Ubuntu Desktop Edition Review

SMGGM 14 september 2009, 7.801 views

Ubuntu Desktop Edition

Pluspunten

• Update managerZeer simpele installatieGeen virussenPrijs

Minpunten

• Mager professioneel software aanbodScherpe randjesCompiz zorgt voor wat lastGeluid en video drivers moeten beter worden

Gebruiksvriendelijkheid Score: 2
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Al ruim een half jaar met Ubuntu bezig (na veel andere pogingen in het verleden) en is deze versie eindelijk eens langer dan een maand op mijn laptop blijven staan.
Mijn laptop is een Dell Latitude D830 (1.8GHz Dual Core Intel - 2GB RAM - nVidia NVS 140M) en zou dus met gemak Ubuntu 9.04 moeten kunnen draaien.
Ik zal in deze review vergelijken met hetgene wat er vroeger op stond nl Windows XP SP3.

Installatie
Om de beginnende gebruikers voor zich te winnen kan je Ubuntu wel op veel verschillende manieren installeren. De live cd vind ik nog steeds een zeer geslaagd concept (een soort van try before you buy, waarbij je dus eerst eens mag zien wat het OS inhoudt). Maar nu kan je ook al Ubuntu installeren vanuit Windows zelf.
Het is positief dat ze hier werk in stoppen. Een goed ingelichte gebruiker is een must naar mijn mening. Deze gaat immers vaak formatteren (iets wat voor een beginnende gebruiker een angstig woord is). De installatie wizard is dan ook zeer duidelijk met grafiekjes en waarschuwingen. Ik ben echter een wat gevorderde gebruiker dus ik kies meteen ook voor ext4 dat een snellere opstart beloofd.

De installatie duurt iets van een 15 minuten. Ik kies voor een volledige format (Windows is immers verleden tijd) en zet zelfs mijn documenten niet meer op een aparte NTFS partitie (wat vroeger altijd het geval was aangezien ik zo Ubuntu er even snel terug kon afgooien).

Niets anders dan lof dus voor de installatie! Die krijgt een 5/5.

Meegeleverde software
Ik wring mij enigszins met de keuze van Ubuntu en de meegeleverde software. Ik vind sommige keuzes wat raar. Ik wil bv meteen scannen (de scanner vinden is geen enkel probleem) maar ik krijg een ongelofelijk ingewikkeld programma voor mij waar ik kop nog staart aan krijg. Het staat in schril contrast met de vreselijk simpele installatie.
Ik zoek dan maar even een alternatief voor xsane en kom op een alternatief uit genaamd Gnome Scan. Een zeer simpel programma dat de scan taak veel simpeler doet dan het insane programma xsane.

Ook het meegeleverde VoIP programma moet eraan geloven. En Evolution wordt mooi omgeruild voor Thunderbird in combinatie met Sunbird, F-spot moet wijken voor Picasa, Gimp mag een afslankingskuur krijgen tot mtPaint.

Ik zou er eerder voor kiezen om een simpel programma standaard mee te leveren en de gebruiker kan nadien kiezen om een ingewikkelder programma (met meer functies) te installeren. Een gebruikers schrikt volgens mij enigszins aan een Gimp waar hij 5 minuten moet gaan zoeken naar een resize functie.

Pidgin lijkt mij ook wel een mooie keuze, maar onlangs las ik in de reactie bij een van de Tweakers meuks van het programma:
Ik vind dit programma juist overgewaardeerd, iedere keer als ik het draai kom ik binnen een paar minuten chatten tekortkomingen aan de functionaliteit, trage transfers, webcam, msn spelletjes, etc, dingen die allemaal zonder problemen werken onder live messenger.
Leuk programma als je alleen jongens in je msn hebt maar met meiden werkt het gewoon niet.

