Aion, PC Review

DNB 4 december 2009, laatste update op 4 december 2009, 2.364 views

Aion, PC

Pluspunten

• Grafisch mooi
  • Vliegen
  • Voldoende quests
  • Cutscenes
  • Keuze tussen PvP en PvE

Minpunten

• Langdurig gatheren/craften
  • Zeer lage framerate bij fortress sieges

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Review Aion

Aion is een nieuwe MMORPG van de uitgever NCSoft, bekend van titels als Lineage II en Guild Wars. Zelf heb ik jaren Lineage II gespeeld, en toen ik Aion pre-orderde zag ik in Aion een soort van vervolg daarop. Uit deze review zal blijken of Aion deze verwachtingen heeft waargemaakt. Ik heb het spel ongeveer een maand gespeeld, en heb daarin mijn Elyos Templar (= een tank) tot level 30 gekregen.

Het Thema
In Aion zijn er 3 facties, waarvan 2 speelbaar zijn en een derde bestuurd door de A.I. De 2 speelbare facties, de Elyos en de Asmodians leven aan de binnenkant van een opengespleten wereldbol, Ieder aan een andere kant. De Elyos leven waar de zon schijnt, dus zij zijn licht van kleur, terwijl de Asmodians donkerder zijn, bij gebrek aan zonlicht. De 3e factie, de Balaur, leeft in het midden van de wereld, in een gebied dat de Abyss wordt genoemd. Dit is een PVP gebied zonder restricties. Hierover later meer.

Graphics: Een sprookje
Aion ziet er voor mij zonder meer goed uit. Je komt allerlei mooie en uitzonderlijke dieren tegen, in verschillende omgevingen. Ook het uiterlijk van je eigen karakter is volledig aanpasbaar. Je kan ontelbaar veel (Ik denk zo'n 50) facetten aanpassen waardoor iedereen die je tegenkomt uniek is. Voor een MMORPG, die altijd iets achterlopen qua graphics voor mijn gevoel, is Aion zeer mooi geworden.

Gameplay: Algemeen
Het levelen in Aion draait grotendeels om quests. Ik ben tot level 30 gekomen, en heb eigenlijk weinig momenten meegemaakt waarop ik zonder quests zat. Als dat wel zover komt, zijn er altijd nog de herhaal-quests, die zijn vrij saai, maar kun je altijd 50 of 100 keer doen.

Het levelen zelf ging naar mijn gevoel voldoende snel. Waarschijnlijk omdat ik Lineage II gewend was, daar duurde dat veel langer.

De verscheidenheid aan gebieden en monsters was goed genoeg te noemen. Je kwam steeds nieuwe monsters tegen. Natuurlijk zag je wel eens dezelfde terug, maar over het algemeen vrij weinig.

Wel miste ik het Multiplayer gedeelte een beetje. De meeste quests en gebieden werden solo gedaan. Ik haal het plezier van een online spel uit de interactie met andere mensen, dat miste ik her een beetje. Er waren af en toe wel groeps-quests, maar minder dan ik zou willen.

Gameplay; lvl 1-10
Van level 1 tot 10 speel je in je eigen start gebied. Ik speelde een Elyos, dus ik begon in Poeta. In dit gebied kunnen Asmodians niet komen, dus je bent vrij veilig. Hier krijg je eerst simpele quests om de basis van het spel onder de knie te krijgen. Als je bijna level 10 wordt kun je kiezen voor je uiteindelijke class, die je voor de rest van het spel behoudt.

Gameplay: lvl 10-25
Na level 10, als je je class gekozen hebt, wordt je gepromoveerd tot Daeva (een soort van engel), en kun je letterlijk je vleugels uitslaan. Je gaat eerst naar de hoofdstad van Elysia. (Waar de Elyos wonen) In de hoofdstad kun je van alles doen, craften, spullen ruilen en verkopen, nieuwe skills/spells kopen, enzovoorts. Het enige wat je hier niet kunt is levelen en questen. Daarvoor moet je in het gebied Verteron zijn. Hier krijg je continue nieuwe quests om mee te levelen. Je krijgt hier soms ook zogenaamde group quests. Deze moet je in een groep doen omdat ze anders niet te doen zijn door te sterke monsters.

