Specificaties 34" @ 2560x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 34UM68-P Wit, Zwart Review

liberque 17 augustus 2016, laatste update op 1 september 2016, 1.015 views

LG 34UM68-P Wit, Zwart

Een monitor met een uitgebreide featureset – de goedkoopste in zijn klasse – die zeker qua kwaliteit niet onder doet voor andere schermen, maar helaas door zijn full-hd resolutie op 34 inch een beetje tussen wal en schip beland in vergelijking met wat er op de markt te koop is.

Pluspunten

• Immersie in games
  • Goed IPS Paneel
  • Goed verstelbare voet
  • 7W luidsprekers produceren ruim voldoende volume
  • Uitgebreide features

Minpunten

• Resolutie te laag voor 34"
  • Terug naar het "zwarte balken tijdperk" eg. content problemen
  • Prijs relatief te hoog
  • Installatie software

Trial Header
Afgelopen dinsdag werd ik aangenaam verrast door een e-mail uit het hoofdkantoor van Tweakers.net. Uit meer dan 2000 mensen die zich in hadden geschreven op de poll van de Tweakers.net Express prijzenslag was ik uitgeloot om de LG 34UM68-P monitor te testen. Na het ondertekenen van een gebruikersovereenkomst en het doorzenden van mijn gegevens werd de monitor direct naar me verzonden en stond de volgende dag DHL met een enorme doos voor de deur. Niet alleen betekende dit het eind van mijn eeuwige klaagzang dat ik nooit iets win, maar na jarenlang geen reviews meer te hebben geschreven zou het direct ook een soort comeback voor me worden.

Ik had echter een paar grote handicaps. Niet alleen had ik nimmer een review gemaakt van een monitor, maar ik was ook nog eens sterk bevooroordeeld omdat ik zelf al tijden met een UHD monitor werk. Tja, en daar ga je dan al meteen de mist in: het is zeer moeilijk om een monitor met een resolutie van 2560x1080 te beoordelen als je een resolutie van 3840x2160 gewend ben. Ik moest daarom mijn UDH monitor voor meer dan een week achter me laten zodat ik weer zou wennen aan Full-HD en dit is dan ook de reden dat het best wel wat tijd gekost heeft om deze review te schrijven.

Laat dit je echter niet afschrikken. Een maat van me vond het een prachtscherm en ook anderen die even kwamen kijken naar de monitor vonden het een geweldig scherm. Zelfs al zette ik de UHD monitor naast de 34UM68P dan nog vond iedereen – behalve ik – de laatste indrukwekkender. Deze mensen komen echter allemaal af van FullHD schermen en zijn dus nog niet “verpest” door UHD-beelden. Waren mijn ogen nog maar steeds zo maagdelijk en onschuldig of is 34” echt veel te groot voor zo’n lage resolutie?

Inhoudsopgave
01. Featureset05. Ghosting09. Addendum 1: 16:9 vs 21:9
06. Afwerking10. Addendum 2: 2560x1080 vs 2560x1440 @ 34"
03. Kleurweergave07. Vormgeving11. Addendum 3: 2560x1080 vs 3840x2160 (UHD)
04. Contrast en Helderheid08. Prijs12. Conclusie

2. Featureset
Qua features heeft deze monitor veel te bieden. Door het gebruik van een IPS-paneel krijgen we weer het bekende 99% sRGB 8bit/16.7m kleurbereik – wat erg handig is voor mensen die kleurgetrouwe content willen maken. De kleuren zouden in de fabriek gekalibreerd volgens de LG website, maar in mijn geval was dit duidelijk niet gebeurd. Verder heb je met IPS natuurlijk een goed zicht op alle inkijkhoeken (178 graden). Dit laatste is met een 34 inch scherm natuurlijk geen sinecure. De helderheid ligt op zo’n 300 cd/m2 en is daarmee ruim voldoende. De contrastratio van 1000:1 ligt ook zeker in lijn met wat je van een IPS-paneel mag verwachten. Dit laatste zorgt er voor dat je niet echt diepe zwartwaarden krijgt, maar dat hoort gewoon bij het type paneel. LG probeert het zwart echter wel een boost te geven met hun ‘black stabilizer’, maar echt effect heeft het niet. Een andere IPS-‘feature’ is de responsetijd van 5ms alhoewel LG net als bij de contrastratio een ‘foefje’ heeft toegevoegd die de inputlag moet verlagen: ‘Dynamic Action Sync’.

