Logitech G15 Gaming Keyboard Review

evanraalte 22 november 2009, laatste update op 22 november 2009, 780 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• ziet er mooi uit
  • is meer dan 2 keer zo goedkoop als de G19
  • veel instellingen
  • usb poorten
  • multimedia knoppen aanwezig
  • (bijna) 100% solide

Minpunten

• nog steeds relatief duur voor een toetsenbord
  • soliditeit van multimedia knoppen
  • software

Review: Logitech G15 v2

Dit is natuurlijk al een aardig oud product, maar voor school moet ik een recensie schrijven en daarom leek mij het leuk om dit op tweakers.net te doen, kritiek is natuurlijk welkom anders leer ik er niet van!

Voorwoord:

Nadat mijn Microsoft Natural 4000 kapot was gegaan wou ik niet een saai normaal toetsenbord kopen. Ik wou wel perse een Logitech toetsenbord hebben omdat de producten van dit merk mij altijd bevielen. Ik zat na wat research te twijfelen tussen de G19 en de G15 v2. De voordelen van de G19 waren dat je een paar vette opties had zoals een kleurenscherm waar je filmpjes op kon kijken. De nadelen hiervan waren dat het een prijskaartje van 129,99 had, daar komt bij dat de G15 v2 meer dan 2 keer zo goedkoop was. Verder had de G19 ook nog een power adapter nodig omdat ie anders niet genoeg stroom binnen kreeg. Ik vond dit absurd en besloot voor de G15 v2 te gaan. Als eerste moest ging ik opzoek in de Tweakers Pricewatch en zag em voor 59,99 staan bij 4launch. Direct besteld en een dag later binnen. Ik heb dit toetsenbord nu 3 maanden en denk dat ik wel een aardige review kan schrijven.

Design:

Het meest opvallende aan dit toetsenbord is natuurlijk het LCD-schermpje wat er bovenop zit. Verder vind ik de multimediaknoppen heel mooi vormgegeven, maar ook handig geplaatst. Wat ik wel jammer vind is dat de knopjes die op het LCD-panel zitten niet zo stevig aanvoelen, hierbij behoren helaas de multimedia knoppen ook. Verder heb je natuurlijk ook de 6 G-knoppen, waarbij 3 standen zitten dus eigenlijk heb je 18 G knoppen. Dit is relatief weinig, maar ik gebruik ze toch niet zo veel. Er zit ook nog een mute-knop op die ik heel handig vindt. En om te voorkomen dat je prongelijk op de Windows-toets drukt, kun je deze ook uitschakelen. De toetsen en het LCD scherm zijn ook verlicht in het oranje, maar je kunt de verlichting ook matig of uit zetten. Het is maar wat je mooi vindt. Ikzelf heb de verlichting altijd op z'n hoogst staan. Verder zitten er nog 2 usb poorten op, deze zijn uitermate geschikt om een muis op aan te sluiten, maar ze hebben helaas te weinig power voor mijn MP3-speler. Je ziet de poorten niet zitten als je typt en dat vind ik een voordeel.

Degelijkheid:

Het toetsenbord typt heerlijk en de toetsen voelen niet los aan, het is geen oversized toetsenbord, maar het is ook niet een laptop toetsenbord, dus als je grote handen hebt is dit echt een zalig bord. Wel jammer dat niet alle toetsen degelijk voelen, dit had namelijk best wel gekund.
Het LCD-scherm:
Het schermpje is 1,5cm hoog en 6cm breed, dat is niet groot, maar je kunt er toch veel informatie op showen. Ik vindt de klok bijvoorbeeld heel handig, want tijdens het gamen vergeet je de tijd heel snel:) verder is het makkelijke te bedienen, en zit er een performance meter op.
De software:
De lcd functies werken pas als je de software installeert, na dit gedaan te hebben kon ik een hoop waarden instellen en daar was ik in een minuutje mee klaar. Wat ik wel leuk vond was dat het keyboard fraps herkent en je kunt dat een FPS-grafiek op de display zien. verder was ik diep terleurgesteld dat maar een paar games ondersteund werden door dit keyboard, ik had toch een betere support voor games verwacht.

Conclusie:

Het is een fijn keyboard, het ziet er vet uit en typt geweldig. er is over veel dingen nagedacht, behalve de soliditeit van sommige onderdelen. Ook de software mag wat vaker vernieuwd worden, want er worden maar heel weinig games ondersteund en dat vindt ik niet kunnen. Ik geef dit toetsenbord een 7.8 maar als de software beter was kreeg het zeker een 9.

Gallery:

(komt als het weer licht is, me iphone heeft namelijk wat moeite met foto's in het donker :) )

• Q6700 OC naar 3.6Ghz
  • EVGA 260GTX
  • 4gb ddr2 800 ram
  • p6ngm-l Mobo
  • Logitech MX revolution
  • Windows 7

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Plaatjes komen dus nog, verder verbeter ik natuurlijk ook en pas ik de review aan op jullie reacties;)
OK, Grappige review, is alleen wat kort...
de handsteun bij dit Keyboard gaat nogal snel kapot (zo is het bij mij in ieder geval ;( )

wist je trouwens dat je hier applets kan downloaden? :)
Even over de software die niet standaard word meegeleverd. Zo werken bv ventrilo, coretemp en everest met dit toetsenbord. Er is meer in de wereld als games, en ik gebruik het schermpje om mn temps in de gaten te houden zonder te hoeven alt-tabben.
En het wel of niet werken met games is natuurlijk niet alleen aan Logitech.
Ook mis ik de g-toetsen in jou verhaal, dat je bv er toetsenaanslagen aan kunt hangen of complete macro`s. Zelfs met vastgestelde tijden ertussen.
Dit toetsenbord is nog veel uitgebreider qua mogelijkheden als wat jij nu beschrijft.
Ik heb die macro functie gretig misbruikt bij bv WoW
ik vind nog steeds de oude g15 mooier
Waarom vind je die dan mooier?

Voor de rest, ik zal em morgen nog wat langer maken:)
- blauwe verplichting
- klapscherm