Specificaties met audio-aansluiting - Bekijk alle specificaties

Logitech G231 Prodigy Headset Review

Foritain 28 november 2016, laatste update op 25 mei 2017, 725 views

Logitech G231 Prodigy Headset

De Logitech G231 Prodigy is bijna exact wat je van een betaalbare Logitech zou verwachten: genoeg kwaliteiten, maar ook merkbaar de focus op lage kosten. Klinkt best prima, zit prima, mist wat flair en voelt wat eenvoudig plastic in de hand.

Pluspunten

• Game geluid prima in orde, films dito.
  • Muziek komt ook best goed voor de dag. Niet een model met een overdreven bass overigens.
  • Zeker geen luxe pasvorm, maar wel een prettig toegankelijke die voor velen meer dan voldoende verstelbaar en comfortabel zal blijken. Weinig opvallend op het hoofd in elk geval.
  • Analoog, dus PC en console compatible
  • Zeer redelijke balans voor 55-60 euro.

Minpunten

• Gevalletje veel plastic in de hand.
  • Microfoon pakt wel redelijk wat ruis/static op.
  • Zoals vaker: een beetje meer uitgeven leidt al snel naar een betere kwaliteit headset, zowel fysiek als geluidskwaliteit.

Review: Logitech G231 Prodigy

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Logitech

Soms vind ik het wel jammer dat ik geen uitgebreide titels aan reviews geef. In het geval van de Logitech G231 Prodigy kwamen er namelijk nogal wat naar voren. Allemaal kwamen ze echter uit op hetzelfde plaatje dat Logitech een soort textbook mid-range headset neer weet te zetten met dit model. Maar alvorens we naar de conclusie springen eerst uiteraard enige inhoud en achtergrond. Aandacht vooral voor het Prodigy Label welke Logitech op een aantal recente producten heeft geplakt. De focus van deze range volgens Logitech: “gamingkwaliteit, optimaal comfort en strak design” en iets verderop “voor alle leeftijden”. Vertaal ik dat naar normale droge mensen taal vermoed ik ze eigenlijk bedoelen “niet over-the-top opvallende hardware voor mensen boven de 25”. Dat het producten zijn met een no-nonsense design kan ik inmiddels wel bevestigen met zowel de Prodigy muis, toetsenbord, en headset in gebruik. Minder eenzijdig is de positionering van de producten, waarbij deze headset bijvoorbeeld echt een middenklasser is, terwijl de G403 m.i. wat hoger in de picking order zit.

Dat is echter voor een volgende review, eerst gaan wij kijken wat je van Logitech krijgt als je voor 59 euro en wat centjes een headset koopt voor je pc, xbox, playstation of andere console; de G231 is namelijk een analoge headset. Het testen vindt uiteraard plaats op een PC, want #pcmasterrace #pcmr etcetera.

De specificaties en features van de Logitech website.

Wat features betreft houdt Logitech het redelijk eenvoudig: ze richten op geluid, comfort door een licht design, en verder eigenlijk niet gek veel. Wel positief is het focuspunt dat de kussentjes te verwijderen en zelfs te wassen zijn; een beetje hygiëne komt natuurlijk goed van pas. Als analoge headset zien we geen flashy RGB features, maar een enkele 3,5mm aansluiting waarbij een splitter wordt meegeleverd om op praktisch alle systemen, mobiele devices en consoles te functioneren. Praktische zaken: een 2 meter kabel is gangbaar, het gewicht van 255 gram is eveneens redelijk gemiddeld te noemen.

Specificaties van de drivers zijn ongeveer zo standaard als ze komen in dit segment en valt weinig aan toe te voegen.

De Logitech verpakking ziet er van buiten keurig uit, direct ook herinnerd aan het feit dat hij multi-device is. Intern weinig vuurwerk met de headset simpelweg in een plastic membraan. Meegeleverd zien we een 3.5mm splitter zodat hij dus op apparaten kan waar de microfoon en headset gekoppeld zitten (o.a. mobiles en sommige laptops) maar ook de ouderwetse roze en groene stekker voorop ons favoriete kastje. In-line control is aanwezig met een volumeknop en mute slider.

De G231 Prodigy zelf oogt m.i. wel aantrekkelijk met zijn grijze materiaal en oranje details. Het zal niet altijd eenvoudig te combineren zijn, de andere Prodigy producten delen die kleurstelling ook niet, maar an sich een aardig ding. Hoewel we iets verder wel staal in de band zien is het vooral een plastic apparaat, en daarbij ook niet extreem hoogwaardig afgewerkt. Hij voelt absoluut voldoende stevig en alsof hij tegen een stootje kan, maar gevoel van luxe ontbreekt zonder enige twijfel. Afwerking is eveneens functioneel met o.a. een eenvoudig ogende mic die je in kan klappen, maar bijvoorbeeld niet echt weg kan werken.