Met FreeSync belooft het scherm in combinatie met een AMD-videokaart dat je geen stottering en tearing ervaart. De technologie zorgt er immers voor dat de videokaart controle krijgt over de monitor en deze op zo’n manier gesynchroniseerd wordt dat de beeldupdates gelijk lopen tussen de 48 en 75hz. Helaas heb ik natuurlijk een Nvidia GPU dus kon ik deze feature niet testen. Het is in mijn optiek erg jammer dat er twee verschillende varianten door verschillende GPU-boeren zijn gemaakt. (Gsynch en Freesync) De keuzevrijheid in monitors wordt hierdoor beperkt.

Qua aansluitingen vinden we een 2-tal HDMI 1.4 verbindingen evenals een Displayport 1.2. We kunnen de monitor ophangen middels een VESA 100mm mount en het scherm is in hoogte verstelbaar en kantelbaar. Een klein nadeel is wel dat het best lastig is om het scherm ook recht te krijgen op zijn voet. Dit komt natuurlijk door de 21:9 aspectratio waardoor je een kleine afwijking wel heel erg snel ziet. Verder heeft het scherm een stel ingebouwde speakers van 7W met een kwaliteit die je van zulke speakers mag verwachten. Nee, je hoeft je Z5500 speakerset niet de deur uit te doen :)

Het OSD kan je bereiken door de grote knop aan de onderzijde van het scherm. Hier kunnen we gaming mode aanpassen waarmee LG de magie probeert te laten zien van zijn black stabilizer en dynamic action range. Je kunt kiezen uit de presets FPS1, FPS2, RTS en custom.

Verder vind je in het OSD de quicksettings voor Brightness, Contrast, Volume, Input en Ratio. Kun je het beeld in PBP (Picture by picture) zetten ofwel twee inputs naast elkaar. Kunnen we de kwaliteit tweaken in picture en zijn er de standaard instellingen zoals taal, energie beheer, auto standby etc. etc. Het OSD menu werkt op zich wel intuÔtief al had ik liever gehad dat je je keuze moest bevestigen doormiddel van een extra klik. Nu is dat niet zo waardoor je snel de verkeerde keuze maakt als je de navigatieknop nog niet gewend ben.

De afmetingen met en zonder voet zijn respectievelijk 829,9mm x 428.9mm x 252,4mm en 829,9mm x 379,8 mm x 49.2mm en je kan het scherm in de hoogte 120mm verstellen. Tussen de 5 en 20 graden is het scherm ook kantelbaar. Het enige wat eigenlijk ontbreekt is een curve in het scherm. Nu is een curved monitor op 27” natuurlijk slechts een gimmick, maar op 34 inch voegt het wel degelijk wat toe. Het had de monitor mijn inziens afgemaakt, maar helaas.

LG OSD - Gamemode: FPS1LG OSD - Gamemode: FPS2 LG OSD - Gamemode: RTS LG OSD - Gamemode: Custom

LG OSD - Picture by PictureLG OSD - Picture LG OSD - Sound LG OSD - General LG OSD - Sound LG OSD - Input

4. KleurweergaveDe kleurweergave van de monitor is door de 99% sRGB natuurlijk ideaal voor kleurgetrouwe documenten.

Wat me wel opviel is dat in andere reviews er wordt vermeld dat de kleurinstellingen van de fabriek af gekalibreerd zijn en dat men hiervoor een certificaat bijgesloten kreeg. Dit certificaat heb ik echter nergens kunnen vinden en ik ga er dan ook niet vanuit dat dit gebeurd is. Toch is de monitor out-of-the-box qua kleurweergave goed te noemen en na een beetje tweaken kan je het zelfs nog een beetje finetunen.

Het feit dat het een IPS-paneel betreft maakt echter dat dit niet bijzonder is. Immers zo’n beetje alle IPS-panelen beschikken tegenwoordig wel over 99% sRGB en dus is de kleurweergave eigenlijk inherent aan het paneel en niet specifiek aan dit model.

