Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Cat S60 Zwart Review

watje65 20 augustus 2016, laatste update op 9 november 2016, 508 views

Cat S60 Zwart

Had hem sinds begin augustus drie weken in Pre-order staan bij CoolBlue. Eenmaal in bezit is het een intrigerend toestel dat niet alleen voor de nodige gespreksstof op feestjes leidt maar ook bijzonder bruikbare features heeft.

Pluspunten

• FLIR camera. Erg ruim inzetbaar, laat vooral ook je creativiteit werken
  • Stevig en robuust
  • Batterij gaat lang mee
  • Waterdicht
  • SOS functie / Lone worker app

Minpunten

• Geen 5GHz WifFi
  • Geen draadloze laadmogelijkheid
  • "Gewone" beeldinformatie van FLIR camera alleen zichtbaar in FLIR camera-app
  • Deksel voor SIM- en geheugenkaarten springt te snel open
  • Caterpillar logo niet in kleur :-(

Reden voor aanschaf

Op het moment dat ik de advertentie zag voor dit toestel wilde ik hem graag aan de tand voelen en uitgebreid testen. Ik zoek namelijk een toestel voor toepassing voor (mobiele) medewerkers in de zorg (aan verstandelijk beperkte mensen) die soms ook met agressieve bejegening te maken hebben. De praktijk leert dat daar veel toestellen sneuvelen door vallen, stoten en verzuipen. Daarnaast is daar een behoefte om snel een oproep voor assistentie te kunnen doen naar collega’s eventueel voorzien van locatie informatie

Kopen en leveren

Na 4 weken pre-order (na officiële introductiedatum) heb ik het toestel ontvangen. Dat is wel erg lang en jammer.

Eerste indruk:

Het komt in een mooi geel Cat doosje, in de doos zit de telefoon, lader en kabel, 2 flinterdunne boekjes én…. een screenprotector. Dat laatste is wat onverwacht voor deze robuuste telefoon maar ik heb hem er toch maar opgeplakt.
Wat ook opvalt bij het uitpakken is het gewicht: Hij is best zwaar. Doet mij denken aan de eerste grote iPaq organizers die ik ooit had. Na een paar dagen de Cat S60 te hebben gebruikt voelt mijn “oude”Moto G klein en licht aan. Het formaat is niet echt een probleem, dat past nog goed in mijn broekzak, ik gebruik hem voor het gemak in combinatie met mijn Jabra BT3030 headset en Sony Smartwatch 2.
Het zal nog lastig zijn om voor dit toestel een passende riemclip of hoes te vinden.

Het apparaat liet zich de eerste keer niet eenvoudig overhalen om op te starten. Normaal gesproken druk je de powerknop een seconde of drie in, ik geloof dat ik hem die eerste keer wel 15 secondes in heb gehouden. Dat nadat ik hem eerst drie uur aan de lader heb laten liggen. Hierna zijn er gewone tijden van toepassing: na ongeveer 3 secondes indrukken gaat het apparaat aan.

Zowel aan de voor als aan de achterkant is er een smal opstaand randje om scherm en achterkant te beschermen tegen krassen.
Aan beide zijden staat het CAT logo er in zilver op. Persoonlijk zou ik het érg stoer hebben gevonden als dat er in origineel geel/zwart op zou hebben gestaan…

In gebruik nemen:

Plaatsen van de SIMkaarten is een fluitje van een cent, de tweede SIMkaart heeft een plaatsje gevonden onder het slot van de geheugenkaart. Daar heb ik een 64GB kaartje van Samsung in laten zetten. Het kost enige moeite om het toestel dat kaartje te laten herkennen, ik verwacht hiermee voldoende opslagruimte te hebben voor de life-cycle van het apparaat.

