Specificaties 5,96" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HP Elite x3 (+ Desk Dock) Zwart Review

holtjan54 25 januari 2017, laatste update op 28 januari 2017, 4.057 views

HP Elite x3 (+ Desk Dock) Zwart

Na 6 weken intensief gebruik beoordeel ik dit 3 in 1 apparaat met Continuum als zeer goed. Dat met Continuum op dit moment alleen met UWP programma's kan worden gewerkt en nog niet met Win32 bureau computer programma's, is voor mij (nu) geen probleem.

Pluspunten

• Zeer goed 15,1 cm beeldscherm
  • Valbestendigheid
  • Waterdichtheid
  • Grote interne opslag (64GB)
  • Uitbreidbaar geheugen (tot 2 TB)
  • Ondersteunt Continuum: werkt als pc
  • Grote accucapaciteit en draadloos oplaadbaar
  • Laad zeer snel op met USB 3.0 Type C

Minpunten

• Ondersteunt nog geen Win32 apps (komt wel in 2017)

Waarom ¤806 uitgeven voor een grote ‘smartphone’ (met bureau dock) met Windows 10 Mobile besturing?

In de loop van de tijd begonnen een aantal zaken me aan m’n oude smartphone te irriteren en de volgende zou tenminste aan de volgende eisen moeten voldoen:
- Accu moet voldoende capaciteit hebben voor een ‘activiteiten dag' (dag weg, foto’s maken, foto’s bekijken, internet, e-mail enz)
- Opladen moet snel gaan
- Ingebouwde valbestendigheid
- Waterdicht (na een val in de blub , schoonspoelen in de sloot)
- Groot en uitstekend beeldscherm (de 5 inch - 12,7 cm beelddiagonaal - is te klein voor word en Excel)
- Ook perfect beeld in volle zon
- Apparaat moet ‘snel’ zijn, op internet, YouTube / myTube! / media player ultra, enz
- Groot intern geheugen
- Uitbreidbaar geheugen met ondersteuning voor tenminste 256 GB
- Draadloos oplaadbaar
- Moet de pc functies zoveel mogelijk kunnen overnemen
- Automatische synchronisatie van bestanden, foto’s en Outlook over de verschillende apparaten en de ‘cloud’
- Gratis goede actuele kaarten ten behoeve van navigatie, die op het geheugenkaartje geplaatst kunnen worden

Uiteindelijk de HP Elite x3 met ‘Desk Dock’ bij fourit.nl aangeschaft voor ¤806 incl. BTW (fourit berekent geen verzendkosten) voorzien van Continuum waarmee de pc ‘vervangen’ kan worden.
De grote luxe HP doos bevat ook een oortelefoon, een USB-C lader, diverse hulpstukken voor het plaatsen van de x3 in de ‘Desk Dock’, een snelstartgids met x3 accessoire lijst en een extra kabel voor verbinding x3 met ‘Desk Dock’, indien je de x3 niet in de ‘Desk Dock’ wilt plaatsen.
Om zoveel mogelijk aan m’n eisenpakket te kunnen voldoen, de volgende accessoires erbij gekocht:
- Adapter 'DisplayPort’ naar HDMI ten behoeve van ‘Desk Dock’ met monitor aansluiting (¤15,30 incl. BTW)
- Extra ‘HP Elite x3 rugged case’, die de valbestendigheid verhoogt van 50 cm naar 75 cm (¤13,30 incl.)
- ‘HP Elite x3 displaybeschermer’ van onbreekbaar glas voor extra bescherming van het scherm (¤9,70 incl.)
- ‘HP Elite x3 draadloze lader’ (¤55,70 incl. BTW)
- Micro-SDXC geheugenkaart 128 GB (¤38 incl. BTW)
- Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000 (¤34 incl.)
- Microsoft Universeel mobiel toetsenbord Bluetooth (¤40 incl.)
- ‘Microsoft wireless display adaptor v2’ (¤42 incl.): hiermee kan iedere tv met HDMI en usb als beeldscherm gebruikt worden
- Houder voor in de auto t.b.v. navigatie: ‘ONX3 Qi Wireless Car Charger’ (¤30 incl.)

Reeds in bezit:
- 12 volt 22 inch lcd tv die als beeldscherm gebruikt zal gaan worden
- HDMI kabel

De totale uitgave aan accessoires bedraagt dan ¤278, zodat het totaalbedrag ¤1084 geworden is.