Citaat van Mito
Ik lag strijk toen ik dit las maar er zit 100% waarheid in het verhaal. Ik moet helaas ook webcam aanvragen negeren en met een beetje schaamte vragen om een bestand via mail te versturen want ik wil gaan slapen en geen half uur wil wachten om een bestand van 1MB te versturen.
Ik ben wel iemand met wat kennis van IT en weet dus dat MS er alles aan doet om zijn MSN protocol zo gesloten mogelijk te houden en het voor andere ontwikkelaars moeilijk is om altijd mee te zijn met de laatste nieuwe spullen van MSN. Maar het blijft wel een feit dat ze ver achter zitten. Een gewone gebruiker zal dus al lang hebben geblazen.

Software installatie en updates
Ik heb gemengde gevoelens over de installatie van software en updates.
Het update mechanisme is prachtig bedacht. Het controleert alle software dat op je computer staat en update het indien nodig. Maar de aanwezige software is vaak verouderd. Zo is Firefox 3.5 nog steeds niet beschikbaar via de normale weg en duurt het ook eeuwen voordat NetBeans aangepast wordt tot zijn laatste nieuwe update.
Je kan natuurlijk manueel gaan updaten, maar waar is dan het voordeel van deze update manager?
Wel zorgt de update manager ervoor dat (hoewel de laatste nieuwe versie niet automatisch geinstalleerd wordt) wel de beveiligingsupdates meteen beschikbaar zijn. Zo zal een update voor Firefox 3.0.0.x snel na zijn release beschikbaar zijn. De grote updates (van bv versie 3.0 naar 3.5 zijn wel diegene waar je lang op zal mogen wachten).

De installatie van software gaat ook met gemengde gevoelens. Als ik moet hebben, zoek ik het op het net en controleer ik eerst de package manager. Valt dat tegen dan waag ik mij aan de vaak ingewikkelde installatie procedures.
Iets waar de gewone gebruiker gewent is aan een dubbelklik en een installer krijgt deze op de download pagina een lijst met Linux variant waar hij moet zoeken welke de zijne is.
De laatste tijd is er wel veel beterschap. Zo geraakt het gebruik van .deb bestanden (dat een soort van exe zijn voor Ubuntu) wat ingeburgerd. De bekendste programma's bieden deze methode van installeren aan.

Ik bijt dan maar op mijn tanden en installeer de meest voor de hand liggende dingen (VLC, Netbeans, Picasa, Wine, Opera,...).

Het aanbod software is groot maar mist de aanwezigheid van de professionele leveranciers. Microsofts Office, Adobe Photoshop, AutoDesk, VanDale, Techsmith, Pinnacle,... krijgen niet echt gewaagde alternatieven.

Drivers en ondersteuning
Mijn wat verouderde scanner draait goed onder Ubuntu (waar Vista geen drivers meer voor heeft), mijn netwerkprinter kan hij automatisch vinden (iets wat XP niet kan), mijn fototoestel kan hij simpel vinden.
Maar iets simpel als mijn geluid blijkt toch niet zo bijster goed te gaan. In XP moet ik weglopen van het lawaai als ik mijn muziek op het maximum zet. Bij Ubuntu moet ik hoorapparaat gaan zoeken want er komt bijna niets uit.
Al snel leer ik dat ik bij de happy few zit dat gebruik mag maken van de Alsa Mixer. Na een mislukt alsa mixer gebruikt te hebben kom ik bij Gnome Alsa mixer. Deze maakt het 'iets' beter maar verre van perfect. Op 50% komt er niets uit mijn speakers en op 100% is het geluid iets hoger dan normaal. Een stil moment in een film zal dus goed horen worden.

Waar ik echter nog een groter probleem voor zie in de toekomst zijn smartphones. De laatste tijd heeft elk klein kind al een GSM dat meer kan dan bellen en SMS'sen. Het zou dan ook leuk zijn dat synchroniseren werkt op Linux. Dit ligt natuurlijk niet aan de makers van Ubuntu zelf, maar zij zullen wel de nadelen ervan ondervinden dat het niet gaat.
Er zijn natuurlijk diverse omwegen zoals synchroniseren met Google diensten en vervolgens met je desktop applicaties. Gebruiksvriendelijk zal je dat niet noemen en is dat misschien voor veel mensen een brug te ver.

