Hanns.G HG281DJ Zwart Review

Yzord 24 november 2009, laatste update op 24 november 2009, 767 views

Hanns.G HG281DJ Zwart

Pluspunten

• Groot
  • Beeldkwaliteit/prijs
  • HDMI
  • Voldoet aan mijn eisen

Minpunten

• Te groot voor internetten/mail
  • Diepte monitor

Na verleden jaar een Samsung 22 inch gekocht te hebben, begon het toch weer te kriebelen. Ik wilde graag een 26 inch of liefst groter en zo ging mijn zoektocht dus verder.

Ik ben op verschillende monitoren uitgekomen, maar elke keer kwam deze HANNS.G voorbij. Nu ben ik niet echt merkvast (op auto na dan), maar HANNS.G kwam mij totaal niet bekend voor en na het lezen van de reviews door mijn vorige reviewers toch maar weer verder gezocht naar een ander type. Waarom? Simpelweg, de naam stond me eigenlijk niet aan.

Maanden gingen er voorbij en ineens zag ik in het Makro krantje een 26inch iiyama staan voor 239 euro. Die is van mij, dacht ik nog. Gelukkig was het zondag en kon ik rustig reviews van dat type doornemen en al gauw kwam ik erachter dat deze monitor enkel een VGA aansluiting had. En daar werd ik bepaald niet vrolijk van, want nu had ik er eindelijk eentje op het oog, voldoet ie niet aan mijn principes.
Afijn, dus maar weer verder speuren en elke keer kwam die HANNS.G weer voorbij. Toch maar weer de reviews gelezen, Pricewatch vraag en aanbod erbij, marktplaats open en ja hoor.....iemand bood deze monitor aan omdat hij er twee had (?). En ik ben zo'n type: als ik iets op het oog heb, moet ik het NU hebben :+

Dus hoppa, in de auto gesprongen, anderhalf uurtje gereden en toen kwam ik bij hem thuis aan. En toen ik de monitor zag staan, was ik eigenlijk meteen verkocht. Hij is echt HUGE :) Omdat ik hem gevraagd had of hij hem aan wilde sluiten op zijn pc, kon ik er alles mee doen. Pixeltester, gamepje gespeelt...beetje internetten....hij gaf gewoon goed beeld en was in mijn ogen zelfs mooier dan mijn Samsung (qua beeld).
En de prijs was zeer netjes...daar krijg je nog niet eens een fatsoenlijke 24 inch voor :)

Monitor is van maart 2009, dus volop garantie.

Afijn, eenmaal thuis gekomen waren er natuurlijk wat probleempjes. Hoe krijg ik zo'n groot scherm weg? Bureau leeggehaald en dat kleine 22 inch ding opzij geschoven. 28inch erop en.....damn, hij is wel heel groot. Maarja, kan even niet anders haha...
Aangesloten via de HDMI2DVI kabel en hij gaf meteen 1900x1200 beeld aan zonder dat ik win7 hoefde in te stellen. Hij is inderdaad wat fel aan de ogen, maar dat is zeker bij te stellen in het menu. De knoppen zitten wat weggestopt, dus wat lastig te bedienen in het begin, maar daar krijg je al snel handigheid in.

Ik zit er ongeveer een meter vanaf (dat gaat veranderen als ik mijn computerkamer anders ga indelen, schilderen etc.) en dat is net iets te dichtbij. Je ogen worden er moe van en zelfs droog. Mensen met lenzen krijgen hier problemen mee, mits ze ook op een meter afstand zitten. Ga ik verder op zitten, dan valt het wel mee. Dat mijn ogen moe worden komt waarschijnlijk omdat ik wat heen en weer moet kijken om het hele scherm te zien op die afstand.

