Specificaties Surround geluidsweergave met audio-aansluiting - Bekijk alle specificaties

Creative Sound BlasterX H5 Tournament Edition Review

Timmie60Testpanel 28 december 2016, laatste update op 28 december 2016, 30 views

Creative Sound BlasterX H5 Tournament Edition (Testpanel)

Deze gaming headset voldoet niet aan mijn verwachtingen. Geluidsweergave is ondermaats.

Pluspunten

• Stoer uiterlijk
  • Fijn draagcomfort
  • Geluidsopname is goed
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Geluidsweergave ondermaats
  • Inline controls hadden luxer gemogen
  • Prijskwaliteit zitten niet op een lijn

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Allereerst dank naar tweakers voor het testen en het reviewen van de soundblaster H5 tournament editie. Voorafgaand aan deze review heb ik geen andere reviews bekeken. Op deze manier ga ik er met een frisse blik in. Ik heb de headset nu een aantal dagen goed in gebruik en ga hieronder mijn beoordeling met jullie delen. Dit is mijn eerste review.

Inhoudsopgave:

Minimale frequentie 20Hz
Maximale frequentie 20kHz
Gevoeligheid 118dBSPL/mW
Impedantie 32Ω

Dit is zijn de technische specificaties. Voor meer specificaties over het product kunt u het beste kijken op de site van creative.

2. De verpakking
De verpakking is voldoende. Het bestaat uit een stevige doos, in de doos zelf zit een stuk plastic waar de headset in rust. Persoonlijk had ik graag wat meer bescherming gezien om de earcups beter te beschermen.

3. Accessoires

Bij de headset worden verschillende accessoires geleverd. Hieronder een lijstje:
- De headset zelf
- Een microfoon deze is in de headset te klikken
- De audio jack van 3.5mm met inline controles. Deze is afneembaar dus bij eventuele schade/breuk is er een nieuwe kabel te bestellen. De kabel heeft een lengte van 1.2 m.
- Een audio/microfoon splitter met een lengte van 1.2 m.
- Een boekje met instructies over de headset.
- Er is een software pakket te downloaden om het geluid te finetunen.

4. Uiterlijk

Uiterlijk is persoonsgebonden. Naar mijn mening ziet de headset er stoer uit met zijn aluminium look, bekijk de foto’s om te zien wat u er zelf van vindt.
5. Bouwkwaliteit/inline controls

De headset voelt zeer licht en degelijk aan. De headset weegt zo’n 282 gram zonder headset en audio kabel aangesloten. De headset oefent een druk uit die niet als vervelend wordt ervaren. De headset blijft goed zitten en veroorzaakt geen pijn aan de oren bij langdurig gebruik.
De earcups kunnen helaas maar in een richting roteren (omhoog en omlaag). Ik had graag gezien dat de je zelf kon bepalen of je beide earcups over je oren wilde hebben of enkel een. Nu is er namelijk geen conversatie te voeren met iemand naast je als de headset in gebruik is. De band is flexibel genoeg dus mensen met een wat breder hoofd hebben er geen problemen mee.

Inline controls
De headset bezit over inline controls voor het volume en het in/uit schakelen van de
microfoon. De volume knop draait soepel maar voelt goedkoop aan. Bij langdurig draaien voel je de knop langs het plastic gaan. De microfoon knop is handig en vaak gebruikt in de praktijk. Door het rode accent voor wanneer de microfoon uitstaat is zeer overzichtelijk.

6. Audio kwaliteit

De headset is aangesloten op mijn laptop. Allereerst heb ik wat muziek geluisterd om goed te kunnen luisteren naar de verschillende tonen. Helaas kwam ik tot de ontdekking dat er geen of weinig bass aanwezig is. De midden en hoge tonen klinken wat dof en zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden. Er zijn verschillende nummers op afgespeeld en ben niet razend enthousiast over de kwaliteit van de geluidsweergave. Alles klinkt naar mijn idee te dof.

Ik heb de software van creative ge´nstalleerd. De geluidskwaliteit is hierna na wat optimalisaties in de equalizer wel wat verbeterd maar nog niet denderend. De geluidskwaliteit is naar mijn mening ondermaats als je ziet wat je ervoor betaald, mijn broer heeft een headset van 3 tientjes die hetzelfde presteert.

7. Geluidsopname

Dit is getest door middel van een skype opname tijdens een potje diablo 3. Ik ben goed te verstaan en de persoon aan de andere kant ook. Er is wel een lichtelijke ruis waarneembaar. Maar de headset doet wat hij moet doen, tonen komen duidelijk over. Tijdens het gamen werd dit niet als storend ervaren. De arm van de microfoon is erg soepel en daarom een groot pluspunt. De microfoon doet wat hij moet doen.

8. Software

De software is een leuk extraatje, op deze manier kun je zo je persoonlijke instellingen creŰren en het geluid toch een boost geven zodat het beter klinkt. Ik ga verder niet in op de software omdat ik deze heb ingesteld en verder niet meer naar gekeken heb.

Gaming

Tijdens een potje diablo 3 deed de headset wat hij moest doen. De explosies klinken door mijn speakers beter maar de headset was lang niet slecht. Omdat de prijs fors is verwacht ik meer kwaliteit als het op het geluid aankomt. Er zijn goedkopere alternatieven die het net zo goed doen.

9. Prijskwaliteit

Deze is gewoonweg niet goed, met een laagste prijs van 71 euro zijn er goedkopere alternatieven. De headset ziet er strak en stoer uit maar de audio kwaliteit blijft ondermaats voor deze prijs.

10. Conclusie

De headset is niet super slecht, de bouwkwaliteit is prima, maar de geluids weergave is
niet goed genoeg in verhouding met de prijs. Vooral van een gaming headset verwacht je dat de audio ook goed klinkt, dit is helaas bij deze creative te veel gevraagd. De microfoon doet daar in tegen wat hij moet doen en functioneert prima.
Creative claimt dat het een ‘Gaming’ headset is. Ik zie zo 1,2,3 niet waarom dit per se een gaming headset zou moeten zijn. De software is leuk wat het voor gamers misschien interessant maakt.

De volgende punten zouden mij weerhouden om deze specifieke headset te kopen:

-Audio is dof en overtuigd niet
- Inline controls hadden meer luxe gemogen
- Prijs kwaliteit zit niet op een lijn

Er zijn echter ook positieve punten:

- Draag comfort is prima
- Stoer uiterlijk
- Prima bouwkwaliteit
- Microfoon doet wat hij moet doen

Heb jij ook een Creative Sound BlasterX H5 Tournament Edition?