Xiaomi Redmi Pro (Helio X20 3GB) Zilver Review

Danny.G 14 oktober 2016, laatste update op 12 juli 2017, 3.035 views

Xiaomi Redmi Pro (Helio X20 3GB) Zilver (Product volledig gesponsord)

Erg mooie, stevig gebouwde en snelle telefoon. Met zijn 5,5" 1080p AMOLED scherm, 3GB RAM, vingerprintscanner en Helio X20-soc weet de Redmi Pro het een en ander te bieden voor een prijs van zo'n ¤220. Toch is niet alles perfect.

Pluspunten

• Mooi en stevig ontwerp
  • Relatief snelle vingerprintscanner
  • AMOLED-paneel is meer dan prima
  • USB Type-C is een fijne aanwezigheid
  • Behoorlijk goede batterijduur
  • Snel en stabiel in dagelijks gebruik

Minpunten

• Dual-camera meer gimmick dan nuttig
  • Camera kwaliteit niet geweldig, ook niet slecht
  • Mono speaker had beter gemogen
  • 4G werkt door het ontbreken van 'Band 20' niet altijd overal
  • GPS kan kuren vertonen

In juli van het jaar 2016 werd de Xiaomi Redmi Pro aangekondigd, een aluminium smartphone die begint bij de prijs van zo’n ¤220. Interessant aan de telefoon is het 5,5" AMOLED scherm en de dual camera-setup. Tevens heeft het goedkopere model de Helio X20-soc, 3 GB RAM en 32/64GB opslaggeheugen, waar de duurdere versie de Helio X25-soc met 4GB RAM en 128GB opslaggeheugen heeft. Ook zit er een relatief grote accu in van 4050mAh, is er een USB-Type C poort en ook een hybride dual-sim-slot. Ook een 64GB versie is aanwezig, gecombineerd met een Helio X25 en 4GB RAM. Aardig wat dus.

Xiaomi is een merk dat bij velen hier op Tweakers erg geliefd is, met name door prijs/kwaliteitverhouding. Het duurde even voordat de Xiaomi Redmi Pro leverbaar werd, maar eind september mocht ik de telefoon dan in ontvangst nemen. Ikzelf heb de 3GB variant, gecombineerd met de Helio X20-soc en 32GB aan opslaggeheugen.

Het reviewtoestel is afkomstig van Banggood en is verkregen in ruil voor een objectieve review, waarvoor dank! En daar zijn we nu dus voor, een uitgebreide en objectieve review. ;)

In mijn geval komt de telefoon dus bij Banggood weg, en de telefoon kan je hier vinden voor zo'n ¤209. De iets duurdere variant, met Helio X25, 4GB RAM en 128GB opslaggeheugen kan je [URL=https://www.banggood.com/Xiaomi-Redmi-Pro-5_5-inch-Dual-Camera-3GB-RAM-64GB-MTK-Helio-X25-Deca-core-4G-Smartphone-p-1072780.htmlhier[/URL] vinden en kost je niet heel veel meer (soms nog geen 3 euro) en is soms zelfs goedkoper.

Belangrijke specificaties
  • 3GB RAM
  • 32 GB opslaggeheugen
  • Vingerafdruksensor (voorkant)
  • 5.5 inch 1080p Full HD AMOLED scherm
  • 4050 mAh (niet verwisselbaar)
  • Camera achter: 13MP en 5MP - f/2.0 – EIS – Two-tone-flash LED -
  • Camera voor: 5 MP - f/2.0
  • Video: 1080p video bij 60 beelden per seconden, slow-motion: 720p bij 120fps
  • USB Type-C
  • Hybride dual sim-slot: micro-sim en nano-sim met micro sd-kaart
  • Micro SD kaart tot maximaal 256GB
  • Bluetooth® 4.2
  • 2G: GSM 900/1800/1900MHz
  • 3G: WCDMA 850/900/1900/2100MHz, TD-SCDMA B34/B39
  • 4G: FDD-LTE 1/B3/B5/B7/B8, TDD-LTE B38/B39/B40/B41: 2555-2655MHz
  • 151.5*76.5*8.15mm, 174 gram
De unboxing is niet anders dan een andere ‘standaard’ telefoon. Het betreft een wit doosje, met de telefoon op de voorkant gepresenteerd, in beide beschikbare kleuren: zilver en goud. Niet anders dan normaal dus.

Meteen bij het openen van het doosje zul je de telefoon al zien, waardoor je het belangrijkste gedeelte alweer hebt gehad.

Eenmaal alles uit de doos, heb je het volgende voor je liggen:
  • De Xiaomi Redmi Pro
  • Een USB-Type C kabel-
  • De oplader (in mijn geval met Chinese aansluiting (maar er werd een adapter bij geleverd)
  • Simkaart-verwijder-tool
Wanneer je de telefoon in je handen neemt, merk je al gauw op dat de telefoon erg stevig is gebouwd. Met de bouwkwaliteit is dus niks mis. Het aluminium ziet er zeer mooi uit, ook de randen zijn aluminium. De voorkant is bij mijn versie in het wit.

Aan de linkerzijkant zitten zowel de volumeknoppen als de aan/uit-knop. Ze zijn niet smal, maar ook niet heel breed. Ikzelf ben tevreden over de knoppen, alleen ben ik geen voorstander van de volumeknoppen boven de aan/uit-knop. Ik zelf had de volumeknoppen liever aan de rechterkant gezien, zodat ik ze wat meer van elkaar kan onderscheiden.

Aan de andere kant, oftewel de rechterkant, zit niks meer dan het sim-slot.

Kijken we naar de achterkant, dan zal de dual-camera setup je het eerste opvallen. Het betreft 1 13MP module en een 5MP module in dit geval, waar de 5MP module vooral als functie heeft om een bokeh-effect te creëren. Hierover later meer. Tevens zijn de antennelijnen aanwezig, evenals het Xiaomi logo.

Niet te vergeten is natuurlijk de vingerprintscanner, die je ook kan indrukken.

Tenslotte nog de USB Type-C aansluiting waarmee de telefoon opgeladen zal worden en waarmee er data kan worden overgezet. Ook zitten hier twee speaker grillen, al is de linker niet-functionerend, wat ik zelf ontzettend jammer vind. Ik kan begrijpen dat het er zo beter uit ziet, maar het was fijn geweest als het stereo speakers waren.