5. Contrast en Helderheid
Een van de meest gehoorde nadelen aan IPS-panelen is dat bij een grote helderheid de zwartwaarden drastisch omlaag gaan. Zo hoort zwart natuurlijk eruit te springen als echt zwart, maar hoe groter de helderheid hoe ‘valer’ het wordt. Dit kan zeer storend zijn in games en in films. Nu vind ik dit op dit paneel echter behoorlijk meevallen. Zwart in mijn optiek is gewoon zwart tenzij je de helderheid echt helemaal naar 100% opschroeft.

Je zou denken dat met de feature “Black Stabilizer” LG een oplossing voor dit probleem heeft bedacht, maar het blijkt dat deze feature precies het omgekeerde doet wat je verwacht. Zo wordt daarmee juist de donkerste kant vastgesteld en lichter gemaakt opdat je in games beter ziet wat er gebeurt. Laat je dus niet verleiden door deze ‘optie’ en denken dat dit zorgt voor betere zwartwaarden. Het is een handige feature maar heeft dus in mijn optiek weinig te maken met de zwartwaarden.

6. Ghosting
Laat ik maar direct zeggen dat ik voor het meten van ghosting niet over de nodige apparatuur beschik. Een trackingcamera is sowieso een vereiste en om dat nu aan te schaffen voor 1 review vind ik wat ver gaan. Dit is dan ook de reden dat ik ‘ghosting’ niet heb beoordeeld met een cijfer.

Toch om sportief over te komen heb ik geprobeerd met mijn mobieltje wat foto’s te maken van 2 ghosting tests, maar hoewel de S7 Edge wel degelijk beschikt over een uitstekende camera is deze absoluut niet toereikend voor dit doeleind. Zelfs niet nadat ik heb gekozen -zoals ze bij Lagom.nl adviseren – voor een sluitertijd van 1/350 (1/400 ging niet) en een ISO waarde van 800. De JPG’s zijn met uitzondering van de 2 foto’s van TestUFO.com opgeslagen op 100% kwaliteit zonder anti-aliassing. De twee uitgezonderde foto’s staan op 90% kwaliteit i.v.m. een limiet van 5mb per foto. Mocht je het idee hebben dat je er iets aan heb kijk dan naar de foto’s hieronder, maar houdt er wel rekening mee dat ze vrij groot zijn.

Ik mag dan geen dure apparatuur hebben, maar gelukkig heb ik wel twee goede ogen en kan ik typen. Ik neem daarom als referentie even de ghosting test op TestUfo.com. De background color staat op Cyan en we gaan met 960 pixels per seconde en 1000 pixels uit elkaar. Pursuitcamera staat verder uit:

We zien 3 lijnen onder elkaar met ufo’s vliegen. Het valt direct op dat de ufo op de 2e en 3e lijn achterna gezeten wordt door een vervaagd negatief van zichzelf dat wel een halve centimeter uitsteekt. Op de 1e lijn zie je dit veel minder en daar is het dan ook meer een soort aura om de ufo heen. Geen enkele gamesetting (via het OSD van de monitor) heeft enig impact op dit tafereel.

Heb dezelfde test op mijn UHD TN paneel bekeken en daar zie je ook dat spook van de ufo. Alleen ditmaal op de 1e en 2e lijn en weer helemaal niks op de 3e lijn. Het spook is hier wel een stuk dichterbij de ufo en steekt slechts enkele millimeters uit.

Zou dat betekenen dat dit scherm veel te lijden heeft aan ghosting of i.i.g. een stuk meer dan mijn TN-paneel? Dat oordeel laat ik aan jullie over.

LG Ghosting Test - Lagom.nl/lcd-test - 0-64 LG Ghosting Test - Lagom.nl/lcd-test - 0-128 LG Ghosting Test - Lagom.nl/lcd-test - 0-192 LG Ghosting Test - Lagom.nl/lcd-test - 64-192 LG Ghosting Test - Lagom.nl/lcd-test - 96-224 LG Ghosting Test - Lagom.nl/lcd-test - 128-55 LG Ghosting Test - Lagom.nl/lcd-test - 0-255 LG Ghosting Test - TestUFO.com - Shot 1 LG Ghosting Test - TestUFO.com - Shot 2

7. Bouwkwaliteit en Afwerking

Hardware

Qua hardware is er op het paneel van LG niks aan te merken over de afwerking en ik kan hier dan ook erg kort over zijn. De kabeltjes kan je netjes wegwerken in de kabelhouder. De voet voelt stevig aan en het oogt allemaal best luxe. De joystick in het midden valt niet bij iedereen in de smaak, maar is slechts een kwestie van wennen. Al hadden ze zoals al eerder gezegd ze er beter voor kunnen kiezen om keuzes met een klik te laten bevestigen.