Autohouder

Ik bel regelmatig vanuit de auto en als sportieve rijder heb ik meestal Flitsmeister aanstaan om mij te waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Ook navigeer ik met Google maps. Dan is het handig om je telefoon in een houder op het dashboard te hebben.
Omdat dit een vrij zwaar, dik en breed toestel is heb ik een GripGo autohouder geïnstalleerd, ik heb al iets vergelijkbaars in een andere auto waar ik het toestel aan kan plakken, dat werkt uitstekend. Het toestel blijft er uitstekend op zitten.

Klepjes

Het apparaat beschikt over een aantal klepjes met rubber afdichting. Deze sluiten mooi aan op het toestel maar zijn met dikke vingers of korte nagels lastig open te maken. Dat is dan met uitzondering van het dekseltje waar de SIM- en geheugenkaarten ingaan: Deze heeft een geel lipje dat relatief ver uitsteekt (evenhoog als het opstaande beschermrandje) en daardoor naar verhouding makkelijk opengaat. Als je telefoon ergens langsveegt terwijl hij in het water valt kan dit opengaan. Ook als het toestel op de grond valt kan dit klepje spontaan openklappen. Ik heb dit zelf opgelost door er een streepje ducktape langs te plakken: Dit luikje hoeft hooguit 1 x in de twee jaar open… Misschien dat ik het schuifje zelf nog ga modificeren (een stukje erafsnijden of schuren)

Zwemmen

Daarnaast zijn er nog twee schuifjes aan de voorkant met de aanduiding 2m en 5m. die zijn waarschijnlijk bedoeld als je bewust van plan bent met het toestel te gaan zwemmen. Je hoort niets meer uit het oorstuk als dat klepje dichtstaat. De microfoon werkt dan nog redelijk. Gaat het toestel eenmaal onder water dan detecteert het dat. Er wordt een melding op het scherm getoond van dit feit en aangeboden om het “droogprogramma” te starten. Met behulp van trilling en geluid wordt het water zoveel mogelijk verdreven uit de openingen van het toestel, Het toestel is daar meerdere minuten mee bezig.

Hardware knoppen

De hardware knoppen op het toestel laten zich uitstekend bedienen met uitzondering van de officiële SOS-knop.
De oranje functieknop aan de linkerkant kun je programmeren om twee bepaalde functies te starten bij resp. lang indrukken of twee keer kort. Ik gebruik dat voor het aanzetten van de zaklamp, de tweede functie heb ik ingesteld als SOS-knop, ik kom daar zo meteen nog op terug.
Ook de Terug, Home en Applicatieknop zijn hardwarematig. Ik vind dat erg prettig.
- Als je twee keer kort drukt op Home-knop schakelt het toestel zich in
- Je moet de Menu-knop iets langer indrukken als je een app heeft die deze knop normaal gesproken ook gebruikt. Bij gewoon kort indrukken opent de standaard app-lijst
- Als de aan/uit knop twee keer kort wordt ingedrukt start de camera-app

SOS-knop, onhandig

Even speciale aandacht voor de SOS knop aan de zijkant van het toestel. Ik verwacht dat die bedoeld is om snel en eenvoudig alarm te maken in een penibele situatie waarin je geen tijd hebt voor ingewikkelde dingen. In de VG zorg waar men geconfronteerd wordt met agressie (soms in een “Lone-Worker” situatie) komt dit met regelmaat voor. Als je de knop de eerste keer bedient komt er een menuutje waarbij je een drietal bestemmingen kunt programmeren waar een SMS met informatie naartoe wordt gezonden. Naar deze nummers wordt de volgende keren een bericht gestuurd met de naam van het toestel, een link naar Google maps en het dichtstbijzijnde adres daarvan.

Ik vind het een bijzondere keuze om deze knop bij de Cat S60 te verbergen onder een klepje. Zoals eerder gezegd moet in een dergelijk noodgeval…
- Eerst het toestel worden gepakt,
- Het toestel moet ontgrendeld zijn/worden
- met twee handen moet het klepje voor de SOS-knop worden geopend (denk eraan je nagels niet te kort te knippen!)
- GPS moet aanstaan (met hoge nauwkeurigheid)
- Meerdere seconden de knop indrukken
En dan wordt het bericht uiteindelijk verstuurd. Stel dat je hier 10 seconden over doet (trillende vingers etc?) dan kun je in die tijd heel veel klappen of schrammen van nagels die langer zijn dan de jouwe :-/

Het zou handiger zijn als deze knop, iets verdiept was geplaatst (zoals hij nu zit) en geen klepje had gehad.