Richten we ons op de binnenkant en verstelbaarheid dan zien we ook in de band nette kussentjes verwerkt, wat dat betreft geen klagen. Verstelbaarheid kan je ook gerust zeer ruim noemen, met een pasvorm geschikt van kleine kinderen tot mensen met een ruim bovengemiddelde hersencapaciteit. De schelpen kantelen en draaien en daarmee moet er voldoende te stellen zijn. De kussens rond de oren zien er keurig uit en zoals genoemd zijn ze afneembaar en afwasbaar, prima!

Ook nog even op ons mooie porseleinen hoofd. Visueel volgens mij weinig klagen.

Hoewel de bouw droog bekeken de indruk achter liet dat er wel goed is gedacht over kostenbesparing bleek het wel degelijk een doordacht concept te zijn wat gebruikerservaring betreft. De Logitech G231 is namelijk best onopvallend op je hoofd in gebruik. Ze hebben niet de meest luxe lederen kussentjes ooit noch krijg je het gevoel alsof er een engeltje op je hoofd gaat zitten, maar de kussens hebben een mooie balans tussen naar het hoofd vormen en toch voldoende steun geven, en ook de positie op het hoofd en rond de oren is uitstekend. De schelpen zijn groot genoeg om zelfs over flinke oren te vallen, en we zien ze tevens meer dan voldoende meedraaien naar de vorm van het hoofd. Tijdens het verstellen hoor je absoluut het hoge plastic gehalte in de vorm van wat gekraak, maar eenmaal goed gepositioneerd is het een headset waar weinig op aan te merken is ongeacht het formaat van het hoofd. Druk rond de oren is minimaal en tegelijk zit hij dusdanig netjes aan dat hij niet zo maar gaat schuiven, en uren aaneengesloten gebruik met of zonder bril was geen enkel probleem. De opmerking dat de Prodigy reeks voor iedereen is kreeg op deze manier aardig vorm.

Wat betreft geluidskwaliteit waren de indrukken vanaf moment één eigenlijk positief, waarbij ik toe moet geven dat ik mijn verwachtingen vooraf niet te hoog op had laten lopen. Logitech lijkt inmiddels meester in het besparen waar het kan, terwijl de punten waar het telt juist goed voor de dag komen. Midden- en hoge tonen doen het goed als je naar zijn eigen prijsklasse kijkt, en van opvallende zwaktes is simpelweg geen sprake. Of je nu Overwatch speelt en de voetstappen scherp wilt horen, of Battlefield 1 en de impact van een artillerie enkele meters verderop wilt voelen terwijl ook de vocals duidelijk doorkomen; deze headset ondersteunt de game ervaring uitstekend. Lage tonen komen netjes en meer dan voldoende voor de dag, maar laat het duidelijk zijn dat dit geen echte bass-focus headset is; prima voor game explosies, maar als je echt een diep dreunende bass wil in je favoriete muziek stijl is dit te veel ‘game’ headset. Ook dit past in het beeld wat een ‘voor iedereen’ headset.

Hoewel het duidelijk een game headset is weet hij ook wat muziek- en filmprestaties goed mee te kunnen op vergelijkbare manier: niet eens bijzonder op een specifieke manier, maar wederom zonder merkbare pijnpunten waardoor de algemene ervaring, en over de hele test periode, constant positief blijft. Laten we niet vergeten dat audio in deze prijsklasse vaak een keuze tussen compromissen is., met veel modellen met merkbare beperkingen wat de drivers betreft. Wat dat betreft dus wederom complimenten voor een goed doordachte balans van Logitech. Uiteraard veranderd dat weinig aan de opmerking die ik bij alle headsets in deze prijsklasse zet en dat is dat je voor een klein beetje meer zeker weer wat mooiers kan kopen; de grote knaller in het 60 euro segment die alle 70-80 euro headsets overbodig maakt bestaat vooralsnog niet. Vergelijken we met een G933 dan zit daar nog altijd een wereld tussen, kijken we naar de eveneens populaire Cloud II dan zien we ook daar de meerwaarde.

