Specificaties 7,8" E-Paper touchscreen met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Aura ONE Zwart Review

Ma_rK 7 september 2016, laatste update op 7 september 2016, 2.558 views

Kobo Aura ONE Zwart

Als je op dit moment geen e-reader hebt en je overweegt er één te kopen dan is de One met het grote scherm een heel goede en wellicht zelfs de beste keus. Beschik je over een e-reader, dan wordt het een ander verhaal...

Pluspunten

• Lekker groot scherp scherm
  • Touchscreen wordt steeds beter
  • Slimme backlight
  • Waterdicht
  • Scherm dicht aan het oppervlak

Minpunten

• Relatief korte accu duur
  • Aan de prijs
  • Backlight bleeding?
  • Veel UX/UI verbeteringen mogelijk
  • Geen hoesjes beschikbaar of meegeleverd
  • Bladeren traag bij pagina's met afbeelding

Veelzijdigheid Score: 2

Ja, het grote scherm is handig. Ja, het is fijn dat het scherm dicht aan de oppervlakte ligt. Ja, het is cool dat hij waterdicht is. En ja, de auto backlight functie is zeer prettig. Maar overall zijn het kleine verbeteringen en geen grote stappen.

Daar komt bij dat er nog geen hoesjes zijn, hij alleen in zwart te verkrijgen is en een heel klein beetje backlight bleeding lijkt te hebben. Ook verdient de software van de Kobo wat UX- / UI-liefde. De accuduur is korter en het SD-slot is verdwenen, dus je moet het doen met 8 GB opslag.

Ben je een echte lezer en gebruik je je e-reader nu iedere dag, dan is de One een erg mooie upgrade. Ben je een minder frequente lezer dan is de upgrade naar mijn mening een tough sell.

Heb jij ook een Kobo Aura ONE Zwart?

Dank voor de review. Aangezien je het hebt over 'verbetering' en 'kortere accuduur' vroeg ik me af tegen welke ereader je de Kobo One hebt afgezet.

Ik heb zelf een overleden H2O, mijn geld teruggekregen en oriënteer me nu de One. Want nieuwer, groter, hogere resolutie. Maar als mijn accuduur véél korter is, dan blijf ik bij de H2O.

Andere vraag: heb je de gekleurde/warmere backlight ook gebruikt? Omdat ik vooral 's avonds lees zonder nachtlampje ben ik benieuwd naar gebruikerservaringen met het oranje backlight als aanvulling op het gewone backlight.

UPDATE: Kobo zelf spreekt van 2 maanden leesplezier op de H2O, en 1 maand op de One.
Je kunt 50% minder lang op

[Reactie gewijzigd door Stpan op 8 september 2016 13:11]

Vanmiddag er zelf even mee 'gespeeld' in de mediamarkt aangezien ik ook verregaande interesse heb in dit product. Wat mij sowieso opviel bij het blauwlichtfilter is dat je deze maar kunt instellen tussen de periode 21.00 uur en 03.00 uur en dus niet daarbuiten (of je moet al met de tijdinstellingen gaan rommelen). Echter lees ik dit nergens terug in welke review dan ook.

Wat mij nu nog 'tegenhoud' van aanschaf is de prijs. Ik heb nu nog een kobo mini en die heeft een stuk minder mogelijkheden maar die steek ik zo in mijn zak en neem ik gemakkelijk overal mee naartoe. Deze was destijds ook voor 75 euro te verkrijgen. Toch zal ik de ONE niet zomaar ergens mee naartoe nemen maar op het nachtkastje laten liggen. Ook gezien het feit dat er geen beschermcase voor verkrijgbaar is. Enfin, het blijft 'knagen'. Ga hem toch maar bestellen eerdaags omdat het toch wel een stuk fijner leest t.o.v. mijn mini. Nog eventjes doorsparen :)
Tevens vind ik het prettig om met heel grote letters te lezen en een achtergrondlicht mis ik ook, bij de mini moet je wel erg vaak het scherm verversen als je de lettergroote vergroot bij wat ik prettig vind lezen.
Het blauwlicht filter is ook prettig, gebruik dat ook bij onze tablets/telefoons. De accuduur van een maand is voor mij afdoende zolang ik hem toch binnenshuis gebruik.

Heb overigens ook aan de H2O gedacht maar het kleinere scherm en vooral het gemis van het blauwlichtfilter vind ik een pre.

Die mini houdt ik er wel naast voor mee op vakantie etc.
1. Ik heb hem weggezet tegen de Aura HD.
2. Scherm is echt heel scherp en groot ergo dat bevalt heel goed.
3. Die backlight is geweldig. Dat hebben ze echt mooi gedaan. Wat je hier leest is de exerp van een uitgebreide review (https://www.voys.nl/weblog/kobo-aura-one-review). Wellicht heb je daar wat aan?

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 9 september 2016 09:33]

Thanks! Had inmiddels al wat positieve reviews gevonden en de Kobo Aura One ligt te wachten tot ik klaar ben met werk. Dank voor je reactie!
Benieuwd naar je ervaringen en review :)
Ik heb m sinds een dag en ik vind het bladeren erg traag (en veel screen flicker), ook bij pagina's zonder afbeeldingen. Ook het laden van covers in de bibliotheek gaat m.i. erg traag. Mijn oude B&N Nook lijkt wel sneller. Ik had verwacht dat dit in al die jaren wel verbeterd zou zijn.
Het formaat vind ik qua vasthouden ook even wennen. Dunne bezels zijn mooi maar met vasthouden niet altijd handig. Ik zou geïnteresseerden altijd aanraden even in de winkel te gaan vergelijken voor aanschaf. Wellicht is een 6.8" Kobo toch fijner.