Specificaties Android, iOS compatibel - Bekijk alle specificaties

Fossil Q Marshal Blauw (Bruin) Review

Foritain 26 oktober 2016, laatste update op 25 mei 2017, 14.128 views

Fossil Q Marshal Blauw (Bruin)

Fossil Q Marshal is een mooi horloge, een prima en zeer functionele smartwatch, en hoewel er nog enkele elementen zijn die wat kunnen worden opgepoetst zien we hier toch duidelijk een product dat serieus mee kan spelen in deze smart-markt.

Pluspunten

• Chic klokje, netjes afgewerkt.
  • Lederen bandje oogt en voelt uitstekend, en standaard maatvoering maakt vervanging op termijn prima te doen.
  • Stock Android Wear + prima hardware = prima all-round smartwatch ervaring
  • Flinke riedel functies
  • Best praktisch: laat de telefoon flink meer in de broekzak zitten.

Minpunten

• Jammer van dat zwarte randje onderin; lang niet alle watchfaces komen daardoor tot hun recht.
  • Batterij opladen vereist geduld en kan niet 'even snel'
  • Niet goedkoop, economische levensduur uiteraard ook minder dan analoge horloges.

Review: Fossil Q Marshal

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Fossil

Ondanks dat ik in het dagelijks leven zelf niet consequent horloges draag kan ik ze normaliter erg waarderen. Na enige niet-Nederlandse invloed in huis heb ik de noodzaak om tot de seconde nauwkeurig te leven los kunnen laten, en het exacte tijdstip lig ik inmiddels enkele jaren niet meer wakker van, maar als sieraad of stukje kunst is het lastig om er stiekem toch geen waardering voor te vinden. Dat ik de laatste jaren dan alsnog een aantal Fossil’s heb weten te verzamelen zal dan -zeker gezien hun mega assortiment- niet als verrassing komen.

De smartwatches van Fossil was ik echter nog niet mee bekend, maar de gelegenheid om er mee aan de slag te gaan greep ik met twee handen en één pols aan; de nieuwe line-up bestaande uit een tiental nieuwe modellen zag er namelijk uitstekend uit. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Fossil Q Marshal, en dan wel in de blauwe uitvoering met cognac lederen bandje. De Marshal is ook beschikbaar in het zwart, zilver of gunmetal, en er zijn ook iets andere nieuwe modellen onder de naam Fossil Q Founder en Fossil Q Wander te vinden. Al deze modellen zijn rond de 300 euro geprijsd, give or take een paar tientjes, en als eerste via Coolblue in Nederland te koop. Voor het volledige overzicht van alle modellen, klik hier. Wellicht interessant: daar staan nu ook semi-smartwatches bij van Fossil die de komende dagen op de markt zullen verschijnen.

De specificaties en features van de Fossil website.

We zien een flinke lijst specificaties, al valt voor de techies op dat een aantal specificaties ook ontbreken zoals de gebruikte processor of de resolutie van het scherm. We zien uiteraard wel wat fysieke elementen: 45mm doorsnede van het klokje zelf, en 14mm dikte; fors, maar niet overdreven. Als ‘echt’ horloge is ook de standaard 22mm band-maat fijn; andere bandjes kopen is eenvoudig, en je bent dan niet vervelend fabrikant-gebonden. Wat we op het tech vlak wel zien is dat het een smartwatch op basis van Android Wear is, het horloge-OS van Google, en dat een Android of iOS telefoon nodig is; sorry Windows Phone gebruikers. Die verbinding vindt uiteraard plaats via Bluetooth, maar het horloge heeft ook Wifi ingebouwd. Genoemde features zijn o.a. een stappenteller, en uiteraard een scala aan notificatie en app opties zoals je bij Android Wear mag verwachten.

Wat batterijduur betreft geeft Fossil aan dat je er een dag mee moet kunnen doen, iets wat we uiteraard aan de tand gaan voelen. Opladen gaat met de meegeleverde draadloze oplader. Het horloge is IP67 certified, wat inhoudt dat hij stofdicht is en redelijk water-resistant. IP67 houdt in dat je geen problemen mag verwachten bij bijvoorbeeld handen wassen, en ook douchen moet prima zijn, maar zwemmen is hij niet voor gemaakt. Overigens is vocht sowieso niet ideaal voor het behoud van je lederen bandje, dus bij voorkeur even afdoen.

