Specificaties Geschikt voor PC - Bekijk alle specificaties

HTC Vive Review

Utrecht25 19 juli 2016, 943 views

HTC Vive

Ik heb gister het genoegen gehad om voor het eerst de HTC Vive VR bril uit te proberen met verschillende spellen.Om maar meteen met de deur in huis te vallen: I was not very impressed :).

Pluspunten

• Bijna perfect motion tracking
  • Rondlopen is gaaf
  • Objecten opppakken en bekijken is gaaf

Minpunten

• Oncomfortable , niet echt lang te gebruiken
  • Scherm resolutie en lenzen zijn echt een issue
  • Spelaanbod

Design & bouwkwaliteit Score: 2
Om met de negatieve aspecten te beginnen:
- Het ding is niet een beetje zwaar en drukkend op je voorhoofd maar echt erg onconformtabel. Beetje te vergelijken met een motorhelm plus nare druk op je voorhoofd. Te doen voor een half uur per stuk voor mij persoonlijk.
- De resolutie is niet een beetje een probleem, maar een flink probleem. Alsof je door een gekreukeld folie naar de wereld kijkt. Je ziet het raster niet alleen maar het stoort ook en beperkt je immersion.
- De breedte van het scherm is geen probleem, tunnelvision had ik geen probleem mee. Wat wel een groot probleem is, is dat zeker 50% van het beeld rond de randen niet te lezen is door de vele lensringen. Je moet dingen echt recht voor je houden om ze te kunnen lezen of goed te bekijken.
- In 3d games moet je de hele tijd teleporteren om te verplaatsen, wat erg desorienterend werkt, je moet echt heel goed opletten waar je vandaan kwam anders loop je de hele tijd rondjes.
- Je movement area is erg beperkt. Als er opeens een object op je afkomt heb je de neiging weg te springen, maar als je dat doet hang je dus in de (niet-virtuele) kast. Je moet jezelf dus juist dwingen niet tezeer op te gaan in de game want dan gaat het mis waardoor je juist die immersion mist.
- Grafish ziet alles er nog behoorlijk uit als een game van 5-10 jaar geleden (omdat het op 90 FPS moet draaien).
- Als je zowel staande en zittende ervaringen wilt spelen (bv een flight sim met yoke of shooter die je met je toetsenbord/muis wilt besturen) heb je een hele grote lege ruimte achter je pc nodig, wat niet veel mensen hebben (je sensoren staan op een vaste plek).

Wat me wel erg beviel was het simpelweg oppakken, bekijken, draaien, belichten van objecten van dichtbij. Minecraft achtige bouw en puzzelspellen waarop je op een virtuele tafel met objecten bezig bent lijken me erg leuk. Echter om echt leuk met virtuele objecten te kunnen spelen is het nog wachten op de VR handschoenen.
Rondlopen is juist super gaaf voor de immersion, maar dat gaat dus alleen met Augmented reality (denk hololens en concurrenten) lukken omdat je de echte wereld moet kunnen zien en geen kabels wilt.

Mijn conclusie is simpel: Zowel VR als AR hebben de toekomst maar de technologie is er nog niet klaar voor qua resolutie en qua lenzen. Ook qua games moeten de echt leuke spelervaringen nog worden uitgevonden. Voor nu zou ik dus zeggen, houd die kleine 2000 euro nog even in je zak :).

Heb jij ook een HTC Vive?

' Het ding is niet een beetje zwaar en drukkend op je voorhoofd maar echt erg onconformtabel. Beetje te vergelijken met een motorhelm plus nare druk op je voorhoofd. Te doen voor een half uur per stuk voor mij persoonlijk.'

Dit is meteen een signaal dat de bril verkeerd was afgesteld. Dit zie je vaker voor komen en kan je de gebruikers ook niet kwalijk nemen. Er zit namelijk helemaal geen duidelijke omschrijving bij de Vive.

Als je de bril goed afsteld drukt hij totaal niet meer tegen je gezicht, maar hangt hij voor je hoofd, net zoals bij de PSVR. Als hij voor je hoofd hangt, zit de sweetspot van de lens ook een stuk beter waardoor alles veel scherper word.

Doordat jij de bril verkeerd had afgesteld zat hij helemaal niet lekker en zat je waarschijnlijk ook naast de sweetspot van de lens waardoor alles een stuk meer blurry werd.

