Specificaties Surround geluidsweergave met audio-aansluiting - Bekijk alle specificaties

Creative Sound BlasterX H5 Tournament Edition Review

vluggejapienlTestpanel 19 december 2016, 155 views

Creative Sound BlasterX H5 Tournament Edition (Testpanel)

Mooie headset. Zeer goed draagcomfort en degelijke materialen gebruikt. Erg mooi ding. Sluit goed af voor omgevingsgeluid. Niet heel licht van gewicht, maar zeker niet oncomfortabel. Zie voor meer gebruiksdetails het uitgebreide verhaal!

Pluspunten

• Gebruikte materialen/premium feel
  • Isolerend voor omgevingsgeluid
  • Ruisvrij geluid
  • Goeie mic
  • 3,5 mm jack ipv USB

Minpunten

• Basweergave niet beter dan budget headset

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4

Intro

Tweakers heeft me de kans geboden deze headset te reviewen. Waarvoor dank. Een tijdje terug de headset via post mogen ontvangen en gaan nadenken over de kernvraag die ik wil beantwoorden met deze review. Ik ben geen headset expert, en ook geen enorm fanatieke gamer, maar doe gemiddeld een uurtje of 2 a 3 per week een spelletje World Of Tanks. Eens per jaar een LAN-party waar we Generals - Zero Hour en Call of Duty grijs spelen. Tot noch toe altijd met een budget headset van Trust gewerkt van rond de 20 euro. Deze voldeed prima tot noch toe. De kernvraag die ik dan ook wil stellen: Is deze creative headset 70 euro meer waard dan een Trust budget headset? De prijs van de headset ligt rond de 80 euro in de Pricewatch en hier koop je ruwweg 4 budget headsets voor. Een fors prijsverschil. Kan deze headset het goedmaken? Vanuit de mijn kijkhoek, de marketing, kijk ik ook naar het totaalplaatje van het product: Is het premium? Heeft het de looks? Heeft het de feel?

De combinatie van hardware waar ik de headset mee gebruikt heb:
AMD X4 Phenom @ 3,2 ghz
Nvidea 560ti
120 gb Samsung SSD
On-Board audio chip
ratelende 550watt voeding van BeQuiet

Unboxing

Headset wordt geleverd in een stevige doos. Bekabeling is apart verpakt en eea oogt zeer degelijk. Het eerste dat opvalt aan de headset als je hem uit de verpakking haalt is de kwalitatieve feel van de headset. Kabels zijn specifiek degelijk en zullen nauwelijks of niet breken vermoed ik. Dit dmv stoffen hoes om de kabel heen. De bekabeling gaat gewoon keurig naar een 3,5mm jack. Dit is een voordeel voor mij omdat ik geen voorstander ben van de USB headsets. Dit kost namelijk weer een USB poort terwijl elke PC keurig een audio in/out heeft. Daarnaast als je een echte liefhebber bent met een custom geluidskaart, wil je helemaal geen USB. Creative houdt hier bij deze headset dus ook rekening mee.

Eerste gebruik & eerste indrukken

Voordat je de headset kan gebruiken zal je eerst aan 2 zijden de kabels moeten inpluggen. In de headset moet je de kabel ook inpluggen. Tevens moet je de microfoon in de headset pluggen. Eea is mooi vervaardigd en als je de mic uitplugt zijn er geen grote gaten zichtbaar, dus je zou de headset op dat moment ook als “normale” koptelefoon kunnen gebruiken. Dit is wel een USP! Tevens zit aan het aansluitsnoer een keurig blokje waarmee je de mic kan muten en het volume kan regelen. Eea is stevig en robuust uitgevoerd.

Het grappigste aan het eerste gebruik is dat mijn vrouw zei: Wat praatte je hard op teamspeak, normaal hoor ik je niet! De headset sluit je zo af voor omgevingsgeluid dat je als een half dove gewoon harder gaat praten. Ik zie het als een plus, gezien je hierdoor meer focus hebt voor je game. Daarnaast viel me ook een tegenvallend puntje op. De diepe bassen van het kanongebulder van World of Tanks worden niet echt overgebracht in de headset. Ook even met Spotify getest. Basweergave is ok, maar niet “wow”. Iets wat ik in dit prijssegment eerlijk gezegd wel verwacht had.

Langer gebruik

Afgelopen weekend even de tijd gehad om een langere gamesessie te doen. Teamspeak is met deze microfoon beter in staat is achtergrond geluid weg te filteren, meldden mijn vrienden. Wat opvalt is het draagcomfort. Deze headset klemt minder om het hoofd dan budget headsets en geeft daarmee een betere ervaring met een langere sessie of LAN-party. De oorkussens zijn daarnaast ook warm. Dat is zo met de winter wel lekker, maar als het 30 graden is, kan ik me voorstellen dat het eerder een nadeel is. Aan de andere kant hoor je dan ook lekker buiten te spelen. De geluidskwaliteit overall is prima.

Een mooi afgewerkte headset waarmee je lekker kan gamen en de gebruikte materialen zijn zeer hoogwaardig. Het heeft de look en het heeft de feel! Draagcomfort is hoog. Functionaliteit goed.

Vergelijkend met een budget headset welke ook in mijn bezit is, zeg ik dat deze headset zijn meerprijs waard is. Mijn advies: Koop hem als je budget overhoudt bij je game-PC. Moet je echter inleveren op bijvoorbeeld je videokaart om dit te kunnen betalen: Steek dan die 50 euro budget extra in je videokaart!

Wat nog ietsje beter had gekund qua features is een headset kabeltje 3,5mm-3,5mm meeleveren zodat je hem ook als "normale koptelefoon" op je telefoon of andere audiospeler kan gebruiken.

Heb jij ook een Creative Sound BlasterX H5 Tournament Edition?

Wauw, wat een goede review!