Pracht en praal
Er wordt wel vaak gepronkt met de pracht en praal van Ubuntu. Ik installeer daarom dan ook mijn nVidia drivers (die hij mij aanbiedt) en ga dan aan de slag met Compiz. Dit geeft zeker wat mooie dingen weer, maar brengt veel lasten met zich mee. Zo vallen mijn menu items soms weg waar ik over hover of die dat actief zijn.

Ook VirtualBox blijkt niet geheel perfect te werken met seamless mode. Als er geen actief venster is op de Windows dan draait die je Ubuntu desktop in de soep. Wat mij enigszins verrast is dat Virtualbox het probleem kent (en dit al meerdere jaren) en er eigenlijk niets aan doet.
Bye bye Virtualbox dus en hello VMWare. Die doet ook wat irritaties met Compiz aan maar die zijn minder irritant.
Ook valt mij op dat Compiz maar wat vaak het voor gezien houdt waardoor ik het terug moet opstarten

Compiz kan dan voor ietswat schoonheid zorgen, maar de programma lijken alsof ze 10 jaar geleden gemaakt zijn. OpenOffice ziet er naar mijn mening stukken beter uit in Windows dan Ubuntu. Ook de solitair (stom voorbeeld) ziet er serieus verouderd uit.

Tweaken
Een groot voordeel aan Ubuntu is de mogelijkheid om het systeem te tweaken. Je kan veel aanpassen en dit is helemaal niet moeilijk. Standaard kan je iconen wijzigen, de panels naar eigen zin wijzigen, spelen met Compiz,... Op http://www.gnome-look.org/ kan je al meteen aan de slag. Ik heb de mijne een beetje zitten tweaken met Dust Theme dat je hier kan vinden.

Prestaties
Ook de prestaties vallen voor mij wat tegen. Ext4 zorgt voor veel snellere opstartijden (wat bij de vorige Ubuntu versies een serieus struikelpunt was). Maar de algemene prestaties (surfen, navigeren door bestanden,...) zijn maar zwak.
Hetzelfde doen op mijn Windows XP gaat vele malen beter; Vooral Firefox reageert en navigeert vele malen sneller (met zelfs meer extensies) dan op Ubuntu.

Gebruiksvriendelijkheid
Is eigenlijk nogal moeilijk te zeggen. Het is een kwestie van gewoonte. Ubuntu lijkt volgens mij zeer goed te presteren met de meest voor de hand liggende instellingen. Ga je echter iets moeilijker (zoals een dual screen) dan mag je al duimen.
Ook het verschil tussen de restricted drivers, non free flash, open source java,... kunnen voor de nodige verwarring zorgen.

Tja, dat moet je niet veel woorden aan vuil maken. Het is gratis ;)

Mening
Windows en Linux hebben beide hun eigen voor en nadelen.
Op Windows heb je virussen, soms eens een vastloper,... maar daar staat tegenover dat je een zeer uitgebreid softwareaanbod hebt, een degelijke driver ondersteuning,...
Ubuntu heeft dan een wat tegenvallende software aanbod voor geavanceerder gebruik, wat scherpe kantjes,... maar heeft dan weer een geweldige update manager, geen last van virussen,...

Ik heb echter sinds zo lang ik mij kan herinneren geen last meer gehad van virussen op Windows en ben zeer selectief met programma's dat vastlopers eerder buitengewoon zijn waardoor de zwaarste doorwegende nadelen van Windows teniet gaan.
Als Windows 7 uitkomt zal mijn laptop dus terug gaan naar Windows.

Changelog
14 sept 09: review geplaatst
15 sept 09: foutjes verbeteren, screenshot bij plaatsen, smartphone paragraaf toevoegen, tweaken deel toegevoegd
Update manager wat verder toegelicht

In de toekomst: Ubuntu samen in een basis domein met Windows 2003

Heb jij ook een Ubuntu Desktop Edition?

de schrijver moet niet vergeten dat hij een gevorderd gebruiker is en ook gevorderde eisen heeft ( als compiz, en super up to date software) dat voor sommige MS windows programmas geen alternatief zijn, kun je het os niet verwijten.
de gewone egbruiker is wel tevreden met een versie die stable is, en hoeft geen beta of alfa versie ( iets dat je bij windows ook niet snel zou krijgen, omdat veel windows programmas ook niet standaard de beta releases installeren..