Uit het pakketje van Coolblue verschijnt een bescheiden maar elegant en prima stevig doosje; prima eerste indruk. Intern zit het horloge in een Q-uitsnede in een stevige maar zachte inlay, al had ik stiekem gehoopt om bij het openmaken direct de voorkant van het klokje te zien voor het initiële ‘ahh’ moment. Onder het horloge vinden we een beknopte handleiding, uitgebreide garantie documentatie (zoals gewoon bij hun horloges) en een kabel met een draadloze magnetische verbinding aan het einde.

De Fossil Q Marshal zelf maakt direct duidelijk dat dit product van een horlogemaker komt, en niet van een hardwareboer die een horloge wil maken. Fysieke kwaliteit is uitstekend, zo ook de afwerking van het klokje zelf en de lederen band; we zien de indrukken van vooral een mooi horloge. Hoewel inderdaad ‘blauw’ neigt het klokje redelijk tegen het zwart aan (zwart staal of aluminium kan soms ook een wat blauwe gloed hebben) en het bandje en de voorzijde kennen ook zwarte elementen wat hem uiteindelijk prima doet combineren met zowel een donkerblauw pak als simpelweg een zwart t-shirt. Onderop zien we wederom vooral een mooi horloge, maar geen sensoren zoals je bij een fitness tracker zal verwachten. Aan de zijkanten een enkele knop, een microfoon, en wat een speakertje lijkt.

Het bandje zelf maakt een chique eerste indruk en komt een beetje over als een stevige lederen riem, iets wat hem ook een tikkeltje stug maakt direct uit de doos maar iets wat in de regel op termijn verzacht, en inmiddels enkele weken later is het zeker geen minpunt te noemen. Afwerking is wederom top, en we zien een ruim aantal, vrij dicht op elkaar zittende, gaatjes om het horloge meer dan ruim voldoende te kunnen verstellen. Zoals genoemd: standaard afgemeten bandje waardoor vervanging door tig andere bandjes op de markt geen probleem is.

En hoe ziet hij er in gebruik uit? Als je kinderen hebt zal je hem vooral veel kwijt zijn, zeg maar...

Expectation:

Reality:
(Kennelijk zit er een teken app in die hij had gevonden).

Hoewel ik vooraf van een horloge-gigant wel had verwacht dat het een mooi klokje zou worden, was ik wel benieuwd naar de ‘smart’ kant van het verhaal. Gelukkig blijkt Fossil die onderdelen uitstekend te hebben uitgezocht (ingekocht?), want een vlotte processor, voldoende geheugen, en gebruik van Android Wear in zijn pure natuur (stock) variant zorgen voor een soepele ervaring en een ruime functionaliteit. Hoewel de Fossil Q app een leuke extra is vind ik het een compliment waard dat ze niet de boel op slot hebben gezet met enkel een eigen app terwijl ze, iets wat we vaker zien wanneer bedrijven een andere weg in slaan dan ze gebruikelijk doen, daar wellicht de development kracht niet voor in huis hebben. Het resultaat is dat ik in de praktijk de laatste weken positief verrast bleef van het functioneren. Hoewel de resolutie geen records zal vestigen is de pixeldichtheid keurig in orde en de scherpte van zowel de watchfaces als de notificaties meer dan prima te noemen.

Feitelijk heb je de app bijna niet nodig, maar met Android Wear kan je wel extreem veel functionaliteit toevoegen. Fossil Q App is een leuke, geheel optionele toevoeging.

Standaard assortiment watchfaces varieert van bescheiden naar 'gegarandeerd enge oogziektes binnen 30 seconden'. Met praktisch oneindig extra watchfaces te downloaden is er keuze genoeg.

Watchfaces instellen

één van mijn voorkeuren, een heel basic look

Na korte tijd gaat hij over in de always-on modus; de vloeiende secondewijzer verdwijnt, en de helderheid dimt.

