Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router Review

darastaTestpanel 30 augustus 2016, laatste update op 2 september 2016, 188 views

Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router (Testpanel)

De Linksys EA9500 combineert hoge specificaties met hoge prestaties in een simpel zwart uiterlijk. De featureset is compleet met de nieuwste technologie en het bereik en de snelheid zijn uitstekend. De aanschafprijs is echter hoog, maar dan heb je wel de snelste draadloze router van dit moment.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • Strak en simpel design
  • Specificaties ruim in orde (8xLAN, Mu-MIMO, tri-band, USB3 enz)
  • Gemeten snelheid draadloos tot 600 MB/s
  • USB 3.0 aansluiting voor snelle en simpele netwerkopslag
  • Instellingen ook toegangkelijk voor niet-tweakers
  • 3 jaar (gratis) technische ondersteuning
  • Smart wifi account, waardoor overal toegang tot je routerinstellingen

Minpunten

• Mu-MIMO wordt op dit moment nog maar door weinig ontvangende apparaten ondersteund
  • Niet tegen de muur aan te bevestigen
  • Router is groot
  • Warmteproductie, waardoor behuizing behoorlijk warm wordt
  • Hoge aanschafprijs

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4

Introductie

Om de zoveel tijd komt Tweakers.net met een actie waarbij een product door enkele tweakers mag worden getest. Braaf geef ik meestal aan dat ik hier wel oren naar heb, het testen van een nieuw stuk hardware is altijd een leuke bezigheid. Nu had ik mij de laatste tijd niet erg verdiept in de laatste trends en technieken in routerland, maar toen Tweakers.net vroeg vrijwilligers om een prijzige high-end router te testen, was ik toch wel erg benieuwd. Het doel wat ik voor ogen had was om deze router tegen de standaard router (Ubee 321B) van Ziggo uit te zetten en te kijken hoe groot de verschillen worden. Ondanks diverse ergernissen van dit apparaat was ik nog nooit serieus bezig geweest om hier een vervanger voor te vinden. De grootste ergernis is dat ik in een betonnen blok van een huis woon. Op zich prima te doen (tenzij er een schilderij oid aan de muur moet worden bevestigd...), maar een volledig dekkend draadloos netwerk was tot nu toe een utopie. Dit merk ik met name bij mooi weer, aangezien de wifi het dakterras niet tot nauwelijks bereikt. Tijd dus om met groot geschut te kijken of dit op te lossen is!

Unboxing

De router wordt geleverd in een grote blauw witte doos met daarop de specificaties en de nodige reclameleuzen zoals “the only way to wifi” en “supercharged work and play”. Het is een stevige doos die aan de binnenkant met zacht stootmateriaal is bekleedt. In de doos vinden we de router, een cat5e utp kabel, een voedingsadapter met snoer, een quick-start guide en een cd met daarop de volledige gebruikshandleiding. Alles zit netjes en stevig verpakt.

Bouwkwaliteit en uiterlijk

Het eerste wat opvalt is dat dit een forse router is. De afmetingen zijn 264,52 x 318,15 x 66,66 mm zonder de antennes. De router heeft een strak zwart design. Op de voorkant zitten geen antennes. De bovenkant bevat een glanzend zwart display met daarin de status van MU-MIMO en een verlicht logo. De rest van de bovenkant bestaat uit een matzwart geperforeerd plastic.
Aan beide zijkanten zitten 3 antennes en aan de achterkant zitten naast de aansluitingen, een power knop en een reset knop nog 2 antennes. De antennes zitten stevig vast aan de router en kunnen alle kanten op bewegen. Aan de rechterkant zitten nog 2 fysieke knoppen, respectievelijk voor het uitschakelen van de wifi en het activeren van WPS verbindingen. Er zitten maar liefst 8 gigabit LAN poorten op deze router. Naast deze poorten is er één USB 2.0 poort en één USB 3.0 poort aanwezig. Natuurlijk missen een gigabit WAN en een voeding aansluiting niet.
De router moet vlak worden neergezet en kan niet tegen een muur aan worden gehangen, omdat de gaten hiervoor missen. Dit is mijns inziens een gemis vanwege de grootte van de router. Wegwerken kan dus lastig zijn, hoewel het de vraag is of je een router in deze prijsklasse wilt wegwerken. (iets waar mijn vriendin en ik van mening van verschillen)
De voeding is niet weggewerkt in de router, hierdoor heb je nog een losse bak naast de router zelf. De kabels zijn redelijk lang om dit uit het zicht te houden, maar ik zou het mooier hebben gevonden als dit in de router zelf was weggewerkt.
Al met al is de bouwkwaliteit uitstekend en het uiterlijk strak. Daarnaast is het een imposant gezicht met 8 antennes.