ubuntu is dus een "stable" product. en wil je meer dan kun je meer repositories installeren.

maar als je een pro bent is het ook mogelijk gewoon debian te nemen en dan alles zelf te installeren, dat gaat immers makkelijk via synaptic, of met .deb ( die je met ubuntu ook zou moeten zoeken)

windows wordt ook niets tandaard geleverd met firefox, thunderbird, extra 3rd party themes, autodesk, adobe of office versies (legaal) dus vergelijking is ook niet helemaal zuiver.

verder wel een goeie review, veel zaken worden behandeld, de context van de conclusies zijn mijns inziens niet altijd juist
Dat gewone gebruikers niet meteen op de kar springen en de laatste nieuwe versie gebruiken is natuurlijk wel waar. Je kan je natuurlijk wel gaan afvragen waarom. Volgens mij ligt dit vaak ook aan gewoon geen interesse (wat niet weet niet deert). Ik denk verder niet dat je veel mensen kwaad zal maken met een optie die aangeeft dat het OS de laatste nieuwe stable releases zal installeren zoals OOo, Firefox, Netbeans,... ipv ingewikkelde procedures van geknoei met de package manager en GPG sleutels.
Het automatisch gaan installeren van laatste nieuwe grote updates is geen goed idee. Ik kan best inbeelden dat sommige mensen verveeld geraken met het gedacht alleen dat die update manager hun vertrouwde OpenOffice zal vervangen door de nieuwere variant.

Windows wordt standaard niet meegeleverd met die programma's, maar ik schat de kans dat een gebruiker Office, Adobe, Autodesk,... (al is het er maar eentje van) toch wel nodig zal hebben tamelijk groot in. Dan valt het hele Ubuntu verhaal al meteen in het water.
Mijn vader zal immers weinig zijn met Ubuntu. In zijn loopbaan is Lotus notes (nu wel beschikbaar voor Linux), Illustrator, AutoCAD, MS Outlook, Access en SnagIt al 1 of meerdere keren bij te pas gekomen.
Ik kan ook inbeelden dat studenten een van deze programma's nodig zullen hebben (of andere zoals Mathlab,...) waar ze niet zo gretig zullen zijn met een alternatief zoals Scilab (dat hun dan extra moeilijkheden zal geven).

Ja! Veel is de schuld van scholen die commercieel zijn ingesteld, maar kan je hen ongelijk geven dat ze volgen van wat de 'echte' wereld gebruikt? Ik zie maar weinig bedrijven met Gimp, Scilab, Evolution,... werken.
Het is natuurlijk niet de schuld van Ubuntu. Maar ik denk dat de ontwikkelaars de grote hoeveelheid aan distro's, de open source eisen van koppige gebruikers,... de kansen op een Linux versie wat verkleinen.
Ik vind het vaak ook raar dat bedrijven als TomTom, Nokia, Palm,... Linux actief gebruiken in hun producten maar het als OS niet ondersteunen.

Ik zie Linux dus niet echt als een besturingssysteem dat de wereld zal veroveren, althans niet zonder hulp van giganten. Ik denk wel dat als een groot bedrijf zoals Google zijn OS op de markt zal brengen en het standaard gaat meeleveren er serieus wat marktaandeel zal sneuvelen langs MS's kant. Maar het vraag meer dan alleen de kracht van 1 bedrijf.
Linux stond in goede papieren met de netbook, maar kon de druk van Microsoft ook niet aan.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 14 september 2009 15:33]

Eigenlijk is alleen Autodesk een probleem voor de meeste studenten (of je moet iets grafisch doen en verplicht met bepaalde programma's werken). Matlab en Maple hebben alternatieven en beiden draaien ook nog eens prima min of meer native onder Linux. Ik sfeer bij LaTeX en zou echt niet met de windows pakketten uit de voet kunnen. Daarnaast is R(statistiek) ook veel leuker onder Linux. Excel is in uitgebreide projecten iets vollediger hoewel Calc de laatste tijd ook steeds beter is geworden.

