Specificaties 27" @ 2560x1440 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

AOC AG271QX Zwart, Rood Review

It is I 28 januari 2017, 173 views

AOC AG271QX Zwart, Rood

Ondanks TN is dit een scherm met een goede beeldkwaliteit. Backlight bleeding valt erg mee. Daarnaast is de game ervaring goed, zelden zo soepel, vloeiend en direct games gespeeld. De bouwkwaliteit van deze monitor is erg goed, het heeft een mooie stabiele metalen voet die goed instelbaar is.

Pluspunten

• Zeer soepele, directe en vloeiende gameplay
  • 144Hz freesync
  • 2560x1440 resolutie haalbaar voor huidige videokaarten
  • Bouwkwaliteit goed, stabiele voet
  • Geen overdreven gamelook
  • Veel kabels bijgeleverd
  • 8bit TN paneel
  • Contrast en kleuren zijn mooi

Minpunten

• Kijkhoeken zijn voor een TN paneel goed, maar verwacht geen wonderen
  • Menu kan beter, maar voldoet

Mijn vorige scherm was een 24` IPS scherm (HPZR24W) die naast 60Hz ook de kenmerkende white glow had. Ik was benieuwd naar een scherm met een hogere verversingssnelheid, voornamelijk voor het spelen van shooters zoals Overwatch/BF4. Ik heb lang getwijfeld tussen IPS en TN. Uiteindelijk heb ik besloten voor dit scherm omdat het alternatief (de MG279Q) een loterij lijkt te zijn. Daarnaast zit ik niet te wachten op een scherm met IPS white glow. Whiteglow heeft als eigenschap dat het beeld al met een kleine verandering van de kijkhoek van helderheid veranderd, vooral in donkere scenes. Als je dicht op het scherm zit lijken de hoeken in dat geval al een stuk lichter, eigenlijk een soort backlight bleeding. Kortom, dit zijn goede afwegingen om eens als experiment voor TN te gaan.

En bevalt dit TN paneel ? Een verademing, geen whiteglow. Gewoon egaal zwart! Backlight bleeding en kijkhoeken vallen mij 100% mee. Natuurlijk moet je de vertikale kijkhoek niet teveel veranderen, maar de horizontale kijkhoek is nog best goed. Dankzij de volledig verstelbare voet kan je ook altijd recht voor het scherm zitten. Om eerlijk te zijn vind ik donkere scenes in games er overtuigender uit zien dan op mijn voorgaande IPS paneel. Daarnaast heeft dit scherm gewoon een 8bit paneel en geeft mooie kleuren weer. Wel heb ik contrast en helderheid allebei op 40% gezet, dat kwam hier natuurgetrouwer over.

De 144Hz ondersteuning met freesync is een groter verschil dan verwacht, games spelen veel soepeler en directer dan voorheen, het komt levendiger over. Ook spelen films merkbaar vloeiender af, ik vermoed omdat 144Hz beter/vaker matched met 24Hz of 50Hz beeldverversing. Ik heb de monitor met een Gigabyte GV-R939G1 videokaart gebruikt.

Als ik dan toch een minpunt moet noemen, het on screen display is inderdaad niet gemakkelijk te bedienen. Dat had beter gekund, maar voldoet wel. Na wat wennen vind je er je weg wel mee.

Kortom, ik ben er erg blij met de AG271QX, een aanrader.

Heb jij ook een AOC AG271QX Zwart, Rood?