Cooler Master MasterPulse (Over-ear) V1 Review

Foritain 15 september 2016, laatste update op 25 mei 2017, 1.220 views

Cooler Master MasterPulse (Over-ear) V1

De CM MasterPulse is een aardige all-round headset die net als de anderen in deze prijsklasse onder druk staat van modellen die slechts ietsjes duurder zijn. Primaire focuspunt lijkt toch de BassFX "Bass boost" die een bovengemiddeld aanwezige en ook bovengemiddeld strakke bass faciliteert

Pluspunten

• Leuke BassFX (Bass Boost) feature en daarmee bovengemiddeld aanwezige doch strakke bass weergave.
  • Prima all-round capaciteiten op dit prijspunt
  • Bovengemiddeld gesloten / externe geluiden dempend
  • Grote oorschelpen en evenredige druk om de oren.
  • Analoog -> PC en mobile compatible.
  • Modbare / 3D-printbare covers (base designs op site CM)
  • Microfoon beter dan verwacht voor een niet-extern model. Valt prima mee te communiceren
  • Zeer redelijke prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• Staat onder pittige druk van enkele alternatieven die maar iets duurder zijn, maar wel weer wat beter.
  • Hoewel de druk evenredig is is er wel een redelijke druk aanwezig; voelt ietwat zwaarder dan gemiddeld.
  • Mic desondanks niet heel bijzonder. Klinkt ietwat verder, mist detail voor meer dan af en toe wat typische game-communicatie. Pakt tevens wat meer achtergrond op dan mond-gerichte modellen.

Review: Cooler Master MasterPulse Over Ear

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Cooler Master

Met alles inmiddels van een ‘Master’ label voorzien was een nieuwe headset vanuit Cooler Master wel te verwachten. De MasterPulse die vandaag leren kennen is de eerste in die reeks en mag zich presenteren als de instapper van de nieuwe generatie. Dit model kent een 3.5mm analoge aansluiting, en USB en draadloze uitvoeringen zullen de komende tijd volgen. Opvallend is overigens de keuze om de MasterPulse naamgeving gelijk te houden met de in-ear setjes, wat een wat onnatuurlijke productnaam “MasterPulse Over Ear” tot gevolg heeft. Wel onmiskenbaar waar we het over hebben uiteraard. Opvallend is overigens ook dat we de laatste jaren flink wat headsets en Cooler Master producten hebben getest, maar de laatste (en enige) Cooler Master headset inmiddels meer dan twee jaar geleden is. Daarin ligt vermoedelijk ook de uitdaging voor Cooler Master, want met veel sterk concurrerende muizen en toetsenborden voelden ze in de audio tak aanzienlijk meer druk van buiten. Vandaag dus de beurt aan de nieuwe MasterPulse Over Ear om weer wat druk op de ketel te zetten.

De MasterPulse Over Ear is ruim verkrijgbaar tussen de 66 en 70 euro inclusief bezorgen, of nog een paar euro minder als je hem met een andere bestelling mee kan nemen. Één ding staat vast: dat is een drukbevolkt stukje van de markt.

De specificaties en features van de Cooler Master website.

Tot zover de prijs dat nog niet duidelijk had gemaakt laten de basis specificaties zien dat we met een vrij typische mid-range headset te maken hebben: 20-20.000Hz, 50 Ohm Impedance, stereotypische microfoon specificaties (maar dan niet stereo, hurr), en een enkele 3.5mm aansluiting. Niet iets waar we direct wat uit kunnen opmaken. Iets opvallender zijn de twee sensitiviteit gezien het feit dat deze headset met een ingebouwde Bass Boost (Sorry: Bass FX) functie komt. Ook valt op dat de kabel met 1.2m wat aan de korte kant is; pc gebruikers zullen hem toch echt op hun frontpanel of hub in toetsenbord of monitor willen gebruiken.

Als analoge headset werkt de MasterPulse op alle apparaten met een 3.5mm aansluiting. PC’s en laptops uiteraard geen probleem, maar ook gebruik op telefoons is geen probleem. Tenzij je natuurlijk een iPhone 7 wil kopen ;) (insert random Apple opmerking mbt ontbrekende headphone jack hier). Als analoge headset heeft de MasterPulse dus ook geen software vereiste, en geen LED feature.