Maar goed, draait Autodesk onder Windows wel goed dan? Het is wat mij betreft een stukje hopeloos kwaad waar je niet onderuit komt. Ik draai het virtueel in windows en dat is hopeloos, net als op de universiteit waar het gewoon onder windows draait.

Ubuntu zou zich moeten richten op het oplossen van bugs. Die zijn namelijk talrijk. Het upgraden van de kernel gaat altijd fout in combinatie met Nvidia drivers, dat kan toch niet meer anno 2009.
Vele vastlopers van van invoer apparaten (echt geen idee waar dat vandaan komt) en ook mijn tv-kaart heeft te regelmatig te kwaad. Dualhead ondersteuning is onder gnome ook niet echt af. Ik sfeer bij Ubuntu maar kan me voorstellen dat je al het gedoe niet wil hebben.
Ubuntu is een distro, dat is niets meer dan een mooi cdtje samenstellen met een linux kernel, software selectie, scripts special voor de distro eigen, en themes. Ubuntu maakt niet zelf al die 40 duizen applicaties. Dus het is niet aan hun om bugs op te lossen maar aan de developers van de specifieke applicatie (gimp, kde, aMSN etc etc om maar voorbeelden te noemen.)

Maar!.... ubuntu heeft ondanks dat ze alleen maar een distro maken een heel actieve bug/change tracker

Hier kan iedereen, ook jij, aan deelnemen, zelfs met simpele dingen als vertalen van menu's in een programma.
Deze problemen komen niet ten laste van ubuntu maar aan de hardware fabrikanten die OF geen opensource geven van de drivers (om wat voor reden dan ook) waardoor programmeurs echt moeten debuggen om achter de werking van hardware te komen. OF omdat fabrikanten totaal geen moeite willen doen om linux te ondersteunen. Dat is ook terug te zien in windows waar ze hardware van 2-3 jaar ook niet meer ondersteunen in nieuwere windows versies, om zodoende jou en mij dwingen weer wat nieuws te kopen.

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 15 september 2009 05:31]

Ik draai Matlab toch mooi native op Linux :)
Het is aan t e raden om eerst te checken of alle hardware goed ondersteund wordt, voordat men een linux-variant als ubuntu installeert...het scheelt een hoop hoofdbrekens als via de livecd blijkt dat draadloos/audio gewoon werken...
Verder moet men bereid zijn om een aantal herinstalls te doen om de installatie onder de knie te krijgen: grub kan ook een pain in the ass zijn...
Als hier problemen liggen, dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat ubuntu niet "volwassen" is..
( Maar goed, iemand die voor de eerste x een win-variant installeert kan ook tegen deze problemen aanlopen ).

Linux leren kennen, vereist een loslaten van de windows manier van werken. Dat kost inzet, tijd en goede wil.

Na een jaar of 4 nu, is ubuntu mijn primair OS. Doe er hetzelfde mee als ik met windows doe, met de voordelen van veiligheid, stabiliteit en een lekker geeky gevoel :)

Leuke review by the way.
goede review.

heerlijk om ook eens software reviews te zien.

voor wat betreft Pidgin.. gebruik mercury en (nagenoeg) al je problemen zijn over :

Als ik het goed heb begrepen wordt pidgin er uitgegooid als standaard programma en komt Emesene er voor in de plaats.
Pidgin zal niet vervangen worden door Emesene, maar door Empathy. Empathy ondersteund net als Pidgin meerdere netwerken, maar heeft wel minder functies dan Pidgin. Emesene ondersteund alleen MSN. Maar dat neemt niet weg dat als je een MSN gebruiker bent, het een erg goed alternatief is voor Pidgin of Empathy (wel webcam support!)
Empathy vondt ik echt een vervelende messenger, gaf niet weer waar neer ik mail kreeg. en stopte er soms mee midden in een chat.

Ik ben dus weer terug op pidgin wat ik een prima messenger vindt hij doet het beter met me msn accounts dan msn messenger ik gebruik ook pidgin onder windows.

