Specificaties Thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Engie Electrabel boxx Review

AnoshkyTestpanel 28 december 2016, 128 views

Engie Electrabel boxx (Testpanel)

Boxx is een product die ik direct zou aanraden. De bestaande functies zijn handig en worden stelselmatig uitgebreid. Het grootste nadeel is de prijs, deze is aan de hoge kant, maar dat geldt voor de meeste slimme thermostaten.

Pluspunten

• Ziet er goed uit (behuizing)
  • Ziet er goed uit (interface)
  • Op afstand je thermostaat bedienen via de app
  • Statistieken over je verbruik
  • Slim opgebouwde interface

Minpunten

• Duur
  • Resistief touchscreen
  • Weinig mogelijkheden in de app
  • Vaak foutjes in de app

Kwaliteit Score: 4
Intro:

De Boxx installatie is onverwacht gebeurd.
Ik had zoals bij iedere win/review actie bij Tweakers.net en Engie op ‘ik doe mee’ geklikt en zo ben ik bij de gelukkigen uitgekomen.
Daardoor hebben zowel mijn vriendin als ik amper opzoekingswerk gedaan in verband met de slimme thermostaat.
Er is bij mij ook nog nooit echt behoefte geweest om een slimme thermostaat te (laten) installeren.
Vandaar dat mijn kennis over Boxx en al zijn concurrenten ook minimaal is.
Een tijdje terug had ik wel eens oppervlakkig rondgekeken bij Nest, de enige mij bekende naam toen, maar ik vond dit te duur voor het beperkte aantal functies die het toestel biedt.
Uiteindelijk vind ik de prijs van Boxx ook te hoog, maar door de actie van Tweakers.net en Engie kost het mij dus niet zo veel ;-).

We zullen dus met een open blik kunnen kijken en ons laten verbazen.

(Dit weekend zal ik deze review uitbreiden met foto’s.)

Huidige situatie:

Begin november verhuisden we van een klein appartement naar een huis met 4 slaapkamers.
Momenteel werken we met een basic thermostaat van Honeywell die reeds in het huis aanwezig was.
Deze thermostaat heeft één programma dat ingesteld kan worden, terwijl dat er idealiter minstens twee zouden moeten zijn (werkweek + weekend).
De ketel die aangestuurd zal worden, is al een oud model van Radson: de EHR280B.
In het voorjaar van 2017 komt er sowieso een nieuwe condensatieketel die dan ook modulair aangestuurd kan worden.
Op dat moment zal ik wellicht een update kunnen schrijven van deze Boxx review.

Verwachting:

Mijn belangrijkste verwachting, of wens, bij Boxx is om op afstand de thermostaat te kunnen regelen.
Het gebeurt maar al te vaak dat we net thuis vertrokken zijn en we vergeten zijn om verwarming uit te zetten. Of een andere nuttige situatie voor Boxx zou kunnen zijn als je onverwachts moet overwerken.
Je kunt het automatische programma wellicht gemakkelijk een uur later laten starten.
Ik ben ook zeer benieuwd naar de werking van de meettoestellen op de gas- en elektriciteitsmeter.
Er is bij mij altijd al een ‘fetisj’ voor het verzamelen van zoveel mogelijk data.
Voor de rest hoop ik dat er (eventueel in de toekomst) ook mogelijkheden zullen zijn om via IFTTT op basis van locatie de thermostaat te bedienen.

Installatie:

De monteur van Engie heeft de volledige Boxx installatie zeer netjes afgehandeld.
Hij gaf me wat technische kennis mee, wat ik altijd fijn vind.
Aangezien we in een ouder huis wonen vereiste de installatie een wat creatievere aanpak.
Onder andere het gebruikelijke apparaatje om de elektriciteitsmeter uit te lezen was niet mogelijk in ons huis, de tweede mogelijkheid lukte ook niet.
Gelukkig had de monteur ook een derde mogelijkheid die wel lukte in onze woning.

Vanuit de ketel is er een verbinding naar een kastje dat dan (denk ik, draadloos) communiceert met Boxx.
Bij de elektriciteits- en gasmeter hangt er ook een kastje dat (weet ik zeker) draadloos communiceert met de thermostaat.
In dit kastje komen de twee draden toe van de apparaatjes die de tellerstanden aflezen.

Nadat alles is aangesloten kan Boxx opgestart worden.
Het enige wat je moet doen, is de thermostaat verbinden met het bestaande Wifi netwerk.
Daarna zal Boxx de laatste firmware versie binnenhalen, dit kan wel even duren.
Na het installeren van de firmware van de Boxx zelf, moet ook het apparaatje voor de tellerstanden nieuwe firmware krijgen.
Dit gaat allemaal automatisch (je krijgt de keuze om het wel of niet te doen).
Het instellen van de tellerstanden op de Boxx vereisen enkele parameters die ik niet ken, dit moet dus effectief door de monteur gebeuren.

