Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix GL553VW-FY079T Review

Magere Hein 8 maart 2017, laatste update op 16 maart 2017, 493 views

Asus ROG Strix GL553VW-FY079T

Verkapte XBOX: als de harddisk stukgaat dan is win10 NIET installeerbaar. Dit is dus een dure doos die is beperkt tot Microsoft. Geen installatie media te booten voor windows 7 (ultimate) of linux mint 18.1 (secure boot uitzetten helpt niet: andere OS-en dan win10 weigeren te installeren)

Pluspunten

• ruimte voor 2 hdd/ssd als je een nvme m.2 hebt en een hddcaddy
  • windows10pro op de m.2 ssd is ultra snel

Minpunten

• niets anders installeerbaar dan windows 10
  • slechte heldpdesk (1e en 2e en derdelijns)
  • USB 3.1 type c is generatie 1 (dus niet 10Gbps)
  • UEFI is niet uit te zetten ook al lijkt dat wel zo in bios
  • harddisk is verschrikkelijk traag
  • geen windows 7 drivers te vinden

Deze laptop is een verkapte XBOX: als de harddisk stukgaat dan is win10 NIET installeerbaar. Dit is dus een dure doos die is beperkt tot Microsoft.

In alle opzichten is de BTO een betere laptop om aan te schaffen:
pricewatch: BTO X-BOOK 15CL71

1. m.2 ssd zit al in de BTO (bij dezelfde prijs als de ASUS + ssd)
2. gen2 usb 3.1 aansluiting (10 Gbps dus niet 5 Gbps)
3. veel betere GPU dan de ASUS
4. i7 in plaats van i5
5. display port
x. geen optische drive, maar dat hoeft ook niet
x. de rest is gelijk

Heb jij ook een Asus ROG Strix GL553VW-FY079T?

Je Windows 10 verhaal komt me bekend voor. Waarom wil Windows 10 niet meer installeren? Krijg je een melding? Of is het vanwege de key in de BIOS?
hi!
De bijgeleverde win10home wil wel installeren op de bijgeleverde hdd (enorm traag). Als je daarbij op het mainboard een m.2 nvme ssd prikt en win10home start van hdd, dan kun je vanuit win10home wel een win10pro installatie starten op de m.2 nvme ssd en daarna de hdd eruit halen. Wel even Spybot anti-beacon installeren ;-) Daarna evt ook Linux Mint 18.1 erbij als dualboot.

Win10 installeren vanaf een bootable dvd op alleen een lege schijf kan dus niet (UEFI en BIOS).
Als de hdd stukgaat dan kun je alleen linux installeren. Ik heb dus een image gemaakt van die win10home installatie op de hdd, zodat ik die later evt nog kan gebruiken op een andere hdd of als deze win10home traag is geworden door slordig registry en virus troep. Update: win10enterprise krijg ik wel out-of-the-blue vanaf cd op een lege schijf :)

Win7 wil hoe dan ook niet installeren, ook niet na toevoegen van nvme driver. Hij zegt tijdens installatie dat er een andere driver mist, maar vermeldt niet welke dat is. Ik vermoed dat microsoft een deal heeft met ASUS dat er alleen win10 op kan vanwege telemetry en diagnostics functies in win10. ASUS gaat dus geen win7 drivers leveren voor dit mainboard. Hopelijk kan ik ze ergens anders vinden, door iemand zelf ontwikkeld of als onderdeel van een ander mainboard.

Linux Mint 18.1 staat er nu dus wel op in dual boot met win10pro. Geen UEFI want dat wil ik niet. Enkele functies werken nog niet, zoals helderheid scherm, helderheid keyboard-verlichting. Wel 1920x1080 in Steam na installeren van nvidia drivers EN intel HD drivers in linux. De active GPU in Steam is dan nvidia gtx 960m. In windows blijft het steeds intel HD integrated GPU.
Je hebt geen mogelijkheid om secure boot uit te zetten en DAN Windows 10 te installeren? Klinkt meer als een EUFI beveiliging, maar excuses als je dit al geprobeerd hebt!

"Win7 wil hoe dan ook niet installeren, ook niet na toevoegen van nvme driver. Hij zegt tijdens installatie dat er een andere driver mist, maar vermeldt niet welke dat is. Ik vermoed dat microsoft een deal heeft met ASUS dat er alleen win10 op kan vanwege telemetry en diagnostics functies in win10."

Ik denk eerder dat je ziet dat de driver support op Win 7 achteruit begint te lopen. Ik hoor het hier ook de laatste tijd met bepaalde HP modellen waar geen fatsoenlijke Win 7 drivers voor bepaalde systeem onderdelen zijn.
Het stukje dat je getypt hebt mag wel wat beter geformuleerd worden. Snap er niks van.
Ben nu wel benieuwd geworden waarom Windows 10 er niet op geinstalleerd kan worden.
Bedankt voor je review.

[Reactie gewijzigd door Jamievanm op 25 april 2017 21:03]

hi Jamie,
welk deel begrijp je niet?
Als je de bijgeleverde win10home nog op de harddisk hebt staan, dan kun je vanuit de opgestarte win10home een dvd starten voor win10pro om te installeren op een m.2 ssd. Daarvoor is ruimte op het mainboard.
Maar als je de harddisk niet meer hebt of die windows 10 home is stuk, dan krijg je win10 nergens meer op geinstalleerd. Linux Mint 17 wel of Linux Mint 18 als je tijdens installatie de GRUB instelt op nouveau nomodeset=0

Probeer maar liever een BTO te vinden