Software:

Gaan we echter naar de meegeleverde CD kijken dan is er heel wat mis. Zo wilt Autorun de browser opstarten met een webpagina. Slordig, maar goed… de programmeur zal wel een slechte dag gehad hebben. Erger wordt het als je de drivers voor het paneel wilt installeren. Setup.exe moet worden gestart door de browser en natuurlijk krijg je daar de nodige waarschuwingen over… weer erg slordig en dan gaat het helemaal mis. Omdat je browser natuurlijk de Setup.exe in zijn tijdelijke map gooit kan de installatieprocedure de vereiste .inf bestanden niet vinden. Setup failed is dan ook het gevolg waardoor je gedwongen ben Setup.exe zelf maar te zoeken op de CD-ROM. Nou dat is geen verbetering. De Setup.exe loopt direct vast om daarna doodleuk de melding te geven dat de driver succesvol is geÔnstalleerd. Flauwekul natuurlijk en dus moet je de driver zelf via apparaatbeheer handmatig invoeren. Zelden zo’n slechte implementatie gezien van een installatieprocedure door zo’n grote fabrikant. Hier wat leedvermaak foto’tjes:

LG Driver installatie FAIL - Autorun opent browser?!LG Driver installatie FAIL - Browser opent een setup.exe?! LG Driver installatie FAIL - Installatie van drivers via browser mislukt?! LG Driver installatie FAIL - Handmatig opstarten van Setup.exe vanaf CD-ROM werkt ook niet?! LG Driver installatie FAIL - .. en toch zegt ie dat het installeren een succes was.. yeah right!

Je snapt werkelijk niet waarom zo’n groot bedrijf als LG zoveel zijn best doet om een degelijke monitor te leveren die helemaal netjes is afgewerkt en dat er dan zo’n gedrocht van een installatie CD bijgeleverd wordt. Gelukkig deden de andere softwarematige onderdelen van de monitor het wel al moest je na iedere keer installeren eerst je computer herstarten. Totaal onnodig in de huidige Windows 10 leefomgeving en ook nog eens vrij irritant omdat je direct updates moet downloaden en dan weer opnieuw mag opstarten.

Deze bijgeleverde applicaties: OnScreen Control en Dual Controller vragen daarna iedere keer na opstarten om administrator rechten. Eenvoudig uit te zetten voor mij, maar een leek gaat dit al heel snel irritant vinden. Ook wordt er zonder toestemming direct een aangepaste schaalfactor ingesteld – leuk als je alles zelf netjes had staan.

OnScreen Control:

De software an sich is dan best wel weer handig. Met OnScreen Control kun je naast alle instellingen - die je via het OSD van de monitor ook al aan kon passen - krijg je een hoop meer opties en kan je op applicatieniveau instellingen maken. Met screensplit kan je vensters indelen zodat je bureaublad en daarnaast ook de PIP (op een andere ingang) een stuk efficiŽnter kunnen worden ingedeeld. Zie het als een verlengde van de al in Windows 10 standaard mogelijkheid om vensters naast elkaar te zetten.

LG OnScreen Control - BedieningLG OnScreen Control - Presets LG OnScreen Control - Screen Split LG OnScreen Control - Instellingen

Dual Controller:

Dual Controller behoeft wat meer uitleg. Omdat je een 21:9 ratio heb moeten de mensen bij LG gedacht hebben dat je makkelijk 2 computers tegelijk moet kunnen bedienen. Ze hebben daar dan ook dit stukje software voor geschreven. Het idee is vrij simpel: op 2 computers installeer je de Dual Controller software. Een computer noem je ‘MAIN” en de andere “SUB”. Beide computers sluit je daarna aan op het beeldscherm en op een lokaal netwerk. Nu zie je niet alleen 2 computers op 1 scherm, maar kan je ze ook allebei bedienen via 1 toetsenbord en 1 muis. Dit simpelweg via je netwerkverbinding omdat de Dual Controller software informatie van je HID via het netwerk naar de andere cliŽnt doorstuurt.

