Popcorn Hour C-200 Review

Geckow 2 oktober 2009, laatste update op 2 oktober 2009, 3.546 views

Popcorn Hour C-200

Pluspunten

• start snel op

Minpunten

• karig qua features
  • subtitles zien er niet uit
  • content met hoge bitrare stottert
  • ab met overdaad aan buttons
  • geen garantie dat BlueRay ook in de toekomst werkt

Geluidskwaliteit Score: 3
Ik heb de C-200 vrijwel direct na uitlevering ontvangen, maar ondertussen heb ik hem terug gestuurd omdat de speler het geld gewoon niet waard is.

Het opstarten van de speler gaat vrij rap. Vervolgens krijg je een keuze-scherm om een activiteit te starten: instellingen, disk, netwerk, usb.. Dit scherm kan grafisch gezien echt beter en de animaties hier schokken.

Als je kiest voor afspelen dan krijg je een grafisch redelijk scherm te zien met in een lijst alle mappen en bestanden. Het zou mooi(er) zijn als de software mogelijkheden had om thumbnails te maken, imdb te raadplegen etc. Zeker met een snellere processor als wat de C-200 heeft moet dit te maken. Zo'n box moet vooral leuk zijn, dat is hij op deze manier niet. Een soort media-library moet het zijn.

Bij het afspelen van video's vallen soms toch wat steken. Ik heb 'The Home Project' gedownload in WMV-formaat, waarbij de audio niet werkte. Een bekende rip van 'Planet Earth' met wat hogere bitrates schokt: bij 'Pole to Pole' bibberen de rotsige bergen bij die vlucht tussen de bergen, en bij de bekende vogel-schene schieten de dieren opeens vooruit en bibbert het vervolgens zachtjes na.

Een ander nadeel wat ik zelf echt gewoon een super-grote misser vind is de ondertiteling. Probleemloos worden ondertitels gestart, maar de kwaliteit van het font en de rendering laat echt te wensen over. Zelfs op een afstand zie je dat het font blokkerig is, en bij een HD apparaat die meer pixels tot zijn beschikking is moet een beter resultaat te krijgen zijn. Het font zelf is vaak ook gewoon slecht leesbaar, het zit een beetje tussen Comic Sans en Arial in.

Het afspelen van muziek is vrij karig. Een thumbnail van de embedded Album-cover wordt nog net weergegeven, maar daar houdt het ook bij op. Dit scherm kan grafisch veel beter; kijk bijvoorbeeld naar de Apple TV/ Apple's Frontrow.

Naast het afspelen biedt de speler eigenlijk weinig leuks. Die features onder 'Community' zoals YouTube zijn meer een straf dan een zegen: crashes, traag maar bovenal weinig interessant.

Bij het installeren van een disk komen wat extra mogelijkheden beschikbaar in de vorm van NAS-functionaliteit en een torrent/usenet downloader. De laatste twee bedien je door naar allerhande poorten van de C-200 te connecten met je webbrowser. Dat werkt netjes, maar doordat alles er anders uitziet komt het wel rommelig over.

De NZB downloader zelf werkt goed; de geuploade NZB file up je, en de boel download, parred en unzipped automagisch.

Ik zie zelf het nut niet in van het LCD-schermpje op de voorkant. Gelukkig kan je deze volledig dimmen, zodat de focus op het scherm blijft in plaats van op een scrollende tekstregel met de naam van het bestand.

De afstandbediening met RF is aardig. Het grote nadeel hier is de overdaad aan knoppen: voor alles is een apart knopje, maar de indeling is soms onlogisch. Ook is de keuze van knoppen niet altijd logisch: dan moet je weer back kiezen, dan weer stop etc. Toch zou dit beter moeten kunnen. Aan de andere kant van het spectrum zit Apple met een 6-button remote, maar ik denk dat men door logisch na te denken en een consistente interface te maken het aantal knopjes echt kan reduceren.

De Blue-ray optie heb ik niet geprobeerd, maar dit kreeg ik binnen van de leverancier:
Officieel heeft Popcorn Hour ons schriftelijk niet kunnen bevestigen dat ingebouwde BluRay drives zullen blijven werken met originele BluRay schijven in de toekomst. Echter, op het NMT forum geven zij aan dat ze geen problemen verwachten, aangezien zij aangeven voor 5 jaar de sleutels hiervoor te zullen aanschaffen. Wij gaan gezien er geen officiŽle bevestiging gekomen is niet het risico nemen om de units te voorzien van een BluRay drive.

• Philips Aurea

Heb jij ook een Popcorn Hour C-200?

Reviews door de redactie

Beetje tegenstrijdige review..
Die van de redactie was veel positiever. :)
De kinderhand van de redactie is blijkbaar snel gevuld :-) Zeker als het een leuk gratis speeltje is; je wilt in de toekomst immers ook verzekerd blijven van meer 'review-exemplaren'.