Gameplay 25+: De Abyss
Uiteraard kan je na level 25 verder levelen en questen in de gewone gebieden zoals je daarvoor hebt gedaan. Echter, hier krijg je een nieuwe optie: Je kunt de Abyss ingaan. De abyss is een grote PVP arena, waar Elyos en Asmodians vrijelijk in rondlopen. Uiteraard zijn hier ook gewone monsters. Ook zijn hier gewone quests die je overal anders tegenkomt. Echter hier ligt altijd het gevaar op de loer dat je een groep Asmodians tegenkomt die je dood maken. Zelf houd ik niet zoveel van PVP, dus ik heb de Asmodians zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Met het doodmaken van monsters en Asmodians in de abyss kun je zogenaamde abyss points verzamelen. Deze kun je inruilen voor allerlei nuttige items, variŽrend van simpele scrolls die je een tijdelijke boost geven tot de meest verschrikkelijke wapens.

Fortresses: Massale sieges
verspreid over de abyss bevinden zich verscheidene fortresses. Als jouw factie zo'n fortress in bezit heeft kun je daar speciale items kopen en heb je een veilige haven in de Abyss. Een fortress siege is een gigantische onderneming. Ik heb er aan een aantal deelgenomen samen met honderden andere mensen. Het is de bedoeling dat je eerst alle bewakers en de poort sloopt, zodat je naar binnen kunt. Binnen zijn nog wat bewakers. Ergens in de kelder van het fort huist de Guardian Deity General, een verschrikkelijk groot en sterk monster. Als je die dood krijgt, is het fort van jou. Ik vond deze fortress sieges zeer teleurstellend. Ik had al mijn grafische instellingen zo slaag mogelijk gezet, omdat ik van tevoren gewaarschuwd was. Desondanks was de framerate op mijn PC (link) ondraaglijk laag. Ook heb je daar op level 30 weinig te zoeken, je gaat vrij snel dood en doet weinig damage omdat veel mensen level 40+ zijn. Nee, dit was het zeker niet voor mij.

Economie: geld geld geld
De economie van Aion draait voor het grootste gedeelte om Kinah (De munteenheid van Aion). Bijna alles wat je wilt kopen draait hierom. Skills en items zijn allemaal te koop voor kinah. Als gevolg hiervan ben je bijna altijd arm. Steeds maar al die skills kopen gaat je niet in je koude kleren zitten. Dit ervoer ik niet alleen, zo'n beetje iedereen in mijn legion kampte met geldtekort.

Een handige manier om geld te verdienen is de zogenaamde Trade Broker, te vinden in alle grote steden. Hier kan je je overbodige items op zetten voor een zelf te kiezen bedrag. Andere mensen kunnen dan lijsten zien met de aangeboden items en kopen wat ze willen. Er is ook de mogelijkheid om een privť shop op te zetten door ergens te gaan zitten, maar de Trade Broker is veruit de meest gebruikte en makkelijkste methode. Je kan immers spullen verkopen zonder ingelogd te blijven. Er staat dan ook altijd een hele horde mensen bij de Trade Broker.

Naast Kinah heb je alleen de eerder genoemde Abyss Points. Deze kan je verzamelen door monsters te doden in de Abyss en inwisselen voor allerlei items.

Crafting: Neem een goed boek mee
Uiteraard kan je in Aion ook nuttige items craften. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit Weaponsmithing, Armorsmithing, Alchemy (potions ed) en Cooking. Zelf ben ik Armorsmith geworden om mooi armor voor mezelf te kunnen maken. Crafting is eigenlijk vrij saai. Ten eerste moet je in de hoofdstad zijn om te craften. Als weaponsmith moest ik bv bij een aambeeld staan. Je kunt van alles maken, maar daarvoor moet je wel het bijbehorende craft level hebben. Je moet dus eerst, en vaak, je craft skill levelen. Dit doe je door dingen te craften. Er zijn zogenaamde work-orders. Je krijgt dan een opdracht om iets te maken en wat ingrediŽnten daarvoor. De rest van de ingrediŽnten moet je zelf kopen. Om een beetje vooruit te komen moet je op die manier honderden items maken. Omdat een item maken even duurt, zul je hier vrij lang mee bezig zijn. Tip: neem er een goed boek bij, anders is het niet te doen. Als je dan uiteindelijk het goede level hebt, kun je zeker wel mooie dingen maken.