Na 6 weken intensief gebruik hierbij m’n ervaringen zowel onderweg als met Microsoft Continuum.
De beoordeling is gebaseerd op de volgende software / firmware versie:
- Software: Windows 10 Mobile, OS build 10.0.15007.1000 (laatste dagen met versie 15014)
- Firmware revisie nummer: 0002.0000.0018.0105

Accu
Met de accucapaciteit van de Elite x3 ben ik in een ‘andere wereld’ terechtgekomen! Héél goed.

Opladen
Opladen met de USB 3.0 Type-C aansluiting gaat zeer snel, maar dankzij de draadloze oplader maak ik alleen in ‘nood’ gebruik van de meegeleverde oplader.

Ingebouwde valbestendigheid
Volgens de Amerikaanse militaire valtest overleeft de x3 een val van 50 cm op iedere zijde; dit geeft al een ‘redelijk’ gevoel van ‘zekerheid’, maar zou nog beter moeten. Met de ‘hp rugged case’ is de valbestendigheid 75 cm (bij deze test) en onbedoeld heb ik dit zelf getest … stilstaand bij het maken van een landschapsfoto tijdens een fietstochtje, gleed de fiets weg waardoor ik in een ‘grijpflits’ de x3 wegsmeet, die via het stuur op het asfalt met nogal wat klei belandde…
Wat klei op het scherm maar onbeschadigd!

Waterdicht
Geen praktijkervaring

Beeldscherm
De beeldschermdiagonaal is 15,1 cm en is daarmee voldoende groot om op te werken. De beeldschermkwaliteit van de x3 is onder alle omstandigheden fantastisch; type: Amoled, resolutie 1440x2560.

Apparaat moet ‘snel’ zijn
De x3 (met Snapdragon 820 processor) is heel snel en voldoet in het gebruik heel goed.

Groot intern geheugen
Het opgegeven geheugen bedraagt 64 GB, het te gebruiken deel is 58,2 GB waarvan 24 GB gereserveerd is voor mogelijk systeemherstel. Effectief dus 34 GB!

Uitbreidbaar geheugen met ondersteuning voor tenminste 256 GB
De x3 ondersteunt micro-SD geheugenkaartjes tot 2000 GB, dus opslag moet in de toekomst geen probleem zijn. Een 128 GB SanDisk Class 10 Ultra 128GB microSDXC geheugenkaart geplaatst waarvan 119 GB voor opslag gebruikt kan worden.

Draadloos oplaadbaar
De draadloze oplader is zeer gemakkelijk in gebruik, waarbij op de x3 een ledje rood oplicht als er geladen wordt en groen oplicht zodra de accu vol is.

Moet de pc functies zoveel mogelijk kunnen overnemen
Alleen met Continuum op Windows Mobile 10 kan de pc functie met een ‘smartphone’ werkelijkheid worden en de HP Elite x3 met de processor Snapdragon 820 processor ondersteunt deze software.
Dit houdt in dat met behulp van de ‘Desk Dock’ (een docking station voor op het bureau), een (draadloze) muis, (draadloos) toetsenbord en een lcd scherm (tv of pc) er een bureaucomputer situatie is ontstaan.
Met het reeds geïnstalleerde Office Mobile pakket - Word Mobile, Excel Mobile, PowerPoint Mobile en OneNote – kunnen de meest gebruikte handelingen uitgevoerd worden.
Verder zijn er de voor geïnstalleerde app. Personen, Agenda en E-mail.
De browser ‘Microsoft Edge’ is de ‘Mobile’ versie van de desktop Edge browser.
Adobe wordt (nog) niet ondersteund maar er is een zeer goede gratis vervanger in de Store, namelijk de app. XODO, die goed functioneert. Ook met de browser Microsoft Edge kunnen pdf-bestanden geopend worden.

Alle aanvullingen en/of wijzigingen in bestanden worden direct gesynchroniseerd met de 'cloud' (OneDrive), evenals foto's, contacten, agenda enz. Dit houdt ook in dat je bij iemand anders op de computer kunt inloggen op OneDrive en daar bestanden kunt raadplegen of bijv. foto's kunt laten zien.

Het navigatiesysteem ‘Kaarten’ maakt gebruik van de kaarten van HERE (gratis) en de navigatie wordt bij iedere rit getest, zowel in Duitsland (Ruhrgebied) en in Nederland. De navigatie werkt erg goed.