Het geluid zelf is niet erg spectaculair, maar valt ook niet erg tegen. Het is eigenlijk een beetje zo’n standaard speaker die je niet in enige zin opvalt. Het geluid is niet zo hard als een aantal andere toestellen en bevat ook niet genoeg bass om de boel enigszins wat te voelen, maar je kunt er prima een filmpje mee kijken of luisteren naar wat muziek. Zolang je rekening houdt dat het geen top speaker is, moet het goed komen.

En dan denk je: “Heh, maar waar is die 3.5mm koptelefoon aansluiting dan?”. Ja, die is dus helaas… Ik maak maar een geintje, die is natuurlijk aan de bovenkant te vinden, samen met een infrarood-zender.

De Xiaomi Redmi Pro wordt geleverd met een 5,5” LTPS-AMOLED paneel met een resolutie van 1080x1920, waarbij het AMOLED paneel garant moet staan voor erg diepe zwartwaarden. Door dit paneel wordt niet gehele scherm verlicht wanneer er iets moet worden weergegeven, maar alleen de pixels die niet zwart zijn. Dit kan in sommige gevallen dus erg energiezuinig zijn. Het scherm heeft een klein zwart randje, dus de bezels lijken dan relatief klein, toch begint het scherm niet daar waar de bezels eindigen.

In het verleden hebben bepaalde fabrikanten nog wel eens wat gestunt met erg verzadigde kleuren bij hun AMOLED schermen. Dit is bij de Redmi Pro niet zozeer het geval. De kleuren zijn mooi en fijn om naar te kijken. Toch kunnen blauw en rood wat verzadigder ogen, maar dit is vrijwel niet storend. Het wit gaat niet teveel naar het blauw toe, maar zit eerder wat tussen het blauw en gelig in, wat dus prima in orde is.

Goed om te weten is dat het scherm middels software op 3 verschillende modi gezet kan worden, waardoor de kleurenverzadiging aangepast kan worden en je eigenlijk de kleuren zo kunt zetten waarbij je het beste gevoel hebt. Ook is er een slider, waarmee je meer richting een warme of lichte tint kan gaan.

De kijkhoeken van het scherm zijn best oké. Vanuit erg scheve hoeken blijft het scherm gewoon goed af te lezen, maar vindt er wel wat kleurverschuiving plaats waardoor er een soort grijzige tint over heen komt. Echter niet vervelend of storend, want lang niet iedereen kijkt vanuit dat soort rare hoeken en het is niet in een overdreven vorm. De maximale scherm helderheid is gemiddeld, lang niet het allerhoogste maar ook lang niet het slechtste. Ik zelf heb tot op heden nooit last gehad van de helderheid, zelf zet ik het meestal op de 50% omdat dit vaak meer dan genoeg is. Buiten kan je hem eventueel wat hoger zetten. De minimale helderheid is erg laag, niet heel veel lager en hij staat bijna uit. Dit is dus erg fijn voor in de late avonden.

Het is dus een prima scherm, en al helemaal als je rekening houdt met de prijs van nog geen eens 230 euro. Dan is het eigenlijk een behoorlijk goed scherm.

De eerste week van gebruik maakte ik gebruik van de meegeleverde ROM op de Xiaomi Redmi Pro. Toch kreeg ik de tip (en wat kritiek ;) ) dat ik de telefoon met de Xiaomi.eu ROM moest testen, omdat deze ROM beter zou presteren en omdat een grote groep van de gebruikers dit ook zal doen. De telefoon werd zelf met een global ROM geleverd, waar ook Nederlands op was in te stellen. Je bent dus vrij om te bepalen wat je ermee doet.

De setup van de telefoon is niet heel veel anders dan normaal. Je selecteert je taal e.d., logt in met je Google account en bij voorkeur ook met je Mi-account (of je registreert je). Dat laatste account zorgt ervoor dat bijvoorbeeld je foto’s en SMSjes netjes gebackupped worden. Ook kun je hier de vingerprintscanner instellen.

Wanneer de telefoon ingesteld is en je gepresenteerd wordt met Android 6.0 (MIUI 8.1 6.9.22), is er van de 32GB nog zo’n 24,53GB over. Wel is de ROM natuurlijk rijkelijk gevuld met (voor velen) bruikbare features, waardoor er wat ruimte in beslag is genomen. Het staat je natuurlijk vrij om de telefoon te rooten en de apps te verwijderen. Ook kun je er natuurlijk een micro SD kaart in doen om het aan te vullen.

Ook dubbeltikken om te ontwaken is aanwezig in de ROM, iets dat een zeer fijne toevoeging is om het scherm te ontwaken zonder al te veel moeite. Zoals de naam zegt, tik je twee keer op het scherm en zal het scherm oplichten. Helaas niet gelijk, maar een kleine vertraging. Niet zozeer storend, maar het valt me wel af komende van andere telefoons.

MIUI 8.1 is zoals de meeste mensen weten een zwaar aangepaste versie van Android en zit tevens vol met handige features. Denk aan de zogenaamde ‘One-handed-modes’ waarbij het scherm als het ware krimpt naar een kleiner scherm, Tweede ruimte waarmee je bijvoorbeeld 2x whatsapp kan hebben en de Lite modus. De ROM is goed gevuld met functionaliteiten, dus echt iets missen ga je waarschijnlijk niet. Wel zit er een skin overheen, waar lang niet iedereen fan van is. Ook heeft de standaard launcher geen app-drawer, waar ook lang niet iedereen dol op is. Dit is echter simpel op te lossen door een andere launcher uit de Google Play Store te installeren mocht je dit graag willen.

Echte ervaringen met de telefoon
Ikzelf maakte gebruik van de OnePlus 3 als dagelijkse telefoon, een telefoon van dus wel een iets hoger kaliber. Heb ik de OnePlus 3 echter gemist als het aan komt op performance? Hell to the no. Er is nog wel eens veel kritiek op de Mediatek socs, dat ze traag bijvoorbeeld. Gelukkig is dat nu niet het geval. De telefoon is ontzettend vlot in gebruik dankzij de Helio X20-soc en 3GB RAM. Ik heb eigenlijk nooit een echte hapering gezien, of een crash. Apps openen snel, laden relatief snel en met 16 apps die open staan, is er alsnog zo’n 650 MB vrij aan RAM. Je gaat dus niet gauw last krijgen van een trage telefoon. Doordat Android 6.0 de basis is van de ROM, kun je eigenlijk alle mogelijke apps wel draaien die te vinden zijn in de Google Play Store, wat natuurlijk mooi is voor een telefoon van zo’n ¤220 euro.

