Linksys WRT160N Review

Arie1 19 oktober 2009, laatste update op 19 oktober 2009, 1.202 views

Linksys WRT160N

Pluspunten

• Mooi kastje zonder lastige antennes
  • Werkt prima uit de box
  • Wireless EN 4 bekabelde aansluitingen

Minpunten

• Je moet de firmware versie controleren.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
De Linksys WRT160N heeft wireless N en 4 bekabelde aansluitingen. Dat is ideaal want mijn vaste PCs zijn bekabeld. Het enige punt van twijfel was de snelheid van 100Mbs. Een snelheid van 1000Mbs is tegenwoordig te koop, maar die kwamen niet goed uit de testen (werden te warm), Daarom de WRT160N gekozen. Voordeel is een mooi kastje en geen antennes die in de weg kunnen zitten.
Ik lees wel eens problemen op sites, maar die heb ik niet gezien. Het wireless bereik zou beter kunnen, maar ik vind het nu acceptabel (van begane grond naar zolder een goede wireless verbinding).
Zelf heb ik glasvezel netwerk en ik haal een download snelheid van 60Mbs! Dat leek mij erg hoog, maar het is gemeten met speedtest.nl. Ook andere sites geven hoge waardes.
Tussen de bekabelde PCs haal ik via deze router een snelheid van 95Mbs. dat is snel, maar om video's over te zetten zou een 1Gbs router confortabeler werken. Mogelijk koop ik een goedkope Gigaswitch erbij.
Wel liep ik tegen een raar probleem aan met de Lela EasyLinkAdvisor software die crashte. Op zich voor mij niet zo belangrijk want ik gebruik de Web interface om de router in te stellen. Maar toch gemeld bij Linksys. Uiteindelijk bleek ik een alfa firmware te hebben die helemaal niet in mijn gekochte router mocht zitten. Kreeg via de vriendelijke mail helpdesk een andere firmware en die lost het probleem met EasyLinkAdvisor op. Overigens werkte de standaard functionaliteit met beide firmwares prima (de alfa versie miste kennelijk een stuk van het nieuwe protocol dat Lela nodig heeft).
Dat je de firmware moet controleren, lees ik in veel reviews. Dan moet je goed nakijken welke versie van de WRT160N je hebt. Die hebben namelijk verschillende firmware.s

Heb jij ook een Linksys WRT160N?

Korte Review, maar wel duidelijk.
probleem is bekend(ik verkoop ze zelf bij de MM)
gewoon even contact opnemen met linksys zij zorgen voor een goede oplossing :)
mocht de crash vaker voorkomen nogmaals bellen en een nieuwe ZONDER het probleem word geleverd :)

goodluck

[Reactie gewijzigd door RivaGT op 19 oktober 2009 23:14]

Ik heb hem ook maar dan met een gecombineerde ADSL modem en ben erg tevreden als hij werkt, helaas is dat niet altijd het geval.
Gemiddeld eens per maand valt het ADSL modem uit terwijl de router zijn werk gewoon blijft doen.
De enige manier om dan alles weer werkend te krijgen is de stekker eruit en na een minuut er weer in, het modem werkt dan weer.

Het vervelende is dat ik als ik op reis ben en in mijn synology 207+ wil zijn of gebruik wil maken van extern bureaublad dit niet gaat.
Ik heb overigens firmware versie 1. (Ver.1.00.15 ETSI (Annex B))
Ik hoop dat er eens een nieuwe firmware versie uitkomt die mijn probleem oplost.
Ik heb -exact- hetzelfde probleem en dezelfde ''oplossing''.

Toch maar eens contact opnemen met Linksys.
Ding teruggestuurd naar de webwinkel, had namelijk meerdere keren per dag dat de wifi uitviel voor een minuut.

Gevolgen; extern bureaublad valt uit, geopende netwerkmappen sluiten zich, documenten beschadigd etc.