Niet tot de basiseisen maar ‘doen wel mee’:
- Zeer fraai ontwerp
- ‘Groot’ maar toch goed vast te houden door de afgeronde zijkanten
- Inloggen met Windows Hello (irisscanner)
- Inloggen met de vingerafdruk scanner
- Goede en snelle camera
- Levende tegels op het startscherm die je je eigen favoriete kleur kunt geven en in 3 afmetingen; de tegel, die een snelkoppeling naar een app is, kan de laatste meldingen of activiteit of komende afspraak weergeven

Zaken die nog niet naar wens zijn:
1. Camera app loopt soms vast zodat de x3 gereset moet worden (aan/uit knop ca 15 seconden indrukken totdat er een trilsignaal is); is overigens een software verhaal dus dit zal bij updates wel opgelost worden (opmerking: het lijkt erop dat bij de laatste software versie 15014 dit probleem opgelost is, echter deze versie nog maar enkele dagen in gebruik)
2. M’n veel gebruikte Garmin app ‘MapSource’ waarmee ik wandelroutes en fietsroutes uitzet, draait niet onder de huidige versie van Continuum (dit jaar moet het trouwens mogelijk worden desktop programma’s met behulp van emulatie en Snapdragon 835 processor met Continuum te draaien; de Microsoft demo werd met de Snapdragon 820 gedaan, die in de x3 is geplaatst).
3. In Continuum is het nu nog niet mogelijk twee toepassingen naast elkaar op het scherm actief te hebben. Dus als je wat kopieert in de browser en het in het tekstdocument Word wilt plaatsen, dan moet je eerst op het icoontje van Word klikken, waarna die actief wordt en er geplakt kan worden. Overigens gaat er in april 2017 een update voor Continuum komen (Redstone 2) die meerdere actieve toepassingen naast elkaar wel zal ondersteunen.

De aanschafprijs van HP Elite x3 met ‘Desk Dock’ en alle accessoires ten behoeve van de pc ervaring en de navigatie in de auto bedroeg ¤1084, exclusief de kosten van OneDrive (opslag in de ‘cloud’ van Microsoft). Na 6 weken intensief gebruik ben ik enthousiast over de Elite x3 met de Microsoft Continuum mogelijkheden waarmee de Elite x3 (nagenoeg) de bureau computer vervangt, ook een tablet overbodig maakt en ook nog als smartphone functioneert. Dat op dit moment nog niet alle door mij gewenste apps onder Continuum ondersteund worden, neem ik voor lief.

Bijlagen:
1. Een opname met de opstelling:
- HP Elite x3 in de 'Desk Dock';
- draadloze muis en draadloos toetsenbord(je);
- de 12 Volt lcd tv die als scherm dient;
- HDMI kabel van 'Desk Dock' (met adapter 'DisplayPort' naar tv;
- stroomkabel naar tv en 'Desk Dock'.
2. Continuum:
- op het scherm Excel mobile
- voor deze foto rechtsonder op het icoontje geklikt waarbij de notificaties getoond worden en tevens de sneltoetsen 'Alle instellingen', Wifi, helderheidsinstelling scherm, enz.
- onderin een horizontale balk met onder andere de knoppen van de programma's die actief zijn
3. Enkele opname's:
- wesp die tussen het hout voor de houtkachel zat en voor een schuilplaats werd gezet;
- Eifelwandeling (2x);
- Beveractiviteiten: dam en bijna gevelde knotwilg.

Extra bijlage:
- foto 'Microsoft wireless display adapter' voor gebruik (lcd tv) scherm bij iemand anders

Heb jij ook een HP Elite x3 (+ Desk Dock) Zwart?