Locaties via GPS
Een veelvoorkomend probleem vaak is dat de GPS van een budget telefoon, vooral uit China, nog wel eens wat foutjes maakt via de GPS. Om daar zeker van te zijn, heb ik dat natuurlijk ook getest. Zittend in huis heeft hij wel even de tijd nodig om te exacte locatie te vinden, je moet hem dan echt even de tijd geven. Toch is hij dan nog niet altijd even accuraat, want in Google Maps zit het blauwe icoontje in het huis van de muren (nog maar net) en zie je hem zichzelf af en toe wat corrigeren. Wacht je nog langer, dan gaat het wel goed. Dit is echter zittend in huis. Op de weg heb ik eigenlijk weinig problemen gehad, ik stond niet ineens heel ergens anders. Hij probeerde zichzelf wel wat te fixen, maar dit veranderde vaak niets aan de positie op de map. Toch ging het wel eens fout. Soms gaf de app aan dat ik me op de stoep of aan de andere kant van de weg bevond terwijl dat niet zo was.

Gamen
Vanzelfsprekend heb ik ook geprobeerd om wat games te spelen op telefoon. De Mali T88 MP4 zal niet de allersterkste GPU zijn die er is, maar toch heb ik daar weinig last van gehad. Het spelen van de meeste games ging zoals je mag verwachten gewoon goed en stabiel. Wat dat betreft weinig klagen vanaf mijn kant, al kan ik vanzelfsprekend niet elke game testen. Over het algemeen zal hij niet tegenvallen, tenzij je grafisch erg sterke spellen wil spelen. Dan kan hij het wel moeilijker krijgen.

Infrarood zender
Zoals eerder besproken, heeft de Redmi Pro de beschikking over een infrarood zender. Deze werkte prima op de standaard meegeleverde ROM, de stable ROM, maar werkt helaas – tot op heden – nog niet op de Xiaomi.eu ROM. Wanneer ik de Mi Remote app open, crasht deze ook meteen. Toen hij nog werkte, deed hij het ook goed. Ik moest de Samsung TV aanmelden op de app, of eigenlijk gewoon het merk selecteren, en hierdoor kon ik de TV aan/uit zetten en ook de volume knoppen aanpassen en wisselen van kanalen. Het is jammer dat deze op de huidige ROM niet meer werkt, al vermoed en hoop ik dat dit in een toekomstige update wel opgelost gaat worden.
Vingerprintscanner
De Redmi Pro beschikt over een vingerprintscanner zoals we de laatste tijd steeds vaker zien. Echter zijn deze veelal op de achterkant geplaatst, waar de Redmi Pro hem aan de voorkant heeft zitten. Een voordeel hiervan is dat je de telefoon kunt ontgrendelen wanneer hij voorbeeld op een tafel ligt.

Je kunt meerdere vingers gebruiken op de scanner, zolang je deze maar instelt via de instellingen (Instellingen -> Schermbeveiliging & vingerafdruk). De vingerprintscanner dien je in te drukken – het is een echte knop -wanneer het scherm uit staat, vervolgens houd je hem even kort ingedrukt zodat je een vibratie voelt en de telefoon zich zal ontgrendelen. Het hele proces zal een seconde duren, waardoor de scanner dus lang niet de snelste zal zijn, maar ook niet de traagste. Ik heb me er nooit aan gestoord. Tevens hoef je de knop van de vingerprintscanner niet ingedrukt te houden wanneer het scherm al aan staat, de vinger simpelweg op de scanner leggen is al voldoende. Vanzelfsprekend gaat dit hele proces sneller dan het indrukken en scannen, ongeveer twee keer zo snel, waardoor hij toch vrij rap is ineens.
RGB notificatie LED
Ook beschikt de telefoon over een RGB notificatie LED-lampje, iets dat je lang niet altijd ziet op telefoons van deze prijs. Door naar ‘Extra instellingen’ te gaan en dan ‘Meldingslicht’, kun je de kleuren instellen horende bij een bepaald evenement. Zo kun je hier bepalen of het lichtje gaat knipperen, of hij oplicht tijdens het laden en welke kleur hij zal laten zien bij meldingen/oproepen/berichten. Ook in verschillende apps kun je dit natuurlijk zelf aanpassen. Denk aan WhatsApp bijvoorbeeld, waar je zelf de kleuren ook kan instellen.

De kleuren die aanwezig zijn:
  • Blauw
  • Rood
  • Geel
  • Groen
  • Cyaan
  • Wit
  • Violet
De felheid van het lampje is hoog, dus je zult het lampje eigenlijk niet missen. Door de witte behuizing resulteert dit overigens in een geinig iets: De behuizing licht subtiel op in het pikkedonker. Dit zie je het beste wanneer je bijvoorbeeld gaat slapen, de kamer al donker is en de telefoon aan de lader licht. Het zal vast niet zo bedoeld zijn, maar gek genoeg vind ik het een erg toffe toevoeging :P

Gezien MIUI 8 dusdanig uitgebreid is om tekstueel te behandelen en ik het strikt bij de telefoon wil houden, raad ik aan om bijvoorbeeld deze of deze video te bekijken wanneer je meer zou willen weten over de ROM. De software is in principe vrijwel gelijk op de telefoons, dus geldt het ook voor deze telefoon.

Voor de mensen die ervan houden, zijn hier screenshots van Geekbench en AnTuTu.

Qua rekenkracht en snelheid kan de Mediatek X20 erg goed meekomen met de rest. Het verschil in Geekbench tussen de Redmi Pro en bijvoorbeeld een Galaxy S7 is nog wel wat te groot, maar vergelijk je het met een OnePlus 3, weet de Redmi Pro toch aardig dichtbij te komen. Voor een telefoon van net niet de helft van de prijs is dat dus totaal geen onaardige prestatie. De X20 is een meer dan capabele soc en is er dan ook voor bedoeld om tegen de wat high-end socs te vechten, iets wat dus wel redelijk lukt in dit geval. Kudo's voor Mediatek.

In Antutu is te zien dat de telefoon helaas wat minder sterk zal zijn met grafische kracht dan menig concurrenten, al was dit eigenlijk van te voren al te voorspellen. Games spelen gaat echter meer dan prima, dus je zal de lagere score niet zozeer merken. De score zit vrij dicht op die van een iPhone 6, misschien toch leuk om te weten, al is die telefoon wel weer 2 jaar oud.