Elke watchface heeft een eigen always-on uitstraling

Besturing met het touchscreen is ook een prettige aangelegenheid. Zelfs als niet fanatieke smartwatchgebruiker was van gewenning weinig sprake, en voor ik het wist was ik met het horloge op mijn gemak. De toevoeging van wrist-gestures in de meest recente versie van Android Wear is wel even wennen, of wellicht wennen aan het feit dat mensen je toch vooral vreemd aan zitten te kijken wanneer je ogenschijnlijk willekeurig met je arm zit te zwaaien. Werken doen ze, en de armbewegingen worden goed geregistreerd en voor wanneer je handen gebonden zijn (bijvoorbeeld in de auto, je kan tenslotte je navigatie volgen op je smartwatch) zijn ze een leuke toevoeging. In de Appie, tja, sta niet gek te kijken als mensen even om je heen lopen als je staat te zwaaien terwijl ze als je touch navigatie gebruikt eerder even komen spieken wat voor een mooi klokje het is.

Twee elementen in de praktijkervaring waren echter wel ‘even wennen’. Vooral het ontbrekende randje onderin, ook wel de ‘flat tyre’ genoemd, is een domper. Hoewel ik vooraf vreesde dat ik mij er blind op zou staren went het gelukkig snel genoeg, maar het is wel het meest zichtbare nadelige element aan het hele horloge. De oplossing voor mijzelf was simpelweg watchfaces te gebruiken die het zwarte element weg doen vallen, bijvoorbeeld een analoge weergave met zwarte achtergrond, een digitale weergave, of bijvoorbeeld een lichte watchface met veel zwarte elementen doen het erg goed. Positief is dat er praktisch eindeloos watchfaces zijn voor Android Wear die je (al dan niet betaald) kan downloaden en direct werken, en het schakelen is overigens ook kinderspel. Maar voor mij valt een groot deel van de uitstralingen toch af vanwege dat randje onderin, vooral de meer opvallende alternatieven. Smaak speelt natuurlijk ook een rol, en persoonlijk lijkt mij een meer klassieke analoge feel beter bij een Fossil passen dan grote nummers, maar ieder z’n ding. Wat ook weer erg leuk is voor liefhebbers van de analoge look is dat de meeste uitstralingen eenvoudig naar eigen hand te zetten zijn, bijvoorbeeld door getallen te tonen of juist weg te halen, om wel of niet (al dan niet meerdere) kleine elementen toe te voegen zoals de datum, maand, of juist batterijduur of het weer. Wat dat betreft is er, randje of niet, genoeg te kiezen.

Sommige watchfaces komen beter tot hun recht:

Anderen met kleur of juist dominant wit valt het balkje duidelijk meer op:

Hoewel Fossil al aangaf dat je er normaliter ‘all day’ mee moet kunnen werken, vereist het routine om het horloge inderdaad consequent en praktisch dagelijks op te laden, wat mij tot de tweede praktische opmerking brengt. Twee werkdagen, en dat met een flink aantal notificaties en uiteraard gebruik van de always-on feature (want wie wil nu een geheel zwart ding zien?), is net aan te doen op een volle lading, of één dag van vroeg tot diep in de nacht. So far so good? Want dat is meer dan beloofd, en dat gaat ok zich prima en menig telefoon haalt ook niet meer. Echter de keuze om enkel draadloos te kunnen laden maakt dat het opladen geduld vereist: 3,5 tot 4 uur om van nul naar 100% te gaan is pittig. Gezien je 50% batterij wel wilt hebben om een werkdag door te komen zal je veelal niet genoeg tijd hebben hem op te laden als je bij het opstaan realiseert dat je hem vergeten bent te laden, en dat vind ik wel een negatieve kanttekening waard. Een, al dan niet optionele, bedrade snellader had zeker gemogen.

Dat terzijde is het, zoals gezegd, een veelzijdige smartwatch in de praktijk. Het aantal keren dat de telefoon uit de broekzak komt is drastisch verminderd omdat hij als notificatiecentrum, bijvoorbeeld voor je whatsapp berichten, email, twitter, agenda en notities uitstekend voldoet. Als fitness tracker is de stappenteller aanwezig, maar dat zie ik meer als gimmick want een echt fitness horloge is hij natuurlijk wat vorm en formaat betreft al niet. Wat kan je er verder nog mee? Over Android Wear zelf zou je al een mega review kunnen schrijven en het beste lijkt mij dan in alle rust een keer door te lezen wat mogelijk is, want dat is heel, heel erg veel.