Een aantal voorbeelden van het werken met Continuum die vandaag 'voorbij' zijn gekomen.
a. Status op een Duitse overheidswebsite van regelgeving bijhouden https://www.dibt.de/de/DIBt/Neues-aus-dem-DIBt.html (browsen met edge)
Relevante informatie downloaden naar zowel OneDrive als naar de betreffende map op de HP Elite x3.
b. Met behulp van de GISViewer van de provincie het natuurbeheerplan nader bekeken: http://portal.prvlimburg....ceViewer=true&cmsPageId=1
c. Met behulp van de Interactieve kaart van het Waterschap maaiplannen bekeken: http://overmaas.maps.arcg...1d5cd406793750dae668fc7e1
d. Interessante publicatie op een website gekopieerd en in de app 'Personen' een nieuw contact aangemaakt en publicatie in 'Notities' geplakt
e. E-mails doorgenomen en beantwoord (app is zeer overzichtelijk in Continuum)
f. In een Excel rekenblad gewerkt (hierbij is de muis een 'must')
Fijne review! Leuke foto's ook (mooie omgeving :))
Ik vroeg me verder af of je niet veel last hebt van het gebrek aan apps in de Windows store? De mensen die ik ken die gebruik maken van Windows op de telefoon geven aan dat veel apps niet beschikbaar zijn.
Nee, niet echt hinder van ontbrekende apps in de store.
Veel apps voor de tablet/pc worden omgezet naar UWP - Universal Windows Platform - waardoor ze ook direct als 'mobile' versie beschikbaar zijn.
Er zijn apps voor Windows die niet onderhouden worden, zoals PayPal, waarbij je verwezen wordt naar de 'mobile' versie van de website. Ook zijn er diverse spellen die niet in Windows worden aangeboden, zoals 'Pokemon Go'.
Verder zijn er alternatieven voor het origineel, zoals 'Client for YouTube' als vervanger van 'YouTube'.
Persoonlijk is er één app die ik niet kan gebruiken - 'Strava' (je sportactiviteiten vastleggen en delen) - waardoor ik een extra stap moet doen:
- activiteit (wandeling/fietstocht) opnemen met 'Run the map' of 'Cyclers', uploaden met één druk op de knop naar 'Strava'
- alles tot in detail terugzien met de 'mobile' website m.strava.com
Wat voor smartphone had je voor je HP Elite? Waarom ben je overgestapt?
Beste Richh,
Voor de x3 had ik de Lumia 830, aangeschaft in december 2014.
Een aantal zaken wilde ik beter of ‘extra’ hebben zoals: accu capaciteit / valbestendigheid / waterdichtheid / beeldschermkwaliteit in volle zon / beeldschermgrootte voor het lezen van documenten en het werken in excel en word / snelheid / ‘pc in je zak’ met Continuum
Striver kan dat in 1 stap.
Mooie - to the point - review. Thanks!
Dank je Tweaker1234.
Heb Striver gedownload en ga het proberen.
holtjan54
Uitstekende review! Enkele foto's (van de telefoon, accessoires, setup, continuum, foto's met de X3 genomen, enz.) en wat opmaak zouden het nog verder afmaken :)
Bedankt voor je adviezen.
Aan het eind van de review nog een alinea 'Bijlagen' toegevoegd.
Foto van de werkplek met Continuum in actie toegevoegd; tevens enkele foto's uit de praktijk.
De tekst had ik voorbereid in Word mobile en van opmaak voorzien, maar het tweakers programma heeft de opmaak 'verwijderd'. De poging om het achteraf in Continuum met de icoontjes weer van opmaak te voorzien, veroorzaakte een brij aan tekens. Daarna in Windows 10 op de desktop geprobeerd, maar helaas ook hier een wirwar aan tekens in plaats van opmaak.
Voor 'onderweg' neem ik als extra alleen de 'Microsoft wireless display adapter v2' mee: zie hiervoor de foto die ik als extra bijlage nog toegevoegd heb.
Hiermee kan een lcd tv met HDMI en USB aansluiting als scherm gebruikt worden.
Het scherm van de HP Elite x3 fungeert dan als 'touchpad' en als toetsenbord.
Eind dec 2016 één van de laatst voorradige Lumia950 XL toestellen aangeschaft. Daar werd gratis de display dock bijgeleverd. Toestel met dock ¤350. Daarna HP muis met blauwe tanden aangeschaft voor ¤25 en de wireless HDMI adapter voor de uitverkoop prijs van ¤40 en tot slot een schrik niet A.C.Tion toetsenbord voor een luttel bedrag.
Totaal bedrag is daarmee beduidend lager.

En ja, ik durf te zeggen dat er geen Windows 10 mobile app is voor mijn Heos geluid. Maar of ik dat mis? Nee niet echt, om dat te bedienen was er al een Android tablet aangesteld.

De remote desktop app in continium verbinden met een win32 pc geeft veel mogelijkheden om daarop programma's te benutten.
Beste yalerta,
Eind vorig jaar ook overwogen de 950 XL aan te schaffen maar uiteindelijk vanwege de 'lijst met eisen' toch voor de HP Elite x3 gekozen. Als extra speelt mee dat voor 'win32 op ARM' tenminste de Snapdragon 820 vereist zou zijn (opmerking Rubino in een forum discussie)
Zie ter info ook het artikel:
'Why Microsoft keeps working on Windows 10 Mobile: ARM, cellular, and the next big thing', By Daniel Rubino, Monday, October 31, 2016 7:20:27 PM

En het volgende artikel (toen had ik de x3 al besteld):
'The ARMs race is over'
'The 'cellular PC' revolution begins: full Windows 10 and desktop apps are coming to mobile ARM chips', By Daniel Rubino Wednesday, Dec 7, 2016 at 10:00 pm EST.
En welke tas gebruik je om alles in mee te nemen ?
Waarschijnlijk in een tas met spullen die hij toch al mee moet nemen, maar die wel kleiner is doordat hij geen laptop mee hoeft te nemen? Welke laptop ga jij kopen zodat je helemaal geen tas meer nodig hebt?
Leuke review over een interessant onderwerp (voor mij tenminste). Je opsomming van alle attributen die je erbij hebt gekocht geeft iedereen een goed inzicht in wat er voor nodig is om de telefoon maximaal uit te nutten. Dit kan door mensen als een drempel worden opgevat, maar geeft wel een eerlijk beeld dat je wat moet investeren om het concept goed voor je te laten werken. en dat is denk ik alleen maar goed.

