Philips Sonicare DiamondClean HX9332/04 Review

MagicTempest 9 november 2016, laatste update op 10 november 2016, 458 views

Philips Sonicare DiamondClean HX9332/04

Prima tandenborstel. Levert zeer schone tanden op. Het gaat hier overigens om typenummer HX9398/20, maar die stond niet in de lijst met producten.

Pluspunten

• Poetst zeer schoon
  • Weinig trillingen
  • Is een 'normale' tandenborstel, geen roterende

Minpunten

• opzetborstels zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden
  • verschillende standen bieden weinig extra

Bij het openen van het pakket viel mij meteen op hoeveel er in het pakket zat. Naast de tandenborstel zelf werd het volgende er nog bij geleverd:
  • Een glas (hierover later meer)
  • Een reisetui (dat tevens oplader is)
  • Drie opzetborstels (verschillende maten)
  • Een tongborstel
  • Reinigingsmiddel voor de tong
  • Kabels
  • Boekjes.

In de eerste instantie vroeg ik me af waarom Philips een glas erbij leverde. Glazen heb ik genoeg. Al snel kwam ik erachter dat het glas bedoeld is om de tandenborstel in de zetten en dat deze dan ook meteen oplaad. Het glas is dus de oplader. Dat is een erg leuk concept, en handig voor mensen die direct bij hun wasbak een stopcontact hebben. Het bijgeleverde snoer is namelijk aan de korte kant. Doordat er veel mensen zijn die niet direct bij hun wasbak een stopcontact hebben en het snoer aan de korte kant is doet het glas mij meer als een gimmick aan, maar het is wel een leuke.

Het reisetui is erg handig voor het meenemen van de tandenborstel en maximaal vier opzetborstels. Het etui zelf is ook een oplader die je met een (mini)USB kabel aan een oplader of aan een computer kan aansluiten om de tandenborstel op te laden.
Van de drie opzetborstels zijn er twee klein en een is een grotere maat. Op de borstels staat een vierkant of een rondje. Ik denk dat dit is om de borstels uit elkaar te houden wanneer je de tandenborstel deelt. De vierkantjes en rondjes zijn alleen niet heel opvallend. Dat betekent dat je goed op moet letten welke van de twee je hebt. Het zou een verbetering zijn wanneer dit op een duidelijkere manier weer wordt gegeven.

De tongborstel en het bijbehorende reinigingsmiddel heb ik nog niet gebruikt en kan ik dus niet over oordelen. Wel vind ik het positief dat er een speciale borstel voor de tong is bijgeleverd aangezien dit vaak lastig is met een elektrische tandenborstel.
Het poetsen

De tandenborstel heeft in totaal vijf standen; clean, white, sensitive, gum care & deep clean. Elk van deze standen heeft een iets andere tijdsduur en de intensiteit van de borstel is anders. Zo trilt de tandenborstel duidelijk minder bij de sensitive stand. Verschil in resultaat merk ik echter niet tussen de verschillende standen. Misschien dat andere mensen wel duidelijker verschil merken. Zelf gebruik ik nu eigenlijk altijd de white stand. Niet omdat ik het idee heb dat mijn tanden er witter van worden, maar omdat de tijd die de white stand gebruikt 2,5 minuut is. Dat vind ik de ideale tijd om te poetsen. 2 minuten is voor mij net te kort en drie minuten is te lang. Voor de mensen die nu denken “dan poets je toch gewoon even door”, de tandenborstel stopt automatisch na de opgegeven tijd. Uiteraard kun je hem dan wel weer opnieuw starten.

De tandenborstel geeft elke 30 seconden een korte onderbreking. Dit is het signaal dat je naar een volgend kwadrant moet. Philips definieert de kwadranten als voorkant ondertanden, achterkant ondertanden, voorkant boventanden, achterkant boventanden. Je hebt dus 30 seconden per tandenrij. Dit is voor mij in de meeste gevallen net te kort.

De Sonicare lijkt op een reguliere tandenborstel. Het is dus niet zo’n roterende tandenborstel. Hiervoor heb ik een Oral-B roterende tandenborstel gehad, bij deze tandenborstel had ik het ‘probleem’ dat mijn neus mee ging trillen en dat dat heel erg kriebelde. Dat heb ik bij deze tandenborstel niet. Uiteraard voel je wel wat trillingen, maar deze zijn veel minder erg dan bij mijn vorige tandenborstel. Een ander voordeel van de Sonicare is dat je niet elke tand individueel hoeft te poetsen, wat je bij een roterende tandenborstel wel moet. Welke van de twee uiteindelijk beter schoonmaakt weet ik niet.

Wel weet ik dat de Sonicare zeer goed schoonmaakt. Door de trillingen gebruikte ik de Oral-B eigenlijk alleen wanneer ik naar de tandarts moest, en gebruikte ik normaal gesproken de ouderwetse handtandenborstel. Het verschil tussen deze handtandenborstel en de Sonicare is enorm. Na een poetsbeurt met de Sonicare voelt mijn gehele gebit superglad en schoon aan.

Al met al ben ik dus zeer tevreden over de tandenborstel. Er zijn een paar kleine verbeteringen mogelijk:
  • De opzetborstels zouden makkelijker van elkaar te onderscheiden moeten zijn.
  • Ik heb niet het idee dat de verschillende standen veel toevoegen, dat lijkt meer door marketing ingegeven. Ik denk dat de standen anders zouden kunnen, bijvoorbeeld een massage, sensitive en normal stand en dan de tandenborstel niet automatisch uitschakelen na 2 minuten.

Heb jij ook een Philips Sonicare DiamondClean HX9332/04?