Nog enkele foto's in het donker, wat het scherm iets beter tot zijn recht laat komen; foto's van een backlit scherm ogen met onze camera namelijk nogal wat onterecht flets, terwijl het gewoon een net scherm is:

De Fossil Q Marshal heeft mijn verwachtingen wel weten te overtreffen. Een mooi horloge had ik verwacht, en dat ligt hier ook zeker voor mij op dit moment, maar het onderdeel wat voor een bedrijf als Fossil (voor een buitenstaander als ik) toch secundair lijkt te zijn, namelijk het ‘smart’ gedeelte, zit gewoon erg netjes in elkaar. Als liefhebber van o.a. de Nexus telefoons met stock Android ben ik te spreken over de implementatie van een praktisch stock Android Wear experience, waarbij Fossil hun eigen Q app een leuke maar niet noodzakelijke (of nog belangrijker: een niet beperkende!) toevoeging is aan een reeds compleet geheel uit de stallen van Google. Zo kan Fossil zich richten op het maken van mooie horloges, en niet op het opnieuw uitvinden van het smartwatch-wiel. Notificaties, specifieke watch-apps van tal van bekende platformen, bekende zaken zoals agenda en notficatie features, alles wat je in Android Wear kan vinden vindt je in deze Fossil, en ook updates mogen zodoende geen issue zijn. Zeker met het oog op de komst van Android Wear 2.0 later dit jaar een puntje dat weegt in het voordeel. Met de OS keuze komt ook het voordeel dat er praktisch oneindig verschillende watchfaces mogelijk zijn, met per stuk nog eens veelal tal van specifieke instellingen om hem nog verder naar smaak in te richten. De schermkeuze van Fossil mag dan wel geen super AMOLED nogwat zijn, maar zorgt voor een meer dan prima scherpe en heldere weergave van al die watchfaces, en tel daarbij de prettige bediening (touchscreen, wrist gestures en wat functies via de knop) en je komt op een prettige all-round smartwatch uit.

Een perfecte watch is het niet, waarbij toch dat jammere randje onderin het voornaamste minpunt is. Ondanks dat er dik voldoende donkere, digitale of anders gunstige watchfaces zijn die dat randje in het geheel laten wegvallen is en blijft het m.i. een beperking in de keuze wat uitstraling betreft. Vooral ook omdat het juist op alle andere vlakken zo’n mooi horloge is doet dat enkele ontbrekende puntje op de i pijn en is het, ook met het oog op de prijs welke hem in het hogere segment zet (ook vergeleken met Fossil hun traditionele horloges), een stevig punt aftrek. Het andere minpunt betreft het opladen; de redelijke maar niet denderende accuduur valt uitstekend mee te leven, maar de keuze voor enkel draadloos opladen zorgt dat een volle lading 3,5 tot 4 uur in beslag neemt. Sta je op het punt te vertrekken en denk je ‘even’ je Fossil Q bij te tanken dat je de dag overleefd, dan heb je eigenlijk pech (of moet je de lader meenemen) ondanks dat de gebruikte accucapaciteit via een traditionele stekker in een kwestie van minuten volgeladen moet kunnen zijn. Dat je een volle, intensieve dag door komt met always-on display aan is in elk geval geen issue (of twee werkdagen met redelijk actief gebruik), dus wat dat betreft wordt de belofte die ze maken wat batterijduur betreft eenvoudig voldaan.