Het heeft mij ongeveer 2 weken gekost voordat ik de ideale pasvorm en sweetspot had gevonden. Het afstellen heeft veel tijd nodig en doe je vooral door trial and error.

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 22 november 2016 16:01]

Ik kan mij in geen van je negatieve punten vinden, ik denk dat je de headset niet goed op hebt gehad. Heb je de band wel goed aan de achterkant en onderkant van je hoofd gehad? Heb je de IPD goed ingesteld? Dan heb je nog de afstand van de bril naar je hoofd. Wat ook nog kan is dat de lens niet goed schoon was, door wat zweet van je voorganger of gewoon een vette vinger zie je al gauw niks meer.

Dat gezegd hebbende houdt het voor mij na een uur ook wel op. Het is ook zeer intensief en de wereld ziet er niet zo mooi uit als dat je verwacht op basis van de youtube filmpjes. Maar je bent wel in een compleet andere wereld, je vergeet helemaal dat je in je woonkamer staat en dat is wel erg tof! Je kan dingen doen die in de normale wereld niet kunnen (vuurballen schieten, toveren, op papieren mannetjes schieten, teleporteren, etc etc etc).
Spellen moeten nog groeien, elk spel doet wel een paar dingen goed maar het is wachten op de spellen die elk aspect van het spel goed doen. Ik kijk er naar uit!
Thanks voor je reactie. Ja ik heb de bril goed op gehad, maar hoe zwaar deze negatieve punten voor iemand wegen is natuurlijk erg persoonlijk (en afhankelijk van waar je 2000 euro voor over hebt..)

Overigens in de playstation VR reviews lees ik ook veel van de punten die ik noem (men vindt de PS vr veel comfortabeler, amper echte spellen, maar heeft ook moeite met de nog te lage resolutie, wordt in sommige spellen misselijk, echte 1e generatie product, etc).

Persoonlijk zie ik mijn eigen negatieve punten meer als "Dit is generatie 1, wacht op generatie 2 en waarschijnlijk zijn ze dan allemaal opgelost". Ik durf er geld op in te zetten dat de volgende generatie consoles er in slaagt om zeker 25% van de markt een VR headset erbij te laten kopen, wat de definitieve doorbraak zou betekenen.
Ik ben vorige week op een vr event geweest en heb 5x een htc vive op gehad en 5x zetten ze hem verkeerd op. Veel te strak en de band achterop te hoog waardoor hij op je voorhoofd gedrukt wordt

Dus ookal zie je beeld, en zit het ding op je hoofd, valt er veel aan te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 23 november 2016 12:19]

Kan ik hem overkopen? :)
Sja, wat moet ik hierop zeggen, ik heb (helaas) de punten toch echt zo ervaren. Je hoort ook van veel mensen dat de Playstation VR een stuk comfortabeler is. En dat je tekst niet meer kunt lezen als je een beetje naar onder kijkt zal iedere gebruiker kunnen bevestigen. Mocht er nou echt een erg gave game uitkomen (en de totaalprijs van zo'n 2000-3000 een stuk zakken) zou ik aanschaf nog wel overwegen, maar ik zou dan toch eerst nog langer gaan testen. O.a. qua de leapmotion vingertracking technologie kijk ik erg uit. Er zit zeker toekomst in, maar op het moment is het ding een schoolvoorbeeld van over hyped.
Ik ontken ook niet dat je het zo hebt ervaren ;) maar het zou toch best kunnen zijn dat de band niet goed zat en je lens vies was? Hoe lang was je test periode? Je hebt hem niet zelf in bezit of wel?
Qua tekst leesbaarheid: ik heb mijn vive niet op om te internetten of boeken te lezen.

De eerste keer dat ik hem op had vond ik de resolutie tegenvallen, maar ook dat je dat binnen 5 seconden niet meer ziet en dat je in een andere wereld bent.

Ik was voor 1000 euro voor de headset + 250 euro voor de videokaart klaar omdat ik al een redelijke computer heb staan (quadcore i5). Dus 2000-3000 euro is ook wel flink overdreven, zoveel geld hoef je echt niet uit te geven.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 25 oktober 2016 17:15]

Met welke hardware was dit aangestuurd als ik vragen mag?