Specificaties Actie, Avontuur-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Mafia III, PC (Windows) Review

pclinde 22 november 2016, laatste update op 22 november 2016, 1.528 views

Mafia III, PC (Windows)

Mafia 3 doet het volledig anders dan Mafia 1 & 2 dankzij de nieuwe ontwikkelaar. Toch zijn er enorm veel schoonheidsfouten die het sterke verhaal de grond induwen. Spijtig. De game had veel meer potentie kunnen hebben als de ontwikkelaar hier meer aandacht aan had besteed.

Pluspunten

• Een ijzersterk en keihard verhaal.
  • Unieke personages en de legendarische terugkeer van Vito Scaletta.
  • Soundtrack is een epische verzameling aan grote hits. "Born on the Bayou!"
  • Verschillende districten binnen New Bordeaux geven een afwisselende wereld.
  • Amerikaanse rambakken met dikke horse power.
  • Geweldige sfeer dankzij de omgeving, muziek, personages en dialogen.
  • Combatsysteem is prima.
  • Een nieuw 'soort' Mafia.

Minpunten

• Repetitief; missies en opdrachten lijken allemaal op elkaar.
  • Bugs, grafische glitches en slechte prestaties.
  • Op zichzelf geen zwaar minpunt, maar let op: Mafia 3 is niet een directe opvolger van Mafia 2. De sfeer en bekende elementen uit de franchise ontbreken.

Stabiliteit Score: 2

- Bugs en prestaties
- Genieten en irritaties
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Vorig jaar rond de juni maand kondigde 2K Mafia 3 aan. Een glorieus moment waar mijn WASD-vingertjes niet op konden wachten. In de oktober maand van dit jaar was het dan eindelijk zover. De stad New Bordeaux ligt klaar vol nieuwe avonturen, of moet ik zeggen vol met misdaad? De vorige titels staan mij nog goed op het netvlies, vooral de avonturen in Mafia 2 met Vito Scaletta doen mij goed. Hier wordt het leven van de Italiaanse Mafia benadrukt. Zo waren de personages en hun verhalen één episch feest aan kogels en traditionele spaghetti recepten.

Ik was enigszins voorbereid dat Mafia 3 een andere ervaring zou gaan bieden. Hoofdpersonage Lincoln Clay doet je niet per direct denken aan maffioso praktijken. Al snel blijkt dat het echte Mafia gevoel ontbreekt, wat niet per direct negatief is maar wel even wennen. Mijn verwachting en daadwerkelijke ervaring met Mafia 3 moest ik dan ook zeker bijstellen. Over welke punten ik het hier heb bespreek ik graag met jullie verder in deze iets wat onverwachtste review. Zelf had ik deze review namelijk niet zien aankomen. Let’s go!

Mafia 3 komt uit een andere keuken dan Mafia 1 en 2. Hier was de ontwikkelaar nog 2K Czech waar het Mafia 3 afkomstig is van Hangar 13. Wel zien we nog dat 2K de uitgever is. Interessant, een nieuwe ontwikkelaar, wellicht een frisse wind door de Mafia franchise.

Je speelt de game door de ogen van Lincoln Clay, een wees en een Vietnam veteraan. Lincoln is tijdens de Vietnam oorlog onderdeel van de speciale eenheid. In deze grimmige tijd maakt hij gruwelijke momenten mee. Deze ervaringen en trauma’s vormen Lincoln tot wie hij vandaag de dag is, een moordmachine met defensief schild. Soms duwt hij de mensen verder van zich weg, waarna hij ook perfect instaat is om mensen weer naar zich toe te trekken. Lincoln komt terug van de Vietnam oorlog, zijn peetvader Sammy Robinson adopteerde hem op jonge leeftijd. Iedere dag volgde Sammy de nieuwsuitzendingen over de oorlog, in de hoop dat Lincoln zijn naam niet voorbij zou komen als slachtoffer. Al snel blijkt dat Sammy problemen heeft met Sal Marcano, de grootste Mafia baas in-game. Sal Marcano krijgt nog een grote financiële vergoeding van Sammy, waar Sammy niet het geld heeft om dit op te lossen. Lincoln wil Sammy uit de brand helpen en komt in contact met Sal Marcano voor een mogelijke oplossing. Het gaat hier niet om een 40-urencontract maar direct om keiharde zaken, een combinatie van geld en veel bloed aan je handen.

Het plan wordt besproken en het team is samengesteld, de beroving van Louisiana Federal Reserve is een feit. Hier ligt genoeg geld in de kluis om Sammy te helpen en om achteraf nog een mooie toekomst te creëren. Als ik het mij goed kan herinneren ging het om een totaal van 6 miljoen dollar. Waar men ieder ongeveer één miljoen van zou overhouden, waarvan grotere deel van het geld richting Sal Marcano gaat. In de kroeg- het thuishonk van Sammy vieren de heren de geslaagde overval. Sal Marcano bezoekt de kroeg om het te vieren met de heren. Hier blijkt al snel dat gelukzaligheid weggesleurd wordt in het gat der verdoemenis. Lincoln komt er op miraculeuze manier bovenop, op dat moment heeft hij maar één doel: wraak. Sal Marcano zal boeten voor wat hij heeft gedaan. Ik wil niet te veel prijs geven, dus ik omschrijf dit wat vager, fijn als je de game nog gaat spelen.

Laat ik het heel concreet maken. De game werkt naar het doel om Sal Marcano te confronteren voor zijn daden. Als ‘Mafia Eindbaas’ zit hij bedekt achter een leger van onderbazen en verschillende groepen. Je begint onderaan de ladder en stap voor stap klauter je omhoog.

In Mafia 3 is er een enorme scheiding tussen etnische afkomst. De game speelt zich af in 1968, waar er nog een enorme scheiding is tussen getint en blank. Ben je hier gevoelig voor, dan kan de game je nog best wel confronteren. We zien elementen terug van slavernij, seksisme, fysiek geweld, KKK-praktijken en meer diepte punten uit onze geschiedenis. Ik moet wel zeggen dat het enorm leerzaam is. Het was zelfs zo confronterend dat je even terug springt naar de realiteit van vandaag de dag, het bestaat nog steeds.

Laat ik niet te veel afwijken, terug naar Mafia 3. De game maakt dus een duidelijk onderscheid tussen etnische aankomst. Dit geeft het verhaal een interessante draai. Je speelt zelf als Lincoln een getinte man, waar ik persoonlijk altijd een band opbouw met toffe personages. Dit had ik bijvoorbeeld ook bij de Witcher 3 met Geralt of Rivia. Bij Lincoln geldt hetzelfde. De intro, cut scenes, missies en papieren berichten die je in-game kunt verzamelen geven enorm veel informatie. De game draait niet alleen om wraak te nemen op Sal Marcano, als je dieper kijkt is er zoveel gebeurd vooraf. Met veel inlevingsvermogen ga je zeker genieten van deze game en Lincoln Clay. Naast Lincoln zijn er nog tig andere personages die ieder uniek zijn.

In New Bordeaux zijn verschillende districten te vinden, deze districten worden allemaal beheerst door verschillende personages. Om meer macht te krijgen is het aan Lincoln om deze districten in handen te krijgen. John Donovan komt hier om de hoek kijken. John Donovan is lid van de CIA en hebben hetzelfde doel als Lincoln: Sal Marcano uitschakelen. John Donovan is het meesterbrein achter verschillende operaties en de hoofdmissie. Hij begeleidt en informeert je met intel om meer macht te krijgen in de verschillende districten. In de verschillende districten is geen sprake van harmonieus leven. Zo heerst er veel illegale handel, slavernij, drugs en alles wat god ons verboden heeft. Het komt er uiteindelijk op neer dat je goede bondgenoten nodig hebt, drie om precies te zijn. Maak kennis met Cassandra, Thomas Burke en Vito Scalleta. Ik hoor Joe Barbaro (Mafia 2) al luidkeels Vito roepen, terwijl het nagalmt in mijn oren. Er zijn in het verhaal overlappingen te vinden met gebeurtenissen uit Mafia 2.

Je bondgenoten heb je nodig om districten staande te houden. Meer districten betekend ook meer geld in handen. Datgene wat je nodig hebt om Sal Marcano te kunnen elimineren. Het gaat niet alleen om het bemachtigen van geld, maar ook het blokkeren van geldstromen. Sal Marcano wil namelijk een casino bouwen, iets waar jij alles aandoet om dit te voorkomen. Door verschillende districten toe te wijzen aan bondgenoten ontvang je upgrades. Des de groter de cashflow, des de beter de upgrades worden. Je bent zelf vrij om te kiezen welke bondgenoot je meer of minder toewijst. Met Cassandra krijg je bijvoorbeeld veel wapenupgrades, waar Burke zijn specialisatie meer in auto’s en bommen zit. Persoonlijk vind ik het upgrade pad van Cassandra en Vito’s het beste. Cassandra helpt je met meer ammunitie en accurater schieten, waar Vito je meer levens- en uithoudingsvermogen geeft.

Er zijn twee manieren om te strijd in te gaan, als een sluipmoordenaar of commando. De eerste kan erg leuk zijn maar kost wat meer tijd. Tevens bespaar je kosten op ammunitie. De commando manier is je aanwezigheid claimen. Begin lekker met een granaat of molotov cocktail om je vijanden alvast af te schrikken. Vervolgens vlieg je erin en knal je erop los. Dit klinkt allemaal wat simpel, maar is het echter niet. Je zult toch veel moeten schuilen en schieten, zeker als je een shotgun voor je bakkes krijgt. De vijanden kunnen best wat schade aanrichten, soms zal het heet worden onder je voeten.

Met de PC-versie kun je de v-knop gebruiken om door muren te kijken. Combineer dit met de t-knop om vijanden te lokken naar jouw locatie. Komen ze om het hoekje dan is het tijd voor een afslachting met de q-knop. De vijand in kwestie zal het verhaal niet meer kunnen navertellen. Met de x-knop sluip je door verschillende loodsen om iedereen stuk voor stuk uit te schakelen. Veelal ben je opzoek naar de leider, waar je soms de optie krijg om deze te vermoorden of te laten leven. Vermoorden is direct keiharde cash, rekrukteren is een geldstroom op langere termijn met meer winst.

Dankzij verschillende bondgenoten speel je ook speciale features vrij. Bij Cassandra kun je de wapen dealer oproepen voor wapens, ammunitie en upgrade.. Cassandra heeft ook een feature om je geld te laten ophalen, zodra je dood gaat verlies je dit niet. Heb je een groot geldbedrag op zak, mogelijk dat je hiervan een groot aandeel verliest als je dood gaat. Burke heeft de geweldige feature om auto’s af te leveren, en Vito kan je verder helpen door mannen te sturen met vechtlust… schietlust. Nu zijn er zeker nog meer features die je lekker zelf moet gaan ontdekken.

Je leest het: repetitief. Geloof mij dat Mafia 3 een geweldig verhaal heeft. Dit is iets waar ik dan ook zeker de game voor speel. Jammer genoeg zijn er ook momenten geweest waar ik zoiets had van F# this, I’m out! De game is herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Vergelijkbaar met een koe die aan het herkauwen is. Opeten, op kotsten, opeten op kosten, een geweldige manier om weg te blijven van veel koolhydraten. Mafia 3 had juist wel meer koolhydraten mogen gebruiken. De missies in de districten zijn vrijwel identiek. Op het ene moment ben je illegale alcohol aan het vernietigen en vervolgens zijn het weer documenten.

Je moet dealers uitschakelen, tussenhandelaars of tussenbazen. Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Het vertaalt zich letterlijk in: je rijdt naar locatie A, schiet iedereen overhoop en vermoord de baas. Dit concept blijft gedurende de game zich herhalen, om moe van te worden. Dit is dan ook zeker mijn grootste minpunt voor Mafia 3. Ik wil dan ook aan de ontwikkelaar meegeven (lezen ze toch nooit)… probeer wat meer af te wisselen! Je hebt een super dik, keihard Mafia verhaal met een zeer toffe opbouw waar je echt in weggezogen wordt. Doordat Mafia 3 repetitief is ontstaat de kans dat je afhaakt of het volledige verhaal mist, dat wat de franchise zo sterk maakt.

Mafia 3 was tijdens launch op 30 FPS vastgezet, iets waar PC Master Race zeker niet voor pleit. Tevens bevat de game veel glitches en bugs. Tijdens de hoofdmissie van Burke kwamen er bijvoorbeeld geen vijanden meer. Ik was verplicht om het gebied te verlaten, waardoor de missie beëindigt. Deze moest ik vervolgens opnieuw spelen, waarna deze gelukkig wel meewerkte.

Het inladen van de wereld gaat ook niet altijd geheel vlekkeloos. Sommige delen van de stad laden in terwijl je deze nadert, soms wat te extreem. Ik heb ook al meerdere malen ervaren dat de game na een cut scene blijft hangen op het laadscherm. Een CTRL+ALT+DELETE gecombineerd met taak beëindigen is op dat moment de enige oplossing. Gelukkig is de automatisch save op dat moment wel succesvol. Er zullen ongetwijfeld verschillende wegen richting Rome zijn om dit soort problemen handmatig op te lossen, maar ik vind het simpelweg gewoon niet nodig. Dit zijn naar mijn mening fundamentele onderdelen die moeten werken.

De prestaties van de game op dit moment zijn matig. Ik speel Battlefield 1 op een heerlijk 80 – 100 FPS met mijn Asus ROG STRIX GTX1080. Start ik Mafia 3 op, dan moet ik het doen met 40 – 60 FPS. Waar de game vaak instort in FPS tijdens intensieve momenten. Het vastzetten op Vsync is ook geen oplossing om betere resultaten te verkrijgen. Je kunt wat spelen met de video instellingen voor betere prestaties. Alsnog veranderd dit niet het feit dat de game zwak geoptimaliseerd is.

Wie kent die irritante reclame van vroeger nog van Tell Sell over een 8-pack Cd’s met Classic Hits? De muziek hits waren geweldig, alleen de dagelijkse herhalingen (pun intended) waren vreselijk irritant. Muziek hits die zijn er wel, Mafia 3 zit er vol mee. Creedence Clearwater Revival met Bad Moon Rising, Proud Mary, Born on the Bayou of Jefferson Airplane met White Rabbit en Somebody to Love. Dan heb ik nog niet gesproken over The Beach Boys, The Animals en de Ramones. Mafia 3 en muziek; je bent episch!

De game geeft ook een enorme trigger als het om whisky drinken gaat. In vrijwel iedere cut scene komt dit mooie goedje tevoorschijn. Toevallig staan er wat mooie flessen in de kast, waaronder één van mij favorieten: Talisker Port Ruighe. Mafia 3 zet aan op een positieve manier om whisky te drinken, drink met mate!

Een persoonlijke irritatie zijn de inwoners van de stad. Deze inwoners alarmeren de politie vrij snel als jij een autoruit inslaat of zelfs met een wapen rondloopt. Als er op de grachten van Amsterdam ook zulk toezicht zou zijn… Het is soms irritant als je in een missie zit en vervolgens vijf inwoners moet achtervolgen zodat ze de politie niet bellen. Nog een persoonlijk irritatie of meer van; hé wat jammer zijn de prestaties. Mafia 2 was een leuke game om te benchmarken, waar Mafia 3 volledig ongeschikt is.

