voor sommigen een hoge prijs. Ik heb er Eur 325,- voor betaald via een internetaanbieder, misschien veel geld maar naar mijn mening niet duur gezien de geweldige prestaties van dit apparaat.

Kwaliteit voeding Score: 5
In eerste instantie kocht ik een Cisco Mediahub NMH305. Deze voldeed niet aan wat ik zocht in een NAS.
Daarmee niet gezegd dat de Cisco Mediahub niet goed is, maar niet voor mijn gebruik.

Na het lezen van vele reviews uitgekomen op de Synology 209 + II. Zowel de DS209 als de DS209+ II stonden op mijn voorkeurslijstje en bij het bestellen via 4launch.nl toch maar gekozen voor de + versie.
Ik heb geen idee of ik het prijsverschil en daarmee het snelheidsverschil ooit ga merken. De Synology DS209+ II werkt in ieder geval lekker snel.

De installatie van de Synology 209 is goed te doen. Apparaat zit netjes verpakt in de doos. Het is vervolgens een kwestie van de behuizing openmaken, een of 2 hardeschijven erin plaatsen en vastschroeven maar. De bijgeleverde kabeltjes voor de voeding van de HDD en de datakabel zitten los verpakt en sluit je eenvoudig aan.
Vervolgens is het een kwestie van de Synology 209 aanzetten en binnen een paar seconden is het apparaat online. CDtje draaien en je kunt de gewenste applicaties gaan installeren en de Synology 209 gebruiksklaar maken.

Je merkt wel het verschil tussen een Cisco Mediahub en de Synology 209. Bij de Synology 209 moet je wel enig verstand hebben van RAID, JBOD, netwerken, gebruikersrechten, etc. etc. Daar waar de Cisco Mediahub keuzes voor jou maakt, dien je bij de Synology 209 alles zelf in te regelen. Dit zelf inregelen klinkt misschien als een nadeel maar voor mij is dit juist een voordeel en was de reden dat ik de Cisco Mediahub aan de kant heb gezet. Bij de Synology 209 kan je werkelijk alles inregelen. Het inregelen van internettoegang tot de Synology 209 betekent ook dat je je met portforwarding moet bezighouden. Dit was voor mij makkelijk te doen en had hier al ervaring mee.

Als administrator kan je diverse gebruikers en gebruikersgroepen aanmaken. Dit is in de praktijk erg handig. Een van de eerste applicaties die ik online heb gezet is de Photo-applicatie. Binnen enkele minuten staan de digitale foto's online en via gebruikersgroepen kunnen opa en oma via internet foto's bekijken. De Synology 209 zet de foto's om naar een lichter formaat zodat bladeren in de foto-albums via internet super snel en vlot verloopt. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen dat anderen zoals opa en oma de volledige foto grootte (origineel) kunnen zien en downloaden. Top! Je kunt zelfs inregelen in welke mappen ze mogen kijken.

De serieuzere kant van deze NAS zoals back-up, streamen van media, torrent-downloads via de NAS etc. verloopt echt goed en is relatief makkelijk in te stellen. Eenmaal goed ingeregeld kan je ook via internet je administratortaken goed uitvoeren en verloopt uiterst soepel.

Qua geluidsproduktie is het apparaat lekker stil.

Een belangrijk item vind ik de instelbare power-up en power-down. Het is een fluitje van een cent om dit in te stellen. Het energieverbruik van de Synology 209 met 1 HDD van 1,5 TB is 19,3 watt gemiddeld. Dit vind ik zeer acceptabel.

Al met al was ik in eerste instantie blij met de aankoop van deze Synology 209 + II maar na enkele dagen gebruik ben ik zelfs nog enthousiaster geraakt. Ik vind het een geweldig apparaat. Aanrader dus. Er zijn nog legio mogelijkheden die ik hier niet heb opgenoemd maar via de standaard applicaties instelbaar zijn (internetsite draaien vanaf de server, etc.).

P.S: minder geschikt voor mensen met minder kennis van computers, netwerken, gebruikersrechten, etc.

Ik ben nu een aantal weken verder en mijn enthousiasme over dit apparaat blijft maar groeien. De synology 209 is zeer stabiel en er is in die tijd nog nooit een vastloper of wat dan ook geweest. Het apparaat doet echt wat deze moet doen.

Ik gebruik inmiddels de printerserver functionaliteit. Dit is zeer eenvoudig te installeren met behulp van de assistent-software die bijgeleverd wordt. Ik stream vanaf mijn werk mijn mp3-muziek files. Ik laat anderen bestanden van mijn downloaden of laat foto's uploaden. Het werkt allemaal in 1 woord fantastisch.
Daar waar ik in het begin nog dacht dat het mogelijk een duur apparaat was, vind ik nu dat dit apparaat zijn geld dubbel en dwars waard is.
Wat ook handig is, is dat ik een werkmap heb aangemaakt. Daarin synchroniseer ik mijn werkbestanden van mijn bedrijfs-PC. Ik kan nu op elke plek op de wereld even inloggen op de server en heb dan altijd mijn werkbestanden bij de hand. Voor mij idie een mobiele job heeft, is dit erg handig. Mijn afdelingsoverleg presentaties pluk ik 5 minuten voor aanvang even van de server en print de handouts even uit en zet de presentatie op het scherm.

Ook met betrekking tot het streamen van video gebruik ik de Synology 209. Via de torrentserver van de Synology 209 haal je zeer eenvoudig je bestanden van internet. Via het netwerk heb ik een mediastreamer gekoppeld die met groot gemak de films van de server afspeelt. Ik gebruik een TVIX Dvico 6500 mediaplayer.

Kortom ik ben echt enthousiast over dit produkt. Het enige jammere is misschien dat ik het apparaat niet eerder heb gekocht!

Heb jij ook een Synology DiskStation DS209+II?

De inhoud van je review is prettig te lezen, het toevoegen van kopjes zou de leesbaarheid vergroten denk ik, enkele foto's maken het compleet. Omdat ik zelf ook dit apparaat heb (zie ook mijn review) was ik erg benieuwd naar de snelheden op 1 gig, daar ik daar nog niet over beschik maar wel van plan ben. Heb je dat wellicht getest, kun je dat nog doen?
De Synology SD209+ II is idd een erg goede NAS server, ik heb er zelf 2 in gebruik :Y)
Overigens is niet alleen de NAS servers van Synology van erg goede kwaliteit, maar ook hun support team is super! Je hebt bijna altijd binnen 2 uurtje een reply op je mail en ook nog eens zeer vriendelijke en behulpzame mensen! _/-\o_