Het meest sprekende vind ik de hoeveelheid aanspraak en opmerkingen tot welke dit horloge heeft geleidt. Het is en blijft tenslotte een prachtig klokje om te zien, en dat die vervolgens ook nog eens ‘een computer’ blijkt zorgt toch voor wat leuke reacties. Wellicht nog relevanter is het feit dat ik zelf weer veel actiever een horloge ben ga dragen omdat deze, naast dat hij stiekem toch wel chic oogt, gewoon erg praktisch is; minder telefoon uit de broekzak, minder tijdsverlies met tal van waardeloze notificaties, en vlot up to date met alles wat op de telefoon binnenkomt wat ik wel moet weten. Daarbij merk ik ook dat ik minder gesprekken mis (trilling op je pols voel je beter dan in de broekzak) en tijdens meetings kom je beter weg met even op je horloge te spieken dan wanneer je als een ogenschijnlijk ongeinteresseerde pipo je telefoon tevoorschijn tovert. Is een dergelijke leuke smartwatch onmisbaar / the best thing since sliced bread / de oplossing voor alle problemen op aarde? Absoluut niet, maar er zitten wel degelijk praktische voordelen aan die zeker mogen tellen. Al met al zien we in de Fossil Q Marshal een mooi horloge, een prima en zeer functionele smartwatch, en hoewel er nog enkele elementen zijn die wat kunnen worden opgepoetst zien we hier toch duidelijk een product dat serieus mee kan spelen in deze smart-markt.

Vind je deze review leuk? Een reactie of een nominatie in het 'review van de maand' topic (volg de banner hieronder) doe je ons een groot plezier mee! Liefdesverklaringen, boze brieven, of discussies omtrent de risico's van smartwatch koekeloeren terwijl je onbewust oversteekt zijn ook welkom!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Fossil Q Marshal Blauw (Bruin)?

uiteraard weer een review, +3 waardig, van de reviewkoning. :)

Dit horloge vind ik er prachtig uitzien, zeker qua hardware maar die flat-tyre is idd heel spijtig... Heb je enig idee waarom ze dit gedaan hebben?

Verder zit de batterijduur me totaal tegen... het is het enige dat me tegenhoudt om een -verder prachtige- smartwatch als dit te kopen; één dag vind ik m'n geld niet waard... zeker omdat ik van mezelf weet dat ik zoiets niet consequent dagelijks zal opladen.

[Reactie gewijzigd door EagleEye1290 op 27 oktober 2016 10:19]

een prettige all-round smartwatch
maar die flat-tyre is idd heel spijtig...
pun intended? :+
LOL
het was me nog niet eens opgevallen! 8)7
Zo ver ik weet is dat vanwege de sensor die in de gaten houd of het scherm donkerder moet of juist lichter.
Dat is namelijk ook zo bij de Moto 360.
Dat was inderdaad de reden bij de Moto 360. Echter heb ik de optie voor omgevingslichtdetectie niet kunnen achterhalen, de helderheid is wel zo'n beetje de eerste instelling die je tegen komt, maar daar zie ik enkel vijf handmatige stappen.
Heb even op een andere review site gekeken en die zeggen dat het inderdaad vanwege de lichtsensor is: http://www.wareable.com/fossil/fossil-q-marshal-review
Dat schrijft hij inderdaad, maar gaat er verder niet op in. Moet je die sensor ook niet een beetje kunnen zien? Ik vind namelijk echt niets terug over de automatische helderheid setting.
Thanx 4 the info en het opzoekwerk!
Dank je wel :D

Waar om flat-tyre, geen idee,kan mij echter niet voorstellen dat ze er geen hele goede reden voor hebben, want geen ontwerper die dit niet ziet natuurlijk :D

Batterijduur heb ik vernomen dat dit iets is waar Android Wear watches an sich niet bijzonder in score, en dat 1-2 dagen dan de max is, ik heb die ervaring zelf weer niet. Momenteel doe ik hem thuis af in de avond, en dan red ik twee werkdagen, maar fenomenaal is inderdaad anders. Ik blijf er echter bij dat als het snelladen had gekund dat dat veel minder een probleem was geweest. Draadloos oogt natuurlijk leuk, en kan handig zijn als de behuizing vervolgens geheel waterdicht is, maar 360mAh moet sneller kunnen. Ik heb hem nu een paar weken en ondanks dat ik ook een matige routine heb heb ik tot nu toe maar 2x een dag laten liggen omdat ik het vergeten was, maar eigenlijk is elke keer één te veel natuurlijk.
ik heb dringend hulp nodig ik snap er geen hout van bv de agenda... of bellen heb zelf een iphone maar zou toch moeten kunnen?