Dit zou een leuke speler zijn in de klasse 150-200. Maar voor het dubbele verwacht ik gewoon meer. Minimaal fatsoenlijke fonts, een doordachte a/b en een bladermanier door de films die leuk is en gezien mag worden.
Ik denk dat Geckow gelijk heeft, en dat hij niet de doelgroep voor de huidige versie is. De eerste batch is bedoeld geweest voor fanatiekelingen die niet konden wachten tot ze er mee konden spelen. Zij dienen dan ook als betatesters. De volgende batch laat nog steeds op zich wachten, waarschijnlijk totdat ze de ergste bugs verholpen hebben. En dan nog zal de GUI er ouderwets uitzien. Het is bekent dat ze werken aan een mooiere GUI en ook aan de media-library, maar wanneer dat gaat komen weet niemand. En dan heb je dus nu een apparaat dat weinig meer kan dan de oude generatie, met veel meer bugs, voor de dubbele prijs. Tsja, ik zie het potentieel wel, maar ik wacht nog wel even tot de boel stabieler is en de prijs omlaag is gegaan.
Dit herken ik dus absoluut niet bij mijn C-200, ik zie totaal geen schokken en de vogel-scene wordt vlekkeloos afgespeeld. Source is in mijn geval 'n 4gb iso'tje over 'n 100mbit netwerk.

Na mijn dramatische ervaringen met 'n xtreamer ben ik meer dan tevreden met mijn PCH C-200...
Toch wel raar over de bird scene. Volgens posts in hun eigen forum zou die goed moeten gaan: http://www.networkedmedia...7986&pid=250998#pid250998

Misschien een firmware bugje.

Verder vind ik het LCD schermpje ideaal (tenminste, ik heb de PCH200 nog niet) omdat je dan muziek kunt afspelen zonder je TV aan te zetten.
Ik heb zelf net de PH C-200 gekocht en heb net Earth 1080 perfect draaien (vanaf de interne WD Green 1,5TB). Ik denk dat je instellingen niet goed stonden (als geluid op DRC Aan staat schokt hij bij mij ook)

Ik ben er nog volop mee aan het stoeien maar tot nu toe lijkt het allemaal aan mijn verwachtingen to voldoen.
Als ik er wat meer mee gewerkt heb maak ik ook een eigen review maar kan wel maandje duren anders ben ik niet volledig uitgetest (lees uitgespeeld :+ )
Misschien dat deze inderdaad te vroeg op de markt is gezet. Kwa bugs vond ik het meevallen: hij crashte maar twee keer in 3 dagen redelijk intensief gebruik. En dat niet tijdens films kijken.

Misschien dat de toekomst een betere feature-set geeft. Misschien ook niet, en wordt dit in wederom een volgende versie gebracht. En hopelijk pakken ze dat breed aan; hoe leuk al die community-addons ook zijn, voor 350 euro wil ik een leuke consistente setup en geen houwtje-touwtje bijeenschraapsel van scripjes die steeds breekt.
Al een tijdje kijk ik rond op tweakers, vandaag vond ik het nodig om te reageren.

Deze review roept bij mij meer vragen op, dan dat hij antwoorden geeft.

Ten eerste, de grafische "teleurstelling" en de roep om een -eventueel- aan IMDB gelinkte film browser: Die bestaat, is homebrewed, heeft een grote support base en heet YAMJ. Dit programma is voor een gemiddelde tweaker geheel naar wens in te stellen.

Ten tweede, de klacht over het stotterend verlopen van de planet earth rip: stond deze lokaal op een harddisk of is er gepoogd deze te streamen. In geval van het tweede, over wat voor een netwerkverbinding? 10Mbit/100Mbit/Gbit? dit kan ook al een groot verschil maken.

Ten derde, Het verwerken van NZB's/Torrents: hoezo rommellig, hoezo allerlei poorten, naar mijn weten zijn er een aantal opties ja, kies er echter 1 ipv allemaal. via Samba allerlei netwerk delingen regelen is bijvoorbeeld aardig vlot met betrekking tot het streamen van media vanaf een NAS/PC. Ongetwijfeld is een van de andere opties om het netwerk te beheren ook voorzien van voordelen, maar daar heb ik me nog niet op ingelezen.

Ten vierde, de Remote: in dit stukje komt voor de tweede keer de naam apple voorbij, 'k zal niet gaan roepen dat je een zgn "Fanboy" bent, maar mocht je nog ergens 12 euri's hebben liggen, is er een IR extender aan te schaffen, zodat je bijvoorbeeld met behulp van een een Logitech Harmony one de Popcorn kunt bedienen. Stel de meest logische/meest gebruikte functies van de popcorn op de harmony one in, en je hebt nog maar 1 afstandsbediening op je salontafel liggen.

Als laatste, zeker geen slechte review echter; met iets meer technische informatie wat betreft hoe de test is uitgevoerd eg. soort netwerk,met/zonder harddisk,streamend/usb disk, schrijver van/type ondertiteling en niet enkel je persoonlijke ervaringen had je review meer helder geweest dan nu.
Zelf ben ik (nog) niet in bezit van een C-200, maar door wat ik over diverse NMT's heb gelezen denk ik dat een aantal van de genoemde minpunten niet direkt aan de C-200 liggen.