Wat het meest op zal vallen aan deze telefoon, is toch wel het feit dat er twee camera’s op de achterkant zitten. Dit zijn een 13 MP en 5 MP camera met een diafragma van f/2.0, Phase Detection Autofocus, een dual tone flash en stabilisatie middels Electronic Image Stabilization. De voorcamera is een 5MP module, wederom met een diafragma van f/2.0, die filmt op 1080p.

Onlangs is de Xiaomi Mi 5s aangekondigd, en ook deze telefoon beschikt over 2 camera’s aan de achterkant. Toch gebruikt de Redmi Pro deze niet op dezelfde manier. Daar het bij de Mi 5s gaat over 1 camera die kleurenfoto’s maakt en 1 die zwart-wit foto’s maakt, is dat bij de Redmi Pro niet zo. De tweede camera zal ‘slechts’ zien dienst doen om het bekende ‘bokeh-effect’ te creëren en achteraf de focuspunten te kunnen aanpassen. Ook kun je een 3D-foto maken, door de aanwezigheid van de tweede camera. De camera app beschikt over de mogelijkheid om foto’s te maken in verschillende soorten modi, kun je video’s maken, timelapses en slowmotions in 720p.

Foto’s en stereomodus
Om de tweede camera te gebruiken – ook wel de stereomodus - klik je op het diafragma icoontje boven de sluiterknop. Eenmaal geopend, kun je hier aanpassen hoeveel focus je wil hebben. Ik ga je nu alvast vertellen, deze tweede camera is meer een gimmick en werkt eigenlijk vaker niet dan wel. Heb je het echter werkend gekregen, dan kan het een tof effect geven. Toch onderscheidt hij de dieptes niet altijd even goed, waardoor soms de randjes al vervaagd zijn terwijl dat juist niet zo hoort, puur omdat hij het niet goed wist te onderscheiden

Foto’s zijn klikbaar voor vergrootte versie
Een aantal voorbeelden als volgt:
http://imgur.com/QwdWt3Y.jpg http://imgur.com/fIY5NAM.jpg

Wanneer je deze modus niet gebruikt, kun je vanzelfsprekend de normale foto’s maken. Ook kun je HDR aan, uit of op automatisch zetten. HDR kan handig zijn bij situaties waar bepaalde plekken in foto’s over- of onderbelicht kunnen worden. Ook helpt het om de kleuren wat te corrigeren, waardoor gras vaak wat mooier lijkt, evenals de lucht.
Een aantal met HDR:
http://imgur.com/Uds5L4L.jpg http://imgur.com/4y9mGFj.jpg http://imgur.com/uh1zUpt.jpg

Er wordt zoals je ziet goed gebruik gemaakt van de HDR modus. Kleuren zien er mooi uit, ze zijn mooi verzadigd maar niet te heftig. Ook zijn de foto's niet te onder- of overbelicht.
En vervolgens weer een paar zonder HDR:
Selfies
Selfies horen er natuurlijk ook bij, nietwaar?
De foto's: what about it?
Zolang er voldoende licht is, zijn de prestaties niet erg slecht. De foto's van de planten bijvoorbeeld zijn ontzettend mooi. Kleuren zijn mooi, dynamisch bereik ziet er redelijk goed uit en zelfs met lichtinval doet de camera het goed. Ook kun je vrij snel achter elkaar foto's schieten, maar zero shutter delay is het zeker niet.
Kijken we erger naar de foto met weinig licht. Tja, enough said? Het is geen hoogvlieger. De camera pakt weinig licht op, er is ruis en de boel is niet erg scherp.

De selfies zijn een beetje hetzelfde. Met voldoende licht kun je redelijk goede foto's maken, al zijn ze niet haarscherp, mede door de 4MP front-facing camera. Met iets minder licht worden de foto's al wat waziger, al is alles nog steeds meer dan prima af te lezen. In het pikkedonker wordt het vanzelfsprekend nog lastiger.

Het verschil dat HDR maakt
Hier de foto zonder HDR, en hier is de foto met HDR. Ik noem het een vrij groot verschil. De foto is niet meer zo onderbelicht, de lucht is prachtig blauw en het groen is gewoon mooi.

Voor de liefhebber
Voor de liefhebber heb ik nog een aantal foto's genomen in Caen (Normandië), waarbij er zowel slechtere lichtomstandigheden waren als normale. Album is hier te vinden.
Video
Video’s kunnen genomen worden met een resolutie van maximaal 1920x1080, ook wel full HD, met 30 frames per seconde en mogelijkheid tot Electronic Image Stabilization (EIS). Gezien er 13 megapixels aanwezig zijn, is het jammer dat de 4K optie niet aanwezig is. Ook is de 60 frames per seconde toch wel gemist. In de camera opties is het mogelijk om 60 hz in te stellen, maar dit is vaak niet helemaal even stabiel. Het kan wat haperen soms, al zie je wel dat het hoger is dan de 30 hz.
Een video geschoten in full HD, met EIS ingeschakeld:

Zoals je kunt zien, is de stabilisatie alsnog niet erg goed. Je ziet de loopbewegingen nog steeds vrij goed. Ook oogt alles wat vibrant maar tegelijkertijd ook wat somber aan, wat de ‘echtheid’ van de video niet ten goede komt. De focus is wel snel en is niet echt een probleem voor de telefoon, waardoor het een mooie focus betreft.

Een slowmotion video, en dus in 720p op 120 fps:

Tijdens het filmen in slowmotion gaat de kwaliteit toch wel hehoorlijk omlaag. Eigenlijk dusdanig omlaag dat het gewoon niet mooi is om te kunnen genieten. Leuk om eens te laten zien van “Hé, kijk hoe sloom het is”, maar voor de echt indrukwekkende beelden moet je het echt niet doen. Daarvoor is de kwaliteit niet goed genoeg en is er te weinig detail aanwezig.

De Redmi Pro beschikt over een batterij van maar liefst 4050mAh, iets wat we wel vaker zien bij Xiaomi telefoons, denk aan de Redmi Note 3 bijvoorbeeld. In combinatie met de relatief zuinige hardware moet deze batterij ervoor zorgen dat de telefoon langer mee kan gaan dan gemiddeld.