Gathering
Sommige materialen om te craften kun je kopen, andere moet je verzamelen. Denk aan ijzererts, vis en planten voor Cooking, andere planten voor Alchemy, enzovoorts. Overal in de wereld zijn deze planten, vissen ed. te vinden. Dubbelklik erop om ze te verzamelen. Wederom moet je een bepaald gathering level hebben om bepaalde dingen te kunnen verzamelen. Dit doe je, je raadt het al, door nog meer items te verzamelen. Alleen dit keer zijn er geen handige work orders, je zult het allemaal zelf moeten doen. Als je dit niet bijhoudt zul je op een gegeven moment terug moeten om het alsnog te doen.

Een aparte vorm van gathering is Aether gathering. Aether hangt in de lucht, en is ook nodig om sommige items te craften. Dit werkt verder op dezelfde manier, alleen het is nog vervelender omdat je moet oppassen dat je niet naar beneden valt en
steeds moet wachten tot je weer kunt vliegen.

Quests
Aion zit vol met quests. Er zijn twee soorten quests. De normale quests, en speciale campaign quests.

In ieder gebied zijn er een stuk of 10 van deze campaign quests, iedere paar levels wordt er een actief. Deze quests lopen als een rode draad door het spel heen, en vertellen je veel over de achtergrond van het spel. Het zijn vaker langere quests, maar daardoor ook leuker. Hier krijg je veel mooie rewards van.

De gewone quests zijn er om je te helpen bij het levelen. Het soort hiervan varieert. Er zijn quests om monsters te doden, items te verzamelen en (mij favoriet) om iemand te begeleiden naar een andere plaats. Er is een redelijke dosis humor verwerkt bij sommige quests, wat het leuk om te doen maakt. Als ik zeg "Where's Tutty?" zal er bij iedere Elyos speler een glimlach van herkenning verschijnen. ;)

Sommige quests hebben ook korte cutscenes. Dit zijn korte filmpjes die je iets over het doel van je quests laten zien. Erg leuk voor de afwisseling!

Vliegen en gliden
het vliegen is een van de verkooppunten van Aion. Dis is dan ook goed uitgewerkt. Met een druk op de knop spreid je je vleugels uit en kun je vliegen waarheen je wilt. Wel is het vliegen beperkt tot een paar zones. Waar je niet kunt vliegen, kun je altijd wel gliden. Je springt van een heuveltje af, en spreidt je vleugels uit. Hierdoor kun je verder glijden, dit is een zeer handige, en leuke, manier om vooruit te komen.

In het begin kun je maximaal 60 seconden vliegen, later kan dit meer worden door nieuwe vleugels te kopen of door potions te gebruiken. Helaas moet je, als je vluchttijd op is, weer een minuut wachten voor je vluchttijd opnieuw volgelopen is. Vooral bij het verzamelen van aether is dit erg vervelend.

Instances: Plezier voor de hele groep
In Aion zijn er ook instances, beschikbaar vanaf level 25. In een instance ga je naar binnen met een groep van 6 man. De monsters hier zijn vaak vrij taai, dus die 6 man heb je wel nodig. Je vecht je met je groep een weg door een gebied tot je bij de eindbaas aankomt. Als je die weet te verslaan, heb je kans op zeer mooie items. Instances zijn voor mij Aion op z'n best door de actie en tactiek die je nodig hebt.

PVP: Rifts en de Abyss
Zoals al eerder vermeld, ben ik niet de grootste fan van PVP. Toch maakt dit zeker onderdeel uit van Aion, daarom daarover ook een stukje. Je kan niet vechten met mensen van je eigen factie, uitgezonderd vriendschappelijke partijtjes. Je zult dus om te PVP'en de andere factie, in mijn geval de Asmodians, op moeten zoeken. Dit kan op twee manieren.

De eerste methode is Rifts. Op onvoorspelbare tijden openen er zich rifts in de lucht. Een right is een portaal naar de andere helft van de wereld. Als je daardoorheen gaat kom je ineens in een Asmodian gebied uit. Zelf ben ik helaas nooit door zo'n rift gegaan. Ze zijn lastig te vinden en hebben een beperkte capaciteit. Als zo'n rift zich aankondigt in de chat moet je er dus snel bij zijn om er doorheen te kunnen.

De tweede methode is de eerder besproken Abyss. Hier kun je naar hartenlust groepen vormen en de Asmodians aanvallen, uiteraard niet zonder risico's.