[Reactie gewijzigd door Rinie Kwant op 21 maart 2017 19:25]

Erg interessante watch. Heb ooit de Moto 360 gehad, maar kreeg vaker oninteressante notificaties dan interessante notificaties. Waarschijnlijk had ik me er gewoon beter in moeten verdiepen, en bepaalde type notificaties gewoon uitschakelen, maar dat heb ik niet gedaan.

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om dit horloge vooraf te customizen, en dat vind ik erg jammer. Nu zou ik moeten kiezen voor een pakket dat mij niet helemaal aanstaat, en zou ik een extra bandje (en niet bepaald goedkoop) om hem helemaal naar mijn smaak te maken. Om die reden ben ik nog niet bereid om 300 euro uit te geven aan dit toch wel erg interessante apparaatje!
Je kan inderdaad gewoon een mik blokkeren, moet ik ook nog doen maar ben wat lui omdat je ze nu zo snel ziet en negeert.

Wat bedoel je voor een pakket / customizen? Ze verkopen best een breed scala aan nieuwe Q watches, en 22mm kan je volgens mij gewoon in elke (horloge) winkel zo een willekeurig bandje op zetten? Toegegeven, de meeste zijn staal geloof ik.
Je hebt nu bepaalde samenstellingen van watch face + bandje. Er is geen mogelijkheid, voor zover ik weet, om hier een samenstelling van te maken voordat je het horloge koopt. Dit is wel het geval bij de Moto 360 (2e gen).

Je hebt niet toevallig ook andere bandjes gekocht die je kan showen als toevoeging aan de review? Daar zou ik heel blij mee zijn!
Hey.

Je koopt inderdaad een pakketje. Ik heb zelf nog geen andere bandjes gehaald, vond deze combi namelijk erg mooi :D
Dat is ie zeker! Is alleen nog niet echt mijn stijl, maar misschien moet ik het maar mijn stijl gaan maken dan... :+
Ik heb ook echt geen jaren een bandje meer gekocht :D Misschien moet ik daar maar eens naar kijken, paar oude klokjes van mij mogen idd wel eens een opfrisbeurtje :D
Bedankt voor weer een mooie review.
Is er iets bekend over de kras gevoeligheid van het glas/horloge?

Bij mij blijft een horloge meestal niet lang onbeschadigd, hoe voorzichtig ik er ook mee doe.
Daarom ga ik tot nu toe altijd voor goedkope horloges.
Loop nu rond met een 2e hands Samsung Gear Fit.
Dank je :)

Ik zat er ook aan te denken inderdaad, want nergens wordt iets genoemd terwijl je bij horloges vaak veel woorden ziet over het soort glas. Aan de andere kant is dit ook een touchscreen e.d., dus de techniek zal sowieso anders moeten zijn dan bij analoge horloges.

Maar simpel antwoord: ik weet het niet, en ze zeggen er ook niet veel over. Ik heb hem inmiddels wat weekjes, maar dat zegt te weinig over het glas op de lange termijn. Ik tik hier en daar natuurlijk ook el tegenaan, en voorlopig houdt hij stand, maar echt inhoudelijk kan ik niet echt helpen. Een kras-test zie ik niet zo zitten :D
Schitterende review! Nice, leuke modellen die het horloge showen. ;)
Dank je wel, en dank je wel ;) Was best blij met die foto, kijk ik ook eens (soort van) normaal, en het klokje kwam er precies even heel mooi op :D
Zo zien wij ook een keer wie die toffe reviews maakt. :)
Wederom een top review met zeer gave foto's :D +3 natuurlijk.
Nu wil ik m'n Chinese D5 inwisselen! :D +3
Geloof ik graag :D Gaat het bij jou ook 90% om de uitstraling en 10% om de functies? :P
Hi Stephan. Was leuk hem even kort in het echt te zien, en daardoor ook benieuwd geworden naar je verhaal. Voor de niet techneut een goede stap dat het bovenal toch een mooi horloge is. Met meer informatie tot mijn beschikking een vraag voor niet techneuten. Moet een eenvoudige gebruiker als ik nog kennis hebben om hem in te stellen of in dagelijks gebruik?
Hey :D