Mijn dagen zien er als volgt uit:
  • Ik gebruik voor een grootste gedeelte van de dag WiFi, maar met 4G wissel ik wel eens af als ik merk dat de connectie wat minder is. Op school is de telefoon altijd verbonden met WhatsApp Web, zo’n 8 uur minimaal.
  • Ik gebruik vaak een uur of 6 per dag 4G
  • Ik maak weinig gebruik van ‘locaties’, dus de GPS staat uit
  • Bluetooth gebruik ik elke dag, zo’n 3 uur per dag
  • Schermhelderheid is flexibel: soms 100%, meestal 40-60%
  • Minimaal 2 uur per dag browsen, vaak wel 4.
  • Ik maak gebruik van applicaties als WhatsApp, Chrome (veel), Instagram, Facebook, Flamingo (twitter) en Dumpert. Ook de camera is niet te vergeten.
Gaan we kijken hoe de batterij zich weerhoudt in combinatie met mijn gebruik, kom je op een erg nette score uit. Daar het gemiddelde tegenwoordig rond de 4 uur zal liggen, houdt de telefoon het beduidend langer vol. Dit natuurlijk dankzij de grotere batterij.

Dit zal zich vertalen naar dergelijke screen-on-times:

Met net geen 6 uur, presteert de telefoon erg goed. Ik heb zoals je kunt zien actief gebruik gemaakt van Chrome, door veel te browsen op pagina’s (Tweakers…) en alsnog gaat-ie lang mee. De hoogste screen-on-time die ik wist te behalen was 6 en een half uur, wat behoorlijk hoog is..

Doe je wat rustiger aan op een dag, dan haal je het eind van de dag met een makkelijke 50%, zoals hieronder. Wel heb ik helaas geen andere screenshots van de gebruikte apps e.d.

En ander voorbeeld met iets lichter gebruik:

Ook de standby van de telefoon is erg goed, na een nacht van zo’n 8 uur was er slechts 3% af gegaan, wat resulteert in ~ 0.38% per uur. Dit was met WiFI ingeschakeld, waardoor hij wel wat meer gebruikt dan wanneer hij zonder internetverbinding zou zitten.

De software is dus goed geoptimaliseerd en je kunt je telefoon prima een nachtje van de lader houden, iets wat voor velen als fijn beschouwd kan/mag worden.
Tijdens het kijken van YouTube filmpjes, een half uur lang met de helderheid op 50%, ging er slechts 7% van de batterij af. Wederom een erg nette score. Het consumeren van media gaat dus erg goed op dit apparaat, mede dankzij de 4000mAh grote batterij.

Helaas wordt de telefoon geleverd met een standaard oplader, een 5V/2A lader dus. Dit resulteert in een niet ontzettend snelle oplaadsnelheid - al is dit meer met het oog op het opkomende 'snelladen' waar telefoons soms binnen een uur opgeladen kunnen zijn. Hij doet er zo’n 1 uur en 50 minuten over om van ~ 1% naar 100% te gaan. Niet een verschrikkelijke score, al was sneller beter geweest. Het lijkt er op dat de telefoon het wel ondersteunt (Mediatek’s Pump Express technologie) volgens wat berichten, maar zeker ben ik er niet van helaas.

WiFi
Volgens de specificaties ondersteunt de telefoon Wi-Fi 802.11 b/g/n. Toch kreeg ik het niet voor elkaar om de telefoon mijn 5Ghz netwerk te laten vinden, waardoor het lijkt alsof de telefoon het toch niet ondersteunt. Update: mijn modem lijkt moeite te hebben met het uitzenden van 5Ghz. Het heeft dus niet met het toestel te maken

Doe ik een speedtest via 2.4Ghz, dan levert dat het volgende resultaat:

Het abonnement dat we thuis hebben, betreft een simpel 40/4 Mbps abonnement. Zoals je kunt zien haalt hij dit dan ook prima, dus daar is niks mis mee. Wel is er een vervelend foutje in de software waardoor de WiFi verbinding soms even heel traag wordt, voor een korte periode. Echter heb ik hier niet erg last van gehad. Nu zal dat wel middels een software-fix opgelost worden, maar in de tussentijd zou je deze flashable ZIP kunnen proberen die het waarschijnlijk weet te verhelpen.

3G en 4G
De telefoon kan gebruik maken van de 4G-netwerken hier in Nederland, maar mist – wederom – zoals bij veel Chinese telefoons de bekende ‘Band 20’, ook wel 800MHz. Vooral KPN maakt veel gebruik van deze band/frequentie, en dan met name in de wat relatief grotere gebieden/steden. Ben je dus in de buurt van een grotere stad of dorp, dan is er hoogstwaarschijnlijk gewoon een 4G verbinding aanwezig. Ga je echter wat meer richting de kleinere dorpen en andere lege gebieden, zal de telefoon vaak verbinding weten te maken met een 3G netwerk. Gezien ik voor school in Leeuwarden zit, heb ik eigenlijk altijd wel een 4G verbinding. Op het spoor verandert dit echter naar 3G en in mijn woonplaats wisselt het wat af, afhankelijk van het gebied waar ik me bevind. Lang niet overal is een 4G-verbinding, maar soms ook weer wel. De overgang van 3G naar 4G en vice versa gaat zonder problemen, je merkt het niet.

Een speedtest op 4G, waar mijn abonnement de snelheid van maximaal 150Mbps heeft, levert het volgende resultaat op:

Gezien ik geen onbeperkte data abonnement heb en ik dus niet oneindig kan testen, heb ik deze screenshot gebruikt. Toen ik het testte, zag ik de downloadsnelheid ook wel richting de 150 Mbps schieten, waardoor hij de snelheid dus eigenlijk prima weet te halen. Het hangt altijd wat af van waar je je precies bevindt, dus altijd die 150 gaat hij niet halen, wat logisch is.

Bluetooth
De Redmi Pro is uitgerust met Bluetooth 4.2, een iets snellere en veiligere versie van Bluetooth. Tijdens het testen heb ik eigenlijk weinig storende momenten gehad, terwijl ik mijn draadloze koptelefoon elke dag toch wel een 3 uur gebruik voor muziek. Dit zit dus wel goed. Volume aanpassen of volgende nummer gaat bijvoorbeeld gewoon goed. De verbinding tussen de apparaten wordt erg snel gelegd en deze blijft overigens ook stabiel. Het opnieuw koppelen is dus niet nodig nadat beide apparaten eenmaal verbonden zijn met elkaar.