De opnamekwaliteit van de G231 vond ik echter weer een beetje ‘mwah’. Op zich een redelijke warme stemopname, maar de microfoon - waarvan nog duidelijk wordt aangegeven dat unidirectioneel is dus enkel geluid vanuit de richting van de mond op moet vangen – pakt toch een redelijke hoeveelheid ruis in de opname. Nu zijn er mooiere opname apparaten dan een Asus Z170 ROG Hero, maar de kans dat je daarmee werkt met een 60 euro gaming headset mag ik wel klein inschatten. De mic voldoet dus voor typische voice chat of ‘typisch’ gamen, maar is zeker geen hoogvlieger en mensen die op serieuzer en/of actiever wensen te zijn wat betreft voice comms zullen vermoedelijk geneigd zijn naar een wat luxer model.

Bij Logitech vraag ik mij wel eens af waar hun focus ligt, of dat ligt bij de fanaten zoals wij die veel onderzoek doen en veelal verschrikkelijk eigenwijs zijn, of de veel grotere groep kopers die simpelweg een slim gepositioneerde headset uit het schap van de lokale Media Markt plukken en daarvan verwachten dat het gewoon ‘goed’ is. Achterliggende gedachte terzijde kan ik het gerust een feit noemen dat de Logitech G231 Prodigy voor die laatste groep wel heel opvallend goed uitgebalanceerd is, iets wat natuurlijk geen schande is. Het is niet meer dan logisch dat je in deze prijsklasse lastige keuzes moet maken, maar de primaire elementen zoals geluid en comfort zijn gewoon goed in orde. De Logitech G231 weet wat geluidskwaliteit goed voor de dag te komen ongeacht wat je speelt of luistert, en dat is natuurlijk prioriteit één. Ga je goed luisteren dan hoor je de verschillen met luxere modellen uiteraard wel, maar zet je hem op en ga je ‘gewoon’ lekker spelen dan mis je eigenlijk geen moment iets; alles precies goed genoeg zeg maar. Hetzelfde gaat op voor het comfort: we hebben geweldige luxe headsets ervaren, maar vanaf het eerste moment met de G231 op ons hoofd was het 100% focus op de game en geen moment afleiding wat betreft vormgeving simpelweg omdat hij opvallend onopvallend zijn werk gewoon doet.

Inhoudelijk zet ik de grootste kanttekening bij de microfoon, die pakt namelijk wel redelijk wat ruis op; prima voor beginners, af-en-toe skype’ers en zij die van tijd tot tijd met hun team online willen communiceren, maar de fanatieke gamer die non stop in voice comms zit, zeker zij die via voice enige vorm van leiding geven, wil eigenlijk wel wat hoger in de boom klimmen. Jammer, want dat had m.i. niet gehoeven. Ook merk je de besparing in de constructie, waarbij veel plastic in de hand een gevoel van luxe niet weet te geven en verwacht geen chique manier van inklappen of de mic verbergen; dat design is allemaal puur functioneel en betaalbaar gehouden. Flexibel genoeg is hij zeker, en ik zie geen enkele reden om je zorgen te maken over de stevigheid en/of levensduur, maar je pakt hem vast en hij voelt als een betaalbaar model. Hetzelfde kan je zeggen van de unbox ervaring want simpel plastic in een stuk karton is niet echt sexy, maar liever daar extra besparing dan op andere fronten. Zoeken we opvallende positieve noten dan wil ik stilstaan bij de verwijderbare en wasbare kussentjes; een praktische plus, en het feit dat deze headset inzetbaar is voor consoles, mobiele devices en uiteraard onze computer. Ook de keuze voor een mat grijze finish ben ik over te spreken, want het oogt toch net wat netter.

De G231 Prodigy is dus vooral een hele veilige koop in deze prijsklasse, en in dat opzicht heeft Logitech ook een beetje zijn naam mee; als er één merk in het schap bekend voor gaat komen is het Logitech, en kom je thuis met dit product dan zal je ongetwijfeld ook tot de conclusie komen dat het gewoon een prima headset is. Of daar lijken ze toch een beetje op te hopen / vertrouwen. Zoek je een cadeautje voor iemand in de aankomende feestdagen is het ook echt zo’n model wat je veilig kan kopen want de kans is zeer groot is dat hij iemand goed gaat passen en wat geluid betreft gelukkig gaat maken, een gedachtegang van welke ik vermoed dat menig techie en niet-techie de komende weken zal volgen. De Logitech G231 laat de champagne rustig in de fles zitten, en ook het vuurwerk komt niet uit de schuur, maar het is lastig om geen waardering te krijgen voor een dergelijk slim uitgebalanceerd product die de capaciteiten heeft om een hele grote groep gamers, zeker zij voor wie 60 euro echt de limiet is, gelukkig te stemmen.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech G231 Prodigy Headset?

Zéér zéér goede review, ik ga 'm nu kopen! Hopen dat de review dan ook aansluit op mijn ervaring :P