Persoonlijk vind ik de afwerking van de monitor als je enkel naar het paneel en de voet kijk ruim voldoende tot zelfs goed, maar de software is zeker een integraal onderdeel van de afwerking. Dat de software handige features toevoegt en de je daarmee de monitor goed kan instellen is zeker een pre, maar de installatie procedure is zo bizar slecht dat dit de gemiddelde score van de afwerking behoorlijk naar beneden haalt. Zeker jammer want ik had hier liever een “goed” neergezet, maar kom nu niet verder dan een schamele voldoende.

8. VormgevingVormgeving is altijd een subjectief gegeven – mijn lievelingskleur is bijvoorbeeld paars, maar er zullen legio mensen rondlopen die geel mooier vinden. Toch valt er wel wat te vertellen over dit paneel van LG. Zo oogt het scherm door het gebrek aan een curve best wel massief. Een enorme vlakke plaat die door de 21:9 ratio ook nog eens versterkt wordt. De voet is niet alleen degelijk, maar ziet er in mijn optiek ook best wel mooi uit. De joystickknop in het midden aan de onderkant doet een beetje aan als een gezwel op de monitor, maar zolang het ingebouwde ledje niet brand stoor je jezelf daar nauwelijks aan. Beelden zeggen meer dan woorden en aangezien ik niet de meest professionele fotograaf ben trakteer ik je daarom met wat plaatjes van het internet zodat je de vormgeving zelf kan beoordelen.

LG VormgevingLG Vormgeving LG Vormgeving LG VormgevingLG Vormgeving

9. Prijs
Ten tijde van het schrijven van deze review kost deze monitor maar liefst 450 euro in de winkels en dat vind ik – voor wat je ervoor terugkrijgt – te veel. Niet alleen hekel ik de lage resolutie, maar ook het ontbreken van een curve in het scherm vind ik met 34 inch toch wel een gemis. Kan je dan voor 450 euro een betere monitor kopen van 34 inch? Het antwoord is nee, maar je kan voor datzelfde geld wel richting een UHD monitor ware het dan op 16:9 ratio.

Dit bovenstaande maakt dat het oordelen over de prijs van deze monitor nogal lastig wordt. Ja, het is dus volgens pricewatch de goedkoopste monitor in zijn klasse, maar dat maakt hem prijstechnisch gezien nog niet de beste keus. Zeker niet als je een levensduur van minimaal 5 jaar verwacht.

Ben je een gamer en je wilt NU een 34 inch scherm met 21:9 ratio en je leeft van dag tot dag en je hebt maar 450 euro te besteden dan zal het je een biet zijn dat er voor meer geld betere keuzes zijn en dan is dit jouw monitor.

Denk je echter op de langere termijn dan doe je er beter aan om een 100 of 150 euro meer uit te geven en naar een monitor met een hogere resolutie te kijken. Je komt dan bijvoorbeeld uit op het grotere broertje van deze LG de 34UM94C-P waar je veel langer plezier aan zult beleven.

Juist bovenstaande – en dan met name het feit dat dit de goedkoopste monitor in zijn klasse is - zorgt ervoor dat ik dit paneel niet als slecht kan beoordelen qua prijs echter omdat ik in een adviserende rol zit kan ik de prijs ook niet als goed beoordelen en dan vooral omdat ik vind dat je jezelf tekort doet als je niet 150 euro extra wil uitgeven. Ik blijf hierin dan ook neutraal en beoordeel de prijs als een voldoende.

10. Addendum 1
Het is natuurlijk prachtig zo’n 21:9 scherm. Films die zonder balken worden weergegeven, een immersie in games die je vroeger alleen kon bereiken met een tripple-screen setup en natuurlijk het openen van meerdere applicaties naast elkaar, maar dan nu zonder vervelende bezels in het midden.
Toch zorgt de stap naar 21:9 ervoor dat je gevoelsmatig zo’n 13 jaar terug het verleden induikt toen de eerste 16:10 en veel later 16:9 computerschermen uitkwamen en dit heeft te maken met content.

Kan je nog herinneren toen de eerste breedbeeld televisies uitkwamen? De belofte dat er geen balken meer te zien waren – de reclame van Philips waar mensen een tennisbal volgden door met hun hoofd van links naar rechts te bewegen? Het was allemaal een prachtige belofte, maar bleek helaas niet direct op te gaan juist door het gebrek aan geschikte content.