Specificaties/featureset

De specificaties van deze router zijn imposant. Hieronder licht ik enkele functies toe.

Triband router
In totaal kan deze router tot 5.3 Gbps(!) leveren. Dit is verdeeld over 3 banden. 1Gbps voor 2.4 GHZ, en tweemaal 2,167Gbps voor 5Ghz. Dualband routers zijn tegenwoordig gemeengoed en bevatten de 2.4ghz en de 5ghz band. Triband doet er nog een schepje bovenop en heeft een 2e 5Ghz band. Hierdoor kan het apparaten gescheiden over 3 verschillende banden. Dit zorgt ervoor dat er meerder apparaten tegelijk met de router kunnen communiceren omdat ze elk op hun eigen band zitten en niet op elkaar hoeven te wachten. In tegenstelling tot Mu-MIMO hoeft de ontvanger dit niet verder te ondersteunen. De router deelt zelf in op welke band een apparaat wordt gezet aan de hand van de drukte op een band en het gevraagde verkeer.

Mu-MIMO
Mu-MIMO staat voor “multi-user multiple-input multiple-output”. Het idee is net als bij Triband er voor te zorgen dat apparaten niet op elkaar hoeven te wachten. Conventionele routers zijn erg goed in het versturen en ontvangen van data. Ze kunnen echter maar één apparaat tegelijk afhandelen. Om toch in praktijk meerdere apparaten schijnbaar tegelijk van data te voorzien wisselen ze zeer snel tussen de verschillende apparaten. De eerste verbetering hierop was de SU-MIMO (single user MIMO). Hiermee konden er evenveel apparaten tegelijk verbinding maken als er antennes waren. De router kon echter nog steeds maar één apparaat tegelijkertijd afhandelen. Het voordeel dat de verbinding niet werd verbroken leidde tot snellere data afhandeling en minder interferentie, maar er was nog ruimte voor verbetering. Met de introductie van Mu-MIMO kan een router nu meerdere datastromen van apparaten tegelijk afhandelen alsof elk apparaat een eigen router zou hebben. Hierdoor hoef je niet te wachten op een ander apparaat en dat levert meetbaar meer snelheid op. Het grootste nadeel aan deze techniek is dat de ontvanger dit moet ondersteunen. Mu-MIMO is ondertussen onderdeel van de wifi-ac standaard, maar tot dusver zijn er nog niet veel adapters uitgekomen met ondersteuning hiervoor. Om te profiteren van Mu-MIMO hoeven niet alle apparaten in je netwerk dit te ondersteunen. Al met één apparaat kan je profiteren van een ongebruikte antenne, terwijl de rest van de apparaten op zijn beurt wacht.

Seamless roaming:
Alle Max-stream producten van Linksys ondersteunen seamless roaming. Het overschakelen tussen router en repeater gaat naadloos, waardoor je overal het sterkste signaal hebt zonder dat je over hoeft te schakelen naar een ander netwerk.

USB poorten:
De usb poorten kunnen worden gebruikt voor het aansluiten van netwerkgedeelde opslag of printers.

Al met al zijn de specificaties erg uitgebreid en is dit op papier een dijk van een router. Laten we gaan kijken wat dat in de praktijk oplevert!