Installatie is niet meer dan een app installeren en een bluetooth pairing, dus dat vereist net zo weinig als het aansluiten van een bluetooth speaker of headset. Gebruik, tja, wat wil iemand ermee. Ik gebruik hem vrijwel puur als notificatiecentrum, dan hoef je eigenlijk helemaal niets te doen in de instellingen of app. Maar je kan het volgens mij zo gek maken als je zelf wilt met extra Wear apps e.d. Maar goed, de drempel ligt dus erg laag.
Op zich een mooi horloge, maar mijn god wat is dat zwarte randje onderin irritant en lelijk. Net alsof er een sticker over de onderkant van je horloge zit. Zelfs bij het scrollen door de foto's in deze review vond ik het enorm irritant worden. Wat mij betreft echt een misser van jewelste. Dat het ook gewoon een deel van je watch face wegneemt is echt waardeloos.

Maar goed, daar zijn reviews als deze heel nuttig voor om te ontdekken! :)
Het is wel een flink minpunt inderdaad en je watchface keuze is beperkt, echter met een beetje selectie en instelling zijn er m.i. genoeg te vinden waarbij het wegvalt. Zelf hou ik het graag erg simpel met een basic zwarte uitstraling, en dan zie je er m.i. niets meer van, zelfs als je net als ik een beetje OCD bent :D (zie bijv de foto van yours truly in mn pakkie) Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik er meer mee zou zitten, maar gezien ik er vooral naar kijk wanneer er een notificatie komt heb ik er eigenlijk geen hinder van.

Wil niet zeggen dat ik het nog altijd jammer vind en dat ik nu tot enige spijt bewust lichte analoge watchfaces voorbij laat gaan, en het lijkt mij een realistische schatting dat met een volledig rond scherm ze nog een stuk aantrekkelijker gevonden zouden worden / beter zouden verkopen. Je zou haast denken dat daarvoor gekozen zal zijn bij gebrek aan alternatieve oplossing?
mooi review. Herkenbaar. Ik heb nu een jaar een lg Urbane gehad en net een LG Urbane 2 gekocht. Daar is al een mooie review van gemaakt. Op het scherm zie je wel de volledige watch face. En leuk je kunt er ook mee bellen en gebeld worden door de mogelijkheid een simkaartje er in te stoppen, maar het gaat hier niet om mijn smartwatch
Dank je wel :)

Dat is ook leuke functionaliteit inderdaad, alhoewel: praat dat een beetje prettig? Of is het meer een gimmick die je in de praktijk toch laat liggen?
Prachtige review, hulde! :) Deze smartwatch viel mij vanwege het uiterlijk al op, na het lezen van jouw review heb ik besloten hem aan te schaffen. Toch zit ik met wat gemengde gevoelens.

Het horloge ziet er naar mijn mening prachtig uit, maar ik merk dat ik het toch wat jammer vind dat het een LCD-scherm is dat zwart niet echt kan weergeven. Zeker als je arm beweegt valt op dat het scherm niet donkerder wordt dan heel donkergrijs. Daarnaast, zoals je zelf al aanhaalde, de oplaadtijd is lang. Te lang voor iets wat ik eigenlijk bijna de hele dag om mijn pols zou willen hebben. Verder vind ik de flat-tyre niet bijzonder storend, maar net als jij wel zonde van het uiterlijk en het beperkt je ook enigszins in de keuze voor een watchface (ik wil liever geen watchface waarop ik het getal '6' niet kan zien). Voor een horloge van 300 euro zit ik dan toch met wat mixed feelings, maar misschien wil ik te vroeg instappen op de smartwatch-markt?