Dit escaleerde zelfs zo erg dat een man, die voor zijn omgeving absoluut niet warrig overkwam, besloot in 2002 de Rembrandtoren in Amsterdam gewapend binnen te wandelen in de hoop Philips werknemers te gijzelen. Helaas was Philips een aantal maanden daarvoor verhuisd, maar dat lette de man niet om zijn gijzeling toch voort te zetten. Dit alles uit protest omdat breedbeeldtelevisies hun beloften niet waar maakten. Er waren immers nog steeds bij alle programma’s zwarte balken te zien. Het gijzelingsdrama eindigde in een zelfmoord – ook al beweert de ING directeur in het filmpje anders.

Nu zullen we hopelijk zo’n escalatie niet meer meemaken, maar hetzelfde wat voor 16:9 gebeurde lijkt zich te gaan herhalen voor 21:9. Speel je namelijk content af die niet voor 21:9 is bedoeld dan wordt je getrakteerd op mooie zwarte balken aan de zijkant van je scherm. Net zoals vroeger kan je er dan voor kiezen om het beeld toch beeldvullend te maken, maar dan krijg je weer uitgerekte en opgeblazen gezichten. Dat voelt allemaal erg retro aan en je zou jezelf er uiteindelijk aan kunnen storen.

Om het nog een stapje erger te maken zijn er ook game designers die er bewust voor kiezen om 21:9 niet te ondersteunen in hun games. Dit heeft voornamelijk betrekking op multiplayer games waar iemand met een 21:9 scherm een voordeel zou krijgen t.o.v. spelers met een 16:9 scherm. Je ziet immers op een 21:9 scherm een stuk meer en je zou daardoor sneller kunnen reageren. Het is daarom heel verstandig om eerst uit te zoeken of jouw favoriete games 21:9 ondersteunen. Anders kan je nogal bedrogen uitkomen.

Al het bovenstaande is dus duidelijk de achilleshiel van 21:9 beeldscherm verhoudingen. Als je voor een dergelijk paneel gaat dan moet je hier dus wel degelijk rekening mee houden, want je kiest dus ook voor dit nadeel. Er zijn tal van oplossingen voor zoals niet in native resolutie draaien of het beeld stretchen, maar besef wel dat dit de kwaliteit van je beeld niet ten goede komt. Kan je hier mee leven of gebruik je alleen maar 21:9 content dan is een 21:9 paneel zeker iets voor jou, maar kijk je heel veel Youtube bijvoorbeeld dan zou het zomaar kunnen dat je terug wilt naar 16:9.

11. Addendum 2
Nu heeft een Full HD scherm een resolutie van 1920x1080 en beschikt het paneel van LG over een resolutie van 2560x1080. Heel simplistisch gezegd lijkt het er dus op dat er gewoon 320 pixels aan allebei de zijkanten van het scherm zijn ‘bijgeplakt’. Dit zou normaal gezien zijn niet echt zo’n probleem wezen ware het niet dat het scherm 34 inch groot is.

Nu kom ik van een UHD scherm af, maar zelfs als dit niet zo zou zijn dan is 34 inch wel heel erg groot voor slechts een Full HD weergave. Ik herinner me voordat UHD schermen betaalbaar waren dat ik dit al een hekel punt vond op 27” schermen. Leuk zo’n groot scherm, maar alles is gewoon een stuk groter en je krijgt er dus in de praktijk geen extra werkruimte door. Nu is dat met die 620 extra pixels natuurlijk 'opgelost', maar het voelt een beetje als een stukje papier bijplakken – een goedkope oplossing om meer ‘ruimte’ te krijgen. Daar lijkt deze monitor dan ook helemaal niet voor bedoeld. Het gaat om de game- en mediaervaring - de rest zoals dat ietsie- pietsie- meer bureaubladruimte is alleen maar een bijkomstigheid die overigens soms best aangenaam kan zijn.

Bovenstaande zie je dan ook direct terug in de PPI (Pixels per Inch). Waar mobiele telefoons makkelijk de 300ppi passeren haalt dit scherm nipt de 81 PPI. Erg laag in vergelijking.

