Arctic Cooling NV Silencer 1 ARC-NV-1 (Rev. 2) Review

Palomar 24 oktober 2005, 522 views

Arctic Cooling NV Silencer 1 ARC-NV-1 (Rev. 2)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Eenvoudig te installeren

Minpunten

• Niet zo stil als wordt gesuggereerd
  • Koeler blokkeert lipje van het AGP-slot op het gebruikte moederbord
  • Geen 5V/12V-schakelaar zoals op sommige andere Arctic modellen

Geluidsproductie (max) Score: 2
Ik heb deze koeler gekocht voor de Geforce ti4200 in mijn tweede PC'tje. De standaardkoeler was waardeloos (kapte er na 1,5 jaar mee en de vervangende koeler maakte erg veel lawaai). Na wat aanklooien met fans op 5V dmv. tie-wraps aan het koelblok gemonteerd koos ik toch maar voor een degelijke oplossing voor de geluidsproductie.
Aangezien de Arctic Silencer zeer fluisterstil zou zijn (hier kom ik later nog op terug...) en bovendien niet zo duur was heb ik deze maar aangeschaft.

Installatie
Het installeren ging erg simpel. Vooral in vergelijking met de Zalman heatpipe-koeler die ik in mijn andere PC heb ;) Eenmaal gemonteerd is je videokaart wel een groot gevaarte geworden. De 2 PCI sloten onder je AGP-slot zijn niet meer bruikbaar (al zal dat niet snel tot problemen leiden).
Een nadeel waar ik later achterkwam (toen ik de kaart even uit mijn systeem wilde halen) is dat de koeler het lipje blokkeert waarmee de AGP-kaart in het AGP-slot wordt vastgezet. Nu komt dit misschien omdat het door mij gebruikte moederbord (MSI K7T Turbo) een wat ander mechanisme hiervoor heeft dan de nieuwere moederborden. Feit is wel dat het mij nog niet gelukt is om de kaart uit mijn systeem te verwijderen :o Ondergetekende is zeker niet onhandig, maar met een schroevendraaier dit lipje proberen los te drukken wilde niet lukken. Waarschijnlijk wordt het dus het moederbord uitbouwen...

Geluidsproductie
Het geluid van deze koeler viel mij helaas erg tegen. Aangezien het door mij gebruikte systeem erg stil is hoor je de Arctic Silencer er duidelijk bovenuit. Het is een licht ratelend/zoemend geluid. In vergelijking met de Zalman Heatpipe koeler met 80mm fan op 5V in mijn andere PC is deze Arctic bepaald niet 'silent'. Al is het wel stiller dan de standaardfan op mijn videokaart.
Ik had het plan opgevat om de fan op 5V te zetten, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt (zie het stukje in de tweede alinea over het AGP-lipje......). Sommige modellen van deze Arctic Silencer voor andere videokaarten hebben standaard een schakelaar aan boord om tussen 5V en 12V te switchen. Dat heeft dit model dus niet. Ik zal dus het kabeltje moeten 'modden'.

Koeling
De temperaturen kan ik niet uitlezen met mijn videokaart, maar ik heb het idee dat de kaart niet warm meer wordt. Voorheen had ik met deze videokaart wel eens vastlopers en die ben ik tot nu toe niet tegengekomen. Een voordeel is dat de warme lucht met deze koeler direct uit de kast wordt geblazen.

• MSI K7T Turbo

Heb jij ook een Arctic Cooling NV Silencer 1 ARC-NV-1 (Rev. 2)?