Prestaties

Maar hoe test je in vredesnaam de prestaties van een router van deze specificaties. Dat was mijn eerste gedachte toen ik daadwerkelijk de router in huis had. Ik had natuurlijk wel een idee wat ik wou gaan testen, maar hoe ging ik dat doen met de hardware die ik in huis heb. De snelste wifi ontvanger in mijn bezit kan maximaal 450 MB/s ontvangen (op papier), dus dit zou geen uitdaging voor de router moeten zijn. Na wat andere reviews te hebben doorgelezen heb ik een aantal testen bedacht (“geleend”). Let wel dat deze testen een indicatie geven van de prestaties van de router, maar dat de resultaten op een andere plek totaal anders kunnen zijn.
Prestaties – Draadloos Bereik
Het draadloze bereik heb ik in beeld gebracht met een redmi note 3 pro met een wifi analyzer app. Alle testen zijn op 6 vaste plaatsen uitgevoerd.
  • 3 meter: op 3 meter van de router met “line of sight”.
  • 7 meter: op 7 meter van de router met “line of sight”.
  • Slaapkamer: 1 verdieping hoger aan dezelfde kant als de router.
  • Studeerkamer: 1 verdieping hoger, aan de andere kant van het huis.
  • Dakterras: 2 verdiepingen hoger, aan de andere kant van het huis.
Zoals eerder vermeld zijn alle muren van beton.
De kleuren van de lijnen verschillen tussen de 2.4GHz en de 5GHz testen 8)7
Over het algemeen is het bereik beter dan met de standaard Ziggo router. Helaas blijft het dakterras een uitdaging wat betreft bereik, maar vooralsnog lijkt het er op dat deze router het gehele huis kan dekken.
Prestaties – Snelheid
Maar bereik alleen is niet voldoende, er moet ook nog data doorheen. Om een idee te krijgen van de prestaties is de bandbreedte gemeten met iperf. De “server” is een pc die met een Cat5e kabel in één van de LAN poorten zit. De “client” is een laptop met in eerste instantie een dualband wifi receiver (TP-link T2U). Bandbreedte is gemeten op dezelfde punten als het bereik op zowel 2.4G als 5G. Snelheid is een gemiddelde van 30 metingen van 1 seconde.
De snelheden bij deze testen vielen mij enorm tegen. Hoewel de snelheid gemiddeld gezien 2x zo hoog lag als bij het ziggo modem vond ik een maximum bandbreedte van 200 MBits/s relatief langzaam voor een router van dit kaliber. De ontvanger die ik gebruikte is relatief oud en goedkoop. Gelukkig had Tweakers.net een Linksys RE7000 wifi repeater meegeleverd.
Hier zit ook een ethernet aansluiting in. Samen met een verlengsnoer werd dit dus een "draagbare"WIFI ontvanger die ik op alle gewenste locaties kon testen.
Hiermee werd pas duidelijk hoe enorm snel deze router is. Met de juiste ontvangstapparatuur worden snelheden behaald tot 600 MBit/seconde.
En wat betreft het Dakterras, dat blijft een uitdaging zelfs voor deze router. De maximale zendkracht in Nederland is aan regels gebonden en dit limiteert het uiteindelijk bereik. Het bereik zonder vervelende obstakels als betonnen muren en plafons lijkt wel significant vergroot. Mijn telefoon maakt al verbinding met het netwerk als ik de auto parkeer (zo'n 30 meter van mijn huis), terwijl dit met de Ziggo router eigenlijk pas bij de voordeur was.
Prestaties – Praktijk
Met name in de praktijk kan ik het verschil merken tussen de Ziggo router en de Linksys router. Internet in het gehele huis is vele malen stabieler en sneller. Ik kan nu zelfs (een klein beetje) internetten op het dakterras. De rest van het huis heeft een goede en stabiele (enorm hoge) snelheid. Helaas is er nog steeds een wifi repeater nodig om op het dakterras een goede netwerksnelheid te verkrijgen.

Om het nut van de USB aansluiting te testen heb ik hier meerdere USB3 externe HDD’s aan gehangen. De maximale snelheid die ik heb behaald is 65 MByte/s, zowel over LAN als Wifi wat in mijn ogen een prima resultaat is.

Als laatste heb ik nog een “do it yourself” stresstest uitgevoerd met alle apparaten die ik in huis had. (4 telefoons, 2 vaste pc’s en een laptop). Eén van de vaste pc’s fungeerde als server en de rest van de apparaten maakte tegelijkertijd verbinding. Dit leverde geen andere resultaten op dan als ze één voor één verbinding zouden maken. Helaas heb ik niet de apparatuur in huis om het deze router echt heel moeilijk te maken.