LG heeft echter bewust voor deze resolutie met dit paneel gekozen en de reden daarvan lijkt simpel. Op een 560GTX draait immers alles nog soepel en dat betekent gewoon dat de minder gefortuneerde gamers prima uit de voeten kunnen met dit scherm. Heb je niet de nieuwste videokaart en wil je toch alles op high settings kunnen draaien dan is de gekozen resolutie van LG ideaal.

Dit gegeven bombardeert deze monitor echter wel direct naar een model voor de budget gamer en dan weet ik niet of een prijs van nabij de 450 euro wel zo handig is. Een monitor is immers iets wat het minst snel vervangen wordt en 450 euro voor een budgetgamer is best wel veel.

12. Addendum 3
Eindelijk het addendum waarin het paneel van LG kan vergelijken met mijn UHD paneel. Het is hier een lekker stukje appels met peren vergelijken, want mijn UHD scherm heeft een TN paneel en dit betreft een IPS-paneel. Daar gaat het echter niet om. Graag gebruik ik immers een addendum om mijn persoonlijke mening te ventileren en die zijn dan ook altijd zeer subjectief.

Buiten het feit dat je voor een UHD-setup een prijzige videokaart nodig heb en de panelen op 34 inch makkelijk 2 keer zo duur zijn moet je jezelf afvragen hoe lang je met een monitor wilt doen. Zoals al eerder gezegd is de monitor juist het onderdeel van een PC-setup die het minst snel vervangen wordt en je wilt er dus jaren mee doen. Doe je er dan verstandig aan om voor 450 euro deze LG te kopen of ben je beter af met doorsparen?

Het Ultra-Wide idee is prachtig en als ik zo’n scherm zou hebben op UHD resolutie dan zou ik erbij zweren, maar met een resolutie van slechts 2560x1080 voldoet dit scherm in mijn optiek absoluut niet aan de term “future proof”. Ja, als je nu een 1920x1080 paneel heb dan ga je er op vooruit, maar ga je er dan ook jaren mee doen? Ik betwijfel het! Er komt immers steeds meer content voor UHD – alle mobieltjes kunnen nu al in UHD opnemen en met de komst van VR-gaming wordt de vraag naar snellere videokaarten automatisch groter en groter waardoor ook UHD bereikbaarder wordt.

Als je me deze vraag een jaar geleden had gesteld dan had ik in alle eerlijkheid moeten zeggen dat er nog te weinig UHD content voorhanden was en dat het moeilijk was om te beslissen of je UHD of full-hd moest kopen. Sterker nog: ik heb in dat schuitje gezeten toen mijn beste maat besloot een nieuw scherm te kopen en mij er 1 cadeau wilde doen. Hij wilde heel graag een curved scherm omdat hij verwachtte dat dit de toekomst zou hebben, terwijl ik enkel een hogere resolutie wilde hebben. Wekenlang heeft hij me zitten uitlachen omdat ik World of Warcraft niet op ultra kon spelen omdat mijn oudere videokaart het niet trok. Zelfs de filmpjes op Youtube in UHD resulteerden in een stotterfeest. Toch op het moment dat ik een nieuwe videokaart kocht veranderde dit. Als mensen langskwamen begon hij mijn scherm te showen en werden UHD filmpjes opgezet. Hij werd trots op het scherm dat ik gekozen had, want die mooie curve van hem zag toch geen mens en bleek geen meerwaarde te hebben.

We zijn dus nu bijna een jaar verder en ik zou persoonlijk nooit meer minder dan UHD accepteren. Dit betekent voor mij dat Full-HD in mijn optiek stervende is en dat het zinloos is om geld uit te geven aan schermen met deze resolutie. Sterker nog: ik vind al bijna 10 jaar dat Full-HD voor computers stervende is. De tijd waarin een 24” CRT scherm een veel hogere resolutie tevoorschijn toverde staat nog altijd in mijn geheugen gegrift en een decennium lang blijven steken op Full-HD was in mijn optiek gewoon stagnatie.

Zou ik om die reden het kopen van dit scherm afraden? Op het moment geef ik het scherm (eigenlijk alle schermen met een dergelijke resolutie) nog een jaar – maximum twee - waarin ze mogelijk interessant kunnen zijn en dan heb ik het met name over budgetgamers. Toch moet ik erbij vermelden dat het voor mij aanvoelt als een 980GTX aanraden voor de volle prijs (immers het scherm kost 450 euro) terwijl over een maand de 1080GTX in de winkels ligt. In mijn verwachting worden dit soort panelen in de nabije toekomst dan ook voor veel minder euro’s verkocht dan nu het geval is omdat de mainstream dan overstapt op UHD.