Zoals ik eerder al aangaf ben ik te spreken over de presentatie van de nieuwe MasterLineUp dozen. Van buiten zorgen ze in elk geval voor nette indrukken. Intern is het niet meer dan een plastic inlay met de headset er aan vastgedraaid. Niet bijster indrukwekkend, al hebben we het ook veel slechter gezien. Verder zien we een handleiding en een splitter kabel zodat je hem op apparaten met twee 3.5mm aansluitingen of een gecombineerde kan gebruiken. De kabel zelf is opvallend genoeg een rode flatcable, iets wat je niet veel ziet bij grotere headsets. In die kabel treffen we nog een in-line control aan met mute knop en volume slider.

Het eerste wat je merkt bij het vastpakken, of het neerzetten, van de MasterPulse Over Ear is het metalen frame. Opvallend omdat plastic veel gangbaarder is, maar met een beetje anders is niets mis. Het geeft het frame wel een solide gevoel, maar let op bij het neerkwakken van je headset dat je geen kras ergens in zet. Om je hoof uiteraard geen staal, maar een kunststof band met een vijftal losse pads zorgen voor een wat bekender gevoel om je hoofd.

Het frame is niet in maat verstelbaar, maar de ophanging van die band vormt naar je hoofd; hierdoor valt hij iets strakker op grote hoofden. Die constructie hebben we eerder gezien, zoals bij de populaire SteelSeries Siberia V2, en ook hier werkt de verstelbaarheid meer dan goed (overigens zijn die twee verder niet echt te vergelijken). De redelijk open constructie van het frame laat de rode kabel ook hier en daar terugkomen, wat deze Cooler Master op zijn minst eenvoudig herkenbaar maakt. Opvallend is het ontbreken van een externe mic; enkel een gaatje in de linker schelp is aanwezig.

De unique selling point van dit model zal toch de BassFX (Bass .oost) feature zijn. Door de covers te verwijderen activeer je deze functie, wat de EQ (afstelling) van het geluid wijzigt; een leuke feature.

De schelpen zelf zijn flink groot, faux leder, en dusdanig gesloten dat achtergrond geluid serieus gedempt wordt, zelfs met de BassFX covers er af hoor je weinig meer van je omgeving.

Nog wat on-head plaatjes, met extra aandacht voor de covers die zijn gemaakt door Gabriel aka Le Funky (Facebook - Instagram) die op de Cooler Master stand op Gamescom covers stond te tekenen. Erg knap, geef die kerel als je wilt wat social liefde.

Deze review was al bijna af toen Cooler Master aangaf dat er nog wat kleine wijzigingen zijn doorgevoerd in de headset. De magneten zijn in de retail versie niet langer zichtbaar op de cups, wat m.i. net wat beter oogt (retail versie links, pre-productie model rechts). En ook de kabel is iets donkerder van kleur geworden; van knal rood naar een iets meer bescheiden kleurtoon.

Met de Cooler Master MasterPulse Over Ear over onze oren viel als eerste op dat het een serieus dempende headset is. De constructie is flexibel genoeg om goed over de meeste oren te vallen en de omgeving dan vrijwel geheel af te sluiten. In hoeverre dat gewenst is is een persoonlijke keuze; geheel gesloten klinkt vaak wat voller, maar wordt ook wat warmer in gebruik. Het kan een voordeel zijn dat je je omgeving niet hoort, of ongewenst als je je oor open wilt houden voor het geval de kleine wakker wordt. Draagcomfort is verder redelijk in orde; de stretch-constructie verhoogt de druk iets bovenop op grotere hoofden, maar echt noemenswaardig is die niet en het totaalplaatje is redelijk in balans. De kussens zijn gemiddeld tot iets beneden gemiddeld stug wat een prima indruk maakt, en hoewel de druk rond de oren ietwat bovengemiddeld is is die wel goed verdeeld; vooral dat laatste is belangrijk.