De prestaties zijn eigenlijk gewoon fenomenaal wat betreft WIFI. De snelheid die met deze router is te behalen maakt een vaste LAN verbinding binnen het bereik van het netwerk onnodig.

Betrouwbaarheid & stabiliteit

Seamless roaming
Dit is getest met de meegeleverde RE7000. Het instellen hiervan is zeer makkelijk met WPS. De instellingen worden automatisch goed overgenomen en vanaf dat moment wordt er naadloos roaming toegepast. In de praktijk werkt dit erg goed. Dit overschakelen gaat inderdaad naadloos. Ik heb dit getest door een aantal keer tijdens het meten door het huis te lopen om zo over te schakelen tussen router en repeater, geen enkele keer stopte de verbinding. Het bijkomend voordeel is dat er nu ook een goede verbinding is op het dakterras!

Algemeen
Wij hebben de router 2 weken mogen testen. In de test periode heb ik niet één keer meegemaakt dat er een probleem was met de stabiliteit of betrouwbaarheid. Het enige wat opvalt is dat de router behoorlijk warm kan worden. Ik heb helaas niet de hardware om dit specifiek te meten, maar als je de hand op de router legt wordt dit toch oncomfortabel na een 10-20 seconden. Misschien had deze router beter een actieve koeling kunnen hebben om de behuizing koel te houden.

Beheerbaarheid

Linksys smart wifi setup
Na het aansluiten van de router kan de installatie beginnen door naar linksyssmartwifi.com te gaan. Daar wordt een keuze tussen handmatig en automatisch gegeven. Voor deze review heb ik eerst geprobeerd om via de automatische manier de router in te stellen. Door een simpele en goed vorm gegeven wizard worden enkele opties bij langs gegaan, zoals het automatisch updaten van de firmware, personalisatie van het netwerk en een routerwachtwoord. Er wordt afgesloten met een overzicht van de instellingen. Hierna kan er een linksys smart wi-fi account aangemaakt worden. Na het opgegeven van de gevraagde gegevens wordt er een bevestigingsmail verstuurd. Deze belandde helaas in de spam folder. Het bevestigen gaat met een link die geopend moet worden in je eigen netwerk, hierna is je account gekoppeld en kan je inloggen. De functies van het linksys smart wifi account behandel ik verder op in deze review. Na het inloggen is de installatie voltooid en krijg je de startpagina van de routerinstellingen te zien.
Al met al gaat het instellen met behulp van deze wizard snel en is het ook toegankelijk voor niet-tweakers.
Instellingen.
Vanuit het startscherm zijn de verschillende instellingen op te roepen. Het startscherm heeft aan de linkerkant een menubalk met wifi hulpprogramma's en de routerinstellingen. Aan de rechterkant kunnen widgets worden neergezet om snel toegang te krijgen tot een aantal functies. De widgets kunnen worden verwijderd door ze weg te klikken en worden toegevoegd door bij de desbetreffende instelling de optie “toon widget op startscherm” aan te vinken.
De widgets zijn in mijn optiek niet heel erg nuttig, maar ook niet storend. De opties zijn logisch ingedeeld en er is veel in te stellen zoals te zien in onderstaande screenshots(klik voor een vergroting). Daarnaast ziet het er gelikt uit.

Linksys smart wifi account en app
Het doel van het Linksys smart wifi account is om vanaf elk apparaat toegang te hebben tot je apparaat. Met dit account kan je vanaf elk apparaat de instellingen van de router veranderen. Als de pagina linksyssmartwifi.com wordt geopend zijn er twee inlog mogelijkheden. De eerste is om met het linksyssmartwifi account in te loggen. Het voordeel hiervan is dat de instellingen van de router overal vandaan gewijzigd kunnen worden. Je hoeft dus niet in je eigen netwerk te zitten. De andere optie is om lokale toegang te verkrijgen. Dit werkt dus ook alleen als je met de router verbonden bent. Ik heb dit vanaf meerdere locaties geprobeerd en het werkt zoals het hoort.
De app voor android en ios kan een aantal instellingen van de linksys router beheren. De visuele stijl van de app komt overeen met de visuele stijl van het instellingenscherm. Het dashboard geeft statusinformatie over je netwerk, het aantal aangesloten apparaten en informatie over eventuele USB apparaten. Daarnaast kan gasttoegang, ouderlijk toezicht en apparaat prioritering rechtstreeks vanuit het dashboard worden geconfigureerd. Vanuit het menu kunnen de overige opties worden geopend. De app werkt snel en met name het makkelijk inzien van de aangesloten apparaten en het openen van een gastnetwerk is handig om vanaf je telefoon te kunnen doen.