De Redmi Pro is een interessante telefoon. Het scherm betreft een mooi AMOLED scherm, wat je tegenwoordig nog niet veel tegenkomt bij Chinese telefoons, en zelfs over het algemeen – dus alle smartphones – zie je ze nog lang niet overal. Het scherm heeft dus ontzettend diepe zwartwaarden, de kleuren zijn meer dan prima en waar nodig ook zelf aan te passen. Dan nog de performance door hardware/software combinatie en je hebt een erg solide telefoon. De behuizing is van geborsteld aluminium en ziet er erg mooi en luxe uit. Het gehele ontwerp is meer dan geslaagd, ik heb wel eens wat vragen gehad met een impressed toon: “Wow, welke telefoon is dat?” En dan moet je het weer even uitleggen. Xiaomi, Chinees, goedkoop en toch goed.. Je kent het vast wel. :+

De camera is echter niet de allerbeste en dan vooral bij wat minder licht, al schijnt dat wel vaker een puntje te zijn bij dergelijke telefoons. De tweede camera is meer een gimmick, want je zult er vaak niet veel aan hebben. Het is een hit or miss, alleen neigt het wat meer naar de ‘miss’. Echter moet je ook nog altijd een beetje rekening houden met de prijs, je betaalt net wat meer dan 200 euro en je krijgt in die zin al ontzettend veel waar voor je geld.

Over de grote lijnen heeft de telefoon mij erg weten te verassen. Ik heb de OnePlus 3 werkelijk waar niet gemist, behalve wanneer ik foto’s schoot. De software is geweldig uitgebreid en stabiel, de hardware sluit er perfect op aan en all-in-all werkt het erg fijn. De Helio X20 is een echte beest en stelt zeker niet teleur.

Mocht je interesse hebben in de telefoon, dan kan je de telefoon dus in ieder geval hier vinden voor zo'n ¤220. De duurdere variant, met Helio X25, 4GB RAM en 128GB opslaggeheugen kan je hier vinden.

Ik wil een ieder ontzettend bedanken en feliciteren, mocht je alles gelezen hebben. Ik probeer de trend voort te zetten door de reviews uitgebreid te houden.
Mocht er nog iets zijn dat je mist, laat het me weten! Ik zal het proberen toe te voegen, en waar nodig/mogelijk proberen te testen.

In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om deze via een PB te melden.

Waardeer je deze review, zou je meer willen zien van mij en wil je dit ergens kwijt? Stem dan op mij door op het plaatje hieronder te klikken en een reactie achter te laten in het desbetreffende topic.. Iedere stem waardeer ik enorm! :)

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Pro (Helio X20 3GB) Zilver?

Bijzonder dat hij maar een AnTuTu Benchmark heeft van 76300, want ik had voor 2 mensen een LeEco Le 2 X620 besteld en daar een AnTuTu benchmark op gedaan en hij kreeg +-95000. De LeEco Le 2 X620 heeft ook een X20 aan boord met 3GB RAM.

Zie: http://imgur.com/a/2rTxP
Kijk ik nou scheef naar de specificaties?
Ik ben dan ook erg benieuwd wat het verschil dan is.
Dat is inderdaad erg vreemd.. :? Ik zie dat er ook een Snapdragon 652 versie is, hebben ze die dan niet?

Want anders gaat er toch wel iets fout ergens, al is me dat niet opgevallen.
Nee, het gaat hierbij echt om de X20 versie. Zie http://i.imgur.com/gKdqOw9.jpg bij CPU model. Echt heel vreemd 8)7

[Reactie gewijzigd door vandeven66 op 14 oktober 2016 21:15]

Merkwaardig, ja.. Of de software is toch niet zo goed geoptimaliseerd, of Le 2 X620 is extreem goed geoptimaliseerd. :X
Dit is mij ook opgevallen. Ik heb zelf de 64GB-3GB-X25 versie (waar ik overigens dolgelukkig mee ben).
Deze kwam binnen met MIUI 8.0.6 (chinese stable). Hierop heb ik ook de AnTuTu benchmark gedaan. Vervolgens heb ik mijn bootloader unlocked om hem naar de Xiaomi.eu versie te flashen. (versie 6.9.22 developers build) en hierop zijn de AnTuTu benchmarks beduidend lager op. Helaas kan ik dit niet 'bewijzen' met wat screenshots, want die heb ik voor het flashen niet gemaakt maar ik weet zeker dat de benchmarks voor het flashen hoger uit vielen. Het zal dus zeker een stukje optimalisatie zijn!
Voor mij op dit moment geen probleem, aangezien het toestel ook met mindere benchmarkresultaten prima en vloeiend werkt!
Hahaha nou ik vond het een mooie en goed uitgebreide review, zit alleen nog te twijfelen over de camera en dan ook de selfie camera. Wat zou je mij adviseren?
Thanks! :) Pfoe, goede vraag.. Heb de One M8 helaas nooit kunnen testen. In de nacht zal de One M8 het een stuk beter doen ivm de ultrapixels. Overdag durf ik niet te zeggen. Selfies zullen waarschijnlijk op hetzelfde niveau zitten. En adviseren.. Het hangt een beetje af van je eisen denk ik. :P
Hej leuke review.
Zie alleen wel twee foutjes volgens mij.
De camera zijn verschillend aan de achterkant. De ene is een 16 mp van Sony en de andere een 5 mp van Samsung die alleen grijswaarden kan zien. Wordt dus alleen voor diepte gebruikt.

De 64 gb maakt ook gebruik van de x25 processor dacht ik.

Voor de rest fijne review.
Scherp! Heb het even aangepast, is ergens misgegaan.

En heel erg bedankt. :D
Bedankt voor deze heldere review.
Graag gedaan! Jij bedankt voor je reactie en het lezen. :)
Mooie review Danny!
Goed en prettig te lezen ook qua schrijfstijl 8-)
Ik twijfel zelf tussen de 1+3 en nu deze maar hij is zo te zien de helft van de prijs...
Heb je ook toevallig naar het telefoonbereik gekeken (antenne dus)?
Wat adviseer jij? Ik draai eigenlijk normaal alleen op stock roms overigens :z
Grtn!

[Reactie gewijzigd door DRuw op 15 oktober 2016 10:13]

Dankjewel! :D

Er zijn natuurlijk wel wat verschillen tussen beide telefoons. Ik heb de OnePlus 3 niet gemist, maar de telefoon is wel een stukje sneller met de meeste dingen. Grafisch sneller (merk je vaak niet), maar ook apps openen en dergelijke gaan wel een stukje sneller. Vingerprintscanner is overigens ook een stuk beter, evenals de camera.