@SMGGM,
Met linux werken is in begin erg lastig zeker als je windows gewent bent moet je je denk wijze erg veranderen was mijn ervaring maar na een 1/2jaar rommelen begon ik pas echt er in te komen nu boot ik bijna nooit meer in windows omdat ik alles kan in Ubuntu en vaak beter nog dan in windows en de je hoeft het niet om de 2 maande te herinstallen en dat is echt heerlijk.

Mager professioneel software aanbod = wat is dan professionele software in jouw beleving vraag ik me af.

De hoeveelheid professionele oplossingen heeft geen einde in mijn beleving is alleen even zoeken. Maar dat is het onder mircosoft ook alleen daar kost het een gods vermogen en dan is maar hopen dat het stabiel is werkt met jouw versie windows of .net en hopen dat het niet lek als een mandje is door de manier waarop windows met rechten om gaat.

Geluid is ook prima asla conf aan passen en niet vergeten om alle channels toe te voegen en aan te zetten dit vergeten de meesten mensen waardoor ze amper geluid krijgen of inderdaad maar de helft zijn heel wat goede tutorials over te vinden. ik stuur 9 boxen aan in me surround. over 2 apps gebruiken over de zelfde channels zijn ook tutorials is kleine toewijzing die je daarvoor moet aanzetten.

Enige waar ik wel problemen mee heb zijn ATI videokaarten Ubuntu heeft een voor liefde voor Nvidea. en inderdaad je telefoon sync lukt me niet

maar hoop binnen kort een N900 te hebben dus dan is dat probleem ook weg. dan kan ik rsync er op los laten en back me telefoon dus op zodra ik in bereik ben van me thuis netwerk.

[Reactie gewijzigd door dispie op 19 november 2009 23:14]

Wat overigens een zeer goeie verbetering is. Maar dat is juist het mooie aan Open Source. Je zit er niet aan vast en er zijn zat alternatieven. Mocht je Emesene dan weer niks vinden kan je weer overstappen op wat anders.

Native ondersteuning voor Skype en dergelijken vind ik wel zeer degelijk, dat heeft meer over de software-producent te maken dan met de port-community zelf.
Ik gebuik voor de weinige keren dat ik MSN gebruik het programma aMSN (Al's MSN). Dat lijkt wat meer op messenger.

Misschien is dat handiger in het gebruik dan Pidgin (dat wel veel meer protocollen ondersteund).
Leuk om eens deze review te lezen, omdat je gewoon eens probeert hoe Ubuntu bevalt. Het laat zien dat Linux nog steeds meer voor de tweaker is en nog niet helemaal klaar voor iedere gebruiker.

Mijn eerste Linux installatie was meer dan 10 jaar terug en ik moet zeggen dat het wel 1000% beter is geworden en neem dus aan dat dit zich wel doorzet in de toekomst.

Ik heb geleerd dat ik mijn hardware afstem op Linux en dat ik daardoor geen enkel hardware probleem heb zoals jij met het geluid. Verder is het goed om vast te stellen dat Ubuntu 1 van de makkelijkere distro's is voor de beginnende gebruiker, maar dat het ook zijn nadelen heeft. Vooral qua stabiliteit en bugjes is het zeker niet de beste Distro. Als je met Linux op dagelijkse basis verder wil en je gemotiveerd bent om je verder te verdiepen in enkele zaken, dan kun je beter met een andere distro verder gaan. Debian, Slackware en Arch zijn veel stabieler en de laatste 2 ook sneller. Compiz en Virtualbox werken dan ook naar behoren.
Ubuntu is (naar mijn mening) de Win32/Win64 versie van Linux...Zelf ben ik er niet zo van gecharmeerd, tenslotte, waarom gebruik je als tweaker dan niet "gewoon" Windows?

Ik heb Ubuntu voor mijn moeder geinstalleerd, haar laptop met een Cel M 2 GHz en 1 GB RAM draaiden Vista Basic gewoonweg niet. En het bevalt haar héél goed. Naar mijn gevoel zelfs beter dan Vista. Ik zal wel eerlijk zijn, als er soms wat getweaked moet worden dan doet mijn pa of ik dat, maar GUI-technisch is het voor de niet-veeleisende gebruiker (mailen, browsen, soms een simpel spelletje) toch best een uitvinding.
Het was vooral mijn bedoeling om Ubuntu eens op een niet tweaker methode te beoordelen. Ik heb een behoorlijke IT kennis, maar ik vraag mij enigszins af of mijn oma dezelfde stappen zou ondernemen om mijn tegengekomen problemen op te lossen.