Behuizing:

Over de behuizing kan ik kort zijn, mooi maar aan de dikke kant.
Sommige mensen zullen de Boxx misschien te groot vinden, maar wij vinden het mooi en modern.
Enig puntje van kritiek is dus de dikte van het toestel.

Interface:

De interface ziet er zeer goed uit.

Op de rechterhelft van het beginscherm kun je het volgende zien en instellen:
- Huidige temperatuur
- Temperatuur verhogen of verlagen tot op een halve graad
- Keuze uit vier sneltoetsen met temperatuur (meer hierover bij ‘Programma’)
- Programma aan of uit
- Wanneer de temperatuur wijzigt

De linkerhelft van het beginscherm is opgebouwd uit tiles die je zelf kunt kiezen.
Standaard staat er:
- Datum & tijd
- Weer
- Huidig elektriciteitsverbruik
- Dagverbruik gas

Er zijn nog verschillende tiles beschikbaar, voornamelijk bestaande uit statistieken over gas en elektriciteitsverbruik.

Programma:

Het instellen van de temperatuur bij Boxx is gebaseerd op 4 blokken: Weg, Slapen, Thuis, Comfort.
De namen van deze blokken zijn niet aan te passen, de temperatuur die er bij hoort wel.

Het programma instellen doe je aan de hand van die 4 blokken en ging zeer vlot in vergelijking met de vorige thermostaat.
Aangezien onze werkdagen 5 keer dezelfde zijn, moest ik maar 1 werkdag instellen en kon ik die naar de andere werkdagen kopiëren.
Ook de weekenddagen programmeren ging heel vlot. Je stelt de tijd in waarop de temperatuurvraag verandert.
Dat wil dus zeggen dat het pas ongeveer een kwartier later effectief zo warm is. Hier moet je even rekening mee houden.
Je kunt iedere dag een ander programma kiezen of het programma van een bepaalde dag kopiëren naar andere dagen.

App:

De app is tegelijkertijd één van de grote pluspunten en één van de grote minpunten.
Zeker nu met de feestdagen zijn we op zeer onregelmatige uren thuis en valt ook moeilijk te voorspellen wanneer je thuis zal zijn.
Een halfuurtje voor we thuis komen, starten we de app en zorgen we dat het warm is tegen de tijd dat we thuis komen.
Dit kan je door de temperatuur handmatig te verhogen of door op 1 van de 4 blokken te klikken.
Verder kun je in de app het programma aan of uit zetten en de statistieken bekijken van energiemeters.

Maar daarmee is zowat de volledige functionaliteit van de app beschreven, wat jammer is.
Het grootste gemis voor ons is de mogelijkheid om het programma aan te passen.
En eigenlijk zouden we het liefst alle instellingen via de app kunnen bedienen.

De app kent ook nog wat problemen die zowel mijn vriendin als ikzelf ondervinden.
We hebben beiden een Android smartphone.
Heel vaak krijgen we de melding dat er teveel openstaande connecties zijn, moeten we opnieuw inloggen of kan hij gewoon geen verbinding maken.
Meestal is dit opgelost door de app geforceerd te sluiten.

Meterstanden:

Op de elektriciteitsmeter en de gasteller zijn er apparaatjes geplaatst die de meterstanden kunnen uitlezen.
Dit werkt door een ledje dat een constant lichtsignaal uitstuurt en een ontvanger die het licht die weerkaatst opvangt.
Het apparaatje staat enkel gericht op het volledig rechtse cijfer op de gasteller.
Daar is het cijfer 6 eigenlijk een spiegeltje die dus het licht weerkaatst.
Op de elektriciteitsmeter werkt dit op gelijkaardige wijze.

In het menu van Boxx en via de app kun je allerlei grafieken zien over je verbruik.
Je kunt ook zien hoeveel het je in euro’s kost, maar dit is gewoon de standaard Engie-prijs, dus alleen interessant voor mensen die ook klant zijn bij Engie en dat specifieke tarief hebben.

Conclusie:

Na enkele weken kunnen we al niet meer zonder dit uitermate handige toestel.
Vooral dat je de thermostaat via de app kunt bedienen en de grafiekjes die uit het toestel komen over verbruik zijn we gek op.
Vooral dat laatste is één van de grootste USP’s voor Boxx, de rest kan hoogstwaarschijnlijk ook bij andere slimme thermostaten.

Heb jij ook een Engie Electrabel boxx?