De Xiaomi Redmi Pro heeft een erg goede batterijduur, is alsnog behoorlijk snel en gewoon een fijne telefoon in dagelijks gebruik. Of je de 200 euro meer zou willen uitgeven voor een nog snellere telefoon, betere camera en stock Android en dergelijke.. Ik begrijp het wel als je het ervoor over zou hebben, maar dat komt ook omdat ik zelf een heb en weet wat voor een toffe telefoon het is.
Zelf ben ik in het bezit van de 64GB-3GB-X25 versie en hiervan is het bereik goed te noemen.
Leuk om te weten is dat dit toestel band 3 (1800) en band 8 (900) ondersteund, hierdoor worden de 4g-frequenties die T-Mobile gebruikt volledig ondersteund. De meeste Chinese toestellen ondersteunen alleen band 3 (1800) waardoor het 4g-bereik toch wel wat minder is :)

[Reactie gewijzigd door robbertre op 19 oktober 2016 11:15]

Wauw, maar liefst twee zinnen geschreven over de geluidskwaliteit en dan ook nog eens de externe speaker. Voor mij is deze review hierdoor waardeloos.
Als er één ding is waar een smartphone veel voor gebruikt wordt is het wel muziek luisteren, uit mijn ervaring weet ik dat MTK echt waardeloze geluidskwaliteit produceert op de hoofdtelefoon aansluiting. Ik heb zelf een CUBOT X6 en kan die niet aanbevelen vanwege de erbarmelijke geluidskwaliteit op de hooftelefoonaansluiting.

Hoor graag wat je ervaring hiermee was en welke hoofdtelefoon en oordopjes je gebruikt hebt.
De toon in de eerste 2 zinnen mag wel iets anders, hoor. Ik steek hier mijn vrije tijd in en mag zelf bepalen wat ik uitgebreid behandel en wat niet. Voor mijn doen was er niks opmerkelijks aan vergeleken met mijn OnePlus 3, of andere telefoons die ik heb getest. Als het echt zo bedroevend was als je nu beweert, had ik dat wel vermeld. ;)

Misschien dat het opvalt bij een audiofiel of iemand die een hoofdtelefoon heeft van 200+ euro, maar bij mij niet. Ik heb gebruikt gemaakt van de Xiaomi Piston 2 en de Satechi Wireless headphones, via bluetooth en draad.

Edit: Die Cubot X6 is dan ook echt van een totaal andere klasse.. Dat toestel draait zelf Android 4.2 en heeft erg magere specificaties, vooral vergeleken met dit toestel.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 30 december 2016 17:21]

Leuke review! Even 3 vraagjes.

Vraag 1: Wat vind jij de voordelen en nadelen van een Xiaomi (t.o.v. bv. Samsung of Apple?

Vraag 2: Is dit telefoon ook bedoeld, voor mensen die niet van custom roms houden? Ik vind miui 8 wel een mooie launcher. Wat ben iemand die gewoon de normale rom van een telefoon houdt en verder gewoon apps installeert.

Vraag 3: Een vriend van mij zegt dat Xiaomi telefoons gewoon niet goed zijn en dat kwaliteit (dus de kwaliteit van de bouw en de software door gebruik steeds slechter wordt, dat ik dan bijvoorbeeld voor dezelfde prijs of iets hogere prijs gewoon een Samsung/LG/Sony moet kopen). Zelf heeft hij nooit een Xiaomi gehad, puur omdat het een Chinees telefoon is en het onbekendheid. Ik weet niet of hij wel of geen gelijk heeft?
Thanks, Frans!

Vraag 1: Een voordeel tegenover de grote merken is dat je voor een flink minder bedrag vaak kwaliteit krijgt dat op hetzelfde niveau zit als de top. Nou zal een toestel als deze niet een even goede camera hebben als een S7 Edge of iPhone 7 (logisch, toch? ;) ), maar een toestel als de Xiaomi Mi 5s komt zeker erg dicht in de buurt - qua bouwkwaliteit, camera, performance, accu etc - voor meer dan de helft van de prijs! Men denkt nog wel eens dat de kwaliteit van merken als Xiaomi belabberd is, maar dat is verre van. De kwaliteit is juist erg hoog en de winstmarge is vergeleken met de giganten juist erg klein.

Vraag 2: Ook een dergelijke telefoon als deze volstaat prima voor de doorsnee gebruiker!

Vraag 3: Bouwkwaliteit en software is dik voor elkaar bij Xiaomi. Ik vond deze telefoon bijna beter qua kwaliteit dan mijn OnePlus 3, een telefoon die júist veel roem kreeg mede door de fantastische bouwkwaliteit. Ook de software is meer dan in orde. Hoewel Xiaomi veel toestellen uitbrengt, brengen ze juist ook veel updates uit naar hun toestellen. Zo kun je elke maand sowieso wel een of meerdere updates ontvangen.

Chinese smartphones groeien enorm mee met de grote Westerse bedrijven. Juist omdat de grote Westerse bedrijven het wat af laten weten, als in software support of enorme winsten proberen te maken, springen de 'kleinere' Chinese bedrijven in op deze vraag. Hierdoor is de kwaliteit de afgelopen 2/3 jaar enorm omhoog gegaan, kun je prima een toestel voor 130 euro uit China halen en niet eens zorgen hoeven te maken om de bouwkwaliteit en software support. Wat dat betreft zit je bij Xiaomi meer dan goed!

Ook goed om te weten is dat Xiaomi een gigantisch groot (en succesvol bedrijf) bedrijf is en de marktleider is in China. Ze zijn in 2010 opgericht en horen nu al bij de absolute top. Ze doen dus zeker wel iets goed. ;)
Top! Even weer paar vraagjes :)

1. Ik heb ergens gelezen dat de FH scherm niet als FH ziet, maar eerder als HD? Ervaar jij ook zo? Is het toestel niet te groot in de handen?

2. Ik ben van plan om Xiaomi te halen, ik twijfel tussen 3 telefoons. Redmi 4 prime, Note 4 of Redmi pro (allemaal 32gb en 3gb ram). Voor mij zijn het belangrijkste, de camera (scherpe en goede foto's maakt , stabisatie aanwezig, snelheid is een pre (ze zijn alle drie wel snel en krachtig)), de batterij en het scherm. Welke raad jij mij het meeste aan?

3. Zit er standaard miui 8? Bij sommige videos op yt staat miui 7? Ook op sommige sites vermelden miui 7?

[Reactie gewijzigd door Frans v Huizen op 9 januari 2017 22:09]

1. Full HD schermen zijn gewoon zoals de rest in de wereld. Ze komen vaak zelfs bij dezelfde fabrikant weg. :) Toestel is niet enorm groot. Welk toestel heb je nu zelf? PhoneArena heeft een erg handige tool waarmee je de verschillen in grootte mooi kunt laten weergeven! Rechts bij 'Add phone' kun je een andere telefoon toevoegen, of onder de telefoon kun je hem weghalen.