Iedereen is natuurlijk heel geïnteresseerd in de continuüm aanpak van HP. Je geeft schetsmatig aan wat vanuit continuüm als PC gebruik wordt aangeboden. Wat ik zelf nog wel leuk vind om te lezen is hoe jij die mogelijkheden inzet, dat je dus eigenlijk je eigen gebruik met de telefoon beschrijft, en hoe continuüm in dit plaatje past. Dat kan mensen een beeld geven hoe continuüm voor hen kan werken.
Beste teacup,
Gisteravond (30 januari 21:04) een reactie op je vraag opgesteld en geplaatst.
Antwoord werd blijkbaar niet gelinkt aan je reactie, derhalve deze melding.
holtjan54
Ha holtjan54, dank je voor de moeite van het attenderen. Dat is inderdaad een hele specifieke reeks activiteiten ;). Toch is het denk ik goed dat je het zo concreet maakt. Dit is een hele andere boodschap dan de meldingen die je overal ziet als "dit kan, dat kan, dit en dat is beschikbaar". De vraag heb ik ook niet gesteld omdat ik zelf sceptisch zou zijn. Ik denk alleen dat (in ieder geval voor mijzelf sprekende) dat de continuüm toepassing wat blijft zweven totdat gebruikers concreet laten zien wat er zoal concreet mee kan worden gedaan. En daar heb je met je reactie een goed beging gemaakt!
Waterdicht
Geen praktijkervaring
Die is snel te testen :+

Ik zit er zelf over na te denken om deze te kopen naast mijn 950XL DS zodat ik terug een betere splitsing kan krijgen tussen werk en privé en word op dit moment verscheurd tussen de keuze om nu de X3 te kopen of nog enkele maanden te wachten in de hoop dat ze binnenkort de Surface Phone gaan aankondigen.
Hoi,
Denk dat de surface phone nog wel even op zich laat wachten, niet dat ik meer weet dan de gemiddelde windows phone gebruiker, maar aangezien de QC 835 net uit is, windows er net op draait denk ik dat die surface phone er wel komt, maar nog binnenkort denk ik.
Beste marcmiddendorp,
Ik denk dat het inderdaad nog wel even gaat duren, zie het volgende artikel van Jason Ward van afgelopen zondag:
'Ready or not?'
'Is early 2018 too soon for a Surface phone?'
Beste Blokker_1999,
Zie het artikel 'Ready or not?'
'Is early 2018 too soon for a Surface phone?'
By Jason Ward Sunday, Jan 29, 2017 at 12:00 pm EST
Heb um nu een week kan alles uit de review bevestigen. App gap??? Meeste valt ook via het internet te doen. Heb in het hele begin windows ce gebruikt qtec.. Baksteen genoemd, naar na altijd andriod gehad laatste toestel nexus p6. Tot ik dit voorbij zag komen. Met de lapdock kan ik nu alles. Zakelijk gebruikte ik altijd logmein om een pc over te nemen, dit is nu niet anders. Heb nu alleen alles al bij me. Super tevreden!!

Mvg marco
Top review. Dank !
Nog even over dat 'app gat'.
Ik ben zelf overgestapt van Android (Sony Xperia Z1) naar een Lumia 950. Alle apps die ik nodig heb zijn er: WhatsApp, Telebankieren, Angry Brids, etc..).
Verders kun je bookmarks op je homescreen zetten. Bij Tweakers bijvoorbeeld werkt dat zelfs beter, want de mobiele site is beter dan de app.
Verders is het gebruiksgemak van Windows Mobile ongeëvenaard. Bij Android zit ik altijd te pielen met notificaties, updates, dingen die plots niet meer werkte, etc.. Met Windows Mobile nergens last van. Verders kun je Windows Mobile met 1 hand bedienen. Lukt mij niet met Android of een iPhone met een even groot scherm.
Onbegrijpelijk dat Windows Mobile zo'n slechte reputatie heeft...alhoewel...wanneer je wel eens met versie 6.5 gewerkt hebt, is dat misschien wel te begrijpen :-)