De geluidsproductie zelf is best netjes op orde voor dit prijspunt; menig headset valt bij een beetje muziek al snel door de mand wat betreft een gebrek aan detail, maar deze MasterPulse doet dat voor een gaming headset nog best goed. De focus is uiteraard een stukje (maar niet overdreven) richting de lagere tonen, en zeker met de BassFX functie ingeschakeld (en dan gaat ‘laag’ lekker knallen) merk je toch dat de gebruikte drivers zich daar het meest op hun gemak voelen; de bass is dan namelijk redelijk strak voor een game headset in deze klasse. De MasterPulse zit in een segment met zo veel ‘prima’ headsets dat het bijzonder lastig is zich te onderscheiden, dus een unique selling point als een nette bass boost implementatie is dan zo’n gek idee nog niet.

Het gebrek aan een externe microfoon baarde mij vooraf enige zorgen, maar de implementatie lijkt toch netjes in orde. De headset pakt iets meer van de omgeving op dan een mond-gericht model, en het klinkt alsof je wellicht een paar centimeter verder zit dan de gemiddelde game headset, maar stemmen komen opvallend netjes door. Positief gevolg is in elk geval dat gehijg gedurende fanatieke sessies dan ook net wat meer wegvallen. Uiteraard moet je niet de illusie hebben dat dit meer is dan een game-chat of skype microfoon. Geluiden uit de headset komen ook feitelijk niet door de microfoon terug, tenzij je echt op flink volume zit, maar dan spreken we over de buurt van de ongezonde grens; een non-issue dus.

Als analoge headset is er geen sprake van software of verlichting, dus comfort en geluidsproductie zijn de enige onderdelen waar dit model zich echt op kan richten.

Laten we voorop stellen dat de Cooler Master MasterPulse Over Ear een leuke all-round headset is, en in mijn ervaring ook een upgrade van de oude generaties van het Taiwanese bedrijf. In deze budget-richting-middenklasse categorie is het een drukke bende, en vooral zaak om een headset te scoren die niet te veel steken laat vallen. En wat dat betreft weet deze MasterPulse zich toch netjes staande te houden met weinig elementen die je kan aanwijzen waar wat mis mee is. Game prestaties zijn keurig in dit segment, film prestaties komen ook netjes mee, en hoewel detail in muziek meestal een lastig puntje is wat betaalbare game headsets betreft komt Cooler Master er hier best goed mee weg en weten ze toch best wat detail uit de drivers te krijgen. Verwacht niet dat audiofielen er weg mee gaan lopen, maar in de veronderstelling dat gamers geen collectie chique audio headsets als referentiemateriaal zullen hebben zal de doelgroep denk ik niet echt te klagen hebben. Echt klagen zal ik ook niet doen, maar echt weg van die flatcable ben ik zelf niet, maar wellicht is dat een kwestie van gewenning of gewoon te zijn dat er standaard kabels aan een headset zitten.

Voor Cooler Master, en elke andere 60-70 euro headset, zit de uitdaging in de mega concurrentie en het feit dat je voor een paar euro extra modellen ziet die net weer even wat beter zijn, tot een euro of 80-100 maak je vaak toch flinke stappen en modellen die er net onder zitten moeten, hoe goed ze dan ook mogen zijn, het toch voor een groot deel hebben van kopers met een duidelijk vast budget. Zo moet ook Cooler Master zijn meerdere erkennen in de iets duurdere HyperX Cloud II (of eigenlijk, de OEM die daar achter zit en onder meerdere merknamen te vinden is) die vooral bij muziek laat horen dat er wel een stapje meer kwaliteit in de drivers zit, wat meer detail biedt, al rest de vraag in hoeverre verschillen bij het spelen van shooters nu echt een naam mogen hebben. Die headset overtreffen als all-rounder lijkt al ruime tijd een pittige uitdaging voor alle headset fabrikanten en we zien ze dan toch ook vooral in de meer specifieke wensen aandeel proberen af te snoepen. In dit geval zal het de combinatie BassFX en gesloten constructie zijn die bass liefhebbers zullen moeten aantrekken, want daar vinden we meerwaarde in dit model ten opzichte van de meeste alternatieven. De bass is, indien gewenst uiteraard met de BassFX functie, ruim bovengemiddeld aanwezig en ook wat strakker dan gebruikelijk in deze prijsklasse, en deze headset dempt daarbij ook meer geluid van buiten dan we normaliter zien, iets wat de lage tonen nog een steuntje in de rug lijkt te geven. De verwisselbare (of eenvoudig modbare / 3D-printable) covers zijn nog een leuke extra voor wat Cooler Master ‘de makers’ noemt, maar als echte praktische feature is dat wat verder gezocht dan de BassFX implementatie. Laatstgenoemde blijft zodoende toch over als primaire unieke selling point, al zal het design en de merknaam daar ook nog een rolletje in kunnen vervullen, iets wat ik uiteraard aan de lezer over laat om te beoordelen.