Ondersteuning

Behalve 3 jaar fabrieksgarantie wordt er ook 3 jaar volledige technische ondersteuning gegeven. Dit is dus prima in orde.

De prijs is hoog, heel hoog. Deze router kost zo rond de 400-450 euro. Een router met vergelijkbare specificaties die ik heb kunnen vinden is de Netgear Nighthawk R8500 en die is ongeveer hetzelfde geprijsd. De router is dus niet duur voor hetgeen hij biedt, maar het is eerder de vraag wie dit type router nodig heeft. Wil je zeker zijn dat je niet meer op je netwerk hoeft te wachten en trek jij het maximale uit je netwerk, dan is dit zeker het type router wat je nodig hebt.

Conclusie:

De Linksys EA9500 Max-stream AC5400 is een beest van een router. Het combineert een 8 gigabit LAN switch met fenomenale draadloze prestaties tot in totaal maximaal 5.3Gb/s verdeeld over 3 banden. Daarnaast wordt de nieuwste AC standaard met Mu-MIMO ondersteund. Dit alles zit in een stevige zwarte behuizing, die vrij fors is en niet gemakkelijk weggewerkt kan worden. Het ontwerp is simplistisch en daardoor zal de router niet heel erg opvallen als hij in het zicht komt te staan.
Op dit moment worden de limieten van de aangesloten apparaten eerder bereikt dan die van de router en daardoor blijft een gedeelte van de bandbreedte ongebruikt. 5.3Gb/s is enorm veel en je moet echt zeer veel van je netwerk vragen wil je dat gaan behalen. De router ondersteund alle nieuwe snufjes op netwerk gebied en presenteert dat op een manier die makkelijk in gebruik is met een makkelijk te volgen installatiewizard en overzichtelijke instellingen. Het Linksys smart wifi account kan enorm handig zijn als je niet thuis bent, maar toch bij de instellingen van je router moet komen en ook de app heeft een aantal handige functies, zoals het aan en uit kunnen zetten van een gastnetwerk en het bekijken van de aangesloten apparaten.
We kunnen wel stellen dat deze router, hoewel Ingrid en Henk deze prima in gebruik zouden kunnen nemen, zwaar “overkill” is voor de gemiddelde gebruiker. Alleen mensen die met veel mensen tegelijkertijd veel van hun netwerk vragen of door het gehele huis draadloos gebruik willen maken van een 100-200 MB internetsnelheid met meerdere apparaten zullen deze router nodig hebben.
Als je echt het uiterste van je netwerk wil vragen en daar ook fors in wil investeren is dit wel de juiste optie. Als het doel is om alle gaten en kieren in je huis van wifi te voorzien is het investeren in een goede repeater een betere optie. Het bereik is wel beter dan het bereik van het Ziggo modem, maar het verschil is niet wereldschokkend. Als er al wel wifi-dekking was, dan is de snelheid wel enorm gestegen, met draadloze snelheden tot wel 600MB/s is het niet meer nodig een om via “de draad” te gaan internetten op je laptop. Mu-MIMO kan helpen het netwerk nog sneller te maken (efficiënter te gebruiken), maar dan moet de apparatuur het ondersteunen. Een handige toevoeging is Tri-band waarmee al het 5GHz verkeer over twee separate banden worden gestuurd, zonder dat de apparatuur dit hoeft te ondersteunen. Hierdoor kunnen er sowieso al 3 apparaten tegelijk met de router communiceren (2.4G, 5G1 en 5G2). Al met al geeft deze router een enorme boost aan je netwerk. Het is met name de vraag of die boost jou zo’n 400 euro waard is, maar ik zou deze router graag laten staan.

Heb jij ook een Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router?