Om deze reden heb ik de oranje functieknop geprogrammeerd als SOS-knop: 1 x 2 seconden indrukken is voldoende om het bericht te verzenden.
Ik houd het toestel ontgrendeld via de “vertrouwde bluetooth accessoire” functie.
Staat de locatie niet aan, dan wordt het alarm niet verzonden. In deze app valt dus nog wat te verbeteren.

Lone Worker timer

De app die wordt gebruikt voor het verzenden van de SOS oproep heeft ook een veiligheidstimer. Dit houdt in dat je een tijd instelt, waarbij na het verstrijken van die tijd een zelfde SMS wordt verzonden als na het drukken op de noodknop. Dit kan worden gebruikt als extra veiligheid indien men als enig persoon een mogelijk gevaarlijke situatie in gaat. Dit bericht dient dan als vangnet om een alarm te verzenden als je de timer niet tijdig stopt. Het is jammer dat in combinatie met deze timer niet een ander bericht kan worden verzonden dan het bericht van de SOS-knop.

Het scherm

Daarover kan ik kort zijn: Het is uitzonderlijk scherp en helder: Bij mij staat de instelling daarvoor bijna op minimum. In combinatie met de Twilight-app breng ik het in de avond verder terug naar een niveau dat past bij de omgeving. De weergave is voldoende scherp, ik kan hier geen nadelen in vinden.

Camera’s

Het zijn camera’s… Ze doen het…
De 13 megapixel camera maakt leuke foto’s. Ik ben het stadium allang voorbij dat ik mijn spiegelreflex meeneem in de vakantie. De camera van dit toestel doet mij niet van gedachten veranderen. Ook met minder licht nog steeds mooie foto's: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1C4sVzSmqWUpn84.jpeg De camera heeft een LED flitser ter ondersteuning, voor dichtbij ondersteunt die meer dan voldoende.
De frontcamera wordt door mij gebruikt voor selfies. Ik herken mezelf, volgens mij is die ook goed ;-)

FLIR camera

Een unieke element van dit toestel. Er zit een sensor met 60 x 80 actieve pixels in http://www.flir.com/cores/lepton/. Het beeld wordt handig vertaald naar iets herkenbaars door daar een beeld van de reguliere camera onder te leggen. Door in de camera app over het beeld te vegen wordt het normale beeld tijdelijk zichtbaar. Je kunt temperatuur metingen doen door meetpunten op het scherm te plaatsen, https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1C4sVz31hkwrGMW.jpegdaar wordt dan de gemeten temperatuur in weergegeven. De toepassing in deze tak van zorg kan het in het donker opsporen van verdwaalde cliënten zijn (die wellicht ook niet gevonden willen worden). Ik heb een foto gemaakt van kokend water en meet een temperatuur van 94,7 graden celsius. Volgens de theorie zou dat 100 gradenmoeten zijn. Mijns inziens een aanvaardbare afwijking.
Overigens ook een bijzonder handige tool om te zien waar je nog niet hebt geïsoleerd.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1C4sVz3OO5ySwRf.jpeg

NFC lezer

Voor deze lezer heb ik in mijn omgeving nog geen concrete toepassing kunnen vinden. Wellicht bruikbaar in functies waar een NFC wordt gebruikt om een gewerkte route vast te leggen (beveiliging of thuiszorg). Wat ik verder kan bedenken is dat een tag wordt gebruikt om het toestel te ontgrendelen. Dat laatste kan echter ook door een Bluetooth accessoire (headset of smartwatch) aan te merken als vertrouwd apparaat.