Na vandaag wat meer rond te hebben gekeken viel mijn oog op de Zenwatch 3 van ASUS die over een paar weken te krijgen is. Dit horloge heeft een AMOLED-scherm (vergelijkbaar met high-end Samsung smartphones) waardoor zwart écht zwart is (pixels worden uitgeschakeld). Het scherm is volledig rond en heeft dus geen last van de 'flat tyre'-beperking. Daarnaast gaat deze smartwatch naar eigen zeggen (kon geen recensie vinden) langer mee op een volle batterij (o.a. door het zuinigere scherm) en tot slot beschikt deze Zenwatch over fast-charging waarin je in 15 minuten zo'n 60% van de batterij zou kunnen opladen. Dit alles voor een adviesprijs van ¤ 229,-.. (in NL rond de ¤ 249,- te koop)

Het uiterlijk is wel wat anders ten opzichte van deze Fossil, maar absoluut niet lelijk denk ik. Natuurlijk verschillen smaken daarin. :) Ik ben benieuwd naar jouw mening over deze Zenwatch 3 en of jij - als bekende gebruiker van deze Fossil Marshall Q - liever voor een Zenwatch 3 zou kiezen als je wist wat je nu weet zeg maar? Zoals ik het nu zie lijkt voor mij de Zenwatch de overduidelijke keuze, zeker vanwege de eerdergenoemde teleurstellingen die ik en ook jij al noemde. Ik heb een zwak voor Fossil horloges, maar zit nu met dezelfde smartwatch als jij en dan met gemengde gevoelens..

Misschien toch maar terugsturen en rond de Kerst een winkel instappen om opnieuw een en ander te vergelijken? :) Hoor graag je mening Stephan!

Hartelijke groet,

Ramon

edit: Hier een filmpje met een hands-on van de Zenwatch 3.

[Reactie gewijzigd door WickedWizard op 31 oktober 2016 23:53]

Hey :)

Vind het lastig te oordelen zonder dat product zelf in handen te hebben, of in elk geval een keer in hanen te hebben gehad. Als ik naar het ontwerp kijk zie ik toch weer een stuk meer smartwatch en een stukje minder watch, terwijl ik bewust de bruin lederen koos omdat het toch vooral een echt horloge leek. Aan de andere kant klinkt het totaalplaatje best ok, zeker voor die prijs, en daarbij AMOLED, geen flat tyre, en fast charging. Heb zelf een S7 en AMOLED bevalt prima, maar (hoewel we op veel dingen op één lijn zitten) merk ik weinig van de zwart weergave, en dat terwijl ik 90% zwarte watchfaces gebruik.

Als ik dan toch verder ga kijken zou ik eerder nog wat hoger inzetten, een Gear S3 lonkt dan een beetje, maar goed dan zitten we wel weer een stukje hoger in de prijzenboom... Uiteindelijk zal het toch allemaal een kwestie van smaak moeten zijn wat je wel/niet mooi of belangrijk vindt, en ook wat je uit wilt geven natuurlijk. Daar is geen goed/fout antwoord op. Ik zeg altijd maar dat jemet tech vooral moet doen waar jij je het beste bij voelt, al is dat niet altijd makkelijk :D
Nog bedankt voor je uitgebreide reactie. :) Ik heb het horloge inmiddels teruggestuurd om volgende maand, nadat de Gear S3 en Zenwatch 3 zijn uitgebracht, de keuze opnieuw te overwegen.

Je hebt ook helemaal gelijk, zeker iets als een horloge is zeer persoonlijk en valt moeilijk advies over te geven anders dan puur beschrijvend/informerend. Ik wilde toch even reageren vanwege wat je zegt dat je weinig merkt van de beperkte zwart weergave waar ik het over had, omdat het me op jouw foto's in deze reviews eigenlijk ook erg opvalt. Neem bijvoorbeeld deze foto van jou. Zoals je weet zou de achtergrond normaliter zwart moeten zijn en op een AMOLED scherm zou dit ook het geval zijn. Echter vanwege het LCD-paneel in dit horloge zie je dat de kleur zwart vervormt als je vanuit een bepaalde hoek naar het horloge kijkt. De enige manier waarop je daar geen 'last' (voor zover je er last van kunt hebben natuurlijk) van hebt is wanneer je het horloge frontaal recht aankijkt (enigszins onnatuurlijk houding). Zelf stoorde ik me daar aan, maar dat is natuurlijk helemaal persoonlijk en het is iets waar lang niet iedereen mee zit, getuige jouw reactie.

Heel erg veel plezier met dit prachtige horloge en nogmaals dank voor je heldere review! :)