Natuurlijk met Windows zal je ook problemen tegen komen. Maar daar heb je de recovery cd, systeemherstel en fora voor. Het viel mij ook op dat Linux fora je vaak al scheef beginnen bekijken als je wat meer vragen stelt die voor hun als noob vragen zijn. Je krijgt vaak een to the point antwoord dat je eerst nog moet gaan ontcijferen.
Ik weet niet hoe het precies zit met de recovery opties van Ubuntu, maar jaren geleden was dat 'doe je iets kapot dan wordt je gestraft en vlieg je naar de CLI'. Een soort van systeemherstel zie ik daar echter niet in zitten.
"mijn oma dezelfde stappen zou ondernemen om mijn tegengekomen problemen op te lossen."

Mijn oma leeft niet meer maar mijn moeder zou aan een XP installatie met problemen net zoveel doen dan aan een Ubuntu installatie:
NIETS!

Ik durf te wedden dat een zeer groot aantal mensen datzelfde doen, niets! Daar is nu dat handige neefje druk mee.
Welke niet in het wild voorkomen.
There has not yet been a single widespread Linux malware threat of the type that Microsoft Windows software currently faces; this is commonly attributed to the malware's lack of root access and fast updates to most Linux vulnerabilities.[2]
Ik ben er mee gestopt ivm geluidsdrivers.

Voorbeeld:
Kon niet fatsoenlijk muziek luisteren en skype aan hebben.
Kon niet teamspeak aanhebben en bijvoorbeeld een spel als wolfenstein ET draaien.

Ik weet dat je de drivers handmatig kunt selecteren, dat heb ik ook geprobeerd. Maar het werkte gewoon niet.

Voor de rest:

Ubuntu _/-\o_
Heerlijk voor op kantoor.

Voor de rest, nette review. Je legt precies uit wat de nadelen/voordelen zijn van Ubuntu.

Al moet ik wel zeggen dat Openoffice er niet zo heel slecht uit ziet.
Gebruikt op windows vista en windows 7 ook de meest basic windows 2000 achtige omgeving

[Reactie gewijzigd door Rudy op 14 september 2009 08:37]

Gelijkaardige problemen voor mij + mijn nieuwe videokaart van ATI werd niet deftig ondersteund out of the box dus die moest ik nog handmatig downloaden en installeren vanop de site van ATI.

Zoals je zegt is linux ideaal voor kantoortoepassingen, gewoon surfen ( zolang je shockwave kunt vermijden) en wat leuke specifieke programma's waar je geen concurrentie voor vind op windows.
Ik ben erg fan van Linux, maar om eerlijk te zijn vind ik Ubuntu niet zo heel fijn werken. Ik mis ook vaak software, of de software die erbij zit mist functionaliteit (zoals Pidgin). Ik vind zelf de kleuren enzo van Ubuntu ook niet echt mooi. Windows Vista oogt bijvoorbeeld ook net even frisser en dat werkt toch wat fijner dan (vind ik). En ik weet dat ik het aan kan passen, maar het heeft weinig zin om voor een distro te kiezen die ik al meteen 5 uur lang mag tweaken.

Compiz werkt inderdaad niet altijd geweldig, alhoewel ik ook distributies heb gezien, waarbij het praktisch probleemloos werkt. Bij Ubuntu heb ik er gek genoeg nog de meeste problemen mee, zoals inderdaad verdwijnende menu's enzo. Misschien dat ze bij Ubuntu een oudere versie, of juist een meer beta versie gebruiken.