Oh Mafia 3… je bent geweldig maar zeker niet perfect, gelukkig is niemand perfect, alleen had het wel beter gemogen op sommige fronten. Oh Mafia 3… het verhaal is ijzersterk alleen ga je onderuit door het herhalen van missies.

Ik ben erachter gekomen dat Sal Marcano niet de grootste vijand is van Mafia 3. De grootste vijand is repetitief. Als Mafia 3 niet zoveel zou herhalen, wat ik nu ook doe in mijn review, zou de game veel beter op zijn plaats zijn. Het ijzersterke verhaal, de wereld en personages doen mijn hart sneller gaan kloppen. De terugkeer van de legendarische Vito, spraakmakende cut scenes met een tintje humor, de epische speellijst aan muziek en het sfeertje van New Bordeaux vullen elkaar naadloos aan. De onderbrekingen van de herhaling maakt de game lastig om in vast te bijten. Voor de doorgewinterde Vietnam veteraan is het zelfs een lastige opgaaf. Mafia 3 had een betere game geweest als er meer diversiteit was aan missies. Dit is dan nummer één waar Hangar 13 volgend keer *fingers crossed* aandacht aan moet besteden.

Mafia 3 is zeker geen Mafia 2 als het om het Mafia sfeertje gaat. Staar je er niet blind op en stel jezelf open voor een nieuwe ervaring. De eerste kennismaking is misschien vreemd, naarmate je verder speelt ga je de game beter waarderen. Mafia 3 neemt een stukje historie mee van Mafia 2, verder krijg je gewoon weinig te zien van de Italiaanse Mafia praktijken. De slechteriken zijn dan veelal van Italiaanse afkomst, daar blijft het dan ook grotendeels bij. Mafia 3 speelt een groter verhaal rondom culturen en racisme van die tijd. Het confronteert je met situaties die vrij gebruikelijk waren rond die tijd, wat best pittig kan zijn. Toch vind ik dat hier een juiste keuze is gemaakt, het voegt zeker wat toe aan de eigenheid van Mafia 3. Door het niet verbloemen heeft de ontwikkelaar een keiharde game neergezet met feiten, goede keuze!

De prestaties van Mafia 3 zijn erg slordig. Ik speel de game op een Asus ROG STRIX GTX1080 en kom ongeveer op een 40 – 60FPS uit op 1440p. Er zijn ook veel kleine bugs o.a. met missies en het vastzitten in laadschermen. Daarbij zijn er ook nog best veel grafische glitches en het slecht inladen van elementen. Dit doet wat af aan de totale ervaring.

Een stukje ambacht met duidelijk plus- en minpunten. Mafia 3 is een unieke game met een stuk historie. Ongeacht de minpunten raad ik je zeker aan om de game alsnog te proberen, al is het alleen maar om even te sfeer te proeven. Voor Mafia 4; meer mogelijkheden en minder lineair (repetitief) zou een potentiële Mafia 4 ten goede komen.

Heb jij ook een Mafia III, PC (Windows)?

Prima review, ben het alleen niet eens met wat je neer zet (de positieve dingen).

Dit spel is alleen speelbaar met SweetFX. Het enige wat jammer is, is dat je niet de filmgrain uit kan zetten. Het spel is standaard zo blurry als #$!#@! terwijl de meeste textures er zeer scherp uit zien. Ook het haar heeft detail en de huid van de mensen ziet er een stuk beter uit. 2K is imo het nieuwe Ubisoft met brakke spellen publiceren.

De hoeveelheid muziek valt heel erg mee. Ik hoor steeds dezelfde nummers en dat gaat met een paar uurtjes spelen wel vervelen, vooral doordat de gameplay redelijk eentonig/repetetief is waardoor het spel langer duurt en je de muziek dus nog vaker aan zal horen.

