Specificaties 17,8dB, bij maximaal 1.200rpm - Bekijk alle specificaties

Noctua NF-S12A PWM, 120mm Review

Robbie004 14 november 2016, laatste update op 14 november 2016, 342 views

Noctua NF-S12A PWM, 120mm

Het eerste wat je opvalt aan de Noctua ventilatoren, is de kleur. De beige en bruine kleur geeft wel een extreem luxe uitstraling. Met de kleuren van de Noctua is niks mee. Luxe product + luxe uitstraling = Noctua!

Pluspunten

• Luxe uitstraling
  • Zeer hoge kwaliteit
  • Perfect voor elke gamer

Minpunten

• Kleur, kan voordeel of nadeel zijn

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
In de luxe, maar vooral stevige doos van de Noctua NF-S12A PWM staat erg veel informatie over wat zo bijzonder is aan deze ventilator. Aan de voor- en achterkant zit een klepje die je kan openklappen zodat je nog meer kunt lezen over de ventilatoren. Deze ventilatoren zijn geschikt voor je PC kast. Mocht je een ventilator zoeken voor je processor van Noctua, dan raad ik de NF-F12 PWM aan. Over dit product is een review gemaakt door mij, lees hier: productreview: Noctua NF-F12 PWM, 120mm review door Robbie004

1x Low Noise Adapter NA-RC6
Dit kabeltje zorgt ervoor dat de ventilator op 7V draait, de snelheid wordt hiermee verlaagd van 1500RPM naar 1200RPM.

1x Extension Cable NA-EC1
Verlengstuk van maar liefst 30 centimeter, deze kun je gebruiken als je het kabeltje van de ventilator zelf te kort is.

1x Y-Cable NA-YC1
Als je te weinig PWM aansluitingen hebt op je moederbord, kun je dit kabeltje gebruiken om van 1 PWM aansluiting, 2 te maken. De twee ventilatoren worden gezien als 1 exemplaar in bijvoorbeeld Corsair Digital Link.

Anti-Vibration Pads
Deze zitten op elke hoek van de ventilator en zorgt ervoor dat trillingen worden gedempt zodat je een fluisterstille ventilator krijgt.

4x Anti-Vibration Mounts
Deze mounts zijn gemaakt van rubber en kun je gebruiken om de ventilator te monteren in je behuizing zonder schroeven te gebruiken. Er worden overigens ook 4 schroeven meegeleverd om de ventilator mee vast te zetten in de behuizing.

Al met al zijn dit handige extra’s die je krijgt bij het aanschaffen van de ventilator. De kwaliteit van de kabels zijn overigens ook zoals ik van Noctua gewend ben, super goed!

Het eerste wat je opvalt aan de Noctua ventilatoren, is de kleur. De beige en bruine kleur geeft wel een extreem luxe uitstraling. Met de kleuren van de Noctua is niks mee, maar dit kan misschien komen omdat ik geen computerkast heb met een ingebouwd raampje. Luxe product + luxe uitstraling = Noctua!

Besturingssysteem: Windows 10 Pro, 64bits
Processor: i7 6700K, geen overclock, 4GHz - 4,2GHz Turbo
Videokaart: NVIDIA GTX 980Ti Gigabyte Waterforce Overclocked

Programma’s die draaien tijdens de test zijn:
Steam, Origin, Uplay, Logitech Gaming Software, Corsair Link, NVIDIA GeForce Experience, ESET NOD32, Malwarebytes en MSI Afterburner.

Programma waarmee de temperaturen worden opgemeten: MSI Afterburner.

Het installeren van de ventilatoren gaat vrij gemakkelijk. De NF-S12A ventilator heb ik geplaatst als ‘uitlaatje’ in mijn Cooler Master CM 690 III behuizing. Haal de standaard ventilator uit de behuizing, dit doe je door middel van het losdraaien van 4 schroeven. Koppel het kabeltje los en installeer de Noctua ventilator in omgekeerde richting zoals je de standaard fan hebt losgekoppeld. Let wel goed op dat je de airflow naar buiten hebt gericht. Je wilt immers geen extra intake ventilator plaatsen op deze plek achterin de kast.

Wanneer ik de ventilatoren in fixed 100% zet, hoor je amper verschil in geluid, maar de RPMs gaan wel degelijk omhoog. Het is fijn om te zien hoe goed deze ventilatoren koelen. Deze NF-S12A ventilator heeft een maximum van 1200RPM.

Deze Noctua ventilatoren zijn echt geweldig, ik had zeer hoge verwachtingen van de NF-S12A’s en deze werden zeer zeker waargemaakt. Ik heb het gevoel dat de computer beter koelt ten opzichte van de standaard Cooler Master ventilator. Geen zorgen over het geluid dat deze ventilator maakt, deze maakt totaal geen geluid! Na een lange tijd op 100% te hebben gedraaid, maakt hij geen ratelende of irritante geluiden. Perfect product als je het mij vraagt!

15 minuten gamen test:
etest spel: Fallout 4, 2560x1440, ultra, godrays high, SSAO (high), alle details aan, TAA, 16x AF, constant 60FPS, V-Sync aan.

Tijdens deze test met Fallout 4 hoor je de ventilatoren van mijn Corsair H100i V2 + Noctua NF-F12 haast niet. In samenwerking met deze NF-S12A ventilator, heb je de perfecte combinatie in je game PC. Dankzij de hoge static pressure en de goede airflow van deze ventilatoren, ben je verzekerd van een goed gekoeld systeem.

MSI Afterburner laat zien dat de CPU zo tussen de 48 en 54 graden Celsius zit in de meeste situaties in het spel. Denk aan; overdag, in een stad met veel explosies, ’s nachts, gebied met veel water, tussen de bossen. Twijfel niet en haal naast de NF-S12A, ook direct de NF-F12 voor je waterkoeler in huis! Deze ventilatoren houden de CPU echt lekker koel. De combinatie voor elke gamer!

Als het aan mij ligt, plaats ik het liefst op elke plek een Noctua ventilator in mijn game PC. Door de fijne afwerking en perfect airflow wordt je PC erg goed gekoeld. Waar ik heel erg blij mee ben is dat ze geruisloos de strijd aan gaan met de warmte van de computer. Perfecte koeling, luxe uitstraling en een lange garantie van 6 jaar. Wil je het beste uit de kan halen als gamer? Dan kan ik je de ventilatoren van Noctua zeker aanbevelen.

Wil je jouw game level naar een hoger niveau brengen, dan zal ik er vandaag nog een aanschaffen!

Een reactie of een +1/+2/+3 waardeer ik zeer. Bij vragen kun je ook altijd reageren, ik beantwoord het dan zo snel mogelijk.

Heb jij ook een Noctua NF-S12A PWM, 120mm?