Belkin Draadloze N+ Router Review

dadoupy 12 november 2009, laatste update op 12 november 2009, 1.294 views

Belkin Draadloze N+ Router

Pluspunten

• Stabiliteit

Minpunten

• Mogelijkheden
  • Beheersbaarheid

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3
Ik heb de router nu enkele maanden en draaien doet ie prima, ik bedoel dan de stabiliteit.
Over de mogelijkheden vindt ik 'm tegenvallen.
Maar daar heb ik 'm niet voor gekocht. De router ondersteund Wlan-N op 2 frequenties, dus tot 300Mbit, heeft gigabit poorten én een USB2 poort. Klaar voor de toekomst.
Net zoals ik met mijn Asus wl500g heb gedaan, wacht ik op custom firmware en hoop ik hier een NAS van te kunnen maken. De Asus begint wat gedateerd te raken, vind ik.
De router heeft een goede prijs/kwaliteit verhouden, vooral omdat ie goedkoop is. De mogelijkheden en beheersbaarheid vindt ik wat aan de magere kant.
Over de ondersteuning kan ik een ding zeggen: Ik wacht nu 3 dagen op antwoord. De DDNS werkt niet en ik heb naar mijn weten alles juist ingevuld, maar bij DynDNS wordt ie niet bij gewerkt.

Heb jij ook een Belkin Draadloze N+ Router?

Grappig, deze router is net ook deze maand gestest door PC Consument, daar kwam hij als "Beste getest" uit de bus. In de competitie waren apparaten als de Linksys WRT160N, Sitecom WL-341, Netgear WNR2000 en een veel duurdere AVM Fritz!Box 7270 aanwezig.

Als sterke punten (op de 2,4 GHz-band) werd de "grote" snelheid en de handige functies genoemd. Het belangrijkste nadeel was de (in hun ogen mooie) instabiele voet.

Verder kwamen de guest access (waar jij niets over zegt, maar waar ik toch echt wel toepassingen voor zie, omdat geregeld hier iemand langs komt met een "vreemde" laptop die je dan maar even weer toelaat op je netwerk) de NAS-functie via de USB-poort (ik schrijf NAS maar klein, want een echte NAS is het natuurlijk niet....). Omdat je kunt kiezen uit de soort beveiliging en de guest access zit je qua mogelijkheden wel goed bij Belkin (aldus PC-consument). Maar op T.Net zijn er waarschijnlijk toch wel een aantal mensen aanwezig die heel erg geďnteresseerd zijn in mogelijkheden als QoS, welke beveiligingen zijn mogelijk, worden alle snelheden (goed) ondersteunmt, time frames, Firewall, DHCP, port forwarding, UPnP, enz. enz. Hierover wordt natuurlijk in een blad als PC-consument maar nauwelijks/niet gesproken. Maar hier op T.Net is dat gelukkig anders ....... (toch ?).

O ja nog een opvallende "feature" van de Belkin: ga zo ver mogelijk van de router weg zitten, de enige router nl. die ik tot nog toe tegen gekomen ben die reproduceerbaar op een afstand van 20 m beter presteert dan op een afstand van 10 meter 8)7 , de gemeten waarden waren respectievelijk 46 Mbps en 40 Mbps (WLAN -> LAN)..

Herken je al dit soort zaken of moeten we ze naar de PC-consumenten prullenbak verwijzen? Want als ik het goed lees bij jou (min of meer tussen de regels door) dan is de NAS-functie met de huidige fw nog niet te gebruiken.

Iig bedankt voor je review.

/edit typo

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 14 november 2009 12:00]

Edit: ik moet beter lezen. Je hebt een F5D8235 N+ router. Ik las eerst F5D8236...

Wat werkt er niet met DynDNS?

Op de volgende pagina kan je controleren of er een nieuwe firmware beschikbaar is: http://en-uk-support.belk.../1371/kw/f5d8235/r_id/166

[Reactie gewijzigd door lordsnow op 13 november 2009 12:00]

mag ik vragen hoe snel je internetverbinding is?
ofwel watvoor snelheden haal je over je wanpoort?
Ik vind je review toch wel een beetje aan de korte kant om maar te beginnen.
Gisteren 'overleed' mijn router en/of mijn wireless access point. En omdat het bijna kerst is dacht ik mezelf maar te gaan verwennen en heb ik hetzelfde apparaat gekocht vandaag.
Gewoon ouderwets in de winkel voor EUR79. Ook omdat ik de kerstdagen niet zonder internet wilde doorbrengen, en een webwinkel nooit meer voor morgen (1 dag voor kerst) zou kunnen leveren.

Na 1 middag stoeien redelijk tevreden.
Heb de installatie CD niet gebruikt, omdat ik wel eens zoiets geinstalleerd hebt, en dat ging redelijk goed. Dus die heb je niet perse nodig, als je het IP maar weet om er bij te komen in eerste instantie.

Tips:
- Voor Ziggo (Dynamische verbinding!) moet je altijd iets invullen bij de 'Hostnaam'. Al is het maar 1 letter. Doe je dat niet, dan maakt de router geen verbinding naar het modem en kun je niet internetten. (Heeft me ff tijd gekost helaas...)
- Om DynDNS werkend te krijgen moest ik naast de DNS instellingen ook een melding toevoegen aan de virtual server onder Firewall instellingen. Misschien omdat mijn Synology DS209+ii altijd via een bepaalde poort verbinding maakt?

Setup
Redelijk eenvoudig. Alles simpel en vrij snel te vinden.

Snelheid:
Mijn WLAN snelheid is constant rond de 130Mbps. Ik zit op een meter of 8 afstand met een muur ertussen. Heb bedraad nog niet getest omdat ik bijna altijd met de laptop werk.

Met 1 avond ervaring kan ik nog niet veel toevoegen aan dit verhaal....