Specificaties Socket 939 met NVIDIA nForce4 SLI chipset - Bekijk alle specificaties

Asus A8N-SLI Review

klaasvaak1970 8 november 2005, 930 views

Asus A8N-SLI

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden
  • Stabiel
  • Goede prijs-kwaliteit verhouding

Minpunten

• Plaatsing aansluiting front audio
  • Geluidskwaliteit (persoonlijk)
  • Automatische connectordetectie bij audio

Layout Score: 4
Net zoals altijd bij Asus is ook dit produkt weer verpakt in een kleurrijke doos met een flinke hoeveelheid kabels en montagemateriaal er bij.

Voor mij meer dan voldoende aansluitingen. Ik heb er nu 1 sata ingezet en 2 oudere IDE-disks, maar kan zo nog een aantal sata disks erbij plaatsen. Standaard zitten er op de achterzijde van het bord 4 USB aansluitingen en firewire, maar het moederbord heeft nog een aantal interne aansluitingen waardoor je systeem moeiteloos uit te breiden is met een aantal USB-brackets.

Layout is op zich logisch. Alleen de front audio aansluiting zit aan de andere kant van het bord, waardoor je een kabel dwars over je moederbord moet trekken om dit aan te sluiten.

Als het systeem eenmaal draait heb ik er verder geen omkijken meer naar, ik heb nog geen vastlopers o.i.d. gehad. De prestaties zijn voor mij goed, maar mijn vorige systeem was een amd 1.0ghz, dus in vergelijking daarmee lijkt alles snel.

Op basis van eerdere reviews heb ik maar meteen een passief Zalman koelblokje op de northbridge chip gemonteerd. Ik kan dus niet oordelen over het feit of de huidige generatie standaard northbridge fans nog steeds veel lawaai produceren.

In mijn oude systeem zat een soundblaster 128. Het geluid er van vond ik persoonlijk beter dan de onboard Realtek chip die Asus standaard monteert (weet misschien iemand of je die gemakkelijk kunt vervangen?) Bovendien zit er een irritant stuk software bij dat automatisch detecteert wat je aansluit. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik het geluid gewoon over 2 boxen te horen kreeg.

Ik ben voorlopig niet van plan om te gaan overclocken of een SLI opstelling te maken. Daarom kan ik daar niets over zeggen.

Heb jij ook een Asus A8N-SLI?

Maar als ik er een geluidskaartje inzet, kan ik mijn front-aansluiting audio ook niet meer gebruiken, of wel?
Kun je je front aansluiting wellicht nog wel gebruiken, maar zul je die achterlangs naar de connectors op de pci kaart moeten aansluiten..
Mooie bordjes idd, ik heb wel de DeLuxe versie. Biosje upgrades kan ik je wel aanbeven. Zijn vaak toch weer wat bugs opgelost.

Een extra geluidskaartje is natuurlijk te regelen. Die on-board kun je uitschakelen in het bios. Gewoon een geluidskaart in pci-slot prikken. Onboard kun je niet verwijderen, alleen uitschakelijk, zoals ik al zei.
Ik heb hetzelfde board die onboard geluidskaart vond ik ook tegenvallen en ben overgegaan op een Creative Audigy 2 ZS. Vooral in games die EAX ondersteunen en in films een wereld van verschil op mijn Logitech Z-2300 2.1 speakerset
Hey Klaasvaak1970,

Leuk om je stukje te lezen.
Ik zat te twijfelen of ik dit bord wel moest kopen, maar ik denk dat ik om ben.

Thx!