Specificaties 256MB - Bekijk alle specificaties

Xtreamer Mediaplayer 256MB Review

anboni 17 september 2009, laatste update op 18 september 2009, 3.754 views

Xtreamer Mediaplayer 256MB

Pluspunten

• Ziet er netjes uit
  • Kan veel spul afspelen
  • Goedkoop

Minpunten

• Ontwerp van het apparaat is slecht doordacht wat koeling betreft
  • Fan maakt een vreselijke pokkeherrie
  • Afstandsbediening voelt niet lekker aan
  • Player reageert slecht op AB

Geluidskwaliteit Score: 4
Over de functionaliteit zijn al de nodige reviews enzo geschreven (de meeste daarvan, terecht, lovend). Ik ga vooral even in op de minder positieve punten uit mijn ervaring.

Fan
Allereerst is daar de al veelvuldig genoemde ventilator. Deze maakte in mijn exemplaar op iedere stand een herrie als een gecrashde harddisk, totaal onacceptabel dus. Fan uit ging prma met SD en 720p content, maar bij het afspelen van wat 1080p films werd het de Realtek chip na 'n minuut of 10-15 toch echt te warm: eerst A/V sync problemen (2-3 seconden), kort daarna ook uitvallende frames alsof je naar een slideshow zit te kijken. Na een paar minuten rust ging het afspelen weer eventjes goed. Typisch genoeg maakte het weinig verschil als ik de fan aan zette (zelfs op stand High), de Realtek kreeg het toch steeds weer te warm.

Ontwerp
Goed, warmteproblemen dus. Ik heb het apparaat opengemaakt, en dan valt al snel op dat het ontwerp toch niet zo doordacht overkomt: de fan zuigt vooral aan de open ruimte waar een harddisk te plaatsen is. Het gigantische koelblok van de Realtek chip krijgt amper (of zelfs helemaal geen) geforceerde airflow. Misschien dat er genoeg airflow zou kunnen ontstaan door opwarming van de lucht, echter blaast de onderin gemonteerde fan de eventueel aanwezige koude lucht naar buiten af.

Mod
Om de Realtek toch van wat koeling te voorzien, ben ik op een gegeven moment zo ver gegaan dat ik de plastic zijkant heb verwijderd en daar een 12cm fan tegenaan heb geplakt. Met die aanpassing speelt de Xtreamer probleemloos alle 1080p content af die ik ertegenaan kan gooien, en ook nog eens zonder herrie.

Afstandsbediening
Een ander belangrijk minpunt vind ik de 'ervaring' rondom het bedienen van de Xtreamer. Een druk op een knop van de afstandsbediening wordt regelmatig pas een halve seconde of meer gevolgd door een reactie op het scherm, of er volgt helemaal geen reactie. Ook heb ik meerdere keren meegemaakt dat drukken op knop A en een paar seconden later knop B ervoor zorgt dat ik eerst actie A zie gebeuren en een paar seconden later nog een keer actie A gevolgd door actie B. Als ik dichter bij de Xtreamer ga zitten, verbetert dit allemaal wel. Het maakt daarbij niet uit hoe donker of licht de kamer is. Daarbij voelt de AB niet erg solide aan.

Heb jij ook een Xtreamer Mediaplayer 256MB?

Reviews door de redactie

Er is een nieuwe speler van Icy Box met ook een Realtek chipset, die deze problemen niet zou kennen, heeft nl een aluminium case de ICY BOX MP305, ziet er interessant uit en heeft een sd ingang.
Ik ben erg benieuwd daar de daadwerkelijk BR ISO support, of hij menu's afspeelt etc.
Wat de minpunten betreft denk ik:
Ontwerp: jammer maar helaas, oplosbaar met een mod.
Fan: ditto
AB: ik wil mijn iphone gebruiken als AB...

Al met al, looks promising...
Ik moet zeggen, ik heb de tweede versie van de Xtreamer (versie 2.0.2) ,uiteindelijk nu met update naar 2.1.3, maar ik heb totaal geen last van herrie van de fan. Bij deze versie is de fan vervangen voor een fan die ontzettend veel stiller is. Zelfs in de hoogste stand vind ik het aanvaardbaar. Ik heb hem zelf vaak uitstaan. De Xtreamer speelt alles goed af zonder haperingen en wordt daarbij niet te warm. Met een ingebouwde harddisk is de fan misschien wel noodzakelijk. Maar zoals ik al zei, de fan maakt geen takkeherrie meer. Ik heb een dvd-recorder die een hoop meer herrie weet te produceren. Bovendien kan je altijd nog voor een habbekrats de passieve koeler kopen en monteren. Het argument om de Xtreamer dus niet te kiezen vanwege de lawaaierige fan gaat wat mij betreft niet meer op.
zoals meneer hier boven. de fan probleem is stukken beter bij de huidige xstreamers
ik heb sinds gister een nieuwe xstreamer, en ik heb geen last van de fan zelfs op high niet

afstandbediening gaat ook beter. wat meer response