2. Goede keuze! Ik zelf raad je aan om zeker voor de Redmi 4 Prime te gaan. Bied het meeste voor je geld en is tevens ook nog de nieuwste van die 3. Goede prestaties (de Snapdragon 652 is toch stukken krachtiger en zuiniger dan de Mediatek X20), mooi scherm, goede camera voor z'n geld, mooie behuizing en accuduur is ook meer dan prima! :)

3. Er zit voor zover ik weet gewoon miui 8 op ;)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 9 januari 2017 22:32]

Thanks voor je reactie! Het enige verschil is tussen IPS Lcd of Oled (redmi pro). Is het scherm gewoon goed, want zoals ik eerder zei een reviewer dat het als HD lijkt?? Ik weet niet hoe jij het ervaart?

Zelf beschik ik nu een LG g3s (5inch). Ik vind het een prima grootte, maar een of andere manier wil ik misschien iets groter scherm.

Dus je wilt zeggen dat sd 625 sneller is dan x20. Dat is nice.
Geen probleem! :)

Het verschil tussen OLED en IPS is voornamelijk de zwartwaarden. Waar bij OLED alle pixel individueel aan en uit kunnen, kan dat bij IPS schermen niet. Wat dit betekent bij OLED: Bij bijvoorbeeld een afbeelding waar veel zwart in zit met af en toe wat kleurtjes hier en daar, zullen alleen de pixels van die kleurtjes oplichten. Het zwarte gedeelte blijft compleet uit staan, waardoor het wat batterij spaart. Bij IPS is er een 'backlight' aanwezig, waardoor het gehele scherm oplicht en zwart niet pikzwart is, maar vaak erg donkergrijs met een lichte 'waas' van het backlight. Het echte verschil is dus: Zwart is echt zwart vs. zwart is niet volledig zwart.

AMOLED (OLED-techniek in smartphones) kan dus soms energiezuiniger zijn bij donkere inhoud - voornamelijk bij filmp(pjes) zal dit het geval zijn - maar bij lichtere inhoud geldt dat juist weer niet. Gezien MIUI toch vooral licht is, is het afvragen of je het verschil echt merkt. AMOLED kan mooi ogen mits goed afgesteld. Echter zou ik er in deze prijscategorie niet te veel over inzitten. Het scherm van de Redmi 4 Prime (IPS) gaat jou prima bevallen!

Schermgrootte is en blijft iets persoonlijks. Ik zelf snap dat je iets groter zou willen! Alle 3 de telefoons zijn prima telefoons, de Redmi 4 Prime is dan wel weer de kleinere van de 3, maar ook meteen de beste van de 3. De S625 is wel een pittig ding, ja. :) X20 is ook niet mis overigens, maar de Snapdragon doet het toch wat beter. ;)
Ik heb nu twee weken de Redmi Pro, en vind het scherm minder scherp dan ik gewend was van mijn vorige, FHD LCD scherm.

Bij OLED bestaat iedere pixel uit lampjes in drie kleuren, die samen de kleur van de pixel bepalen. Afhankelijk van de fabrikant van het scherm heeft niet iedere pixel evenveel subpixels van iedere kleur. Dit zorgt ervoor dat het scherm niet in alle omstandigheden even scherp is, vooral bij het weergeven van wit lijkt dit mee te spelen.
Hier is een ingezoomd beeld van de subpixels van de Lenovo P2, die vermoedelijk hetzelfde OLED scherm gebruikt als de Redmi Pro (maar andere software instellingen heeft): https://www.notebookcheck...ks/Lenovo/P2/subpixel.jpg

Verder is de Redmi Pro een heerlijke telefoon! Ik draaide altijd al de meeste apps en interfaces in dark-mode, en dit door het OLED-scherm leest dit heerlijk, met veel contrast. Voor mij is het extra contrast het zeer kleine gebrek aan scherpte zeker waard. Het scherm en de accu (ik haal 2,5 dag op een lading) maken dit een geweldige apparaat voor de 250 euro die ik ervoor heb neergelegd.
Hallo,

Ik heb ondertussen eeb heel andere telefoon gekozen. Nl. de iPhone 6s. Ben erg tevreden over. Binnenkort een review.
Ik vond eigenlijk al vanaf 2012-2013 dat Snapdragon altijd beter en ik heb meer vertrouwen in, dan processors en gpu van Mediatek. Ik weet niet waarom.

PS, ik denk dat inderdaad dat Redmi 4 prima voor mij zal zijn. Heeft die eigenlijk wel stabilisatie bij foto's maken, een led lampje voor berichten en infrarood sensor (voor tv etc)?
Dat kan ik begrijpen, Frans!

Geen van de 3 telefoons heeft stabilisatie, maar hier heb je tijdens het maken van foto's weinig last van. De Redmi 4 is voor zijn prijs een aardig capabel ding, hij kan veel en heeft vooral een erg goede accuduur! En ja, de telefoon heeft ook een RGB LEDje aan de voorkant voor de notificaties, een infrarood zender naast de 3.5mm poot voor de tv's en dergelijke! :)

Tweaker kanem0cho heeft de Redmi 4 uitgebreid behandeld en is er ook erg lovend over, dus dat is een prima keuze hoor. ;)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 10 januari 2017 13:10]

Ik zit nu te twijfelen tussen Redmi 4X (32 of 64gb, 200 euro en 250 euro), redmi pro (64gb voor 230), redmi 4 prime 32gb 200 euro. Welke van deze 3 is de beste? Qua foto's (camera), beeld, snelheid (niet persee, want ze zijn alle drie wel snel) en accuduur?

Ps: beschikken ze allemaal over een rgb ledje aan de voorkant?

Ik hoor u graag terug
Ik zou dan zeker de Redmi 4 Prime aan raden. Geeft je heel veel in een compacte behuizing ;)
Ja dat zeker als ik 5 inch kies. Maar als ik 5.5 inch kies, welke zou ik dan kiezen? Redmi Pro (64gb met x25) of Note 4x (32/64gb)? Niet over de prijs, maar juist de scherm, batterij en vooral de camera (tussen die 2).

vraag 2. Is de X25 iets krachtiger en zuiniger dan x20?

[Reactie gewijzigd door Frans v Huizen op 19 februari 2017 19:18]