Vind je deze review leuk? Een reactie of een nominatie in het 'review van de maand' topic (volg de banner hieronder) doe je ons een groot plezier mee! Liefdesverklaringen, boze brieven, of oplossingen voor het conflict in het midden-oosten zijn ook welkom!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterPulse (Over-ear) V1?

Weer een mooie uitgebreide review, mijn dank daarvoor...
Maar, hiermee wakker je natuurlijk meteen interesse mee :
Dus mijn vraag is natuurlijk, weet jij toevallig een goedkopere alternatief ?
Want dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs is natuurlijk altijd mooi meegenomen !
Dank je wel.

Ik weet de naam van de OEM niet uit mn hoofd. QPAD QH-90 o.i.d. was hetzelfde model en was een tijdje voor 40-45 euro te vinden, iets beters ging je echt niet vinden voor die prijs.

Maar ik weet niet wat je specifiek zoekt? Er zijn genoeg interessante headsets in elke prijscategorie natuurlijk.
zoek nu niets meer :P vorige week een Pioneer HDJ-500 op de kop getikt voor 30 euro dus kan weer paar jaar verder :D
Volgens de reviews (op tweakers maar ook elders) zijn ze blijkbaar erg goed... Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze doffer vindt klinken dan mijn el-cheapo Sony MDR-V55... Het voordeel voor mij is dat deze nu niet kraken (deed de Sony bij elke beweging) en deze kan ik langer dan een uur ophouden zonder dat ik pijn krijg in mijn oor, altijd al gevoelig voor geweest maar bij de Sony ging dat dus relatief snel mis...
Qua geluid vindt ik de Pioneer dus wat doffer, of gewatteerd, maar desalniettemin een mooi geluid... En ik moet zeggen dat de ergonomische voordelen zo zwaar meetellen dat het verschil in geluid helemaal goed maakt.... Trouwens moet ik eerlijk zeggen dat ik dus verschil merk in het geluid maar welke van de twee dan de meest waarheidsgetrouwe is blijft voor mij een raadsel, en na een paar dagen met een koptelefoon wen je er gewoon aan....
Comfort is inderdaad goud waard. Mijn vaste headset (Sony MDR-1R) is ook zo'n super comfortabel ding waardoor ik hem niet eenvoudig opzij leg voor mn niet-game gebruik (meestal beetje muziek tijdens het werk e.d.), zelfs niet als een model wat beter klinkt. Hetzelfde gevoel had ik bij de Edifier H850 die zo comfortabel (en spotgoedkoop overigens) is dat je kleine gemissen tov flink duurdere modellen graag negeert. Aan de andere kant klinken die beide gewoon 'erg goed', uiteindelijk moet het in balans zijn i guess.

As for 'waarheidsgetrouw', ook dat is relatief. Headsets met een uitstekende neutrale reputatie zijn een mooi uitgangspunt, maar er is een reden waarom er rete dure referentiesets zijn. Aan de andere kant, lekker praktisch: als het voor jou maar lekker klinkt toch? :D Er is -altijd- wat beter of over te discussieren.
Mooie review! Die dunne rode kabel doet me wel aan iets denken... ;)
En daar is er weer één! Een mega-review. Well-done. _O_
Ow, en natuurlijk weer een dikke +3.
Leuke custom kapjes, dat maakt em wel erg uniek :D
Dank je! Leuke toevoeging inderdaad, en voor de handigerds onder ons zie ik dat de 3D print designs op de CM website te downloaden zijn. Paar in het wit printen en knutselen maar? :D
Ben benieuwd of de nieuwe features de 30 euro kunnen verantwoorden , ik kijk al uit naar je review !