Aion was, zeker in het begin, voor mij een leuke game. Je kan je er goed mee vermaken, daarom heb ik het ook een goede score gegeven. Ik heb het spel verlaten omdat ik toch het samenspelen iets teveel miste. Ook het gatheren en craften is mij te langdurig. Toch kijk ik positief terug, het vliegen en questen was leuk :)

Heb jij ook een Aion, PC?

Ik heb het spel gekocht en speelt leuk :D
Wordt alleen een beetje hopeloos van al dat heen en weer geloop, omdat ik nogal vaak dood ga. (Iets van 8 keer op 1 dag, maar wel 16 leveltjes in 1 keer gescoord) Kan niet wachten tot ik bij een gebied kom waar ik -wel- mag vliegen.
Late toevoeging :

De 'LAG' in drukke gebieden (lees Sieges) kun je opvangen door toets combinatie Shift+F12
Hierdoor worden andere characters dan je eigen en je groep uitgeschakeld, dat scheelt een heel stuk.

De reviewer is level 30 maar heeft 'Nochsana Trainings Camp' schijnbaar gemist, ingame beter bekend als de NTC.
Dat is een groeps instance vanaf lvl 25, nuttig tot ~29-30.
Vanaf lvl 27 kan je Fire Temple (FT) in, nuttig tot ~40.
ik zou even een spelling check doen :) waarcan? of is dat een volkje uit aion :)?

goeie revieuw verder 4 sterren gegeven ow en uiterarad :P

[Reactie gewijzigd door Esxca op 4 december 2009 21:59]

Zelf ben ik Weaponsmith geworden om mooi armor voor mezelf te kunnen maken.
Que?
Ah, jullie hebben gelijk. Typen op een laptop toetsenbord in een trein zal nooit mijn favoriete bezigheid worden ;) Ik heb de typefoutjes eruit gehaald.

En dat Weaponsmith moet natuurlijk Armorsmith zijn.
Ik ben het over het algemeen met je eens. Mijn Account is toevallig vandaag verlopen, maar of ik het ga verlengen weet ik niet. Ik heb net als jij een positieve spelervaring, het vliegen is heel tof en de rest is ook leuk uitgewerkt, maar ik ben een vastgeroeste GuildWars speler waarschijnlijk en ga het daar ook bij laten.

Over je review: Goed uitgewerkt, veel punten laten zien en leest lekker weg. 5 sterren :)
Mooie review. Klein vraagje, al eens World of Warcraft gespeeld? Zelf gok ik van niet, omdat je geen enkele vergelijking trekt ;) Wat alleen maar positief is, dat maakt de review tenminste bruikbaar voor mensen die niet zo uit het MMORPG wereldje komen, als die er Łberhaupt nog zijn.

Overigens moet ik je gelijkgeven in het feit dat tot level 25, bijna alles solo gedaan kan worden. Maar dat hoeft natuurlijk niet ;) Een grote hoeveelheid verplichte group quests is ook vaker een nadeel dan een voordeel, omdat je dan gemakkelijk vastzit als je maatjes eens uit drinken zijn.

Zelf speel ik overigens niet; ik wacht tot ik wat mensen uit Azeroth mee kan sleuren naar Aion. MMORPG's zijn alleen leuk als je wat mensen kent, tenslotte.
Nop, ik heb nooit WoW gespeeld. Waarom weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat ik toendertijd andere dingen te doen had. :) De enige andere MMORPG die ik gespeeld heb is Lineage II, en dat is alweer een hele tijd geleden.

Ik speel, en speelde de laatste paar jaar meer shooters, en dan met name Team Fortress 2. Na mijn uitstapje in Aion ben ik daar ook weer naar teruggekeerd.

[Reactie gewijzigd door DNB op 4 december 2009 22:37]

Zelf speel ik nog WoW op het moment, en ja ik heb ook Lineage1 en 2, Everquest 1 en 2 gespeeld en nog een aantal andere mmo's.

Een aantal vrienden wilde me overhalen om Aion te spelen heb ik maar vanaf gezien maar na anderhalve maand ofzo zijn de meeste weer terug bij WoW met dezelfde reden die jij aangeeft 'geen grouping' een paar andere zijn helemaal gestopt met mmo's en spelen nu CoD:MW2.

Het valt me wel op dat een hoop spelers nieuwe MMO's proberen, Age of Conan, LotrO en een aantal andere dus ook Aion en zo heb ik er een hoop weg zien gaan die dan alsnog naar WoW terugkeren of helemaal stoppen.