Mocht je het leuk vinden om ermee te spelen, dan kun je natuurlijk altijd eens een paar distributies proberen. OpenSuSE is bijvoorbeeld vaak wat uitgebreider, maar wordt soms juist weer als te uitgebreid gezien. Op distrowatch.com kun je op de hoogte blijven van nieuwe distributies en leuke features.
Makkelijk op te lossen, als je jezelf aanmeld op opensuse studio kun je zelf je eigen opensuse distro samenstellen, die kun je dan net zo beperkt of uitgebreid maken als je zelf wilt. Vervolgens maakt de site er een image of zelfs een live CD van en kun je er mee aan de slag. Je kuntje distro zelfs op de site uittesten.
Ik draai ook Ubuntu en alhoewel het niet perfect is is er uitstekend dagelijks mee te werken. Wel vind ik het jammer dat je het vergelijkt met windows XP, ubuntu 9.04 is krap aan een half jaar oud en windows XP is 8 jaar oud (bijna 9 ) , niet zo gek dat XP sneller werkt op nieuwe hardware. Vergelijk het eens met Vista, dan is ubuntu ineens helemaal niet zo langzaam meer. Firefox start bv onder Vista iets sneller op dan onder ubuntu (3 sec tegenover 1 sec) maar ubuntu staat maar liefst 30 seconden sneller klaar voor gebruik dan vista!
Ik heb inderdaad gekozen om met XP te vergelijken vooral omdat ik dat systeem heb :p. Vista heb ik hier maar op 1 computer staan en deze PC is niet van mij.
Mijn eigen Vista ervaring was eigenlijk best wel positief. Het draaide behoorlijk snel, de programma's waren ook merkbaar sneller op Vista dan op XP. Vooral het opstarten van Office, Firefox,... Ook was het vele malen aantrekkelijker dan XP.

Een paar minpunten van Vista was dat mijn scanner geen ondersteuning kreeg op Vista en Microsofts oplossing voor de DLL hell. De beruchte winsxs folder in Windows was maar liefst 12GB groot. Een beetje onaanvaardbaar voor mijn bescheiden 80GB harde schijf van mijn laptop.
Heel knappe en leerrijke review, by the way !

Heb nu niet veel ervaring met Ubuntu, heb dit enkel eens geinstalleerd om het te leren kennen en er wat ervaring mee op te doen.

Maar mijn grootste struikelblok, is draadloos netwerk geinstalleerd te krijgen. Het lukt mij gewoon niet. Hij vind het netwerk wel, maar ik kan de WEP-key niet ingeven.

Misschien hebben jullie ook dit probleem al ervaren ?

Verder vind ik zowel Ubuntu als Kubuntu er erg knap uitzien, installatie is veel prettiger dan die van Windows, en de software die standaard wordt voorzien vind ik toch al een serieus pluspunt voor Ubuntu. Sommige software is misschien wel een beetje te uitgebreid.
Zelf heb ik daar geen last van. Elk systeem dat ik met een recente Ubuntu release heb gezien werkt out-of-the-box met wifi. Ik zou aanraden om te kijken op de wireless troubleshooting sectie op ubuntu.com, of anders op de Ubuntu forums. Als dat niet lukt is er natuurlijk je favoriete zoekmachine.

Overigens (wellicht ten overvloede), gebruik WEP alleen als het echt, echt moet: het is zo lek als een mandje.
zakelijk zie ik nog steeds geen alternatief voor windows. alles is er voor windows te krijgen, iedereen snapt het en het is stabiel. linux is leuk maar teveel werk en het blijft een minder alternatief. niets tegen linux maar ik geef liever 115 euro uit aan windows versie (paar tientjes per jaar) dan dat ik me leer aanpassen aan linux. qua servers (web) draaien we een linux variant. logisch.
Dat u liever 115 euro uitgeeft dan aanpassen aan Linux, hoeft niet persé wat te zeggen over Linux. Het kan ook zeggen dat de tijd die nodig is om aan te passen, beter besteed kan worden. Maar ik snap de beredenering wel.
als software er niet op draait die wij gebruiken of moeten gebruiken omdat er geen alternatief is valt er weinig aan te passen. binnen een bedrijf is 115 euro voor stukkie software niets. het moet ook nog beheerd worden en dat is makelijker/simpeler binnen windows dan linux.