Uiteraard heb ik de monitor aangeschaft voor het gamen. En het is echt zo....je wordt zeker beter met een grotere monitor. Ik speel CoD MW2 en de eerste keer dat ik in een level zat zat ik me echt te vergapen. Je ziet alles een stuk beter en mooier dan met kleinere monitors..en je ziet inderdaad ook je enemies een stuk sneller. Ik dacht altijd dat dat bullshit was, maar nee hoor.

De monitor is in hoogte verstelbaar, kantelbaar en draaibaar. De diepte van de monitor had van mij minder gemogen, maarja, wat wil je met deze grootte. Hij produceert ook niet zoveel warmte als wat ik had verwacht.

Al met al kan ik iedereen dit scherm wel aanbevelen. Vooral prijs/kwaliteit verhouding is enorm goed. 3 jaar garantie zit er op, dus wat verlies je eigenlijk? Ik heb geen pixeldefecten kunnen ontdekken, maar ik had dan ook het voordeel uit 2 monitoren te mogen kiezen die beide nader getest waren. Qua gamen ga je er flink op vooruit. Internetten en mail lezen is te absurd op zon monitor. Veel te groot, maar het ligt er dan ook aan hoe ver je er vanaf zit.

Ik heb helaas geen foto's. Mijn excuses daarvoor.

Heb jij ook een Hanns.G HG281DJ Zwart?

Input lag en ghosting is niet merkbaar aanwezig met dit scherm, ik vind dit scherm ook op alle fronten beter dan mij vorige samsung 226BW.

De presets van dit scherm zijn trouwnes waardeloos, heel flets. Waar ik daarnet (na 1,5 jaar :( ) achterkwam is dat je de HDMI output van dit scherm via je driver op limited RGB en niet full RGB moet zetten. Dat ondersteunt hij blijkbaar niet en daardoor kon ik zwartcontrasten helemaal niet goed zien. black crush noemen ze dat geloof ik.
Nu gebruik ik de user setting met: brightness 40 (in games) contrast: 70, R:90, G:85 en B:70. Geweldig beeld!
Ik ga hem ook halen, wat een monitor.
is zeker een fijne monitor.
heb er 2 van staan in mijn 'thuis-datacenter'.

daarnaast heb ik een HH251 naast mijn gamePC .. wt een heerlijke monitoren, en daarbij ook erg goedkoop... Vind de kwali beter dan Samsung monitoren. Daar heb ik er ook 1 van, naast 1 van mijn Teamspeak servers (de Samsung T220HG+D)
Ik gebruik em voornamelijk voor internetten en mail. En ben er zeer tevreden mee.
te groot? niet naar mijn mening. het went snel. En voor een samsung betaal je makkelijk het 3 dubbele.
Ik herken mezelf in het nu hebben en kriebelen, leuk om te lezen. Voor wat betreft het merk, ik ken het ook niet, maar we hebben sinds kort een 20 inch staan bij mijn ouders, buitengewoon positief bevallen.

De 28 inch van hun is ook zeker goed, alleen je moet hem niet beoordelen op default factory settings, Zodra je zelf wat gaat tweaken krijg je een prachtig beeld, voor zover een lcd met dit TN panel dit kan leveren.

De prijs en zeker de garantie maken dit een topper voor mensen die een grote monitor zoeken
@ ts of anderen.

Heeft iemand ervaringen met de imput lagg/reactie tijd van dit scherm?
Zelf was ik altijd een die hard gamer en merk ik het zeer snel als het met 1 van die 2 zaken niet goed zit.
Zelf lijkt dit scherm me echt top voor het geld maar die 2 punten hierboven blijven voor mij belangrijk.
Sorry, maar ik weet niet hoe ik dat moet herkennen, maar deze monitor is WAY better dan mijn Samsung 226CW
"Internetten en mail lezen is te absurd op zon monitor."
Helemaal niet :P. Ik heb een iets kleinere monitor, een 27", en die heb ik ook op 1920x1080 staan ook al kan deze 2560x1440 aan (dan is alles juist veel te klein). En ik zit ook niet op 1m afstand; eerder op 30..40cm.