Moet trouwens wel zeggen dat Aion er erg mooi uitziet op de filmpjes/plaatjes etc, als je puur en alleen naar de graphics kijkt zeker de mooiste MMO totnutoe.
zeer uitgebreide review maar ligt de framedrop niet gewoon aan je gedateerde pc? :p
Nee dat ligt gewoon aan Aion, vele mensen met goede settings gingen er ook aan geloven.

Wat ik heb gehoord oid: dat de verwerkingen van alle datas op de sieges zouden echt gigantisch dat pc nauwslijk aankan,

Iedereen gaan minste 1x crashen in Sieges, heel weinig lucky basterds still alive :D
Klopt. Het was bij veel mensen waarmee ik speelde eerder regel dan uitzondering dat ze een aantal malen crashten tijdens een fortress siege. Het zou iets te maken hebben met het spel dat meer geheugen probeert te alloceren dan het maximaal beschikbaar heeft. De precieze details weet ik niet.

Verder, bij iedereen was de framerate laag. Voor mezelf praat ik dan over iets van 2 FPS. Een ander, met een nieuwere PC had 10 FPS. Nog steeds verre van geweldig, maar je kon tenminste iets doen.

Overigs, buiten fortress sieges en grote steden (Eltnen, zucht) liep het spel voor mij overal zeer soepel, en heb ik eigenlijk weinig last gehad.
Ik zou eigenlijk graag weten hoe je met dit spel kan beginnen - wat de kosten zijn.

Moet je de software kopen bij Bol.com (bv) of kun je het gratis downloaden van Aion? En als je eenmaal het spel hebt, moet je dan een abbonnement per maand betalen of moet je credits kopen waarmee je in het spel dingen kan kopen?
Game dien je te kopen, en dan kun je ook al direct een maand spelen.
Na de eerste maand dien je een abonnement te nemen, en betaal je maandelijks een bedrag. Dan heb je alle mogelijkheden van het hele spel. Aion doet niet aan microtransacties (dat je met gekochte credits bv. extra sterke items in het spel kunt krijgen).

Eigenlijk het zelfde als de meeste MMO's, waaronder bv WoW.

Een puntje van aandacht: voordat je begint met spelen in Aion, MOET je een account aanmaken om in te loggen. Tijdens dit proces MOET je ook al een betalingsoptie aan te geven voor spelen na de 1e maand, bv een creditcard. NCSoft zal pas van deze creditcard afschrijven NA de eerste maand, dus schrik niet dat je al direct een creditcard moet opgeven.

[Reactie gewijzigd door Thrace Grumble op 5 december 2009 14:45]

Ik speel het Aion nu een tijdje. Eerst een paar maanden, toen ff 2 maanden ertussen uit geweest ivm overwinteren en nu weer een maandje of zo weer aan de slag.

Leuke en makkelijk leesbare review. Ff een paar kanttekeningen, waar je naar mijn mening de plank een beetje misslaat. Je bent gestopt omdat je het groepsaspect miste, maar je was lvl 30?! Dan begint het spel pas en als je lvl 40 had gehaald was je erachter gekomen dat je praktisch bijna alles moet doen met een groep en na lvl 40 alleen nog maar met je groep/legion/whatever ;)
Verder zijn de riftlocaties gewoon bekend, die spawnen op vaste plekken. Niet zo heel moeilijk dus als je weet waar die zijn (en de meeste spelers weten dat wel, haha).

Over het craften heb je gelijk, dat duurt een eeuwigheid om te levelen en dat is wel annoying. Aan de andere kant, als je je craftlvl hoog hebt dan kan je mooie items maken en die verkopen bij de broker. Zo hou je je kinah stand redelijk makkelijk op peil.

Wat ik een nadeel vind aan Aion is dat je moet betalen als je dood bent gegaan door PvE om (een deel van) je verloren XP weer terug te krijgen. In het begin echt veels te veel xD

En bij sieges lag je als een malle, dat klopt. Gewoon teveel data dat verstuurd en ontvangen wordt, ongeacht wat voor pc je hebt staan.

Verder wel een aanrader voor iedereen die van MMO's houdt. Wat mij zeker wel bekoort zijn de skillchains in het spel. Dwz dat als 1 skill lukt, dat er dan een 2e op kan volgen en als die lukt er een 3e op kan volgen. Die animaties daarvan zijn echt uitmuntend :D