Ja, als je het toestel van LG nu hebt staan dan trek je veel bekijks. Een fotootje van het scherm met World of Warcraft erop resulteerde in een WoW-facebook groep dan ook binnen enkele uren in honderden likes en “WoW“-reacties, maar dat is dan ook alles. In een jaar tijd is het in mijn optiek net als die curved monitor van mijn maat gewoon niks anders dan een gimmick. Wil je echt een futureproof scherm hebben dan laat je dit toestel (en eigenlijk alle monitors met full-hd resolutie) beter links liggen.

13. Conclusie
Van te voren wist ik al dat dit voor mij geen makkelijke review zou worden. De LG 34UM68-P is op zich zeker geen slechte monitor en heeft een uitgebreide featureset. Vooral bezitters van een AMD videokaart zullen in hun nopjes zijn met FreeSync en de “WoW”-factor is erg hoog bij dit scherm. Je trekt zeker een hoop bekijks als mensen je computerkamer binnenlopen en het bekijken van 21:9 content is een waar genot.

Helaas is er nog weinig 21:9 content voorhanden en ben je echt aangewezen op het bekijken van speelfilms of het spelen van games in die aspect-ratio. Aangezien het leeuwendeel van de rest van de content deze exorbitante aspectratio niet ondersteunt wordt je vrij vaak getrakteerd op mooie zwarte balken aan de ze zijkant van je scherm en heb je in feite niets anders meer dan een overpriced 27 inch monitor op slechts full-hd resolutie. Voor een kleine 150 euro meer kan je al upsellen naar het grotere broertje van dit paneel waar je wel een UHD-resolutie krijg en je dus veel langer met dat scherm kan doen.

De monitor scoort op alle vlakken ruim voldoende tot goed en het is zeker geen schande van LG dat ze dit paneel hebben uitgebracht. Wel zouden ze de stagiair die de bijgeleverde CDROM installatie heeft geschreven per direct buiten moeten knikkeren, want dit kost ze nogal wat punten op de afwerking.

Persoonlijk zou ik een ieder die op zoek is naar een 34 inch 21:9 scherm aanraden om direct te kijken naar een UHD-versie en dit scherm links te laten liggen. Dit betekent niet dat het een slechte monitor is, maar over een jaar krijg je spijt dat je niet die 150 euro extra heb uitgegeven. Heb je echter die 150 euro extra niet liggen en je voorziet ook niet dat je de komende tijd een snellere GPU gaat kopen dan zou je deze monitor eventueel kunnen overwegen.

In die context kan ik met alle goodwill van de wereld deze monitor helaas niet aanraden. Dit zou namelijk tegen mijn principes indruisen, maar daarbij wil ik zeker nog een keer beamen dat de monitor absoluut niet slecht is. Het apparaat valt helaas gewoon tussen wal en schip.

Heb jij ook een LG 34UM68-P Wit, Zwart?

Mooie uitgebreide review, en hoewel het lekker wegleest, soms net iets te TL;DR. Ik kan me niet helemaal in je tussen-wal-en-schip conclusie vinden.

Voor de gamer die een grote immerse factor wenst en een wat beperkter budget tot zijn beschikking heeft, is dit toch een mooie, nog enigszins betaalbare, optie.
De lage resolutie is een voordeel omdat je met een videokaart van § 200 (ipv >§400) prima uit de voeten kan. 21:9 game content is er voldoende. Bovendien is het aanbod ultrawide gaming steeds groter. Er zijn eigenlijk maar weinig moderne titels die geen 21:9 bieden en er is vaak ook een workaround beschikbaar.
Als de bezel smal is, wat ik niet in je review kan terugvinden, zou deze monitor het zelfs aardig kunnen doen in een tripple-screen setup (als middelste monitor).

Voor wat betreft het regulier desktopgebruik ben ik het volledig met je eens; deze resolutie is qua hoogte ontoereikend en bij simpel browsen loop je een scrollvinger op (RSI) ;)

Voor mij was de standaard minimumresolutie (na 1280x1024) 1920x1200, en is nu 1440p. 1080p heb ik voor de PC ontweken, op een dubbele pivot-opstelling na.