Ik lees niet wat over de reacties van de politie? In voorgaande delen moest je nog aan verkeersregels houden, dus ik dacht in dit deel ook (ook omdat ze dat in het spel zeggen). Ik kan echter gewoon door rood rijden, spookrijden, hardrijden en afslaan wanneer ik wil.

Combat is imo matig. De controls werken prima, maar het is zo simpel dat ik elk vuurgevecht met een silenced pistool doe waarbij elk schot een headshot is (speel met controller zonder autoaim). Wat wel kudo's krijgt is dat je vrijwel alles kan sneaken.

Serieus, probeer SweetFX eens, meer fps en het spel ziet er honderdmiljoenmiljard maal mooier uit:

Naar mijn mening geen aanrader dit spel omdat er betere alternatieven zijn en een bugfest spel met slechte optimalisatie en enorm lelijke graphics (die eenvoudig te verbeteren zijn door een mod...) naar mijn mening geen geld hoort op te leveren voor een publisher die deze kwaliteit toestaat.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 22 november 2016 13:07]

Hi, ik ga SweetFX zeker proberen. Dit is alleen weer een 'extra' tool buiten de game om. Het gaat mij puur om de base game, dit had veel en veel beter gemogen, zoals je zelf ook aangeeft. :)

Er zit aardig wat muziek in de game. De afspeellijst is ook online te vinden, op YouTube en Spotify. Hier zie je meer diversiteit. Wel is het zo dat de bekende nummers vaker herhaald worden in-game. :)

Voor het verhaal is de game zeker een aanrader. De eentonigheid is jammer genoeg iets wat afdoet aan de totale ervaring. :)
Het zijn wat extra bestanden in je gamefolder, die je net zo makkelijk ook weer kan verwijderen. 1 keer installeren en vanuit je game instellen (wat nog geen 5 minuten werk is bij elkaar) en je ervaring is serieus een heel stuk beter.

"Wel is het zo dat de bekende nummers vaker herhaald worden in-game."
Ah, dan zal dat het zijn. Jammer dat er geen menuoptie is om dat uit te zetten.
Thanks voor de tip. :) Ik ga het zeker uitproberen!
Zijn de problemen met de prestaties niet opgelost sinds de laatste patch?
Hi NotSoSteady, prestaties zijn beter geworden, maar vooralsnog beroerd te noemen voor een 'final game' zeg maar. :) Het had gewoon beter gemoeten. Je ziet vaak dat bijvoorbeeld Nintendo zijn eigen games uitstelt als het niet aan de kwaliteit voldoet, dit had 2K bij Mafia 3 ook moeten doen. :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 22 november 2016 11:00]

Talisker. Prima whiskey :D

Mooie review! Ik heb het spel overigens opzij gezet juist omdat de sfeer ontbrak die er wel in zat bij Mafia 2. Ook de prestaties waren om te huilen bij de release.
Vooral bij de release. Naarmate je de game verder speelt wordt het verhaal beter. :) Vooral de Port Ruighe. ;) Talisker Skye vind ik minder. :D
Top review weer, pclinde! _O_
Een dikke +3.
hoeveel patches heeft de pc tot nu toe gekregen ?
en nog steeds lichte gestotter tijdens het spelen ?
Gestotter niet echt. Gisteren heb ik merkwaardig wel drie vastlopers gehad... :( De game / het beeld stond ongeveer 5 seconde vast, daarna ging het weer door. Dit had ik nog niet eerder gehad.
Mooie review! Ik heb hem gekregen bij mijn nieuwe ASUS moederbord, wellicht dat ik eens ga installeren :)
Bedankt! :D Zeker de moeite waard, houd rekening met de minpunten. ;) Probeer ook zeker de eerste keer de tijd te nemen. Een halfuurtje max zou zonde zijn om mee te beginnen.