Razer Carcharias Review

Bitbored 6 september 2009, 8.236 views

Razer Carcharias

Pluspunten

• Zeer goede geluidskwaliteit, vooral bassen en zeer hoge tonen
  • Gaat zeer luid zonder voorversterker
  • Zeer comfortabel
  • Goed voor grote hoofden
  • Mooie (retro-style) vormgeving
  • Handige kabel

Minpunten

• Microfoon niet afneembaar
  • Er lekt veel geluid weg
  • Weinig demping van het omgevingsgeluid
  • Niet voor kleine hoofden

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
Als ik achter mijn PC zit, heb ik bijna continu m'n headset op, aangezien m'n kleine medion boxjes op niets trekken en ik op deze manier m'n huisgenoten niet (of toch minder) stoor.

Na jaren gebruik te hebben gemaakt van de logitech Precision headset, waarvan ik al veel onderdelen met lijm heb moeten herbevestigen, werd ik het gekraak en de minderwaardige geluidskwaliteit toch wel beu, zelfs de 25 euro kostende in-ear oortjes van m'n mp3 speler gaven een betere geluidsweergave.
Ook begon de lijm waarmee ik de microfoon opnieuw had bevestigd wat te verslappen, waardoor deze wat los hangt.

Ik moest dus op zoek naar een nieuwe headset, meerdere fysieke drivers vind ik belachelijk (iets wat vele gamingheadsets dezer dagen hebben), niet extreem duur zijn, en comfortabel zitten.
Ik heb een lange tijd getwijfeld tussen de logitech G35, de Gamescom 777 en de Razer Carcharias.

Na een hele hoop revieuws af te lopen bleek dat de Gamescom de slechtste geluidskwaliteit heeft van de 3, en de Logitech G35 software problemen heeft met de microfoon.

Ook ben ik niet zo voor een USB geluidskaart, ik denk eerder te investeren in een deftige geluidskaart die ook CMSS 3D (X-Fi) of Dolby headset (Xonar), maar daar ben ik nog niet uit.

Ik heb deze headset gekocht in de softwareshop te Sint-Niklaas, voor ¤90, redelijk duur voor een headset zonder surround, maar daar krijg je dan ook kwaliteit voor.

Het eerste wat opvalt aan deze (en vrijwel elke overear headset) is de grootte, hij heeft toch wel grote afmetingen, en voor mensen met een klein hoofd zal dit misschien problematisch zijn.
Grote hoofden zullen deze headset wel kunnen appreciėren, want hij is vrij groot in te stellen.

Maar zodra je deze headset opzet voel je dat er ook veel aandacht is besteed aan het draagcomfort, het enige materiaal dat je hoofd raakt is een zachte mouse, hij is makkelijk instelbaar door de metalen railtjes, en is zeer licht.

Dit laatste maakt ook dat de headset niet enorm stevig aanvoelt, maar ik denk dat als je er zorg voor draagt en een beetje oplet, deze headset makkelijk lang mee kan gaan.
Hij kan volgens mij wel tegen een stootje, want de cruciale punten zijn uit metaal gemaakt, dat wel van een goede kwaliteit lijkt, en wat veerbaarheid geeft aan de headset.

Vervoer van de headset is misschien wat lastiger, je krijgt er geen vervoerdoos bij zoals bij de Razer Megalodon (Eigenlijk de zelfde headset, maar dan met een inline USB geluidskaart), en het lijkt me geen headset die je zomaar in je rugzak gooit.

Ook een nadeel is het feit dat de microfoon niet afneembaar is, en je de headset dus niet zomaar buiten kan dragen zonder vreemde blikken te krijgen, voor mij maakt dit nu niet veel uit, want ik ben toch van plan om m'n mp3 speler te vervangen door een GSM die muziek speelt.

Ook het feit dat er veel geluid lekt uit de headset (mede door het feit dat hij zeer luid speelt zonder voorversterker) en de iets mindere omgevingsgeluid demping zijn mindere puntje, maar dat laatste feit kan ook een voordeel hebben als je toch nog je telefoon wilt horen afgaan.

Grote voordelen aan deze headset zijn vooral de geluidskwaliteit en de kwaliteit van de kabel, de bassen en hoge tonen zijn bijna vergelijkbaar met senheiser koptelefoons uit de zelfde en betere prijsklassen, en de stevige, braided kabel zorgt er voor dat deze niet altijd in de war raakt.

Al bij al is dit een zeer goede headset, ik ben er toch al zeer tevreden over, maar je betaalt er dan ook wel voor.

Heb jij ook een Razer Carcharias?

Wat meer indeling in je review zou wel mogen, vooral voor mensen die bepaalde stukjes willen terug lezen oid. Voor de rest zou ik wel willen weten hoe deze headset en die andere van razer presteren tegenover headsets als steelseries siberia/5hv2 oid. Voor de rest redelijk prijzig inderdaad, met zo'n budget zou ik eerder richting Sennheiser HD555 gaan + losse mic ofzo.
Lijkt mij ook een goed punt. Paar kopjes er in en een je foto's er bij bijv. Stuk overzichtelijker!
Precies, paar foto's die je zelf geknipt hebt zou ook interessant zijn voor geļnteresseerden, geeft toch net een ander beeld dan foto's van de fabrikant zelf.
Toch goed om te horen, omdat vroeger Razer erg negatieve comments kreeg over hun geluidsafdeling. Zelf zou ik idd toch naar Sennheiser neigen
Dat is het idd meer, de prijzen zijn vaak te hoog voor wat ze bieden. Razer heeft gewoon een soort bling bling gamers gehalte waardoor ze wat duurder zijn. De kwaliteit is vaak goed te noemen, ik heb hiervoor de Razer Barracuda headset (en geluidkaart) gehad en dat beviel prima, geluidskaart deed ook goed zn werk alleen overpriced. Het kan niet op tegen top modellen als sennheiser ofzo, maar ik heb nu de carcharias en ben zeeer tevreden, lekker licht op je hoofd en krachtig geluid. Ik geef je 4 sterren als je het nog een beetje bijwerkt!
Ik wist niet dat Razer headsets maakte (laat staan goede). Ik ben dol op mijn muis, mat en steun van Razer, maar ik zou voor koptelefoon/headset toch snel richting Senheisser neigen. Maar, geluidskwaliteit is goed dus?
Er zijn toch al jaren lang headsets van razer, alleen zijn ze vaak zo overpriced imo dat ze het niet echt waard zijn, als ze nu wat meer qua prijs richting 50-70 euro gingen zoals de meeste andere gamingheadsets van bijvoorbeeld steelseries dat ze wellicht wat meer gekocht/gebruikt zouden worden, met de huidige prijs van de meeste razer headsets zou ook ik eerder naar Sennheiser neigen inderdaad.
dan ben je niet helemaal bij. dat doen ze al een poosje namelijk. Er zijn zelfs diverse geluidskaarten in het assortiment.
Hey, Leuke review...
Maar Cut the Crap about al die andere headsets...
Ik weet dat het moeilijk is. Maar er stond wel erg veel over dingen die mij totaal niet interesseerde. Ook is het geluid lekken of inlaten voordelig maar ook nadelig.
Deze cups zorgen voor betere lucht inlaat, waardoor je geen zweet op je oren krijgt na langdurig gamen en je hoort nog als de telefoon afgaat of de koerier aanklopt omdat je nieuwe games er zijn. Dus dat is persoonlijk.
Voor de rest erg leuk dat je een review schrijft.

Moet me wel aansluiten bij het plaatjes verhaal :)