Synology DiskStation DS416play

Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS416play Review

goofy_2005 22 december 2016, laatste update op 23 november 2017, 463 views Product gekocht

Synology DiskStation DS416play

Van een DS411 naar een DS416Play is een flinke vooruitgang in prestatie. Instellen is een fluitje van een cent. DSM is een prachtige interface. Met link aggregatie verbind je de twee LAN's aan elkaar en heb je een veel hogere snelheid. x265 transcoding is geen probleem voor de dual-core processor.

Pluspunten

• Link aggregation
  • Snel
  • Mooie interface / gebruikersvriendelijk
  • Eenvoudige installatie
  • Veel packages
  • BTRFS filesystem
  • x265 transcoding
  • Vrij zuinig

Minpunten

• Fan draait ook tijdens hibernatie
  • 1GB RAM had wel wat meer mogen zijn
  • Beetje plastic achtig

Kwaliteit voeding Score: 4
Aangezien de DS411 te klein en te langzaam werd, ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Nog wel even naar de concurrent QNAP gekeken, maar die modellen waren mij te duur. Door een black Friday actie bij 4Launch over de streep getrokken om de DS416P aan te schaffen. Tot nu toe nog geen spijt gehad.

Ik heb niet de intentie hier een lange review van te maken, maar alleen mijn ervaringen te delen over de belangrijkste prestaties.

Gemiddelde leessnelheid tussen 600-700MB/s gemeten bij pariteitsconsistentiecontrole.
[img]D9YW74YM[/img]

Alle schijven doen ongeveer evenveel mee, gemiddeld tussen 150-200MB/s leessnelheid gemeten bij pariteitsconsistentiecontrole.
[img]k7vdvYvE[/img]

IOPS is gemiddeld tussen de 1400-1500 gemeten bij pariteitsconsistentiecontrole.
[img]tCswhXV8[/img]

Alle schijven doen ongeveer evenveel mee, gemiddeld tussen de 350-400 IOPS gemeten bij pariteitsconsistentiecontrole.
[img]UvgPivvW[/img]

Overdrachtsnelheid bij file copy QNAP TS-453A naar Synology DS416Play via FTP is prima met gemiddeld 120MB/s.
[img]7lPEZdzo[/img]

Overdrachtsnelheid bij file copy QNAP TS-453A naar Synology DS416Play via CIFS is iets hoger met gemiddeld 125MB/s dan via FTP.
[img]1OkiJkuT[/img]

IOPS is gemiddeld 300 bij file copy QNAP TS-453A naar Synology DS416Play via CIFS
[img]TVhYcWNq[/img]

De twee middelste schijven worden het warmste met 39 graden, de twee andere 36 en 38 graden, met de ventilator op de laagste stand (stille modus). Dit is ruim onder de maximaal toelaatbare temperatuur van 70 graden volgens Seagate.
[img]tX8vLVIL[/img]

Door http://packages.synocommunity.com/ toe te voegen aan Package Center > Instellingen > Pakketbronnen, heb je toegang tot ongeveer 50 extra packages via de community.
[img]qbzqLSru[/img]

Ook al staat de APC UPS ES700GR niet in de lijst voor compatibel UPS-en, hij wordt toch ondersteund door de DSM.
[img]OWwGtfP2[/img]

Ik kan iedereen de DS416Play aanraden, want hij is snel en veelzijdig. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je er exact mee wilt doen.

Update 2017-08-09:
Intern geheugen uitgebreid met Crucial CT102464BF160B,
[img]7TF3ZZxX[/img]
Zie voor meer informatie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1748173

Heb jij ook een Synology DiskStation DS416play?

Ik heb een ds411+II en wil een nieuwe aanschaffen en de schijven omzetten.
Heb jij je oude schijven gemigreerd naar de nieuwe nas? Hoe ging dat?

Als ik de procedure op synology lees is het een aardige klus en ze raden sterk aan om een backup te maken voor je gaat migreren.
Ik had in de DS411 4x4TB schijven en die heb ik vervangen door 4x8TB schijven in de DS416P. Dus simpelweg kopiëren van DS411 naar DS416P met gemiddeld zo'n 80MB/s. Duurt dus zo'n paar dagen.

Ondertussen de 1GB intern geheugen vervangen door 8GB. Loopt nu allemaal wat soepeler. Voor informatie zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1748173