Draadloze functies

Ik heb geen op of aanmerkingen over de werking van Bluetooth of Wifi. Jammer dat er geen 5GHz WiFi in zit, voor deze prijs had dat best gemogen…

Aansluitingen

Het apparaat heeft twee aansluitingen, één voor een micro-USB connector en één voor een 3,5mm headset. Deze zitten verborgen achter de eerder genoemde klepjes. Mooie feature is dat er een bericht op het scherm wordt getoond als je één van deze stekkers verwijderd met de herinnering de klepjes goed af te sluiten.

Batterijduur en lader

Cat belooft in de advertenties een lange autonomietijd voor dit toestel. In zoverre ben ik het daar mee eens dat het toestel het bij normaal gebruik ruimschoots twee volle dagen uithoudt. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1C4sVz1mI66O5Oj.pngZet je de GPS vast aan (noodzakelijk o.a. voor de SOS-knop) dan zakt dit terug naar ruim een dag. Ga je vervolgens een tijdje aan de slag met FLIR camera dan is er de noodzaak om het toestel binnen de dag aan de lader te leggen. Hij gaat in ieder geval twee ruime shifts van 8 uur mee. Het zou een mooie toevoeging zijn om dit apparaat te voorzien van een draadloze laadmogelijkheid, dat scheelt weer een klepje?

Eigenaardigheden Android 6.0.1?

- Volume op favorieten
- Iconen verdwijnen van homeschermen na update van de app
- CAT apps en groepen op het toestel

Bellen en gebeld worden

Ik zou het bijna vergeten, je kunt er ook mee bellen. De verstaanbaarheid en helderheid is uitstekend, microfoon en luidspreker zijn van voldoende tot goede kwaliteit. Het 2-5m klepje bij de luidspreker wel open laten staan, anders hoor je niks.
Er zit op dit moment maar 1 SIMkaart in mijn toestel, ik ga ervan uit dat de werking van het toestel met een tweede SIMkaart standaard is voor Android 6.0.1. Voor mobiele werkers in de grensstreek van noord-Brabant is het goed om hier een kaartje van een tweede provider in te steken omdat een SOS oproep dan meer kans heeft om aan te komen.

Support

Op de telefoon vind je een app “Catphones”. Die brengt je op de supportpagina van Catphones. Ik heb tweemaal gebruik gemaakt van de mail support functie, in beide gevallen heb ik een tijdig en adequaat antwoord ontvangen. Ook wordt er een telefoonnummer in Amsterdam genoemd, daarvan heb ik nog geen gebruik gemaakt.

Robuust

Het toestel is ook gekocht omdat het als robuust is aangemerkt. Ik kan dit beamen, het is een bijzonder stevig toestel. Het is inmiddels een aantal malen gevallen en er is nauwelijks een krasje te zien, in iéder geval is het niet serieus beschadigd. De eerste keer is daarbij wel het klepje van de SIM- kaart opengesprongen, dat is een serieus nadeel dat m.i. in een volgende versie verholpen moet worden

De Cat S60 doet wat wordt beloofd. Het is een stevig toestel. Ik gebruik het met veel plezier. Als je beroepsmatig de behoefte hebt aan een alarmfunctie en/of een FLIR camera en je hebt gedurende de dag niet de mogelijkheid je toestel aan een lader te leggen, dan is dit toestel beslist een aanrader. Je hoeft niet in de off-shore te werken of een bouwvakker te zijn om een stevig toestel te willen hebben. Ik kan me legio toepassingen bedenken voor zinvol gebruik van de warmtebeeldcamera, tot op het artistieke af. Naar mijn ervaring krijg je bij dit toestel waar voor je geld.

Heb jij ook een Cat S60 Zwart?

Review leest lekker weg. Misschien de opvolger van mijn Sony Z1 Compact.
Dank je, het is m'n eerste. Ik had graag geweten hoe ik de afbeeldingen in de tekst wat kleiner kon maken, maar da's een detail. Ik vind het toestel een aanrader als je van stevig houdt.