ARCTIC Accelero L2 Pro Review
Ik heb de Arctic Accelero L2 pro aangeschaft als vervanging voor mijn stockkoeler van mijn Sapphire 3850. Deze was na een jaar Folding@Home gedraaid te hebben behoorlijk lawaai gaan maken. Veel toerentalwisselingen en hoge fluittonen van een veel te snel draaiende ventilator deden mij besluiten dat het tijd was voor een nieuwe. Na mijn eerdere positieve ervaring met de Arctic Freezer 64 op mijn AMD Phenom 9500 besloot ik nu weer te gaan voor een Arctic. In eerste instantie dacht ik aan een Accelero S1 of een S2, maar toen ik de L2 Pro met bijbehorende prijs van 11 euro zag besloot ik die gezien mijn beperkte budget een kans te geven. Je krijgt vervolgens een kleine verpakking met de koeler, schroefjes, 8 geheugenblokjes en 8 VRM-blokjes...
Pluspunten
11 euro Koelt goed Gemakkelijk te installeren Lage geluidsproductie op 7V
Minpunten
Niet helemaal stil op hogere snelheid
Eindoordeel
Na mijn eerdere positieve ervaring met de Arctic Freezer 64 op mijn AMD Phenom 9500 besloot ik nu weer te gaan voor een Arctic. In eerste instantie dacht ik aan een Accelero S1 of een S2, maar toen ik de L2 Pro met bijbehorende prijs van 11 euro zag besloot ik die gezien mijn beperkte budget een kans te geven.
Je krijgt vervolgens een kleine verpakking met de koeler, schroefjes, 8 geheugenblokjes en 8 VRM-blokjes
Installatie
Eerst moest natuurlijk de stockkoeler er af. Van te voren had F@H nog aan gestaan, dus de kaart was wel lekker heet. Na alle schroeven los gehaald te hebben bleef de koeler in eerste instantie hard plakken, maar na voorzichtig er aan getrokken te hebben liet de koeler los.
Volgende stap was het gummen van de VRM's en de geheugenchips. Gummen? Ja, de handleiding zegt dat voor een goede hechting tussen de blokjes en het oppervlak dat oppervlak gegumt moet worden.
Vervolgens kunnen de plakkers van de koelblokjes af en kunnen ze er op geplakt worden. Ik ben tot nu toe redelijk tevreden over het plakvermogen van de blokjes. Uit zichzelf blijven ze nu wel zitten, maar toen ik later vandaag een kabel wat ruw langs een VRM-blokje haalde viel dat blokje en het aangrenzende blokje er af. Ik heb ze weer terug geduwd en ze zitten er nu een uurtje later nog.
Daarna kan de koeler er zelf op. Er zit al een plakker op voor een goede warmteoverdracht, dus het is een kwestie van schroefjes door de onderkant, tussenringetjes er op en die in de beugels van de koeler draaien. Klaar! Installatiegemak is dus erg goed.
1: De naakte 3850

2: De 3850 met koelblokjes

3: De 3850 met de koeler er op

Koelvermogen
Enorm! Met F@H een tijdje aan en volgens ATi Overdrive de GPU op +/- 90% van zijn kunnen is de temperatuur gedaald van +/- 85 graden naar +/- 50 graden. De GPU is dus zo'n 35 graden koeler geworden.
Geluid
Alles natuurlijk beter dan de stockkoeler, maar hoeveel beter? Je hoeft in ieder geval niet te hopen op doodse stilte bij deze koeler, want de ventilator blaast wel een beetje. Gelukkig is het geluid op een meter afstand niet meer te horen en draait de ventilator een stuk langzamer en is dus de toon die er vanaf komt ook lager. Ik denk dat als je echt stilte wilt je beter voor passief kunt gaan, maar als je kunt leven met een beetje zacht geblaas dan is deze wel okee.
Ik heb nu de koeler aangesloten op de bijgeleverde molex op 7V. Het koelvermogen is een paar graden afgenomen en de geluidsproductie ook. Voor de minimale geluidsproductie is nu zeer laag ingevuld.
Compatabiliteit
Ik kon de koeler zonder veranderingen op mijn 3850 schroeven, dus in mijn geval helemaal goed. De koeler is verder nog geschikt voor een hele rits andere kaarten en hiervoor kan je het beste op de site zelf kijken. Houdt er in ieder geval rekening mee dat de koeler maar tot 100W kan koelen. Een ATi 4870 of 4890 kan dus bijvoorbeeld niet.
Verder moet het ook nog passen qua hoogte in je kast. De koeler bezet nog eens twee sloten, dus samen met de 3850 heb ik nu drie sloten 'in gebruik'. In mijn geval zit de L2 Pro voor 2 PCI-e 1X sloten dus het maakt mij weinig uit, maar als je veel uitbreidingskaarten hebt of Crossfire wil draaien kan deze koeler een probleem zijn.
Prijs
11 euro. Dit is echt waar voor je geld.

Update 11-09-2009
Foto's toegevoegd en nog wat geschreven over de hoogte en over de geluidsproductie op 7V.
Geheugenblokjes plakken nog steeds
Reacties (15)
Maar bij de personen waar de boel niet plakt heb ik sterke twijfels of ze het oppervlak, van bijv de RAM chips, wel schoon hebben gemaakt. Maak je deze namelijk schoon door te gummen (en beter nog door iets van TIM Cleaner te gebruiken), dan blijven die blokjes echt prima zitten als je ze er goed op drukt en zo even aangedrukt houdt.
Na een hitte cyclus wordt die binding nog wat beter en dan zitten ze prima vast.
Verder lijkt mij dit ook een leuke koeler voor je kaart als je de boel wat koeler en stiller wilt hebben.
Ga ik nog wel even uittesten, want ik was even vergeten dat dat dingetje ook meegeleverd was...
Als je de fan op de 3850 zelf aansluit, is de snelheid dan ook softwarematig te regelen via Catalyst zelf?
Koelt wel goed, van 87 graden naar 52 graden gegaan.
Op de Asus 4670/DI/512M zit een kleinere OEM versie van deze koeler die maar één extra slot inneemt.
http://www.arcticsilver.c...mal_adhesive.htm.Speciaal voor deze blokjes.Let wel,nooit gebruiken voor je cpu,anders krijg je hem nooit meer los.
http://imgur.com/AovlJ
http://imgur.com/6NE3b
http://imgur.com/9tVNo
@ ati 5770
Echter, de standaard fan is nu aardig wat luidruchtiger geworden en omdat ik de aankoop van een nieuwe videokaart nog even wil uitstellen maar ook van het geluid af wil heb ik de L2 geïnstalleerd.
Hij zit er pas net op dus de koelpasta werkt nog niet optimaal, maar de temperatuur ligt nu al zo'n 5 graden lager dan de standaard koeler voor zowel idle als load.
Op 12V vind ik de fan iets teveel geluid maken. Hij is dan hoorbaar maar niet echt onaangenaam. Op 7V hoor ik amper iets en zijn de koelprestaties nog steeds beter dan de standaard koeler.
Zoals ook in de review gezegd wordt: waar voor je geld.
Mijn GPU moest de binnenste (minst grote) gaatjes vd koeler gebruiken, heb het 2e gaatje incl het ijzer wat daar omheen zit in 1 hoek eraf moeten zagen omdat deze anders niet past.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn